Kategori: Video

Indlæg indeholdende video

  • Into the BatCave

    Into the BatCave

    Nu er det efterhånden laaang tid siden, at jeg lovede at fortælle lidt om, hvordan flagermus-billedet fra Nikon Pro er taget. Så i dag går vi dybt ind i den rigtige “BatCave” og ser på hvordan vi fik billedet i kassen.

    Video

    Vi har klippet en lille video sammen, af det sparsomme materiale, vi fik filmet denne aften vi lavede billedet, så hvis du vil se en hurtig gennemgang af hvordan billedet er lavet, så kan du se videoen. Hvis du gerne vil lidt mere i dybden, og se lidt flere detaljer, så kan du læse videre efter videoen.

    I videoen, siger jeg at vi bruger 3 flash forfra, men faktisk endte vi med, at sætte yderligere 3 flash op som kantlys – du kan se opsætningen længere nede!

    Forberedelse

    Forberedelsen til dette skud startede faktisk lang tid før vi begyndte at stille op. Dette er et teknisk billede, der kræver en del grej, og ikke mindst at tingene er tænkt ordentligt igennem.

    En af de vigtigste ting for at sikre successen i dette billede, er den trigger der udløser kameraet når flagermusen flyver igennem. Nu er hjemmebygget elektronik ikke min stærkeste side, og derfor var det naturligt at “Kina Kasper” arbejdede på denne del af opgaven. Det viste sig dog, at dette var en langt mere kompliceret opgave, end hans lille primitive ormehjerne kunne løse, for hans trigger virkede kun på flagermus på over 150kg og kun hvis de fløj med max 4km/t – Bladnæse-flagermusen på billedet vejer ca. 20g og flyver med mellem 25-35km/t. – så Kaspers trigger havde altså ingen chance.

    Planen var at bruge en IR-trigger, som virker ved at en ‘Sender’, sender en infrarød stråle af sted med en given frekvens, modsat Senderen, sidder der en modtager, som modtager signalet fra Senderen. Hvis der kommer uregelmæssigheder i frekvensen, så afbryder modtageren et relæ, som selvfølgelig udløser kameraet.

    Problemet med “Kina Kaspers” trigger var; at frekvensen på IR-triggeren var alt for lav, og derfor fløj flagermusene bare igennem, uden at bryde IR-strålen – de fløj simpelthen igennem i “hullerne” i strålen.

    Da “Kina Kasper” ikke magter at bygge noget selv, var han nødt til at ombygge noget, som andre havde lavet – men det virkede som sagt ikke!

    For at forklare det lidt nærmere, så kan I prøve at tage jeres kamera i telefonen og holde ind foran en tv-fjernbetjening. Når i trykker på en knap på fjernbetjeningen, vil I kunne se at den infrarøde diode som sidder inden i fjernbetjeningen, blinker. Kaspers trigger virker lidt på samme måde, dog blinker den hurtigere end tv-fjenbetjeningens diode…. Men ikke hurtigt nok. For at triggeren skal kunne ”se” at der flyver noget igennem strålen, skal den dims der flyver igennem, ramme lige præcis når strålen er tændt, men en flagermus kan simpelthen ikke flyve så langsomt at den kunne udløse “Kina Kaspers” trigger…

    Nu har FotoMalia jo selvfølgelig et kæmpe netværk af nørder, og derfor var det ingen sag at finde en elektronik-nørd med en større hjernekapacitet end ”Kina Kasper” – Valget faldt selvfølgelig på vores el-guru, ‘The Kasper Vissing’. Han fik på meget kort tid flækket en ny trigger sammen som var så højfrekvent (blinkede så mange gange pr. sekund) at den virkede sindssygt hurtig og meget præcist. Vi prøvede om vi kunne snyde den, men selv om man tyrede en tændstik gennem strålen, klikkede den – super godt! (For en dybere elektronisk forklaring, må I selv uddanne jer til elektronikingeniører…)

    Det ligner godt nok noget Kasper “vi skal bruge en større hammer” Dunvad har lappet sammen, men dette er faktisk rygraden i vores flagemuse “fanger”

    Opsætning

    Som I kan se i videoen, gik der en del tid med at gøre alle de praktiske ting (plastvæggen) klar for at få flagermusene til at flyve lidt mere kontrolleret. Vi har faktisk været i grotten 4 gange før dette shoot, for at finpudse vores flagermus-fanger-teknik, og her erfarede vi, at det er fundamentalt vigtigt at man ved hvor flagermusen flyver, ellers er frekvensen af gennemflyvninger på triggeren alt for lille.

    Det er jo nærmest kunst – tænk hvad man kan lave bare ved hjælp af lidt Gaffa og en masse sorte sække.

    At belyse hele flagermusens flyverute jævnt, var en meget vigtig og lidt bøvlet affære, da der var meget begrænset med plads i grotten. På grund af den begrænsede plads, var flash-enhederne nødt til at være forholdsvis tæt på, hvor flagermusen fløj. Dette medfører, pga. lysets natur, at det kun bliver et meget snævert område, hvor flashen vil give den ønskede mængde lys og at en enkelt flash kun dækker en lille del af flyveruten, derfor var vi nødt til at konstruere en række af flash’s parallelt med flagermusenes bane.

    Her kan man se de to rækker af flash, der sidder parallelt med hinanden, på dette billede er den sidste “kantlys”-flash ikke sat op, og derfor er der kun to flash på stativer

    Grejliste

    Som jeg allerede har været inde på, så havde vi gang i en hel del grej, for at fange dette billede. Her har jeg samlet en lille liste med de vigtigste ting (dem jeg kan huske)

    * Nikon D700

    * Nikkor 24-70mm

    * Nikon SB900 (4 stk)

    * Nikon SB800 (3 stk)

    * Manfrotto Justin Clamp (3 stk)

    * Manfrotto 055 CXPRO3 FIBER STATIV

    * Manfrotto 5001B Lampestativ (3 stk)

    * Manfrotto Super Clamp

    * 50m Gaffa

    * Sorte sække (200 stk)

    * Højfrekvent IR trigger (hjemme bygget – tak Kasper Vissing)

    * 3,5m trælægte

    * 1 kabeltrommel

    * 2 arbejdslamper

    * 6 sorte madraser

    Eksponering

    Okay nu bliver det måske lidt langhåret, beklager, men jeg skal nok prøve at holde det lidt kort.

    For at få en ønskede effekt af, at man kan se flagermusen “flyve” igennem billedet, har jeg brugt “repeating flash mode” på min SB900. I dette “mode” kan man sætte, hvor mange udladninger man ønsker sin flash skal lave, og med hvilken frekvens (hz / udladninger pr. sekund) de skal komme. Efter lidt forsøg, fandt vi ud af, at 5 udladninger med 20Hz var passende for det billede vi ønskede at lave.

    De eksterne flash er styret via en SB900 som fungerer som master, og trigger alle de 6 eksterne med den frekvens som er instillet på Master-flashen. Jeg er ret imponeret over hvor godt dette virkede, og der er et kæmpe “thumbs up” til Nikons flash-nørder her fra 😉

    De 20hz var selvfølgelig afgørende for lukkertiden, fordi 5 udladninger ved 20Hz modsvarer 1/5sek i tid, og derfor skulle lukkeren selvfølgelig være over 1/5sek, ellers ville vi ikke udnytte alle udladninger. Derfor endte vi med at bruge 1/6sek som vores lukkertid. Den “lange” lukkertid som i nogen tilfælde kunne give problemer, var ikke et problem for os, da der var fuldstændig mørkelagt i den grotte vi arbejdede i og derfor ville det kun være de 5 flash-udladninger der eksponerede billedet.

    Nu havde vi altså; antal flash-udladninger, frekvensen, og vores lukkertid, så nu manglede vi bare blænde, ISO og styrken af flashudladningen, for at have helt styr på vores eksponeringsværdi.

    I dette billede er flash-udladningens længde afgørende, da vores mål var at fast-fryse flagermusene fuldstændig, derfor skulle flash udladningen være så hurtig, som overhovedet mulig. Derfor valgte vi 1/128 af fuld udladning, hvilket giver en flashvarighed på 1/38500sek for en SB900 (for at vide mere om flashvarighed og dennes indflydelse på dine billeder, se dette indlæg).

    For at kompensere for at flagermusene ikke altid fløj i en fuldstændig lige linje, parallelt med fokusplanet, var det vigtigt med en relativ stor dybdeskarphed, og derfor valgte vi en blænde på f/ 10. Dette valg gav automatisk vores valg af ISO, da dette var den sidste og eneste variable eksponeringsparameter i vores eksponeringsværdi (udover afstanden mellem motiv og flash, men denne var faktisk ikke specielt variabel da det var et meget lille rum vi var i). Eksponeringsværdien endte ud med at se således ud: 1/6sek – f/10 – ISO 200 -1/128 af fuld flash-udladning.

    Okay det blev vist en smule nørdet, men det er også et lidt nørdet skud det her, så jeg håber i bærer over med mig.

    Afslutning

    Dette billede er uden tvivl et af de mest tekniske billeder jeg nogensinde har lavet, og jeg er sku ret godt tilfreds med resultatet, og ikke mindst pisse stolt af at det er kommet hele vejen til Nikon Pro.

    Jeg tror dog ikke at jeg er helt færdig med at lave billeder af de små flyvende mus, faktisk har jeg et billede mere tegnebrættet, men det er faktisk endnu mere bøvlet. Jeg håber på at få lavet det næste billede i løbet af vinteren (man kan jo lige så godt arbejde i en mørk grotte når der ikke er noget lys udenfor).

    Glæder mig til at høre jeres kommentarer og evt. spørgsmål – Tak fordi i kiggede med!

  • Raindrops keep falling on my… leaf?

    Raindrops keep falling on my… leaf?

    Ok det er “hvem-kan-lave-de-bedste-vanddråber-battle-tid.

    (mere…)

  • Repoussé 3d-tekst

    Repoussé 3d-tekst

    Jeg tænkte at det er ved at være et stykke tid siden vi har leget med tekst. Så i dag vil jeg vise jer, hvordan jeg har bygget tekst-effekten op på et par af mine billeder. (mere…)

  • Kulør på hjemmet

    Kulør på hjemmet

    Jeg har fået en mail fra en læser, som var stødt på fotomalia og havde fundet frem til, at hvis der skulle spørges ind til noget med Photoshop – så var det nok mig man skulle have fat i. Det er jeg rigtig glad for at han gjorde, så kunne jeg hjælpe ham med at finde en ny farve til hans stue.

    Thomas skrev til mig, at hans kæreste gerne ville peppe deres stue lidt op – og det kan jeg jo hjælpe med, inden de begyder at kaste rundt med alverdens farvekort osv.

    Før og efter

    Prøv at træk i slideren, så kan du lige give Thomas’ stue en gang maling.
    [beforeafter]
    [/beforeafter]

    Hvordan man gør.

    Det vil selvfølgelig altid være meget forskelligt, hvordan folks hjem er indrettet; lysindfald, møblement osv. Men i princippet burde i kunne bruge et par af de tips og tricks jeg viser i videoen, så er i godt kørende.
    Det drejer sig i bund og grund bare om, at få fjernet de ting som ligger foran væggen og få dem smidt op på et lag øverst eller i en gruppe – og herefter kan man med sit ‘Color Fill’ adjustment lag, lege løs med farverne.

    Videoen

    Her får i ugens tutorial – god fornøjelse. I dag med PSD-fil, den kan i hente lige her, så kan i give Thomas’ stue lækre farver.

    Husk du altid kan skrive til os, hvis du har et spørgsmål. Fang os lige her

  • Ugens udfordring (Afsløring)

    Ugens udfordring (Afsløring)

    Okay okay nu kan jeg nok ikke tillade mig at trække den længere, Jeg skal nok fortælle hvad vi ser på det mystiske billede..

    (mere…)

  • B&o Beosound 8 – ja tak

    B&o Beosound 8 – ja tak

    Yeehaaa. I dag er en god dag. Jeg har læææææænge gået og afventet svar på, hvem der var vinderen af en grafisk konkurrence – og jeps jeg rendte sgu med 1. præmien!

    (mere…)

  • Skull Rock

    Skull Rock

    Jeg har tidligere leget med at lave dagsbilleder til natbilleder – og det bliver stadig ved med at være sjovt. Denne gang har jeg ændret et klippebillede – og ja, det er endnu engang en konkurrence fra worth1000.com. I dag tror jeg at jeg vil vise jer, hvordan jeg har gjort – så kan i jo selv komme igang med at lege med næste gang! Men først lidt historie og eksempler.

    Lidt eksempler

    Eksempel 1.

    Her er et af de første billeder jeg forsøgte mig med – det er fra d. 20. januar. 2008, så det har en del år på bagen efterhånden. Jeg blev nr. 3 ud 67 deltagende – yeah!

    [beforeafter]

    [/beforeafter]

    Jeg har endda fundet en gammel W.I.P (work in progress) gif, som jeg lavede den gang, den skal i dag ikke snydes for 🙂

    Eksempel 2.

    Her er et billede fra d. 10. januar 2010 – jeg har tidligere skrevet lidt om billedet, men tænkte at det var ok at tage det med her igen. Konceptet i denne konkurrence, havde dog det tvist at man skulle ændre billedet som man gerne ville – og herefter lave billedet til et natbillede. Igen fik jeg en 3. plads, denne gang med 20 deltagende photoshoppere.
    (det er desværre ikke muligt at lave mere end 2 stk. before/after-slidere, så jeg gemmer lige den sidste til det sidste billede.)



    Her kan du se en lidt større version

    Eksempel 3.

    Og i onsdags sad jeg så og legede med nyeste skud på stammen – som blev til “Skull Rock”. Opgaven lød på at ændre klippebilledet til hvad som helst – og jeg tænkte så det knagede og fandt ud af at det kunne være sjovt at lege med lyset.

    Hvordan man gør

    Jeg laver en gennemgang af det sidste billede, så i kan se, hvordan jeg har opnået resultatet. Håber i kan bruge lidt af det til lidt fredagshygge; så hent en kop kaffe og sæt dig godt til rette, og vær parat til 14. minutters vrøvl og mumlen 😉

  • Hurtige skyer

    Hurtige skyer

    I min video fra forleden dag, var der et par klip med skyer der bevægede sig over fjeldtoppene.
    Det virker nok som et simpelt klip for mange, men der kan måske være et par stykker af jer, som gerne vil høre hvordan jeg har gjort.

    Denne lille grimme GIF animation er selvfølgelig ikke så flydende som resultatet i kan se i videoen her.

    Hurtig video

    Der er to man kan gøre det på. Den ene er selvfølgelig den mest nærliggende, nemlig at lave en timelapsesekvens MEN da skyer faktisk bevæger sig hurtigere end man regner med, så skal man lave rigtig rigtig mange billeder for at få en flydende video ud af det. Derfor har jeg i de to klip i min “på tur” video, valg den helt nemme løsning og bare videofilme skyerne.

    På de gamle DSLR kameraer som også kunne lave video, var det længste klip man kunne lave, max 5 minutter fordi sensoren simpelthen blev for varm. Med den mere moderne teknologi der nu ligger i foreksempel Nikon’s D7000, kan man nu filme i op til 20 minutter før sensoren siger stop.
    Så jeg satte simpelthen bare kameraet til at filme i 20 minutter, så jeg var sikker på at jeg havde nok og så speedede jeg videoen op et par gange i Adobe Premiere Pro, indtil jeg fandt den helt rigtige hastighed på 3000%.

    Næste gang

    Nu jeg ved hvordan man kan lave disse fede sekvenser, har jeg arrangeret at vi skal op på flere forskellige fjeldtoppe og filme skyerne oppefra næste gang fotomalia er i Norge, det blir fedt!

    Man kan jo også lave meget andet sjov på denne måde og så være fri for den langsommelige timelapse opstilling…. Altså hvis man kan fange det man skal fange på max 20 minutter, ellers er det tilbage til timelapsen.

    Håber i kunne bruge tippet 😉

  • Test af Zoom H1 lydoptager

    Test af Zoom H1 lydoptager

    Nyt grej igen igen! Aaaaah den varme følelse i maven når pakken kommer ind af døren…mmmmm.

    Nå men det er – som overskriften så diskret antyder, en Zoom H1 lydoptager jeg denne gang har fået fat i.

    Lækker lille sag

    Normalt ville jeg gerne teste den salgs ting før jeg køber dem, men jeg var så overbevist om at det er et “step-up” i kvalitet, så jeg måtte bare købe den med det samme og selvfølgelig var vores kære kammerater ovre hos Kamerakompagniet hurtige til at “hooke mig up” med denne lækkerbidsken! Jamen hov hov! jeg har jo ikke testet den endnu, så hvordan kan jeg sige det!?! JO fordi den bare ser super lækker ud – mere om det længere nede.

    Zoom H1 har en meget simpel og hutig enkelknapsbetjening på forsiden til at starte optagelsen.

    Kvaliteten

    Nikon D7000 optager i hvad der svarer til 44kHz/16bit, hvilket ikke er en speciel god kvalitet. Samtidig viser en finsk  test (hvis man kan stole på dem.. hjemmebrændt i ved..), at Nikon D7000’eren kun kan optage lyd i området 150Hz til omkring 5.000Hz, hvor Canon’s 60D kan opfange fra 50Hz til 20.000Hz!! En enorm forskel!! Så for at sige det meget enkelt, så er D7000’eren mildest talt dårlig hvad angår lyd også selvom man kobler det sammen med en god ekstern mikrofon.

    Zoom H1 optager ned på et micro SD kort og der følger et 2gb med når man køber den (den kan tage op til 32gb) som giver mulighed for at optage 55 minutter i fuld kvalitet. Der følger også en SD adapter med, så man kan putte det i en amindelig kortlæser.

    Specs

    Nå men til nogle Zoom H1 specs. Denne lille basse, kan optage i 96Khz/24bit hvilket er MEGET bedre kvalitet end både Nikon D7000 og Canon 60D.

    Her er hele specs listen fra Zoom:

    Rec format:
    WAV (Quantization: 16/24bit, Sampling Frequency: 44.1/48/96kHz)
    MP3 (Bit Rate: 48/56/64/80/96/112/128/160/192/224/256/320kbps, Sampling Frequency: 44.1kHz)

    Playback Format:
    WAV (Quantization: 16/24bit, Sampling Frequency: 44.1/48/96kHz)
    MP3 (Bit Rate: 32/40/48/56/64/80/96/112/128/160/192/224/256/320kbps, Sampling Frequency: 44.1/48kHz)

    A/D Conversion:
    24bit, 128times oversampling

    D/A Conversion:
    24bit,128times oversampling

    Signal Processing:
    32bit 

    Bagpå er der tre knapper. En til low-cut filteret som fjerner baggrundsstøj. En til at slå autolevel til, så den nogenlunde selv finder ud af hvor højt lydniveauet skal være og til sidst en knap hvor man kan vælge om man vil optage i Wav eller mp3. Man bør kun optage i Wav, da det er den bedste kvalitet. Nå ja.. og så er der jo lige et gevind hvis man vil sætte den på et stativ! Smart!

    Har jeg sagt den er lækker?

    Det helt geniale ved denne lille optager, er at der overhovedet ikke er et menusystem. Det vil sige at ALLE indstillinger ligger som knapper på ydersiden og det er vildt genialt, for jeg har set utrolig mange og meget mere simple apperater som har et ufatteligt indviklet menusystem (hahnel!!!). Jeg har aldrig holdt en lydoptager som denne i hånden før og det tog mig 10 minutter at blive kendt med den. Tusind tak til Zoom’s ingeniører for at de druknede deres stolthed og gik til en rigtig designer TAK TAK TAK!!

    Efter hvad Zoom siger (jeg har ikke testet det), så kan den optage op til 10 timer på ét AA batteri! Det er flot og selvom det så bare er 8 timer i den virkelige verden, så er det stadig flot!

    Lille bitte

    Alt i Zoomen er bare SÅ kompakt at man tror det er løgn! Havde denne lille fine dims være fra Kina (den er fra Japan… men godt nok samlet i Kina for en skål ris), så havde den sikker brugt et CR54a24ght976 batteri til 120kr. Men nej! ikke denne labre lille sag, den bruger skam et batteri som jeg tror de fleste har set før, nemlig ét enkelt AA! Ahhhhh det er dejligt!

    Nå ja.. den måler kun 136mm i længden, 35mm i bredden (på kabinettet) og 23mm i tykkelsen.

    Alle informationer på displayet er meget nemme at forstå – selv for en som ikke ved noget om lyd. Der er to lydbarer i venstre side, som viser hvor højt man indspiller. Samtidig er der en lysdiode i toppen som blinker hvis lyden bliver for høj og den viser hele tiden med meget store tal, hvor lang tid der plads til på kortet… jamen jeg ved ikke hvad jeg skal sige, jeg er rørt til tårer..

    Det ER kvalitet!

    Hovedet på Zoomen, er totalt fedt udformet og som den plastikstøbemand jeg er til daglig, så varmer det i mit hjerte at se at der stadig findes folk som kan støbe plastik i en kvalitet som føles lækker! Hele skjoldet er lavet i slagfast ABS, hvilket er det samme som man laver fjernbetjeninger af, så den kan nok holde til en del.

    Mikrofonerne sidder i en såkaldt X/Y konfiguration ligesom de fleste stereomikroner og ligesom min Røde Stereo Videmic. Dette giver den bedste lyddybde – efter hvad eksperterne siger.

     

    Der er også en hovedtelefonudgang/line out, hvor man både kan afspille de optagelser der ligger på den og man kan høre lyden samtidig med at man optager. Det sidste er helt genielt, for så kan man meget hurtigt få sporet sig ind på det lydniveau man skal indstille den på – den feature har min D7000 ikke.

    Skal man bare lige hurtigt høre om det man har sagt på en optagelse er noget vrøvl og står man – som vi ofte gør, flere sammen og skal høre indspilningen, så er der også en lille højtaler i bunden som gør det muligt. Højtaleren er ikke af en kvalitet hvor man kan tjekke om optagelsen er forvrænget, men den er rigtig god til det jeg skal bruge den til og jeg ville nødigt undvære den.

    Alle knapperne

    På højre side af Zoomen, sidder der en masse forskellige knapper. De fleste af dem giver jo sig selv og alle knapper gør det der står på dem. Spole/track skifteknappen er dog multifunktionel, da man kan skifte indspilningskvaliteten på dem. Det kan godt give lidt problemer, da man kan komme til at skifte kvalitet uforvarrent, men det er ikke noget der trækker ned for mit vedkomne.

    En knap der også er rigtig god at have udenpå og ikke ligge dybt inde i et kompliceret menusystem, er delete knappen. Når man vælger et track og trykker på den lille skraldespandsknap, så skal man bare godkende sletningen ved at trykke på record knappen foran, så det er nemt og hurtigt at selette en masse tracks hvis man foreksempel har glemt at tømme kortet.

    På denne side af optageren, sidder også Mikrofon/line in indgangen som gør det muligt foreksempel, at tilslutte en lille “knaphulsmikrofon” og så putte Zoomen i lommen. Stikket er et mini stereo jack stik.

    Samlet set

    Ja samlet set, er det her bare toppen af poppen.. eller det vil sige at det er faktisk den billigste lydoptager Zoom laver. Men til 750kr! Så er det næsten skræmmende at de kan proppe så mange features i den. Det er langt billigere at smide alle funktioner i et menusystem som er designet af en firkantet ingeniør, så jeg fatter ikke at den ikke koster mere.

    Selvfølgelig kan man også skyde små fladlus med krydsermissiler og købe Zoom’s H4n til 2.500kr som kan alt og alt kan tilsluttes og som helt sikkert kræver en dybere forståelse for hvad man har med at gøre. Men denne lille sag som jeg købt mig her, vil rigeligt dække mine behov indtil jeg tager det job som BBC har plaget mig om i SÅ lang tid!

    Jeg har kun én lillebitte ting som plager mig og én lidt mindre ting som ikke plager mig så meget..
    Den første er at batteridækslet sidder lidt løst. Ikke at det falder af, for det gør det ikke, men fordi det giver nogle kliklyde når man står med optageren i hånden som med det samme opfanges af den indbyggede mikrofon – hvis man da ikke bare tilslutter en ekstern mic.

    Det andet som godt kunne have været bedre – jeg kan dog ikke se hvordan, er at den er lavet af plastik, som desværre har en tendens til at knirke lidt i samlingerne og det høres også straks hvis man optager med den indbyggede mikrofon. Men man kan selvfølgelig bare lade være med at mase på den som Hulk Hogan når han skal præsentere en Wrestling kamp..

    Hvorfor bøvle med seperat lyd?

    Ja vi har jo i forvejen en trådløs microport som lagrer lyden direkte sammen med videoen på kameraet og derved slipper man for alt synkroniseringsfis bagefter. MEN da vi mange gange er flere der snakker i munden på hinanden, så er det godt at få alle stemmer med. Ja vi kunne jo bare købe nogle flere microporte med ekstra sendere og alt muligt andet gejl, men det bliver simpelthen for dyrt til budgettet lige nu.

    Jeg synes også at det er ret fedt at have en lille mobil kvalitetsoptager som jeg kan bruge til at optage alle mulige “dæklyde” til mine videoer. Det kunne være sådan noget som fuglekvidren, vandfaldslyde, biler der dytter, våben der bliver ladt og affyret og tusind andre ting som kunne være fedt at peppe en video op med.

    Allersidste ord

    Eller det er vel mere to ord… KØB DEN!! Hvis i laver video og gerne vil gøre lidt mere ud af det, så er 750kr for sådan en lækker grejdims edderbankemig billigt og hvis i sidder og tænker at det er mange penge bare for at optage lyd, så kig lige på alt det grej de fleste af jer har liggende til mange mange tusinde kroner! Jeg vil væde på at i ikke kan finde et stykke grej i jeres samling som er SÅ lækkert som H1’eren til 750kr…. ja medmindre i har den i forvejen selvfølgelig….

    Lydtest

    Jeg har lavet en lille lydtest som i kan se/høre her.

    Opsættet er en rigtig god forstærker med et par rigtig gode Dali højtalere hvorpå jeg spiller en 40 sekunders sekvens 4 gange til til 4 forskellige mikrofon setups. Nummeret er Adeles – Set fire to the rain. Genialt nummer! Mikrofonen der optager er i nøjagtig samme position hver gang. Det er ikke på højt videnskabeligt plan der her, men det giver en rigtig god fornemmelse af hvad forskellen er.

    Hør med og døm selv.

    Skvenserne ligger således i videoen:
    1.Nikon D7000 med den indbyggede mikrofon
    2.Nikon D7000 med Røde Stereo Video Mic
    3.Zoom H1 med indbyggede mikrofon
    4.Zoom H1 med røde Stereo Video Mic.

    Nu må i ha en rigtig god weekend allesammen og tak fordi i kiggede med 😉

  • Digital skrædder

    Digital skrædder

    Vi skal endnu engang kigge lidt på Kaspers konfirmand-billeder. Da Kasper kom hjem og kiggede sine billeder igennem, opdagede han at den fine vest, som pigen har på – er knappet op, så det nederste i vesten ikke er lukket. Gisp – og ja det er på alle billederne! Hvad gør man så…

    (mere…)