Lommekamera med format

af Jon Detlefsen

Det gælder om at have noget fotogrej, du gider bruge. Og det gider du, hvis grejet er så småt og let, at du kan have det med dig i jakkelommen overalt altid, uden at det går på kompromis med billedkvaliteten

Du hører sikkert ofte et eller anden selvudnævnt fotografisk orakel prædike, at hvis du vil blive god til at fotografere, skal du have kameraet med dig altid, så du kan øve dig.

Hvorefter du kigger deprimeret ned på dit Nikon D850 med den nyeste 24-70’er, der koster mere end spidsen af en jetjager og til gengæld er tung som et ondt år.

Hele sættet vejer lidt over to kilo og fylder for meget til at putte i jakkelommen. Hvilket betyder, at du skal slæbe dig en pukkel til konstant og hele tiden med tungt, dyrt fotogrej, så du kan blive ”en dygtig fotograf.”

1/240 sek., f/11, ISO-400, – 0,7 EV.

Og det kommer jo ikke til at ske. Du forsøger måske i noget tid, men du bliver træt af det. Forståeligt nok – det er ikke just raketvidenskab. Også selvom det ser sejt ud, og selvom de erfarne henne i fotoklubben siger, at rigtige fotografer slæber på gammeldags, djævelsk tunge spejlreflekskameraer.

Lad magien begynde

Så er det, at du vender øjnene mod himlen blå og sender bønner til den store fotogud om at kaste noget magi ud over fotoindustrien og fremtrylle et kamera, der ikke på nogen måder går på kompromis med kvaliteten samtidig med, at det fylder og vejer så minimalt, at du faktisk gider slæbe det med dig altid overalt.

1/125 sek., f/11, ISO-1600.

Fotoguden svarer dig overbærende tilbage, at du måske lige skal tjekke markedet ordentligt efter, for der er efterhånden en del kameraproducenter, der arbejder med noget, de kalder ”spejlløse kameraer”. Nogle af producenterne har været i gang længe, og andre har sovet i timen og halter småpanisk efter.

Den overbærende fotogud giver dig endda noget yderligere serviceinfo helt uden ekstra beregning om, at særligt én bestemt kameraproducent har arbejdet meget målbevidst med netop det, du drømmer aller mest om: maksimal kvalitet og fotoglæde kombineret med minimal vægt, fylde og støj.

1/125 sek., f/2.8, ISO-500, +0,3 EV

Jep, den er god nok!

”Hold da op manner,” udbryder du begejstret og også en smule skeptisk. For kan det virkelig passe? Du ringer til dit fotoorakel og søger påstanden be- eller afkræftet. Oraklet svarer til din glæde, at ja, der findes faktisk sådan en producent, der fremstiller sådanne geniale kameraer. De opfylder alle dine hedeste drømme, og til gengæld er de ikke dyre.

Du kniber dig selv i armen og konstaterer, at du ikke drømmer. Derefter løber du ned til din gode ven fotopusheren og beder om sådan et kamera. Straks er du den lykkelige ejer af et Fujifilm X-E3 med et 27mm f/2.8 pandekage-objektiv. Pandekage betyder blot, at det er meget kompakt.

1/1000 sek., f/2.8, ISO-400.

Køber du hele herligheden fra nyt, eksempelvis hos dine venner i Goecker, er prisen for sættet 9.690 kr. for et kamera i topkvalitet med samme vidunderlige og berømmede 24,3 megapixel X-Trans CMOS III-sensor og kraftfulde processor (X-processor Pro), som du finder i topmodellerne X-H1 og X-Pro2. Og desuden med hele den fantastiske palette af Fujifilms filmsimuleringer.

Nu går jeg jo ind for genbrug, så jeg fandt sættet på brugtmarkedet til en samlet pris på sølle 4.800 kr. i god stand – faktisk næsten som nyt.

Mini X-Pro2

Det er da næsten for godt til at være sandt, ikke? Nej, det er det faktisk ikke. X-E3 er intet mindre end en genistreg. Og endda en lidt overset en af slagsen, da det er søsterkameraet X100F, som er det overhypede mini-X-Pro2 super street-kamera.

Men X-E3 er bare meget smartere. Indmaden i de to mini-X-Pro2’ere er den samme. Men hvor X100F har et fast 23mm. f/2-objektiv, så kan du skifte optik på X-E3. Det betyder, at du på X-E3 kan skyde med Fujifilms ultra lækre 1.4-glas. X100F er også dyrere og står til en pris hos Goecker på 11.495 kr.

Må du absolut have dig en optisk søger, skal du vælge X100F, der både byder på optisk og elektronisk søger, hvor X-E3 kun har den elektroniske. X100F har desuden en lille, indbygget flash. Det har X-E3 ikke, men flash kan naturligvis monteres.

1/420 sek., f/11, ISO-400.

En højere enhed

Summa summarum. Når for og imod helt generelt er gjort op, så er jeg ikke et sekund i tvivl om, at størrelse, kvalitet og alsidighed går mest op hos X-E3. I hvert fald ud fra mit behov.

Jeg har mange gange tidligere argumenteret for min begejstring for Fujifilm med anmeldelse af X-Pro2, X-H1 og i min søgen efter kameraets mojo. Så vil du læse mere om min begejstring for kameraer, der begejstrer, så giv den bare gas i de nævnte artikler her på FotoMalia. Her fortæller jeg også mere om Fujifilms filmsimuleringer.

Fujifilm X-E3 + Fujinon XF 27mm. f/2.8.

Billederne her i artiklen er hverdags-snapshots lavet med Fujifilm X-E3 med Fujinon XF 27mm. f/2.8, Classic Chrome-filmsimulering (med lidt yderligere custom-indstillinger), JPG direkte fra kameraet.

Portrætbilledet af X-E3 er lavet med storebror Fujifilm X-H1 med Fujinon XF 23mm. f/1.4, samme filmsimulering og JPG direkte ud af kameraet (og en smule cropped).

Ét er kameraet, som afgjort er en vigtig del af at fotografere, noget andet er at lave gode, nærværende og vedkommende billeder. Vil du arbejde med at udvikle dit fotografi, så tag med mig på fotografisk master class – læs mere og tilmeld dig lige her.

1/125 sek., f/3.2, ISO-400.

Relateret indlæg

Smid en kommentar til os