Backup af billeder

Jeg hedder Jakob, og jeg tager backup

Tideligere har Brian skrevet lidt omkring backup af billeder, og jeg erkender blankt, at jeg er en tøsedreng. Derfor vil jeg over det næste stykke tid komme lidt længere ind under huden på dyret kendt som backup.

 

BACKUPPENS GRUNDSTEN

Igennem min tid som it-mand kan jeg ikke på en hånd tælle, hvor mange gang folk er kommet rendende med tårer i øjnene, for at få reddet deres familiefotos fra en gammel træt computer der har sagt: “Jeg gider ikke mere, farvel og tak!”. Nogle gange lykkedes det, andre var knap så heldige.

Backup er ikke så svært, når alt kommer til alt, man skal bare tænke sig en lille smule om.

Skal du sikre data, skal de leve min. tre steder:

  1. Arbejdsdrevet
  2. Backup disk
  3. Ude af huset

Har du som udgangspunkt en ekstern backup disk, hvor du smider alle dine billeder hen, så er du godt igang, og kan give dig selv et lille klap på skulderen.

Når det er sagt, så hjælper det ikke så meget, hvis disken står ved siden af computeren, imens huset brænder ned, eller indbrudstyven snupper disken. Det er nok sidstnævnte der er det største problem. Derfor skal du have data ud af huset.

MIT SETUP

Jeg har et arbejdsdrev, det drev er der hvor filerne kommer ind. Dvs. når jeg importerer billeder fra kortene eller skyder tethered, rammer de folderen “/Working Image Library”. Herinde ligger mit arbejdsarkiv i LR, og mine billeder i en, for mig, god folderstruktur. Så længe jeg arbejder med billederne og ikke har enten afleveret dem til en kunde eller smidt dem i mit galleri, private familiearkiv og lignende, så er det her de bor, og der bliver løbende taget automatisk backup af folderen.

Workingfolder

 

Når jeg er færdig med billederne og ikke skal gøre mere med dem, ud over at sørge for at de ikke forsvinder, ryger de over i min arkivfolder. Det lever på et eksternt Caldigit t3 12 tb thunderbolt RAID (i denne artikel er det RAID 1 jeg skriver om.).

T3-01

For at sikre imod at mit eksterne RAID får nykker og smider mine filer ud, bliver dette RAID løbende synkroniseret til et netværksdrev, der lever på en DROBO FS (lidt som et RAID), den står og hygger sig ude i mit bryggers, sammen med en masse andre ting der larmer.

DroboFS

 

Sidst men ikke mindst, har jeg en lille ekstern USB 3.0 disk (købt i Elgiganten for meget få penge), som jeg kopierer både arbejdsfolderen + arkivet over på, for at kunne tage den ud af huset.

Seagate-3TB-usb-3.0

 

RAID ER LÆKKERT, MEN IKKE BACKUP!!!

Jeg har har to RAIDs i mit system, og jeg vil anbefale alle andre det samme. Hvis det kommer an på ussel mammon, så bare nøjs med enkelte diske, det er meget bedre end at vente med at få penge til et RAID.

Det er en udbredt misforståelse, at RAID er backup. Det er en meget stor fejl.

RAID er to diske, der er 100% ens. Det vil sige, at har du en enkelt harddisk, og hvis den dør, så er dine filer væk, og der er ikke meget at gøre. Men har du et RAID, så har du filerne liggende på to diske, og dør den ene disk, er RAID-systemet designet til at kunne køre videre på en disk. Derved har du stadig adgang til dine filer og kan tage en ny kopi af dem. Har du derimod et ordenligt managed RAID, kan du tage den gamle disk ud, sætte en ny disk i, og inden for en overskuelig tid, er filen igen replikeret over på to diske og sikret imod disknedbrud.

Men hvad der oftes sker er, at du kommer til at slette en fil, og da du alligevel mangler lidt plads på disken, så tømmer du lige papirkurven. Et par timer senere, sidder du og skal bruge filen, vupti, den er pist væk. Alternativt har du modtaget en mail, med et link til den nyeste og mest nuttede kattekillingvideo, du “bare skal se”, da mailen kommer fra din BFF, så tænker du ikke over det, og 5 min senere står din computer og ryger over i hjørnet, og alt er slettet.

Her virker et RAID ikke, for er filen først slettet, så kommer den ikke igen. (Jo, det kan den godt, men det er MEGET dyrt).

Derfor er RAID ikke backup, men en sikring imod diskenedbrud. Hvilket bare er et spørgsmål om tid, inden det sker.

AUTOMATISK BACKUP vs. MANUELT BACKUP

I min optimale verden var backup ikke noget, jeg skulle tænke over. Det sker bare. Alt jeg skal gøre er at skyde løs, og så skal jeg ikke tænkte på noget selv.

Men jeg ved også godt, at den løsning er ikke noget jeg kan betale for penge. Slet ikke hvis den skal være skudsikker, i den skalering jeg kører det i. Sekundært koster det også maskinressourcer, og dem vil jeg gerne bestemme lidt over selv. Ligeledes kan jeg heller ikke “bare regne med”, at automatikken kører som det skal, og alt er tip top. Det tør jeg kort sagt ikke overlade til et program.

Derfor kører jeg en blanding af automatik vs. manuelt arbejde, men mere om det om lidt.

PROGRAMMER vs. “RÅ” FILER

Der er også mange backupsystemer, der klarer det hele for dig. De tager backup, enten hele tiden eller en gang i mellem. Den backup kan du genskabe enkelte filer fra, og endda hele din maskine, hvis den skulle dø.

Men kort sagt har jeg gode erfaringer med enkelte filer. Det med at genskabe en “hele maskine”, det er ikke noget jeg kan tale varmt om…..

Derfor tager jeg altid løbende backup af filerne, fra en disk til en anden, og stoler ikke på en “billig, all i one”-løsning, der kan klare det hele for mig.

Derudover tager jeg “kun” backup af mit LR-arkiv, CO-filer, billeder og XMP-filer. Previews tager jeg ikke backup af, da den kan regenereres og fylder relativt meget.

ARBEJDSDREVET (AUTOMATISK LØBENDE BACKUP)

Når jeg har importeret filerne til min maskine, er det første jeg gør, at sætte en manuel backup igang. Det er ikke noget der tager lang tid, så en lille kaffepause, er tiden værd. Da jeg samtidig lader billederne ligge på kortet, indtil at jeg skal bruge det igen, er billederne allerede tre steder, fikst ikke?! 😉

Efter det er gjort, eller hvis jeg skyder tethered, tager Time Machine på OS X, løbende backup af filerne (har du en Windows 8 maskine kan du kigge på “File history”).

Det vil sige, at kommer jeg under mit arbejde til at ødelægge, eller slette en fil, kan jeg med ret stor sandsynlighed få fingerne i filen igen.

Denne automatiske backup kører altid på min arbejdsfolder og bliver gemt på en ekstern disk. Det er også typisk denne backup jeg bruger, når jeg en sjælden gang kvajer mig, og sletter en forkert fil, jojo, det kan ske.

Da arbejdsfolderen nok er mit vigtigste folder, er den også en del af min manuelle process. Så hver gang jeg tager backup af mit arkiv, snupper jeg liiiige en kopi af arbejdsmappen, og lægger den i arkivfolderen, inden jeg kopierer den til mit netværksdrev.

ARKIVFOLDEREN (MANUEL 3-5 GANGE OM UGEN)

Min arkivfolder på 1.8 TB (og voksende) ligger på en ekstern disk (RAID). Da alle billederne her jo er “færdige”, har jeg ikke behov for at tage backup hver time, derfor gør jeg det typisk hver gang, jeg har flyttet billeder over i arkivet.

Til denne backup bruger jeg et, i OS X + Linux, indbygget sync-program der hedder rsync (alternativ til Windows er synctoy), til at synkronisere alle ændringer i mit arkiv, over på mit netværks drev. Rsync er nok lidt halvnørdet og bliver brugt af rigtig mange IT-folk, men det er også stort set skudsikkert, hurtigt og yders pålideligt. Alt efter ændringerne tager det ca. 30 min.

Rsync

NETVÆRKSDREVET

Er jeg røv-ligeglad med. Når filerne er her, gør jeg ikke mere ved dem. De er kommet her for at dø, længere er den ikke.

UDE AF HUSET (MANUELT 1 GANG OM UGEN)

Jeg har ikke fundet den ultimative cloud-løsning, der er til at betale, når man nærmer sig 2 TB data. P.t. går jeg lidt og kigger på en Azure-(noget microsoft noget)-løsning, det ikke koster så meget at gemme filer i, men derimod koster penge, når man skal hente filerne igen, men intet er konkret endnu.

Derfor har jeg en 2.5″ 3 TB disk på kontoret, en gang om ugen kommer den hjem og bliver “opdateret”, hvorefter den forsvinder ud af huset igen.

Det her er givet ikke den mest optimale løsning, da jeg jo har den med hjemme, og dér er sårbar. Men den er billig, og den virker.

Når den er hjemme, kører jeg igen Rsync, men denne gang kopierer Rsync både filerne til mit netværksdrev + min eksterne disk.

Til sidst bruger jeg et program der hedder Beyound Compare (både Win, Mac og Linux) til at validere min backup. Valideringen tager nogen tid (ca. 30 min.), så lad være med at sidde og kigge på, at den bliver færdig. Når Beyond Compare er færdig, kan jeg se, om der er nogle forskelle på mit arkiv og min eksterne disk. Er der en foreskel (hvilket ikke er sket endnu), ville jeg kopiere dem over.

Beyound-compare

PROGRAMMER

Rsync, Time Machine 0g Beyond Compare, vil jeg komme ind på, i senere indlæg.

NÅR HUSET BRÆNDER

Hvis jeg en dag vågner, og huset brænder, vil jeg uden tvivl, om muligt, prøve at redde både min laptop + mit eksterne drev. Kan jeg kun få en ting med, så blev det mit eksterne drev (her lever min Time Machine-backup også), for med den kan jeg få min computer op og køre igen.

Er det ikke muligt, så er jeg rolig og tryg ved, at der trods alt ligger en backup på kontoret.

 

 

 

Jakob Kjøller

Med en forkærlighed for lækkert grej, er jeg Fotograf med stort "F", hvor jeg gør, hvad jeg kan for at holde billederne ærlige og lige til.

Derudive er jeg i konstant bevægelse, og fiser rundt i verden for at deltage på foredrag, opsøger mentore, samt workshops. Det er den eneste måde jeg bliver en bedre fotograf.

Du kan måske også lide

Arkivering af filer

To DNG or not to DNG

12. december – Workflow: RAW konvertering I

Workflow: download og udvælgelse af billeder

8 thoughts on “Jeg hedder Jakob, og jeg tager backup”

  1. Hej Jakob.

    Først velkommen til og tak for dit meget informative indlæg.
    Jeg har selv en del backup, da jeg for nogle år siden mistede alle mine ferie billeder fra en harddisk. Og hvordan aner jeg faktisk ikke. De var bare en dag væk.
    Jeg har selv løsningen med en Seagate ekstern harddisk, hvor jeg manuelt lægger filer over, når de ikke har sin plads på min mac mere. Og så har jeg en TimeCapsule, som back’er up, når jeg er hjemme på netværket. Derudover benytter jeg mig af http://www.unicahost.dk/online-backup/ (Tidligere BackUpBob) Som også sync’er, når jeg er på wifi. Og det er billigt. Jeg giver 299 kr. om året for alt den plads jeg ønsker, samt alle de computere, jeg øsnker at have på. Men jeg har ikke den store viden, om det er det optimale valg. Men indtil videre kører det for mig 🙂
    Men igen, VELKOMMEN til 🙂

    Venligst Anja

    1. Hej Anja

      Takker 😉

      Ja, det er desværre hvad der sker, pludselig er det væk.

      Hvilken løsning man vælger, er i sidste ende ikke så vigtigt, det vigtigste er at man tager et valg, og at den “passer” til en selv, og ens temperament (Jeg er desværre kontrol freak ;))

      – Jakob

  2. Ingen tvivl om, at 3-vejs backup er den rigtige løsning.
    Jeg bruger selv:
    1: arbejdsdisk
    2: NAS
    3: Jottacloud

    En cloud-løsning er for mig at se, det eneste rigtige. ALT, hvad der kræver en aktivitet fra min side, er dømt til at gå galt! En backup skal være sikret i sig selv – helt automatisk, og uden at jeg skal foretage mig noget som helst. Jeg gider simpelthen ikke have backup, som kræver at jeg skal flytte filer, ledninger, diske, bokse, kasser, for at være 100% sikker. Derfor cloud!

    Fordelen er endvidere, at jeg kan hente og/eller dele filer direkte fra skyen.

    Jeg bruger også Dropbox ved siden af til distribution af jpg’er til kunder.

    1. Hey Henrik

      Helt enig, en 100% automatisk løsning, ville være optimal, jeg har bare ikke fundet en, der kan håndtere antallet af GB jeg levere til dem løbende.

      Pt. kigger jeg på en Drobo Transporter Sync, da to af disse enheder, giver en mulighed for at have sin egen private cloud, og derved har 100% kontrol over filerne.

      Jeg bruger også dropbox, til at levere billeder. Det gør det meget nemmere 🙂

  3. God artikel.
    Jeg bruger selv, lidt lign. løsning med bla.
    1. Ekstern drev
    2. NAS
    3. Online Backup
    Til online backup har jeg fundet CrashPlan som jeg syntes fungere ret godt og automatisk. Her giver jeg 60$ om året for ubegrænset plads, har pt. ca. 1,6TB liggende i backup hos CrashPlan.

  4. Kunne man ikke placere en NAS hos en fotobekendt og via en router i hver ende lave en vpn tunnel imellem de to adresser. Man kunne så lave backup hos hinanden ? Ingen løbende gebyrer og ingen frygt for at ejeren af “skyen” lukker.

    Bare en tanke jeg har leget med.

    Tommy

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *