Warning: file_get_contents(/customers/9/1/a/fotomalia.dk/httpd.www/wp-content/themes/soledad/editor-style-shared.css): failed to open stream: No such file or directory in /customers/9/1/a/fotomalia.dk/httpd.www/wp-content/plugins/merge-minify-refresh/merge-minify-refresh.php on line 704

Check light: gruppebillede

af Ard Jongsma

Jeg har gået og puslet lidt med hvordan jeg ville formgive de indlæg jeg havde tænkt mig at lave omkring de forskellige lyssætninger i mit daglige arbejde.

Nu har jeg en plan.

Fotomalia er jo et sted som bygger meget på at læserne leger med. Her er chancen. Hver gang jeg laver et ‘check-light’ indlæg får I et billede og en beskrivelse af problemstillingen. I må gætte hvordan jeg har løst det. Hvordan er lysopsætningen? I må gætte ud fra lys og skygger, glimt i øjnene og hvad I ellers mere har af kreative taktikker.

Efter et par dage får I løsningen i form af et opdateret indlæg. Som I så er meget velkommen til at skyde ned igen. Så får jeg også noget ud af det!

 

PERSONALEBILLEDE

Jeg lægger ud med årets julepersonalebillede fra Odense Zoo. Opgaven bestod i at fotografere personalet i publikumsrummet foran pingvinere med fuglene og deres arktiske landskab i baggrunden. Torsdag, præcist  klokken 10. Jeg sagde ja til jobbet, fraværende fordi jeg stod med et andet job, på betingelse at jeg kunne være ud af huset 20 minutter senere fordi jeg havde en tandlægeaftale en halv time efter. Og nej, det var ikke eftersyn. Det var en voldsom omgang.

Men da dagen nærmede sig begyndte jeg at svede. Det kunne jo slet ikke lade sig gøre at oplyse 40 mennesker jævnt i et mørkt rum foran en kæmpestor glasvæg! Desuden skulle de kun belyses et stop eller to over baggrunden men alligevel med en blænde som gjorde alle nogenlunde skarpe, og helst også et par pingviner. Og baggrunden er ikke voldsomt lys i forvejen!

Onsdag ringede jeg til Zoo for at sig at det simpelthen ikke kunne lade sig gøre. Men de tog ikke telefonen og jeg glemte at prøve igen senere. Dagen efter var jeg på røven. Jeg havde én time til at stille op og når alle kom skulle der bare skydes fire eller fem billeder og pakkes sammn i en helvedes fart for at være til tiden til min tandlæges torturbænk.

 

UPS!

Her er situationen:

 

Odense Zoo Medarbejderbillede 2014

 

UPS!

Der er ikke kun glas bagved, men også en skrå glasvæg ind mod højre, som giver dobbelt bonus for hver lampe man tænder, hvilket ser nogenlunde sådan ud:

 

Odense Zoo Medarbejderbillede 2014

 

Flot loft også forøvrigt!

Det gik bare ikke. Mod højre ligger en klippeparti som var en oplagt bakke til at få højdeforskel i gruppen. Så jeg skiftede plan. Her er den ny situation:

 

Odense Zoo Medarbejderbillede 2014

 

Men den glasvæg, nu på venstre side, gjorde det stadigvæk umuligt at skyde lys ind fra højre side uden at få hele læsset tilbage i hovedet fra venstre.

Der var desuden begrænset plads til højre. Her er en planskitse:

 

Skitse

 

Som I kan se på min fremragende tegning skød jeg billedet med et Nikon D4s med 24mm. Normalt ville jeg have skudt et så stort gruppebillede med mit D800e, men jeg skulle for langt op i ISO.

Lige-ud-af-landevejen lyskilder fra venstre gav flare i vinduerne, hvis man drejede dem væk fra vinduet (feathering) ramnte de objektivet, hvilket nedsætter kontrasten i billedet. Alt til højre for kameraet spejlede i glasvægen til venstre.

Jeg endte med at skyde billedet en lille smule mere mod venstre for at komme af med skiltet, men det forværrede kun problemet med lamper fra højre.

Hvis jeg ikke har en assistent med skyder jeg altid test-billeder af mig selv først. Jeg havde ikke assistent med. Her er mit check-light billede:

 

10557497_850514811646732_869277641619241455_o

 

I får også en lidt mindre crop, ellers har I jo ikke en skygge af en chance. Klik på billedet for at forstørre det.

 

Odense Zoo Medarbejderbillede 2014

 

Gud, hvor jeg dog ser retarderet ud. Det er en enorm kraftanstrengelse at trykke på fjernbetjeningen, kan I vel se. Men det er nogle fede bukser!

 

Ordet er jeres!

Så er ordet jeres! Hvordan er scenen belyst?

Jeg hjælper en lille smule:

 

  1. Jeg havde et Elinchrom Ranger Quadra set med. To lampehoveder på ét batteri.
  2. Jeg brugte tre SB-910 blitze.
  3. I det endelige billede er der udført en lillesmule Photoshop arbejde: reflektionerne af skiltet og af nissehuen (se 3. billede) er malet over og (vigtigt!) loftet er gjort mørkere.

 

Softboxe og andet legetøj må I bare gætte lidt om. I finder efterhånden vel ud af hvad jeg bruger mest.

Held og lykke! Afgørelsen kommer om et par dage! Og spørg endelig løs imens.


LØSNING (Opdateret 14/12/14)

Lars nåede langt i kommentarerne forneden. Godt gået Lars!

I et gruppebillede med flere rækker er det altid en dårlig plan at bruge for voldsom vidvinkel. Størrelsesforskellen mellem de forreste og de bagerste bliver for stort.

Der var meget dybde i det her billede, så jeg skulle så langt bagud som jeg kunne. Hvilket ikke var så langt, fordi der var en dyb hule bagved mig. Så jeg endte på 24mm alligevel, hvilket var for vidt.

Hulen gjorde også at lyset skulle stå forholdsvis tæt på. Det er på den ene side rart fordi det giver et blødere lys. På den anden side er det dårligt da afstandskvadratloven så kommer i spil. Helt banalt kort forklarer afstandskvadratloven at lysstyrken falder hurtigere mellem første og anden meters afstand fra en lyskilde end mellem f.eks. 29. og 30. meters afstand fra en lyskilde. Så hvis lyskilden står for tæt på bliver de bagerste folk for mørke i forhold til de forreste og det gjorde de også.

Jeg ville helst have haft en STOR softbox lidt til væk fra kameraet, men det gik ikke til højre pga. reflektionen i vinduerne og det gik ikke til venstre fordi folk sad længere frem til venstre end til højre. Den skulle direkte bag kameraet. Men den kunne ikke komme for højt op fordi loftet var for lavt.Og på denne afstand syntes jeg at min største softbox stadigvæk gav for meget lysfald til siderne.

Jeg endte med at bruge min største reflektor (en hvid Sunbounce Pro på knap to meter) som bouncede lyset fra to krydsede blitze. Blitzene fik vidvinkelklappen på for at sprede lyset så meget som muligt. Blitzene på manuel (M). TTL er smukt, men har alt for meget temperament til sådan en situation. Jeg havde ikke brug for så meget lys da jeg alligevel skulle matche baggrundslyset i pingvinanlægget. Jeg var nødt til at gå op i ISO. Ikke så sjovt, men sådan er det bare nogle gange.Jeg fotograferede direkte under reflektoren.

Det gav et forbandet fladt lys, så jeg ville have noget ind fra venstre også. Der brugte jeg så de to lamper fra mit Elinchrom Ranger Quadra kit ovenover hinanden i standard firkantede softboxes. Den overste fik den største udladning. De blev afskærmet med sort stof mod glasset for at undgå reflektion.

De bagerste folk kunne egentlig kun oplyses med et ekstra lys fra siden, men det ville reflektere i vinduet til venstre. Så Lars gættede rigtigt at jeg var nødt til at lægge det lys lavt så klippeblokkene blokerede for reflektion. Lavt lys er ikke særligt charmerende andet end til halloweenbilleder, men der var ikke en anden løsning, hvis ikke jeg ville photoshoppe hele baggrunden i. (Jeg tog forøvrigt et sikkerhedsbillede med kun baggrund for at gøre det sidste muligt!) Jeg brugte en mellemstor Elinchrom Deep Octa for ikke at kaste fo meget lys på baggrunden.

Her får I lige opsætningen én gang til i en tegning.

Skitse2

Og så alligevel…

Jeg slap godt fra den lidt vanskelige opgave, men der var nogle problemer i det endelige billede.

Man kan selv regne ud at bagerst mod glasvæggen vil der være mindst lys. To ansigter dér skulle have en lokaljustering i Capture One.

Det som var værre, var at der var en lodret stribe ansigter, lidt til venstre for midten, som var så fladt belyst at det gjorde ondt. Du kan se det lidt på check-light billedet af mig selv. Anden Ard fra venstre har et ansigt som er så flad som en pandekage. Jeg var nødt til at rykke rund på et par folk for at få de bredeste ansigter væk fra de pladser. Den slags lys er ekstremt ucharmerende på bredpandede og bredhagede folk. Jeg er begge dele 😀

Relateret indlæg

6 Kommentarer

Carsten Egevang december 12, 2014 - 1:14 pm

Sjovt indlæg, Ard! Jeg har ikke et kvalificeret gæt – men glæder mig til at høre løsningen!

Besvar
Ard Jongsma december 12, 2014 - 4:39 pm

Carsten, du skal jo bare lave et gæste-check-light-indlæg fra en decemberopgave i Grønland!

Besvar
Lars Holst Hansen december 12, 2014 - 3:52 pm

Hmm at dømme efter skyggerne er der brugt softboks eller paraply – de er lidt opblødte. Når jeg kigger efter reflekser i Ards øjne på closeuppet synes der umiddelbart kun at være tale om én lykilde evt. lidt til højre og over kamera (evt i “indgangen”). Når man ser på det store billeder er det dog tydeligt at der også kommer lys fra krogen med “kister og tavle”. Det lader også til at være diffuseret og komme fra en noget laverere højde (evt i 2 “etager”). Troede i øvrigt at du sværgede til SB-800 pga deres størrelse. PS: det er nok IKKE et arktisk landskab men et ANTarktisk eller subANTarktisk… 😉

Besvar
Ard Jongsma december 12, 2014 - 4:38 pm

OK Lars, ja, det var eddermeme klodset og jeg kunne jo regne ud at der ville komme én af jer frostofiler som ville rette min kolde fejl. Skal vi ikke sige pseudosubantarktisk? 🙂 Vi befinder os trods alt på den nordlige halvkugle!
Og jo, jeg holdt mig til SB-800-er indtil jeg blev nødt til at tage hele lyssegmentet ud af tasken og lave en separat lystaske pga pladsmangel. Siden da har jeg kun to SB-800-er tilbage udover de tre SB-910-ere :))) Man kan aldrig have blitze nok…
Og øhhh… kvalificeret bud på lyssætningen!

Besvar
Hanne Nörskau Jensen december 16, 2014 - 8:53 am

Uha, jeg kender godt den pingvinhule der. Den er lidt tricky.

Det er et godt indlæg om lys. Hvordan man styrer det og hvilken slags man skal bruge.

Jeg synes dog at dine fortegnede pingviner på den første skitse er lidt skæve og maste.

VH Hanne

Besvar
Brian - fotomalia.dk december 18, 2014 - 8:39 am

Dejligt nørded indlæg – mere af det 😉

Besvar

Smid en kommentar til os