Workflow – fra eksponering til arkivering

Kunne du godt tænke dig at vide hvordan andre fotografer går fra eksponering til arkivering? Det gjorde jeg i lang tid. Måske kan vi samle nogle fotografers workflow som et redskab for andre.

Jeg syntes at det ville være spændende at lave et blogindlæg på en fotoblog uden at bruge et eneste foto. Så hvis I skal mættes med gode billeder må I først lige tilbage til Malene Østergaard Nielsens fantastiske indlæg om makrofotografering 🙂

Men kom så endelig tilbage, fordi der er meget at snappe op her!

WORKFLOW – FRA EKSPONERING TIL ARKIVERING

Da jeg startede som fotograf var der to slags viden fra andre fotografer som jeg ledte mest ivrigt efter: hvordan fik de sat helt enkelt lys op og hvordan var deres workflow. Jeg er rimelig god til at finde ting på nettet, men lige de to ting syntes jeg var svære at finde gedigen information om. Som regel er det sådan, at hvis man ikke kan google sig forholdsvis enkelt frem til noget, så er det fordi der ikke er noget forholdsvis enkelt svar. Og sådan var det vel også med enkle lyssatninger og workflow. Årene har vist at det er noget man udvikler langsomt og delvist kommer til at lave på autopiloten. Det er nemmere at vise det frem, end at ætte ord på det.

Nu vil jeg forsøge mig alligevel, fordi jeg stadigvæk tror at det kan være til gavn for andre. Jeg gør det kort her, og så vil jeg tage alle dele op i separate indlæg i de kommende uger.

DET PERFEKTE WORKFLOW

Den findes ikke. Det var en kort kapitel. Det er derfor Google mangler svar.

MIT WORKFLOW

Jeg betragter workflow her som alt hvad jeg foretager mig EFTER jeg har trykt på udløserknappen. Det er ikke korrekt og det er jeg godt klar over. Men det må I leve med. For mig er der egentlig kun to parametre som afgør hvorfor jeg gør hvad: kvalitet og effektivitet. Kvalitet går jeg sjældent på kompromis med. Skal det tage tid, så må det bare tage tid. Men alt som jeg skal gentage fire eller fem gange skal i princippet få et bedre stykke software eller en tastatur-genvej.Det har stor betydning for hvilken software jeg bruger.

1. LAGRING

(Link til fuld blogindlæg)

Den måde du lagrer dine billeder på har stor betydning for dit workflow. Ikke kun om du lagrer i JPG eller en RAW format (selvom det måske er det allervigtigste valg), men også hvordan du gemmer:

  • på hurtige kort når kunden skal have resultatet hurtigt?
  • måske tethered (direkte til computeren)? Og laver du så backup til dine kort?
  • Lagrer du RAW + JPG til formålet?
  • Laver du backup på to kort?

Jeg skyder RAW 100 ud af 100 gange, men supplerer nogle gange med JPG. Jeg har hørt to af Danmarks mest kendte (jeg sagde kendte 😀 ) fotografer sige til foredrag at de tit bare skød i JPG og jeg har begge gange været forundret. Det er unødvendigt dumt, også når man er kendt. Selv hvis jeg agter at bruger en JPG fil direkte ud af kameraet (f.eks. når en avis har brug for billeder med det samme) lagrer jeg et RAW billede på et andet kort. Det giver ingen mening overhovedet ikke at gøre det, andet end hvis du er sikker på at du har brug for en meget stor buffer eller hvis du skyder en meget hurtig timelapse over meget lang tid.

Men det her er ikke en artikel om lagring. Det indlæg kan du finde her

2. DOWNLOAD

(Link til fuld blogindlæg)

I flere år kunne jeg ikke forstå hvorfor fanden folk brugte kortlæsere og ikke bare tilsluttede deres kamera til computeren. CF kort som ryger inde og ude af kameraet har det med at bøje kobberben, i bedste tilfælde i din kortlæser, i værste tilfælde i dit kamera.

Indtil jeg en gang kom ud for et 14 (!) times job hvor jeg stod og pakkede sammen. Kunden kom ind i rummet og sagde “ups”, at Jyllandsposten ville lave et dobbeltopslag om begivenheden næste dag og de skulle have de 20 bedste billeder indenfor en halv time. Jeg havde to fyldte 32GB kort på mit D3s og anede ikke hvor de bedste billeder var. Alene download med mit sølle kabel ville tage en halv time per kort. En kollega kom mig til undsætning med en kortlæser. Næste dag købte jeg nye kort og den bedste kortlæser jeg kunne få. Jeg har ikke set mig om siden.

3. UDVÆLGELSE

(Link til fuld blogindlæg)

Jeg lærte noget mere af samme begivenhed. At tagge mine billeder mens jeg fotograferer. Brian var inde på det i en anden arikel som genererede nogle svar fra læsere om Photo Mechanic – avisfotografernes bedste ven. Hvis man låser billeder på kameraet kommer de frem som afvinket (tagged) i Photo Mechanic. Står du efter et job og skal aflevere inden i går er det en gigantisk hjælp at have et lille udpluk tagged før du overhovedet har loadet dine billeder i et hvilket som helst program.

Så nu sidder jeg og før-selekterer på kameraet i de stille øjeblikke som der næsten altid er på et job.

Når du så skal vælge hurtigt, selv når du har tagged på kameraet, duer Lightroom overhovedet ikke. Det er alt, alt for langsomt. Det er her Photomechanic kommer i billedet. Magen til program findes der ikke. Totalt hardcore (som jeg indrømmer jeg har en nørdet svaghed for – mit email program kan ikke læse HTML 😀 – text only tak!) men det gør hvad det skal. Faktisk så godt at der ikke rigtigt er noget at forbedre. Jeg har en formodning om at alle forbedringer går udover det som programmet er bedst til: speed! Surt for Camera Bits, som laver og sælger programmet. Jeg bruger selv udgave 4.6.6 fra 2009, som er legendarisk både i speed og i dårligt udseende.

Jeg bliver allerede lyrisk her, men jeg skal nok skrive et separat indlæg om det.

4. RAW KONVERTERING

(Link til Del I: Hvilken konverter skal jeg bruge?)

Folk er ikke klar over det, men ingen to RAW konvertere giver et ens resultat. Faktisk er resultatet fra forskellige RAW konvertere chokerende forskelligt i udtrykket. Jeg har skrevet en artikel om det her på Fotomalia engang, som gæst. Det ligger her (klik på linket).

Der er sket meget siden jeg skrev den artikel. Adobe Camera RAW (maskineriet som ligger bag råkonvertering i Photoshop og Lightroom) er blevet meget bedre til Nikon, men Capture One har i version 8 også gjort et kvantumspring igen.

Jeg bruger begge dele, samt en skummel konverter ved navnet Photo Ninja og Nikons egen forfærdelige software, som er enten god (faktisk den suverænt bedste) men ubrugelig (Capture NX2), eller brugelig men uduelig (Capture NX-D).

I blogindlægget om Råkonvertering vil jeg skrive hvorfor, og hvorfor Capture One stadigvæk er min foretrukne konverter.

5. PHOTOSHOP

For hvert år der går bruger jeg Photoshop mindre. Capture One kan mere og mere. Men der er to ting som jeg stadigvæk skal bruge Photoshop til: maleri og plugins. Det sidste er faktisk det jeg bruger programmet mest til: som platform for mine plugins. Dem skriver jeg også om i blogindlægget om Photoshop-delen af mit workflow.

6. UPLOAD

Efter deres tur igennem råkonvertering og evt. Photoshop skal billederne gøres klar til kunden, som sjældent har brug for et 36MP billede i 16-Bit.Jeg afleverer som regel i forskellige formater: én til print og én optimeret til brug på nettet. For at holde det effektivt har jeg Photoshop Actions. Til pakning og upload bruger jeg igen ret nørdede men konfigurerbare hardcore programmer. Jeg leverer 99 ud af 100 gange mine billeder igenem et direct-download link til en ZIP fil. Jeg er ikke så vild med Dropbox. Mere om det senere.

7. ARKIVERING

Når du er færdig med dine billeder skal de arkiveres. De skal gemmes et sikkert sted og ikke mindre vigtigt: de skal kunne findes tilbage. De fleste fotografer udvikler ret hurtigt et arkiveringssystem, men det som de udvikler når de starter (som regel mapper med undermapper og flere undermapper) holder som regel ikke når de har 100.000 billeder liggende og en kunde pludseligt ringer fordi deres praktikant kom til at gemme hen over originalen da han reducerede det bedste billede til en lidt mere web-venlig størrelse.

Mange bruger Adobe Lightroom som alternativ. Lightroom er i dag det suverænt mest oplagte valg til det man kalder Digital Asset Management (DAM) og Adobes månedsabonnement på Photoshop + Lightroom gør det næsten til en no-brainer.

Men jeg kan ikke lide Lightroom og tro mig, jeg har prøvet at kunne lide det! Jeg bruger i dag den latterlige konstruktion hvor jeg arkiverer alle mine billeder i hele TRE DAM programmer :/ Det er fandeme ueffektivt og det skal jeg nok fortælle mere om senere.

8.NÆSTE JOB

Næste job ligger her fordi jeg betragter det allerførste jeg gør når jeg starter et job som en del af denne proces. Det er her (og ikke før) at jeg formatterer mine kort og nulstiller mine kameraer. Ulempen er at jeg ikke er klar hvis der lander en UFO i min baghave, eller (værre) at jeg risikerer at glemme det og kører et job på forkerte indstillinger. I de sidste fem eller seks år er det dog kun sket én gang. Altså det med at jeg kørte på forkerte indstillinger, ikke det med UFO-en, som jeg stadigvæk har tilgode.

Men fordelene er større. Jeg har endnu et backup af mine billeder så længe jeg ikke er begyndt på næste job. Det har eg haft brug for flere gange end jeg kan lide, især når jeg havde skudt en lillesmule video med ved siden af et fotojob og ikke havde kopieret det væk med det samme mens jeg sad med kunden, fordi det ville tage for lang tid. Og glemte det bagefter…

JEG GLÆDER MIG!

I de næste uger vil jeg gå listen igennem punkt for punkt, og lave blogindlæg om dem alle.

Med billeder! 🙂

Stay tuned!

 

Du kan måske også lide

Fotorejse: natur & kultur i Ungarn

Nyt år, nye begyndelser og nye mål…

Vores bedste billeder i 2018

Højtider er også kattenes skræk

7 thoughts on “Workflow – fra eksponering til arkivering”

  1. Spændende artikel og glæder mig til de følgende artikler om workflow’et. Jeg flirter jo også en del med Capture One for tiden og ser frem til at høre hvordan du skaber overblikket efterfølgende. I mit tilfælde er det RAW processing i CO, eksport til TIFF og derefter import til LR. En pladskrævende løsning (læs gigabytes), men har endnu ikke fundet noget som er bedre ….

  2. Tak Anders! Det skal jeg nok komme ind på! Og plads er jo altid en mangelvare, men bliver heldigvis billigere og billigere.

  3. Rigtig god artikel!
    Har selv mit DAM i Lightroom – og Lightroom er nok ikke bygget til at håndtere 3 tb billeder fra de sidste 10 år fordelt over flere mapper og undermapper.

    Så jeg tager gerne imod en anbefaling til et alternativ til Lightroom 🙂

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *