Tag: Sjv333

  • FotoMalia Fight Club

    FotoMalia Fight Club

    Så er det jo blevet advent igen, og det betyder at vi skal tænde det tredje lys i kransen, at der er 13 dage til juleaften og at 33 vismænd må miste deres mødom til en trebenet “troldmand” nå ja og så betyder det; at der er en dagspræmie på højkant!

    Men nok om det, i dag tager vi jer en tur med til en af vores virkeligt nørdede aftner, og i får at se, hvad der sker med os når vi drikker for meget…Fanta. Det helt tosset!

    (mere…)

  • Det går ikke altid som det skal.

    Det går ikke altid som det skal.

    Jubiii Så er det tid til den 10. låge i vores julekalender!

    Når fotomaliateamet er på shoot, er det på ingen måder altid det går som det skal – faktisk er det oftest at det går galt og så er det op til mig at sidde og klippe timevis af tåbelige, fjantede og åndssvage optagelser ned til 5 – 10 minutter, men det kan også være rigtig sjovt – se med her!

    Ja som i kan se, har vi det faktisk ganske sjovt – især når der er en der slår sig, det er jo hylende morsomt og jo værre jo bedre.


    Den dag vi lavede “hæng på hovedet billeder” skulle vi hænge Mads i benene fra en truck.. Det gjorde vidst lidt ondt da hans knæ ikke helt kunne holde til det 🙂 – Men han er ok nu… sådan da..

    Nå men det er helt sikkert i får flere “outtake” videoer i fremtiden – det tager faktisk ikke så lang tid at samle sammen til en hel video..

    Tak fordi i kiggede med.

    Hov forresten! I skal kun finde ét link så nu er vi jo oppe på 12 links alt i alt i vores julekalender!
    I dag er koden MEGET svær at finde! Ikke ligesom Brians lille amatørskattejagt, nej den her finder i ALDRIG!! HA HA HARG HARG HARG!!!

  • Så er der julekalender!

    Så er der julekalender!

    Jep jep jep… nu er tiden endeligt kommet så vi kan komme i gang med vores julekalender!

    (mere…)

  • Nu nærmer tiden sig, men til hvad?

    Nu nærmer tiden sig, men til hvad?

    Er jeg den eneste der har lagt mærke til, at der er noget der er ved at være tæt på – jeg har lagt mærke til at der er kommet en lille smule julepynt op hist og her, faktisk har jeg set flere butikker der har fået lidt jule ting på hylderne.

    Hmmm hvad kan det mon betyde?

    (mere…)

  • Speed Painting – Part 2 By Kasper

    Speed Painting – Part 2 By Kasper

    Efter Mads’ meget inspirende indlæg om “Speed Painting”, besluttede jeg mig for at lave en tribute til Mads og give mig i kast med min egen speed painting.

    Jeg må sige at det var svært at følge med i hvordan Mads præcis gjorde det i sin video, så det er nok ikke helt det samme resultat jeg er kommet frem til, men here it goes!

    Tjek det ud!

    Jeg håber i kunne li’ videoen og husk at jeg sidder klar til at svare på spørgsmål hvis der er noget i gerne vil have uddybet.

    Det eneste jeg tror Mads vil kunne lære af mig, er hvordan man vælger god musik til en video…. Dette nummer er fra Norsk Idol og det er den fedeste fortolkning jeg nogensinde har hørt!

    God søndag til allesammen!

  • Autofokus (den ultimative FotoMalia test – del 2)

    Autofokus (den ultimative FotoMalia test – del 2)

    Så er jeg blevet klar med opfølgningen på vores store autofokustest, og jeg glæder mig til at høre, hvad I syntes om resultaterne, så husk lige at smide en kommentar!

    Resultaterne

    Nu har jeg haft god tid til at kigge alle billederne igennem, og jeg må sku´ indrømme, at jeg er ret imponeret. Dermed ikke sagt, at der ikke er fejlskud, for det er der, men der er flere skarpe end der er uskarpe billeder.

    Autofokussystemet er efterhånden ret avanceret og det kræver næsten sin egen manual for, at man forstår hvordan man skal fintune det til at virke bedst muligt i en given situation. Men når man har fået systemet ind på rygraden og har en forståelse for, hvordan systemet “tænker”, så er det nemt og hurtigt at justere og man får fuld valuta for sin indsats – så hvis du ikke er 100% fortrolig med dit kameras autofokussystem, så er det et godt sted at lægge lidt kræfter i, da dette vil forøge kvaliteten af dine billeder betragteligt!

    Nå, lad os kigge lidt på lidt resultater.

    “Topatleterne”

    Med en topfart på omkring 11 km/t var Kasper og Mads ikke det store problem. Selv på de gennemløb, hvor de skubbede til hinanden havde kameraet faktisk ikke problemer med at følge dem, hvilket jeg syntes er ret imponerende, da de på nogle tidspunkter var helt ude af billedet.

    Nikon D3s – 400mm – f2.8 – 1/6400sek – ISO 2500

    Så vidt jeg husker, så havde jeg aktiveret 21 AF-punkter og selvfølgelig sat AF til continuesly, og ellers klarer kameraet faktisk resten selv. Prøv at lægge mærke til exif-data – der er ikke overvældende med lys – men det er ikke et problem her.

    En af de ting der er en udfordring for alle autofokussystemer er, når motivet kommer tæt på. Dette skyldes dels, at den relative dybdeskarphed bliver mindre, og at linseelementerne i objektivet skal flytte sig længere for at regulere på fokus, når motivet bevæger sig. Dette var også tydeligt, da vi lavede vores test, men på “topatleterne” var det imponerende, hvor godt kamera og objektiv præsterede.

    Nikon D3s – 400mm – f2.8 – 1/6400sek – ISO 3200

    Som I kunne se i videoen, så må man i den grad sige, at autofokus´en har bestået prøven i første fase af vores store test – jeg vil vove den påstand, at det er svært at løbe fra autofokus´en på et D3s og en 400mm – selv hvis men hedder Usain Bolt

    Trav

    Jeg havde faktisk ikke de store bekymringer omkring travhestene, de løber/traver ikke så hurtigt og de bevæger sig meget forudsigeligt. Det viste sig da også at være en meget nem opgave for kameraet, og stort set samtlige billeder var lige i øjet – udover det ene gennemløb, hvor jeg nyste – det kunne autofokussen ikke helt finde ude af – måske ikke en detalje som du umidelbart syntes relevant, men det er jo de små ting der tæller (det siger Kaspers kæreste ihvertfald)…

    Okay tilbage til testen.. trav var på ingen måde en udfordring for vores setup!

    Nikon D3s – 400mm – f2.8 – 1/1000sek – ISO 800

    En enkelt hest med rytter er selvfølgelig ret nemt, her er der god afstand til motivet, og motivet er relativt stort, her er jeg placeret næsten vinkelret på motivet, hvilket gør det langt nemmere for kameraet at følge fokus, da motivet bevæger sig plant med kameraet. Dette giver dog større udfordringer for fotografen, da man er nødt til at panorere for at følge motivet – denne panorering kan komplicere opgaven for kameraet, men det var ingen problemer for vores testoffer!

    Nikon D3s – 400mm – f2.8 – 1/1000sek – ISO 800

    En hel gruppe ryttere giver en større udfordring for autofokus, da en stor del af billedfladen har nuancer der ligger meget tæt og derfor havde jeg en bekymring for, om systemet ville blive forvirret og derfor miste fokus, men dette viste sig igen at være uden grund, da kamera og objektiv igen fulgte med uden problemer!

    Prøv at læg mærke til rytteren i højre side af billedet herover – han har styr på løbet og holder lige øje med sin nærmeste konkurrent!

    Gallop

    Ved gallop havde vi igen en mere spids vinkel, det, kombineret med den øgede fart fra galophestene, forhøjede vi igen sværhedsgraden for autofokussystemet. Ved gallop begyndet jeg for første gang at mærke, at autofokus´en havde en lille smule problemer – ikke fordi den havde problemer med at følge motivets hastighed, men fordi at mine små fejl virkelig begyndte at blive straffet!

    Nikon D3s – 400mm – f2.8 – 1/1250sek – ISO 1600

    Jeg tror det der gjorde det sværere for autofokussystemet at følge gallophestene var, at det var rigtig svært at holde den samme rytter i de samme fokusfelter hele løbet igennem – sådan nogle galopheste løber ret hurtigt, og fordi det går så sygt stærkt, er det virkelig svært at holde dem kontrolleret i søgeren. Autofokussystemet kunne stort set følge med, og jeg tror, at hvis jeg havde haft et par løb mere, så jeg havde lidt mere erfaring med at læse løbet, og så ville succesraten være meget tæt på 100% i forhold til min nuværende på omkring 90%


    Nikon D3s – 400mm – f2.8 – 1/2000sek – ISO 1000

    Hestenes størrelse og afstanden til dem, tror jeg stadig har en stor indvirkning på, at det er muligt for autofokussystemet at have en så stor succesrate, men der er ingen tvivl om, at autofokus er kommet rigtig langt, og at den er blevet rigtig “klog”. Tænk at den kan følge et motiv som bogstaveligt flyver rundt i søgeren, fordi fotografen ikke evner at holde ro på tingene, det er da ret sejt.

    Greyhound

    Hunde i løb er noget af det mest krævende jeg har fotograferet, og derfor valgte vi selvfølgelig at prøve kræfter med den hurtigste af alle hunde, nemlig greyhound-hunden. Nu er en enkelt hund jo ikke nok, så derfor valgte vi et helt hundeløb – nu skal jeg love for at vores testoffer blev presset helt til grænsen.

    Som jeg har været inde på tidligere, så bliver det mere og mere krævende for et autofokussystem at følge fokus jo tættere et motiv kommer på filmplanet, og på grund af hundenes relativt lille størrelse, er man nødt til at være markant tættere på dem, end på en hest eller et menneske, for at lave et billede, hvor hunden fylder en fornuftig del af billedet. Hundens størrelse har altså stor betydning for autofokussystemet, og dette kombineret med hundenes hastighed og meget “kaotiske” løb, gjorde denne del af testen til den absolut sværeste opgave.

    Nikon D3s – 400mm – f2.8 – 1/6400sek – ISO 1100

    I denne fase var der markant flere fejlskud, og det var markant sværere at få billederne i kassen, dette skyldes faktisk ikke kun, at kamera og objektiv ikke kunne følge med, men nærmere at det næsten var umuligt at holde de fokusfelter jeg havde valgt at aktivere over hundene. Nu kunne man jo argumentere for at jeg kunne vælge at køre med alle 51 AF-punkter, men det prøvede jeg faktisk og dette gjorde det slet ikke bedre, faktisk snød det ofte systemet, og det forsøgte at fokusere på hunde bag ved dem jeg ville fokusere på og dette fik systemet til at søge frem og tilbage – hvilket tager cirka 3 gange så lang tid som det tager hundene at løbe igennem de 5-6 meter hvor det er relevant/muligt at fotografere dem.

    Nikon D3s – 400mm – f2.8 – 1/6400sek – ISO 1100

    Når det lykkedes mig at holde et af de 21 valgte fokusfelter nogenlunde stabile over hundene, så gjorde systemet faktisk et helt fantastisk arbejde, og det fulgte fint hundene igennem de 5-6 meter, hvor det passede med at de fyldte fornuftigt på billedefladen. Der var dog stor forskel på, om jeg valgte at bruge de midterste fokusfelter i forhold til dem i siderne, de 15 krydstypepunkter der sidder i midten var markant mere præcise og hurtige end resten. De fem billeder i denne serie er optaget med 9 billeder i sekundet, og der er altså kun omkring et halvt sekund i mellem det første og det sidste billede i serien – det giver et indtryk af hvor hurtigt det går og hvor meget data kameraet skal nå at bearbejde for at kunne fokusere – det er i mine øjne ret imponerende!

    Nikon D3s – 400mm – f2.8 – 1/6400sek – ISO 1400

    Som jeg var inde på før, så har jeg ingen kritik til hastigheden af objektiv og kamera, jeg tror praktisk talt at det kan følge stort set alt hvad man kunne finde på at skyde med det, men i selve autofokussystemet er der stadig plads til forbedringer, da det stadig kræver en del af fotografen at holde motiverne rimeligt centreret i billedefladen. Det ville også være praktisk, at man kunne bruge yderpunkterne selv i ekstreme situationer som denne (under de andre tests var der ingen problemer med at bruge yderpunkterne) da det ville øge mulighederne for, hvordan man kunne komponere sit billede.

    Til denne kritik skal det selvfølgelig siges, at jeg her går i meget små sko, og at fejlskuddene helt sikkert ville komme med en mindre frekvens, hvis jeg havde haft mere erfaring med at skyde hundeløb, men med det optimale autofokussystem skulle selv en uerfaren abe som Kasper kunne levere billeder med en meget lille fejlrate og det er her jeg mener at der er plads til forbedringer. På den anden side, hvis det var så nemt, så ville det jo ikke være lige så sjovt!

    Nikon D3s – 400mm – f2.8 – 1/6400sek – ISO 1250

    Alt i alt, så er det næsten kun fair at lade autofokussystemet bestå denne test, og konklusionen må derfor være at: Jeg er vanvittigt imponeret – jeg havde virkelig ikke troet at grejet ville levere så imponerende et resultat, jeg er specielt imponeret over at det rent faktisk kunne følge hundene, for med en gennemsnitsfart på over 70km/t på så lille et objekt, skal der virkelig noget til at følge med – det syntes jeg sku´ er ret flot.

    Det imponerede mig også at autofokussystemet kunne følge med til trods for at alle tests blev lavet med 9 billeder i sekundet – tænk på at hver gang kameraet tager et billede, (9 gange på et sek) mister autofokussystemet muligheden for at se motivet (spejlet er jo i vejen), så kameraet kan kun samle informationer i den tid der ligger mellem hver billede – der skal virkelig tænkes hurtigt..

    Kort sagt – Autofokus sparker røv, og ja, det kan man stole på!

    Nikon D3s – 400mm – f2.8 – 1/6400sek – ISO 1400

    Nikon D3s og Nikkor 400mm f/:2.8 VR II

    Nu er jeg jo næsten nødt til at knytte et par kommentarer til vores lille setup, for jeg ved at der er flere, inklusiv mig selv, der har haft mere end en enkelt våd drøm om at lege med det, så det ville jo næsten være synd ikke lige at smide lidt brænde på det bål.

    Hold nu op det er et dejligt kamera og om muligt et dejligere objektiv – det er en fornøjelse at arbejde med og det leverer virkelig varen. MEEEEN, det er fandeme også mange penge, og hvis man ikke arbejder med det professionelt, så udstyret kan betale sig selv hjem, så er det efter min mening lige i overkanten (i hvert fald til min økonomi).

    Men hvis jeg havde pengene så købte jeg det!

    LÆS OGSÅ DEL 1 AF VORES STORE AUTOFOKUS TEST

    LÆS OGSÅ DEL 3 I VORES STORE AUTOFOKUS TEST

  • Autofokus (den ultimative FotoMalia-test)

    Autofokus (den ultimative FotoMalia-test)

    I dagens indlæg kigger vi lidt på, hvor langt udviklingen af autofokus er kommet, for det er vist på tide at nogen lige sætter systemet lidt under press og ser, hvad det egentlig kan præstere. FotoMalia har været på udflugt, og her har vi sat Nikons top-kamera og objektiv på lidt af en prøve for at vurdere, om det nu er så fantastisk som Nikon påstår!

    (mere…)

  • Fotomalia er død!

    Fotomalia er død!

    Det var en mørk og stormfuld aften, og FotoMalia var samlet ved en ret skummel havnebygning lidt uden for Middelfart – Som altid, var det en rigtig hyggelig aften, hvor drengene arbejde på at lave et rigtig spændende billede. Men noget gik helt galt!

    (mere…)

  • FotoMalia mangler penge (EYE-FI PRO X2 8GB WIFI SD – test)

    FotoMalia mangler penge (EYE-FI PRO X2 8GB WIFI SD – test)

    Som i måske husker, så har Kasper jo brugt hele vores budget på en lidt fesen tur til Norge, så vi har været en tur i tænkeboksen og fundet en genial vej til hurtige penge – se med hvordan det går… Nå ja også har vi også testet et lille kort som i følge specifikationerne nok er den sejeste gadget der nogensinde har ramt fotohylderne.. (mere…)

  • Ikke en Hähnel test.?

    Ikke en Hähnel test.?

    Forvirret..? Det forstår jeg godt.. Forklaringen kommer i videoen 😉

    Yeeees!! Sådan! Det blir sindsygt sjovt at lege med denne lille nye dims! Det giver jo uanede muligheder for nye film og videovinkler. Faktisk skal vi bruge den i den kommende weekend hvor vi skal lave en kodyl omgang fotomalia sjov – i kan rigtig godt glæde jer! Were baaack!

    Tak fordi i kiggede med 🙂