Lidt sent i dag, men bedre sent end aldrig…
Har du nogensinde drømt om at stå få centimeter fra Slash mens han fyre den fede solo af – og endnu bedre, have dit kamera med og klar til at tage det fede billede, i dag er vi stolte af at kunne præsentere en som har gjort lige netop dette.
TORBEN THORHAUGE
I dag skal vi til koncert, sammen med en der har fotograferet flere af de helt store navne end Kasper kan tælle hele finger på hans hænder – og som altd er vi stolte af at kunne byde velkommen til dagens gæst.
Torben er ud over at være en yderst talentfuld koncert fotograf, også en yderst talentfuld landskabsfotograf, rejsefotograf, bryllupsfotograf og ikke mindst portrætfotograf, og det er med garanti ikke sidste gang han gæster FotoMalia.
Uden så meget mere snak vil jeg hermed give ordet videre til Torben Thorhauge!…
KONCERTFOTOGRAFERING
Jeg vil først benytte muligheden for at sige tak til Kasper, Mads Bo og Brian for intet mindre end verdens bedste fotoblog. Det er en fornøjelse at følge med i alt det I går og roder med – og ikke mindst læse om de spændende udfordringer I sætter op for Jer selv. Det giver en masse inspiration til selv at prøve lidt flere ting af i det daglige…De fortjerner en stor klapsalve!
Lenny Kravitz. En gang imellem er lyset vanskeligt at arbejde med. Da dette billede blev taget var der et kraftigt blinkende lys bagved Lenny Kravitz. Hurtigt fik jeg kameraet indstillet til dette lys, og så var det bare med at lave et burst af billeder og så håbe på at ramme plet.
EN HOBBY I “HOBBYEN”
Men nu til det jeg skal snakke lidt om i dag – koncertfotografering. Egentlig noget som ligger ret langt fra den fotografering jeg til daglig beskæftiger mig med – men til gengæld noget som jeg vil kalde én af mine små hobbyer inden for min fotografering.
Det startede alt sammen for mange år siden. Som ung i Skanderborg var det en årlig tradition at være med til Danmarks Smukkeste Festival (jeg nævner ikke nogle historier Mads – dem må vi tage i et særskilt blog-indlæg) – og med min interesse for at høre musik og ikke mindst min fotografering, var det oplagt at prøve og kombinere disse 2 ting. Efter mange henvendelser lykkedes det mig at få adgang til at fotografere på festivalen – den første gang i 2003 for en lokal antenneforening men siden da som en fast del af festivalens egen redaktion. Herudover har jeg i perioder taget billeder for et par musik-websider.
Ozzy Osbourne. En legende af de helt store. Det der med tiden kan være lidt vanskeligt når man kommer op i alderen. Ozzy overrumplede alle fotograferne og startede koncerten 10 minutter før – og ikke nok med det, så skulle der selvfølgelig også kyles en stor spand vand ud over fotograferne i rigtig Ozzy-stil.
Mø. Nogle musikere giver den virkelig gas og kommer helt ud på scenekanten. I sådanne situationer er en vidvinkel uundværlig.
HELT TÆT PÅ DE STORE
Muligheden for at fotografere på festivalen har givet mig chancen for at komme helt tæt på nogle af de største musikalske navne i Verden. Som stor fan af rockmusik har det været en stor oplevelse at fotografere ikoner som Robert Plant, Slash, Suede, TOTO, Lenny Kravitz, Alice Cooper, Ozzy Osbourne og mange flere.
Det gælder om at holde hovedet koldt når Slash pludselig står under en halv meter fra én og fyrer en fed solo af og man faktisk kommer til at ramme hans guitar med vidvinklen….
Hhv. Peter A.G. & Aura. Jeg prøver tit at fange en stemning eller et bestemt udtryk når jeg fotograferer. Ikke mindst hvis det er muligt at få lidt af kunstnerens personlighed med.
UDSTYR
Langt de fleste koncertfotografer har lige som mig altid 2 kameraer med når der skal fotograferes – på sidste festival havde jeg et Canon 5D mark II & Canon 6D med. Den primære årsag til de 2 kameraer er tid. Ved de fleste koncerter har man blot tilladelse til at fotografere de første 3 numre – og så er der altså ikke tid til at stå og fumle rundt med objektivskift og evt. gå glip af gode situationer og dermed mulige gode billeder.
Der vil typisk være en vidvinkel på det ene kamera og et godt zoom-objektiv på det andet. Personligt har jeg altid brugt Canon og mine primære objektiver har hidtil været en 17-40 mm vidvinkel samt et 70-200 mm zoomobjektiv. Enkelte gange hvis lyset er nærmest ikke-eksisterende, har jeg fast-optik med meget stor blændeåbning på kameraet.
Herudover er det kun en fordel med et forholdsvis hurtigt kamera og ikke mindst hukommelseskort. Hvis der virkelig er gang i den bliver der hurtigt skudt rigtig mange billeder på kort tid . og her er det altså ikke særlig fedt at skulle stå og vente på at kameraet er klar til at tage billeder igen
Enkelte fotografer går lidt i udstyrs-selvsving og render rundt med 4-5 kameraer. Det synes jeg er overkill og man får altså ikke nødvendigvis bedre billeder af den grund. Til gengæld kræver det sikkert en længere omgang rygmassage for at være klar til næste koncert (hey det er måske alligevel en god idé?)
Carter Beauford/Dave Matthews Band: Det kan nogle gange være svært at fotografere trommeslageren i et band, da denne tit er gemt lidt af vejen og ofte er dårligt belyst. Men ind i mellem giver det et rigtig godt motiv. Men det er frem med zoomen.
Nabiha. Røg kan tit være et irriterende moment hvis der er alt for meget af det. Men til gengæld kan det giver en super stemning i et billede.
TEKNIK & DE GODE BILLEDER
Og hvordan får man så de gode billeder i kassen? Ligesom med alt andet handler det selvfølgelig om øvelse men også en god del instinkt krydret med en lille smule held.
I det daglige som portrætfotograf er jeg selv herre over lyset, og kan som regel stille det lige som jeg har lyst til. Det er helt modsat ved koncertfotograferingen. Her er blitz bandlyst og du er overladt til det lys der nu er på scenen. Og da det lys hele tiden skifter gælder det om at kende sit kamera rigtig godt og være hurtig til at ændre sine indstillinger. Mange fotograferer med manuelle indstillinger – jeg selv bruger en stor del af tiden spotmåling ved blændeprioritet og er ved fotograferingen hele tiden opmærksom på hvordan lyset ændrer sig – dels på den kunstner jeg fotograferer, men også på baggrundslyset. Indstillingerne og knapperne på kameraet skal ligge på rygraden, så jeg hurtigt kan ændre min eksponering så den passer til lyset. Da jeg selvfølgelig ikke har nogen indflydelse på hvordan den kunstner jeg fotograferer agerer på scenen – er det vigtigt jeg kan indstillingerne og teknikken til fingerspidserne, så tiden kan bruges på at lave den komposition jeg ønsker og være klar når det rigtige udtryk eller bevægelse kommer.
Udover at kunne teknikken er det også vigtigt at følge sit instinkt, når der fotograferes. Vær klar og tag billeder når man tror der sker noget eller skal til at ske noget. Måske én af musikerne laver et hop på scenen eller går ud blandt publikum eller måske heldet tilsmiler én og én af musikerne laver et eller andet lige hen mod dit kamera.
Mads Langer. Der skal også være lidt til de kvindelige læsere
HVORDAN KOMMER MAN IGANG?
Her er så lidt den svære del – at få lov til at fotografere… Ved langt de fleste koncerter & festivaler skal man have tilladelse til at fotografere, og de er ikke altid lette at få fat på. Som regel skal man repræsentere et medie af én eller anden slags – eller muligvis tage billeder for selve koncertstedet. Her er lidt kreativitet og stædighed en nødvendighed.
Penge er der sjældent i det – men til gengæld en masse sjov og spændende oplevelser.
Joey Moe: Indimellem kan man være heldig at musikeren laver et eller andet lige hen til dit kamera.
Tusind tak fordi du læste med. Jeg håber mit indlæg har givet dig blod på tanden til at gå igang med koncertfotografering. Det er bare igang med at plage dit lokale spillested om tilladelse:-)
Du kan se flere af mine koncertbilleder og hvad jeg ellers render og laver på min hjemmeside eller du kan følge mig på Facebook.
FOTOMALIA SIGER TAK
Vi siger en kæmpe tak til Torben for et lækkert gæste indlæg – og som sagt, så er det helt sikkert ikke sidste gang han er på besøg!
5 Kommentarer
Fedt indlæg, og ligegyldigt om man er til at koncertfotografering eller ej er det jo low light fotografering, og det kommer vi alle ud for.
.
Så efter at have læst indlægget skyndte jeg mig over i Chrome for at se Exif data på billederne (se andet fotomalia indlæg om dette). Men, ØV, ingen exif data.
.
Ville rigtig gerne have se hvilken ISO og blænde du brugte på billederne og også gerne vide hvad du gør for at bekæmpe støjen.
Hej Søren – Torben er udenbys, og kan derfor ikke svare, men jeg er sikker på han nok skal vende tilbage når han er hjemme igen!
Indstillinger afhænger temmelig meget af selve koncerten da der er meget forskel på hvor meget lys der er 🙂
Normalt starter jeg ud med 1/200 – F2.8 – 1600 men nogen gange ved jeg ud fra scenene og lyset at der vil være mere eller mindre lys. Så der er ikke rigtig nogen fast formel på sådan noget. Det er jeg sikker på Torben også kan skrive under på 🙂
Fin lille post Torben – vi ses i skoven næste år 🙂
Tak for at du lige giver en retning, når nu Torben bare tøffer rundt i USA..
Fedt fedt indlæg Torben:) elsker dine billeder. Der er bare et eller andet over energien og stemningen i koncertbilleder som fanger ens blik.
.
Det er fedt, når et enkelt still-billede kan fange en hel koncert, stemningen og musikken – bare “fryse det ned” til det ene lille øjeblik hvor knappen blev trykket ned.
.
PS: Takker dybt for ikke at fortælle historier fra gamle dage 🙂
.
PPS: Vi ses snart 🙂
.
– Mads