(T-DaG) Bilfotografen (Mads Dreier)

af Brian - fotomalia.dk

Så er det igen blevet tid til et spændende gæsteindlæg, og denne gang sætter vi fokus på biler – vi har nemlig fået besøg af, hvad vi mener er, en af Danmarks dygtigste bilfotografer Mads Dreier!

Mads svarer på 15 friske spørgsmål, og viser lidt af sin imponerende portfolio frem – så hvis du også har lidt benzin i blodet, så er dette helt sikkert noget for dig!

 

MADS DREIER

Mads Dreier, 33 år fra København, dog født og opvokset i Sønderborg. Er far til vores skønne datter Agnes og mand til min bedre halvdel Ann Cathrine. Er uddannet multimediedesigner AK samt optiker. Arbejder til daglig som chefoptiker og, når familielivet tillader det, fotograf hos det danske bilmagasin “Bil Ekspressen“.

 

5 PERSONSPØRGSMÅL

1. Fortæl lidt om din baggrund for at gå ind i fotografering af biler

Har helt fra barnsben været vild med biler – så det at fotografere biler OG være vild med biler er jo derfor et ganske godt match. Husker stadig hvordan jeg plagede min far hvert eneste år om at komme på den årlige biludstilling i Herning. Det holdt hårdt…men mindes ikke, at vi ikke kom derop 😉 I mellemtiden blev der læst bilblade – MASSER af bilblade. Havde på et tidspunkt så mange bilblade, at de var umulige at løfte af én voksen mand. Mange af historierne husker jeg stadig.

IMG_2294

Ferrari FF (Italien)

 

2. Har det altid været planen at arbejde som bilfotograf eller?

Nej, faktisk slet ikke. Tanken om at fotografere biler strejfede mig slet ikke – det var jo ovre i det store uopnåelige og farlige “udland” København med stjerneskribenter/fotografer som Christian Frost, Thomas Hjortshøj og Mikkel Thomsager.

Det var helt tilfældigt, at jeg kom til at fotografere biler. Jeg var til en indledende runde i DM i indendørs gokart, hvor jeg mødte Nikolaj Karlshøj der, på det tidspunkt, var en af indehaverne af Bil Ekspressen. Da jeg så han fotograferede deltagerne under kørsel, så tænkte jeg, at jeg jo lige så vel kunne tage mit kamera med, når jeg skulle til endnu en indledende runde – gik nemlig ikke videre.

IMG_9412

Opel Insignia OPC Unlimited (Aalborg)

 

Jeg sendte efterfølgende billederne til ham, hvor jeg havde lavet min egen redigering på. De kunne heldigvis se nogle muligheder i den måde jeg lavede panoreringer og efterredigering på, og jeg blev derfor spurgt, om jeg kunne tænke mig at prøve kræfter med en rigtig bil i stedet….det sagde jeg ikke nej til 😉 Det skal lige siges, at jeg på det tidspunkt allerede havde skudt masser af biler, når jeg var på Sturup i Sverige og fotografere biler, der kørte i en klub der hed Track Club Denmark…så det at panorere ved lange eksponeringer (1/10 og længere) var ikke helt ukendt land for mig.

 

3. Hvad er dine nyeste projekter?

Kan ikke afsløre så meget af mine nye projekter – men kan da afsløre, at den topper ved 360 km/t…i teorien;-)

IMG_1423 Porsche GTS

Porsche 911 GTS (Stuttgart)

 

4. Hvor og hos hvem søger du inspiration

Internettet er jo et fantastisk sted at søge inspiration samt lære nye teknikker – den dybe tallerken er trods alt opfundet allerede én gang. Har forskellige yndlingsfotografer som jeg ynder at tjekke ud:
Frederic Schlosser
Webb Bland
…Kunne snildt lave en laaang liste med folk. Men jeg vil nøjes med at linke til en Facebookside der uploader masser at flotte bilbilleder – en super inspirationeside: https://www.facebook.com/TheBestCarPhotos

Skal jeg nævne en dansk bilfotograf, om også er super inspirerende, så må det være Thomas Juel 

IMG_8155

Mazda CX-5 (København

 

5. Hvad er dit til dato fedeste shoot?

Hmm….det må være et shoot i Schweiz med Lamborghini Gallardo Spyder Performante og Porsche Speedster – kanon dag i bjergene, fantastiske biler og så endda med SUPER vejr☺

 

5 SPØRGSMÅL OM GREJ

1. Hvad er dit setup – hvad burger du af grej?

Bruger mit efterhånden gamle Canon 5D mkii med knap 100000 skud på samvittigheden.
16-35 2.8L USM ii
24-70 2.8L USM
70-200 2.8L iS USM ii
Heliopan polfilte
3 eksterne flash 2×580 og 1×600)
Pocketwizards til alt lys
Softboks til ekstern flash (let at transportere)
Trådløs udløser
Forskellige ND filtre
Reflektor
1 meter Glidetrack
Magic Arm
GoPro Hero2
Manfrotto karbon stativ plus billige no-name stativer…
iMac 27”

Køber efterhånden altid mit udstyr hos Kamerahuset.dk da servicen er i top, og jeg også kan tage ind i butikken og snakke udstyr inden køb. Desuden foretrækker jeg folk der ved hvad de taler om;-)

IMG_0920 Performante

Lamborghini Gallardo LP-570-4 Spyder Performante (Schweiz)

 

2. Hvad kan du anbefale til folk som “start-kit”

Et startkit ville være en billig DSLR med en “kinatrigger” og et billigt stativ. Polfilter er uundværligt til at fjerne refleksioner i bilerne. Man kan nøjes med én flash og så bare samle billederne i photoshop.

IMG_2225

BMW M Coupé (Sverige)

 

3. Hvilke programmer arbejde du mest i?

Arbejder med Lightroom og Photoshop.

IMG_3061

Citroën DS5 Hybrid4 (Amager Strandpark)

 

4. Hvor meget betyder grejet for dit arbejde

Gå aldrig ned på udstyr, som man siger;-) Ej, jeg vil faktisk mene, at mine billeder sagtens kan laves med et billigt startkit – på ét punkt er det dog lidt svært, hvis ikke udstyret er i orden – og her tænker jeg på sensorstørrelse.

Når man sidder med en cropsensor*, så kan jeg slet ikke have, at billedkvaliteten ikke er FF* kvalitet. Det fungerede dengang jeg havde crop selv, men slet ikke i dag. Selve billederne kan dog stadig laves med et cropkamera – bare ikke zoom for meget ind;-)

 

*Cropsensor/Cropkamera = Et kamera med en billedesensor der er mindre end 36x24mm – typisk med en sensor der er omkring 24x16mm, eller har en “1,5x cropfaktor”. Den mindre sensor giver et andet billedperspektiv, som påvirker brændvidde og skarphedsplanet/dybdeskarpheden.

 

*FF = Full Frame (Kamera) = Et kamera med en 36x24mm sensor, altså samme størrelse som en “35mm” film

 

IMG_3792

Mercedes CLS500 – omkring Hedensted

 

5. Hvor meget af “Mads Dreier-effekten” ligger i fotograferingen, og hvor meget ligger i efterbehandlingen?

Ved end ikke selv hvad “Mads Dreier-effekten” er!?:-) Selve efterbehandlingen er, som de fleste nok har gættet, en enormt vigtig del af mine bilbilleder – de ser jo noget anderledes ud i virkeligheden. Har altid brugt meget Photoshop – har egentlig brugt det i mere end 20 år til alskens grafiske ting og sager (har fotograferet siden midt 90’erne). Mindes stadig min barndom, hvor jeg kunne bruge en hel dag på, at lave en forside til en rapport…laver ganske vist ingen rapporter i dag, men har aldrig helt sluppet den grafiske stædighed.

 

5 SPØRGSMÅL FRA FOTOGRAFEN

1. Hvor starter dit billede – altså starter du med at finde en location eller planlægger du din lyslægning hjemmefra – kort sagt hvordan forbereder du dig?

Mht. forbedelse, så fotograferer jeg nok mest efter devisen “go-with-the-flow”… planlægger intet. Jeg har vel en idé til, hvor jeg kunne tænke mig at fotografere, men oftest er det at køre ud i den store verden, og se hvad der byder sig… eller køre efter et sted hen man tidligere er kørt forbi, og hvor jeg mentalt havde noteret mig, at det var en fed location. Er konstant på udkig efter nye locations.

IMG_4304 Carlsberg Porsche

Porsche 911 RS (Tyskland)

 

2. Hvad er den mest oversete feature på dit kamera?

Den mest oversete feature?…hmmm…svært spørgsmål! Tror jeg må sige udløserknappen. Alt for mange skyder imø for få billeder…man skulle jo nødig misbruge kameraet. Når jeg fotograferer, så skyder jeg hellere 10 for mange end 1 for lidt. Det er ikke one shot, one “kill”… og ofte bliver man overrasket over, at det billede man tænkte var dårligt, faktisk var det bedste. Det eneste problem er, at de mange billeder fylder meget, og jeg er rigtig rigtig dårlig til at slette billeder…

IMG_7678

Fisker Karma – København

 

3. Hvor vigtigt er antallet af MP for dig i dit professionelle arbejde?

Det er vigtigt! Elsker at kunne croppe et billede ned fra stort, og stadig kunne bruge det. Ved bil til bil shoots, der er det svært at styre, hvor meget af en bil nu er med på billedet. Derfor er det fedt at kunne croppe bilen ud fra et billede, hvor der reelt er rigtigt meget ubrugeligt fyld på. Man får ikke altid komponeret et billede så godt, når man hænger ud ad enden på en bil med kameraet 10 cm over jorden og en Lamborghini helt oppe i hovedet på en… på den anden side, så er det heller ikke altid, at man reelt kigger i søgeren, og slet ikke helt nede ved jorden.

IMG_8111-Golf-GTI

Golf GTI 1984 – Nordsjælland

 

4. Dit bedste råd til den spirende bil fotograf

Lær at kontrollere lys…og vær ikke bange for at strække et RAW-billede til det yderste;-)

IMG_1853-Lamborghini-Aventador

Lamborghini Aventador (Italien)

 

5. Dit yngligsobjektiv – og hvorfor?

16-35 2.8L USM på FF hus. Bruger det hver eneste gang jeg fotograferer en bil. Som tidligere nævnt, så kan jeg altid skære alt det overflødige fra…

 

5 SPØRGSMÅL FRA FACEBOOK-PANELET

1. Kan du overhovedet lide biler?

I høj grad! Årets oplevelse som barn var, når jeg kom til bilmesse i Herning;-) Husker stadig mange artikler fra Bil Magasinet som jeg gennemlæste måned efter måned fra barnsben.

IMG_8040

Fisker Karma (Nordsjælland)

 

2: Hvad kører du selv i?

I noget så interessant som en lille Peugeot 207 1,4 HDI med hele 70hk…

 

3. Er det ikke svært med refleksioner?

Slet ikke – bruger jo polfilter. Kan sammensætte flere billeder, hvor jeg har fjernet refleksioner fra forskellige overflader.

 

4. Ved anvendelse af flashanlæg, hvor meget tid bruger du på justeringer af vinkler, flash styrke osv.

Nogle gange kort tid, andre gange lang tid….men generelt er det justering af lyset der tager længst tid – i høj grad endda.

IMG_0603

Porsche Speedster (Schweiz)

 

5A. Hvilket lys bruget han (softbox eller?)

Jeg bruger ganske almindelige speedlites, reflektor og en softboks.

IMG_1447

Porsche 911 GTS (Stuttgart)

 

 5B. Hvor mange billeder bruger du i gennemsnit til hvert “færdigt” billede?

1-6 vil jeg tro. Ved biler i bevægelse er det 1.

 

 5C. Hvor lang tid bruger du på efterredigering, og bruger du programmer til at efterligne fart, altså “motion”?

Bruger ALT for længe efter min kones mening;-) Bruger en sjælden gang et dedikeret program til at efterligne bevægelse – men kun meget sjældent.

 

FOTOMALIA SIGER TAK!

WOW… Det var en lækker omgang, og vi er top stolte af at kunne vise Mads’ imponerende bilsamling frem. Men nu er det jeres tur, Mads har nemlig indvilliget i at svare på et par spørgsmål, så smid en kommentar!

Vi har faktisk også drejet armen om på Mads, og han har næsten lovet, at han vender tilbage med et indlæg mere, hvor han bliver en kende mere teknisk – Vi krydser fingre!

Relateret indlæg

14 Kommentarer

Jacob Almtoft juni 20, 2013 - 5:56 pm

Takker ydmygt for en lækker artikel.

Nu skal det prøves det skidt! En ford Ka’ kan vel også se ud som en sportsvogn 🙂

Besvar
Mads Dreier juni 24, 2013 - 9:53 pm

Så er det jo bare at komme i gang med projekt bilfoto – og ligner det ikke en million…så er kunsten at får den til det;-)

Bedste hilsner
Mads Dreier

Besvar
Helle juni 20, 2013 - 10:22 pm

Tak for en meget spændende artikel og et kig på nogle fotos i total bil-nørde-særklasse. Ville gerne have set, hvordan et af billederne så ud inden de kom i behandling, da det næsten ikke er til at forestille sig, at de har været i nærheden af “almindelige”.

Besvar
Mads Dreier juni 24, 2013 - 9:57 pm

Hej Helle,

Tak…lidt nørd er man vel;-) Hvis du går ind på min facebook side og kigger under 26. april, så kan du se nogle eksempler på før og efterbilleder. http://www.facebook.com/madsdreierautomotivephotography

Bedste hilsner
Mads Dreier

Besvar
Anja Robanke juni 20, 2013 - 11:41 pm

WOW… total lækkert 🙂 Elsker billeder og elsker biler, så det er fedt at høre om dit arbejde 🙂 Kunne godt have læst endnu mere 😀 Og med kun en bil fotografering bag mig, så er jeg helt ny 🙂 Tusind tak for spændende læsning og info 🙂
.
Sørger du altid for at have solen/lyset sådan, at du ikke får alt for mange spejlinger i bilen? Eller placere den taktisk i forhold til det, eller fixer du sådan noget i photoshop? 🙂

Besvar
Mads Dreier juni 24, 2013 - 10:00 pm

Hej Anja,

Tak:-) Håber du blev inspireret til selv at prøve endnu mere kræfter med genren!

Mht. lyset, så bruger jeg så vidt muligt et polfilter til at fjerne reflekser. Dog er det ikke muligt at kørebillederne, hvor jeg vælger at minimere reflekserne i enten toppen eller siderne. Så meget er photoshop…;-)

Bedste hilsner
Mads Dreier

Besvar
Johnny Møller juni 21, 2013 - 10:51 am

Fantastisk spændende artikel og endnu mere fantastiske billeder! Det er virkelig klasse og selvom jeg hovedsageligt selv fotograferer naturen, så bliver man da virkelig inspireret af billeder som disse, selvom jeg på ingen måde bilder mig ind, at kunne komme på det niveau, men man har vel lov at drømme 🙂

Især Porsche billederne er totalt fede – men nu er Porsche også min all time favorit sportsvogn 🙂

Tak for dette spændende indblik. Glæder mig til flere af den slags…

Besvar
Mads Dreier juni 24, 2013 - 10:04 pm

Hej Johnny,

Glæder mig du kunne blive inspireret! At sige at du ikke kunne komme på samme niveau er vist ikke andet end en hæmmende overbevisning…for hvem siger du ikke kan? Så det er bare at komme i gang og lære lidt efter lidt.

Er helt med på det med Porsche! Én gang Porsche fan – altid Porsche fan:-)

Bedste hilsner
Mads Dreier

Besvar
Mads - fotomalia.dk juni 22, 2013 - 12:06 am

Seriøst Mads, det er så fede billeder det der 🙂 Jeg har jo siddet og luret lidt på dem “omme bagved” Jeg er vild med din efterbehandling. Kunne vildt godt tænkte mig at se dig over skulderen, når du samler dine skud til et lækkert billede!
.
Ved du evt. om der findes en desideret “sådan laver man lækre bilbilleder post processing tutorial” et sted. Eller benytter du bare din egen hemmelige teknik? 🙂
.
Stor respekt herfra!
.
Hilsen Mads

Besvar
Mads Dreier juni 24, 2013 - 10:12 pm

Hej Mads,

Tak for rosen!:-) Prøv at tjekke youtube ud mht. bilredigering (Automotive Photography)…der skulle der gerne ligge en del.

Jeg har egentlig altid brugt min egen teknik om man vil…men som tiden gik så jeg lidt forskellige måder at redigere på på diverse sites. De er sgu de færreste der opfinder den dybe tallerken;-)

Bedste hilsner
Mads

Besvar
Mads Dreier juni 24, 2013 - 10:04 pm

Hej Johnny,

Glæder mig du kunne blive inspireret! At sige at du ikke kunne komme på samme niveau er vist ikke andet end en hæmmende overbevisning…for hvem siger du ikke kan? Så det er bare at komme i gang og lære lidt efter lidt.

Er helt med på det med Porsche! Én gang Porsche fan – altid Porsche fan:-)

Bedste hilsner
Mads Dreier

Besvar
FotoMalia 9 Spørgsmål til Bilfotografen Thomas Juel januar 15, 2015 - 7:47 am

[…] stå som vi stadig har – men ikke anvender. Biler fangede mere og mere min interesse igen, og Mads Dreier var en kæmpe inspirationskilde , det er senere blevet til et venskab og meget […]

Besvar
Buller januar 15, 2015 - 4:06 pm

“Vi har faktisk også drejet armen om på Mads, og han har næsten lovet, at han vender tilbage med et indlæg mere, hvor han bliver en kende mere teknisk – Vi krydser fingre!”

Ser frem til det indlæg mads, det må snart være på tide 🙂

Besvar
Brian - fotomalia.dk januar 25, 2015 - 11:28 am

Det ligger allerede i støbesken… Så inden længe!

Besvar

Smid en kommentar til os