Måske har du oplevet, at et billede aldrig helt kommer i fokus, selv om det ser fint ud igennem søgeren.
Mange, rigtig mange, køber et 50mm f/1.4 eller f/1.2, og det kan have tendens til at drille lidt.
Det er typisk dybdeskarpheden der kan drille lidt.
NOTE: ja, det her kan godt virke som repetition af blænde-kapitlet, men så alligvel ikke helt 🙂
Dybdeskarphed – DOF
Dybdeskarpheden (DOF) er et af de mest kreative og effektive værktøjer, du har som fotograf. Det fortæller hele historien i sig selv. Du kan enten have en stor dybde i billedet, hvilket er godt til landskaber, eller du kan vælge en lav dybdeskarphed, som isolerer motivet.
DOF er som tommelfingerregel styret af blænden. Jo lavere et blændetal (f.eks. f/1.4 – f/2.8), jo mindre dybde er der i billedet. Men der er også en andre parametre, bl.a. er afstanden til motivet en afgørende faktor. Jo tættere du kommer på motivet, jo mindre dybde får du i billedet.
Så du kan faktisk få den samme lave, lækre, isolerende dybde i et billede med et billigt 18-200 mm zoom-objektiv sat på 200 mm ved at anbringe motivet tæt på kameraet, som du kan få med et 85 mm f/1.4.
Men hvor er billedet skarpest?
Billedet bliver altid skarpest der hvor du lægger fokus, og faktum er, det er kun skarpt lige der. Spørgsmålet er bare, hvor hurtigt skarpheden aftager.
Dybden vil dog også aftage langsommere bagved motivet, frem for foran motivet. Du kan som en tommelfingerregel regne med, at der er skarpt 1/3 foran motivet og 2/3 bag motivet. Dog har jeg ikke testet med et målebånd, så lad være med at hænge mig, hvis det ikke passer 100%
De ting der påvirker dybdeskarphed
Blændetal er det vi alle kender til. Jo mindre tal, jo mindre dybde kommer der i billedet. Det ved alle, gør de ikke?
Under en cykel fetish tid, legede med blænde f/2.8, og heraf den lave dybde.
Brændvidden, jo større brændvidde, jo mere komprimeret bliver billedet, og des mindre dybde få du i billedet. Det er f.eks. grunden til, at det næsten er umuligt at få et uskarpt billede, på et 14 mm objektiv, og modsat, at det er mega svært at at styre de lange tele, hvis du kører for lavt et blændetal.
Her har jeg skudt med Nikons 14-24 f/2.8, på 14 mm, det gør at billedet fortsætter uden at blive sløret.
Afstanden til motivet har også en stor betydning. Måske har du oplevet at være tæt på en person, og billedet du tager bliver bare ikke skarpt. Det er som oftest fordi at du kommer for tæt på, og derfor bliver dybden meget lille, og det er let at ramme ved siden af.
Her står jeg med en lille sensor (Nikon 1), på 10 mm med blænde f/3.2, men grundet den korte afstand få jeg den lave dybde.
Sensorstørrelsen er den sidste faktor. Vi ved alle at alle sensore efterhånden er gode, og vi kan lave billeder af god kvalitet med vores mobiler. De har bare aldrig den lave lækre dybde, og alt er stort set skarpt i billedet. Det er fordi sensoren i mobilerne er små. Omvendt står du med et mellemformat kamera som Hasselblad eller Phase One, er det meget svært at styre på selv f/4.0, da den store sensor producerer en lav dybde.
Den store sensor giver på f/4.0 en lav dybde i billedet.
Så der er altså fire faktorer der spiller ind. Dvs. fire (Nå ja, sorter lige mellem formatet fra ikke) værktøjer du kan bruge, for at få det lækre billede, uden at bruge 5-12.000 kr. på objektiver 🙂
Eksempler på dybdeskarphed
Det er faktisk meget lettere at vise på billeder, end at forklare det.
De følgende billeder er alle skudt på 50 mm, håndholdt. Læg mærke til at jo større blændetallet bliver
Skud på f/1.8
Skudt på f/5.6
Skudt på f/8
Skudt på f/11
Skudt på f/16
Opgave
Men prøv selv, gå ud og læg en masse sten på linie, og se hver der sker, alt efter om du flytter kameraet, tættere på eller længere væk, eller justere blændetallet.
Besøg også gerne http://dofsimulator.net/en/ da det er en god simulator, og kan hjælpe dig en del med at forstå det.
2 Kommentarer
Der står: Dybden vil dog også aftage langsommere bagved motivet, frem for foran motivet. Du kan som en tommelfingerregel regne med, at der er skarpt 1/3 foran motivet og 2/3 bag motivet.
Med 1/3 og 2/3 af hvad? Afstanden til motivet?
Hvis du har “hele” dybden der er 100%. så vil ca. 1/3 af denne være før fokus punktet (motivet), og resten være efter fokus punktet, altså 2/3 af dybden er bag motivet.
Gav det mening?