Forberedelse er en af de vigtigste ting, når man skal fotografere steder, hvor man ikke er på hjemmebane – den smøre har I helt sikkert hørt før. Det handler om forberedelse – vær beredt. Men hvordan forbereder man sig egentlig til at skulle tage billeder, i et land på den anden side af jorden, hvor man aldrig har været før og ikke ved en disse om?
Kategori: Fototeknik
-

Sensor rensning – “Den nemme, den billige og den virkeligt dyre”
Det sker jo at der sniger sig lidt lusket støv ind på sensoren på sådan en digital spejlrefleksfætter som de fleste af os render rundt og nørder med – Hvad gør man så?
(mere…)
-

Høj ISO (del 2) – Hvor meget bruger man det?
Okay i indlægget den anden dag skrev jeg lidt om at man ikke behøver at være ISO forskrækket. Men hvor meget bruger man egentlig de høje ISO værdier – Jeg har kigget mit arkiv igennem..
(mere…)
-

Høj ISO (del1) – How high can you go?
Jeg havde en snak med en af mine kollegaer, som også er kommet godt igang med at fotografere, han spurgte mig hvor langt jeg jeg går op i ISO. Det er til min store forundring, faktisk noget jeg ofte bliver spurgt om, og jeg må indrømme at folk ofte er ved at falde ned af stolen – hvis de altså sidder ned, hvis de står, så er de bare ved at falde om.. Any ways – i dag kigger vi lidt på ISO og hvor vigtigt det egentligt er med Støj forhold og kameraets evne til at håndtere dette…
(mere…)
-

En lektie lært – igen (Ecuador)
Der er mange lektier man skal lære på vejen til at blive en dygtig fotograf, og nogen af dem er man åbenbart nød til at lære mere end en gang inden de hænger fast.
(mere…)
-

9. December – Basic Flash – Hvad sker der..
Så er det tid til at åbne den låge hvor der står 9 på, vi er kommet til den 9. december og det betyder at der kun er 15. dage til den 24. december. Det var mange tal, og måske det var et lille hint til at finde dagens link, hvem ved… – Ja det gør jeg jo, men jeg tager ikke imod bestikkelse, eller det gør jeg egentlig også, men hvis man selv vil prøve lykke, så held og lykke, for den er svær idag.
Der er efterhånden en del der har kontaktet os angående spørgsmål omkring flash. Flash er et ret stort emne og det er ikke helt muligt at komme hele vejen rundt, i et enkelt indlæg, men idag vil jeg prøve at starte fra en ende af, og fortælle lidt om hvordan det hænger sammen og hvordan jeg bruger det.
(mere…)
-

Re-post – Naturen er tættere på end du tror (fugle)..
Idag ser vi lige lidt tilbage, jeg har valgt at re poste en gammel “artikel” fra min gamle hjemmeside, fordi jeg på sigt gerne vil have alt det gode fra det “gamle” fotomalia over i det nye, som styres via WordPress. Så til jer der har set det her før, beklager og til de nye som ikke har set det, værsgo.
-

FotoMalia shoot – Skyd ting i stykker
Så har jeg langt om længe fået kigget på billederne fra sidste gang fotomalia var samlet, og er nu klar til at fortælle list om dem. Det var en vildt fed aften/nat og det er der faktisk også kommet en helt god film ud.
-

High speed flash (del 2)
Nå for efterhånden rigtig lang tid siden lavede jeg et indlæg omkring High speed flash sync, og nu er det så blevet tid til anden omgang…
(mere…)
-

High Speed flash (del 1)
For efterhånden rigtig lang tid siden skrev Kasper Vissing en kommentar omkring hvorfor hans studie flash ikke kunne bruges på en højere lukkertid end 1/250sek. Jeg kom med en kort forklaring, og lovede at lave et indlæg omkring hvordan High speed flash sync fungere.
Det har jeg langt om længe fået snøvlet mig sammen til.




