Bag om billedet (Srah Srang)

af Brian - fotomalia.dk

Efter mit indlæg omkring planlægning af billeder var der flere der gerne ville høre lidt mere om den teknik der lå bag billedet, så det er det vi kigger på i dag.

Billedet

Lad os lige tage et kig på, hvad det er for et billede vi skal kigge på i dag, billedet er som sagt taget i Angkor-området i Cambodja, og er taget ved Srah Srang-komplekset.

(Nikon D300 – 10-20mm – 15mm – M – 1/80sek – F/:9 – ISO 400)

Opgave og idé

Der var ingen bunden opgave forbundet med dette billede, jeg lavede dette billede fordi jeg tænkte, at det ville blive fedt og fordi jeg havde lyst – det er altså den fedeste måde at fotografere på..

Idéen med billedet var, at jeg gerne ville lave et tidløst billede af dette pragtfulde sted, et billede som gerne skulle få beskueren til at tænke “det sted skal jeg bare se!” – Hmm er det altid det der er idéen..

Som sagt havde jeg stort set planlagt billedet hjemme fra. Jeg ville gerne udnytte solopgangen, fordi jeg via Google Earth kunne se at vanddelen lå rigtig godt i forhold til, at jeg kunne bruge refleksionen i vandet, så derfor måtte jeg meget tidligt op… En anden ting jeg vidste jeg var nødt til at gøre var, at få noget lys på statuetterne, så de ikke bare stod hen som silhuetter – derfor var planen FLASH.

Her et billede uden flash, billedet er taget for at vurdere eksponeringen, men det illustrerer fint, hvorfor det var vigtigt at bruge lidt lys.

Opsætning

Selvom jeg havde set billeder fra Google Earth og tegninger af, hvordan stedet så ud, så havde jeg jo aldrig været der, og jeg havde svært ved at tage højde for uforudsete ændringer i omgivelserne. Derfor var jeg der i god tid inden solen begyndte at stå op.

En hel det af de der får dette billede til at virke er selvfølgelig i den flotte solopgang, og den har jeg jo ikke den store indflydelse på, så den må vist ryge ind under held-kategorien – men lidt held skal der altid til.

Solen er faktisk slet ikke kommet over horisonten endnu, og derfor er det meget begrænset, hvor meget lys der “naturligt” var på statuetterne. Prøv at se palmen i højre side – ingen lys. Derfor har jeg selv tilføjet alt det lys der er på forgrunden. Lyset stammer fra 3 SB800 der er placeret ude i højre side lige foran den palme jeg snakkede om før (lige uden for billedet). Alle tre SB800 kører på TTL, og er sat til EV. -1 for at give lidt dramatik.

De tre SB800 er styret via den indbyggede flash på kameraet og styret i gruppe A (2stk) og B (1stk)

Jeg ved godt, at dette ikke er det mest sigende diagram, men jeg kan sku ikke lige tegne alle de trapper og lag der var. Jeg håber I får noget ud af det.

De tre SB800 peger henholdsvis, ned mod turisterne (gruppe A), lige hen af “gangen” (gruppe A) hvor stativet er placeret og mod de to figurer (gruppe B) der står på toppen af trappen. De irriterende turister flyttede sig heldigvis, da jeg tog billedet ind i Photoshop.

Udstyr

  • Nikon D300 (indbygget flash som master)
  • Sigma 10-20mm
  • Nikon SB800
  • Manfrotto 5001B nano lampestativ
  • 2 Manfrotto 175F Justin Spring Clamp

Eksponering

Jeg har manuelt eksponeret efter solopgangen, også løbende justeret den så den passede, i takt med, at der kom mere og mere lys. Jeg har formentlig ligget 1-1,7blænde under, hvad kameraet ville vælge, men jeg syntes at det skulle være lidt mørkere, og derfor valgte jeg den givne eksponering.

Flashene kørte jeg som sagt i TTL, og undereksponeret dem med omkring en blænde igen for at få lidt mere morgenstemning og for at øge dramatikken.

Billedet er taget på Manuel hvidbalance, med hvidbalancen sat til 5200 kelvin for at få de naturlige farver frem (de farver som almindelig film ville optage) – jeg har dog efterfølgende skruet lidt op for varmen i Lightroom, så hvidbalancen endte på 6200kelvin. Dette øger den varmeglød, men tog desværre lidt af det blå skær ud af nogle af skyerne.

Brændvidde

Min plan var faktisk, at jeg gerne ville tage billedet på 10mm (som de to eksempler ovenfor), men det kom simpelthen for meget rod med, og det fungerede ikke optimalt. Derfor ente jeg på 15mm – de fem mm fjernede noget af det “støj” der var omkring billedet.

Hvis jeg på forhånd havde vidst, at jeg ville ende på 15mm, havde jeg valgt at bruge mit D700 og 24-70mm på 24mm da det stort set ville give samme billedvinkel, men med en lidt bedre billedkvalitet (ISO 400).

Jeg valgte blænde f/: 9 da det gav mig en hyperfokus afstand på ca. 1,5meter, hvilket passede ganske fint til dette billede.

Resultatet

I får det lige igen.. så er I fri for at scrolle hele vejen op til toppen..

Jeg er rigtig glad for dette billede, jeg syntes det fungerer godt, og det er i virkeligheden blevet meget som jeg gerne ville. Hvis det var muligt ville jeg gerne have haft muligheden for at placere min lyskilde lidt mere i samme vinkel, som der hvor solen kommer fra, altså så lyset ikke kommer fra venstre. Det kan jo selvfølgelig ikke lade sig gøre for så ville flashen jo være med i billedet, men bare lidt tror jeg kunne gøre meget…

Jeg håber I kunne bruge indlægget til noget, og jeg hører gerne, hvis I har forslag til forbedringer eller hvis I havde en anden idé til opgaven.


 

Relateret indlæg

8 Kommentarer

Mikkel Christensen april 5, 2011 - 7:06 pm

Hvad er hyperfokus?
Og flot billede og spændende artikel.

Besvar
Brian april 5, 2011 - 9:08 pm

Mmmh det er lidt svært at forklare i en kommentar, men måske jeg skulle lavet et indlæg omkring det..
.
Jeg forsøger at gøre det kort.. Hyperfokus er et udtryk man bruger i forbindelse med den afstand der er passende for at billedet bliver skarpt fra punktet og til uendeligt…
.
kort sagt er punktet tættere og tættere på fotografen, jo mindre blænde man bruger..
.
Hyperfokus punktet er selvfølgelig også forskellig alt efter brændvidde..
.
Jeg skal nok lige se om jeg ikke kan lave et indlæg om emnet..

.

Besvar
Søren Skovsgaard april 6, 2011 - 7:13 am

Hyperfokus punktet er vel det fokus punkt, hvor alt fra halvejs mellem punktet og fotografen til uendelig er skarpt.
Forresten rigtig godt indlæg.

Besvar
Brian april 6, 2011 - 8:26 am

Nej ikke helt… eller jo det er det, men det er ikke helt så nemt at stille op.
.
Der er jo flere ting der skal passe sammen for at man kan “opnå” hyperfokus – da det er afhængig af flere ting (blænde, brændvidde, og afstand til fokusplan)
.
Det er egentlig ikke så kompliceret som det måske lyder, men heller ikke helt så simpelt som du stilleder det op…
.
Tak for rosen 😉

Besvar
Søren Skovsgaard april 6, 2011 - 9:49 am

Hej Brian

Tror faktisk vi er enig, Selvfølgelig bestemmer blænde og brændvidde hvor punktet er. Tegningen på nedenstående punkt vi ganske godt hvad det er, og så kan Dofmaster jo bruges til at beregne punktet.

http://www.dofmaster.com/dofjs.html

hilsen Søren
(nu den glade ejer af F2.8 hele vejen fra 14 til 200mm, og tilmed en ny Lowepro Flipside 400 AW taske til at have objektiverne i 🙂 )

Besvar
Brian april 6, 2011 - 10:19 am

Hej Søren, tillykke med opgraderingen, hvad syntes du om grejet?
.
Jeg tror også vi er helt enige, og jeg syntes faktisk at den diffination han skriver på siden er rigtig fin og meget beskrivende for hvad det var jeg ment.
.
“… the hyperfocal distance setting … is simply a fancy term that means the distance setting at any aperture that produces the greatest depth of field.”
.
kort og godt.

Besvar
JAAAA.. så skal vi på tur! | FotoMalia februar 5, 2013 - 9:53 am

[…] Bag om billedet […]

Besvar
Fotografering af Sol opgang | FotoMalia marts 8, 2013 - 10:39 am

[…] planlægning inden afgang og flere dage i felten resulterede i dette billede – læs min BOB her eller om forberedelserne […]

Besvar

Smid en kommentar til os