Workflow: download og udvælgelse af billeder

Når der skal downloades billeder som skal afleveres til kunden skal det nogle gange gå rigtigt stærkt. Så er der kun et program der duer. Byd velkommen til fotoverdens ældste stykke software som stadigvæk dur: Photo Mechanic. Dette er anden artikel i en Fotomalia serie om workflow. Links til de andre artikler kan findes her.

PHOTO MECHANIC

Jeg siger det kun én gang: Photo Mechanic. Jeg gentager. Jeg siger det kun én gang: Photo Mechanic.

 

Capture

Browserside i Photo Mechanic

 

Min papsøn stod forleden og kiggede på, mens jeg valgte billeder fra et større shoot hvor jeg skulle igennem knap 1000 billeder. (Jeg har et ry for at tage færre billeder. Jeg skyder aldrig med maskinpistolskud. 1000 billeder er nær maks for en hel dags fotografering.)

“Er det der ikke et lidt dårligt program?” spurgte han.

“Det er et fantastisk program,” svarede jeg, mens jeg lynhurtigt kørte mine piletast-piletast-T-piletast sekvenser.

“Det ser bare pænt dårligt ud. Temmeligt hardcore.”

“Det er derfor at det er så godt!”

“Men er det ikke lidt en halvfemserbrugerflade?”

Det rammer vel sømmen på hovedet når det handler om Photo Mechanic. Et halvfemserprogram som griner af tyve års softwareudvikling.

Jeg siger det kun én gang: Photo Mehanic!

 

NEED FOR SPEED

Der er mange programmer som forsøger at lette de næste skridt for dig når du har fotograferet og billederne skal ude af kameraet og ind i computeren. De fleste gør det på fortrinlig vis, især når du kun importerer en begrænset mængde af billeder ad gangen. Men når man piller alt pynt fra, er der i virkeligheden kun to ting som gælder i denne fase: hastighed og hastighed. Og på begge disse områder dumper stort set alle smarte software løsninger.

Hvorfor? Fordi de vil gøre arbejdet lettere for dig senere hen, og det er da også pænt af dem. Typisk vil de få importeret dine billederne, oprettet kataloger og førbehandlet dem til previews som du senere kan viderebearbejde. Det tager bare alt, alt for lang tid.

 

Capture2

Hurtig preview i Photo Mechanic

Jeg har fotograferet et event hele dagen. Klokken 21 står prinsesse Mary stadigvæk og snakker med borgmesteren og formanden, og Jyllandsposten vil have 10 billeder senest klokken 22. Jeg skal downloade 500 billeder fra hvert af mine tre kameraer, og mens kamera 2 downloader skal jeg udvælge de første billeder fra kamera 1.

Hvis jeg overlader det arbejde til Adobe & Co, Capture One eller, gudbevares, Nikon Transfer, er jeg tidligst færdig klokken to om natten.

Som ekstra problem vil disse programmer, hvis jeg ikke er 100% flydende i deres konfigurering, have anbragt filerne på ubegribelige steder som fylder systemdisken (eller min eneste disk hvis jeg har været så usmart at investere alt for mange penge i det som en gang i starten af nullerne var alle fotografers bedste ven: en Apple bærbar), hvilket sløver min computer endnu mere ned.

I denne situation skal der hardcore software til. Et program som kun gør det som jeg beder det om. Og det er der, tro mig, kun et program som gør: Photo Mechanic. Jeg siger det kun én gang.

Photo Mechanic gør meget lidt andet end at browse billedmapper, lidt som ACDSee gjorde for ti år siden, inden producenten begyndte at ødelægge det med ekstra features. Det “meget lidt andet” er så til gengæld meget af noget ligeså vigtigt lidt andet.

 

Capture4

Sammenligning af to billeder i 100% i Photo Mechanic

 

Først og fremest kan Photo Mechanic dog dét som er allervigtigt i dette stadie: det kan skynde sig. Browse og preview hastigheden er fuldstændig uden lige. Og så råder det ellers lige præcist over de features som er vigtige i denne fase: sammenligning af forskellige versioner af billeder, rudimentær zoom, avanceret filtrering, tagging, rating, colour coding, søgning. Og keywording.

Photo Mechanic kan faktisk importere direkte fra dine kort (det hedder ‘ingesting cards’) og ændre filnavne og dine metadata ved hjælp af skabeloner. Det har bare aldrig fungeret for mig. Jeg vil vide hvor mine filer ligger og jeg bestemmer først senere hvad de hedder.

 

Capture3

IPTC skabelon i Photo Mechanic

 

CONTROL FREAK

Hvorfor er det vigtigt for mig at mikrostyre hvor mine filer ligger? Det er der mange grunde til:

– Jeg bruger cloud synkronisering til alt som ligner et frisktaget billede og desværre er alle cloud løsninger stadigvæk ret begrænset hvad angår frit vælg af hvad der synkroniseres og hvad ikke.

– Jeg bor to steder og rejser en kvart del af året hvilket betyder at jeg arbejder på to systemer: én mobil og én stationær. Det er et helvede at holde synkroniseret og indtil videre er det stadigvæk nemmest bare at holde sig ret disciplineret til overskuelige mappestrukturer.

Det er selvfølgelig surt for et firma som producerer et stykke software som egentlig er perfekt, at ingen gider at købe årlige opdateringer. Jeg bruger version 4.6, ligesom de fleste kollegaer jeg kender. De kom med en version 5 for nogle år siden. Det så lidt flottere ud, med den smarte tidssvarende mørkegrå brugerflade, men det er så vidt jeg ved samme maskineri. Jeg har prøvet det og fandt hurtigt ud af at jeg ikke behøvede det.

Den situation med Mary og borgmesteren og formanden og Jyllandsposten er en ekstremsituation. Det er jeg godt klar over. Men det vidner om hvor godt Photo Mechanic gør hvad det skal, at jeg bruger det til alle mine opgaver. Sagde jeg ALLE?

 

DREV

En af grundene til at jeg arbejder på en PC er at jeg på den måde nemmere kan bygge mine egne opsætninger. Jeg kan bygge en supercomputer for det halve som en god (ikke super) Apple maskine ville koste.

Det kan især ses på harddiskene, som jeg har otte af i mit kabinet i forskellige RAID opsætninger: nogle til sikkerhed, andre til speed.

Operativsystemet og programmerne er installeret på en 256GB SSD disk.

En anden SSD disk er ren scratch disk.

To sæt af to 2TB disk er konfigureret i RAID 1, hvilket betyder at der bliver skrevet med dobbelt hastighed, til begge diske samtidig, mens computeren viser parret som én disk.

Et sæt af to 4TB diske er konfigureret i Raid 0, hvilket betyder at samme data bliver skrevet til begge diske. Hvis én af dem sætter ud er der backup på den anden.

Tre sæt af harddiske er relevante her. De to hurtige hedder DUMP og IMPORT. Den store langsomme hedder MAINBACK.

Første kopiering fra kamerakort går til DUMP. Hele indholdet.

 

WORKFLOW

Så hvor efterlader det os nu.

  1. Når jeg er færdig med et shoot piller jeg ét af kortene ud af kameraet. (Det andet indeholder backup i enten RAW eller JPG, som jeg beskrev i sidste artikel.)
  2. Kortet går ind i den hurtigste kortlæser rimelige penge kan købe.
  3. Jeg kopierer i operativsystemet, i mit tilfælde Windows, til en ny mappe under 2015 på drevet DUMP, som er mit D drev. Mappen hedder således: D:\2015\150310_Fotomalia
  4. I mappen laver jeg en undermappe der hedder \Tagged.
  5. Når kopiering er afsluttet (nogle gange før) åbner jeg mappen D:\2015\150310_Fotomalia i Photo Mechanic. Billeder vises i kronologisk rækkefølge. Jeg er generelt ligeglad med hvilket af mine kameraer har taget billedet. (Tid/dato på alle kameraer holder jeg nøjagtigt synkroniseret – det er SÅ irriterende at browse igennem en serie fra flere kameraer som har et par minutters forskudt optagelsestid!!!)
  6. Så ‘tagger’ jeg. Piletaster for at løbe billederne igennem. T (tag) for hver gemmer. Man kan godt bruge musen til at tagge, men det her går meget stærkere!
  7. Man skal være meget opmærksom på en lille detalje her. Fordi Photo Mechanic genkender billeder som allerde er blevet selekteret i kameraet risikerer man på denne vis at SLETTE kryds ved de billeder som er allervigtigst! Når jeg ved at der er billeder som har fået et kryds i kameraet flytter jeg dem i sikkerhed først.
  8. Når jeg har mit første udpluk, vælger jeg ‘show tagged only’ i Photo Mechanic browseren, trykker ctrl-a (cmd-a på mac) og kopierer hele sættet til undermappen ‘\Tagged’.
  9. Nu går jeg ind i undermappen ‘\Tagged’ og tjekker finfokus, hvis det er vigtigt. Sidste år var 35% af ALLE mine billeder taget på f/1.4 (på min 85/1.4), eller 2.0 (på min200/2) så småfejl kan forekomme 🙂 Shit happens.
  10. Alle billeder som kasseres i denne proces ryger tilbage til modermappen.
  11. Til sidst, hvis jeg ved at kunden ønsker at billederne bliver tagged med keywords, gør jeg det her og nu. Hvis der bare skal nogle enkelte keywords til HELE serien, gør jeg det senere under importen i Capture One og hvis der skal hierarkiske keywords til gør jeg det endnu senere i processen, ved arkivering, men hvis der virkeligt skal navne af de fotograferede til individuelle billeder, som for eksempel til aviser, gør jeg det her i Photo Mechanic. Programmet er bare supergod til det, når man lige har fundet ud af hvordan man arbejder med metadata skabeloner.

Hvis jeg kun skal keyworde til eget arkiv gør jeg det også først om flere uger, til allersidst, når jobbet arkiveres.

Noget jeg tit blver spurgt om, er om det nu en god idé at have så meget vægt på speed i stedet for kvalitet?

Det er ikke en enten/eller situation. Jeg tror at man som dygtig fotograf ret hurtigt bliver god til at se om et billede har potentiale efter råkonvertering eller ej. Jeg tror vitterligt at jeg kan selektere ret hurtigt og overse meget, meget lidt. Men det har også noget at gøre med en lidt mere kontroversiel del i min workflow…

 

OVERSKUDDET

Alle billeder som ikke bliver selekteret i denne fase smider jeg ud. Jo, du læste rigtigt. Jeg ser dem kun én gang. Så er de væk, vupti, forduftet. Jeg gemmer dem et par uger indtil kunden har meldt tilbage at jobbet betragtes som afsluttet. Og så ryger de ud. Fra det tidspunkt af, eller egentlig i mit hovede allerede fra, at jeg bortselekterede dem, har disse billeder ændret status til ‘aldrig blevet taget’. Tre gange har jeg, nogensinde (!), været nødt til at vende tilbage til dem. Alle tre tilfælde havde været diffust definierede jobs, og i alle tre tilfælde fandt kunderne ikke hvad de havde håbet de ville.

Kommer jeg aldrig til at fortryde det? Nej, fordi jeg kan ikke huske dem.

Kommer jeg ikke til at smide potentielt værdifulde billeder ud? Sikkert, men så må jeg bare tage nogle ny. De bliver bedre.

De er aldrig blevet taget. Bum.

Capture6

Photo Mechanic: eksempel på en hel side med ikke eksisterende billeder som aldrig er blevet taget

 

EN SIDSTE VIGTIG BEMÆRKNING!

Photo mechanic bygger sin hastighed på at arbejde med råfilernes previews. Alle råfiler inkluderer en mindre JPG preview og det er denne fil du ser i Photo Mechanic. Det har den vigtige konsekvens, at dét du ser, er hvad din kameraproducent har brygget ud af din råfil. Det har to konsekvenser.

Den første er, at dine JPG billedbehandlingsinstrukser i kameraet pludseligt får betydning igen. I Nikon kameraer er det Picture Control indstillingerne. Står de på Neutral og står kontrast på -3 (bare som eksempel) viser Photo Mechanic dig nogle pænt kedelige billeder. Det skal du huske.

Den anden konsekvens er at du skal kunne bedømme potentialet i dine råfiler. Men det er noget du lærer ret hurtigt. Jeg er selv alvorligt miljøskadet. Jeg fotograferer igennem Capture One briller. Når jeg ser et motiv ser jeg motivet plus mulighederne og, vigtigere, umulghederne.

Faktisk er jeg så miljøskadet at jeg nogle gange ser på en solnedgang og tænker: “Hm, lidt for meget magenta i det røde dér!”

Jeg håber at indlægget har givet lidt inspiration. Min workflow er dog langt fra perfek, så skriv endeligt her hvis du har gode idéer eller fif!

Du kan måske også lide

Fotorejse: natur & kultur i Ungarn

Nyt år, nye begyndelser og nye mål…

Vores bedste billeder i 2018

Højtider er også kattenes skræk

7 thoughts on “Workflow: download og udvælgelse af billeder”

  1. Fedt fedt Ard! Super når du sådan deler. Jeg tænker nogen gange at Adobe skyder sig i foden ved ikke at tilbyde et bedre workflow under import hvor man f.eks. bedre kunne checke fokus i de indlejrede previews. Man ville dog så ikke have et kopisæt men miste alle de ikke importerede billeder med det samme. Jeg har selv downloadet Photomechanic men er ikke rigtig kommet i gang med at bruge det. Skal lige finde ud af hvad man gør når man som ikke-prof ikke har en DUMP disk.

    1. Så KØB en DUMP disk! GB er det billigste penge kan købe på markedet lige nu. Alt det lort som du ikke skal arbejde med skaæl slet ikke ind på din computer. Smid det på en ekstern disk.
      For at være helt ærligt dog, har jeg også en slags DUMP på min bærbar. Screenshots’ne i artiklen er taget på flyet til Bilbao, på min bærbar. Der er én harddisk delt op i to og en mappe er reserveret til Google Drive. I den mappe ligger der en DUMP undermappe som jeg smider alle billeder i mens jg er ude at rejse. De bliver (ved første adgang til Internettet) uploadet til Google Drive og næste gang jeg tænder storebroren derhjemme bliver de downloadet til en tilsvarende Google Drive mappe. Derfra bliver de så kopieret videre.
      Jeg kan dog IKKE anbefale at bruge Google Drive. Det var lidt af et fejlkøb, men jeg har nogle måneder tilbage af mit årsabonnement. Google Drive kan kun synkronisere én mappe/undermappestruktur og det er noget lort. Jeg skal have et cloudsynkroniseringsprogram som kan synkronisere alle mulige mapper jeg fortæller at det skal synkronisere. Så vidt som jeg forstår er Norske Jottacloud noget af det bedste på det område, men jeg er ikke helt klar til næste beslutning endnu.

      1. Hej Ard!
        Jeg fik fyret op under den photomechanic jeg købte for 1 1/2 år siden men som jeg ikke rigtig var kommet igang med. Hold da op hvor skulle jeg have gjort det for længst. Det kom til at fremgå som om at jeg importerer til computeren men det gør jeg faktisk aldrig. Jeg importerer til en ekstern 2,5¨disk og har så én til med til backup efter culling (nogle gange før). Jeg har ikke plads på min interne SSD til at lave et split så jeg kan ha’ DUMP på den, men det er da en god ide. Du kom i dit indlæg ikke rigtig ind på hvordan du bruger din IMPORT disk. Er det mig der har overset noget?

  2. Hey Ard!
    Hvad var du sagde programmet hed?
    Mener det stod et sted men har ledt og kan ikke finde det igen.

    Iøvrigt, rigtig rigtig godt indlæg! 🙂

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *