To frame or not to frame?

af Brian - fotomalia.dk

Kreativ brug af dine omgivelser, hvad skal med i billedet og hvad skal ikke med hvad er det godt eller skidt – Tja det er der vel ikke rigtig nogen der skal bestemme, men jeg ofte høre jeg nogle rigtig spændende regler i forhold til fotografering, og ikke mindst komposition. I dag kigger vi på mine regler!

De gyldne regler!

Nogen gange får jeg næsten opfattelsen af at der er et regelsæt inden for fotografering som jeg ikke har fået…. Jeg høre nemlig tit “regler” som: “rule of thirds”, “rammer, det er bare noget lort, reglen” og “alt over ISO 400 er ubrugeligt, reglen”. Jeg har faktisk også ved flere tilfælde overhørt folk kritisere billeder fordi “det er jo ikke skarpt over det hele” – der er nok cirka lige mange holdninger til billeder og hvad der virker i dem som der er mennesker. Nu siger jeg at der er regler inden for fotografering, og det er jo fantastisk med nogle gode solide regler som man kan læne sig op af….meeen er det nu også noget der kan bruges til noget?

Jeg har kun to regler, eller det er faktisk ikke så meget regler, men mere retningslinjer – her er de:

  1. Alt det der ikke tilføre noget, gør billedet dårligere
  2. Der findes ingen regler inden for fotografering, og hvis der gjorde så er de til for at blive bøjet, eller brudt!

Tja det er mine regler, men hvordan bruger jeg så dem i forhold til hvad der skal med i billedet og hvad der ikke skal med – hvordan komponere jeg mine billeder?

I praksis

Desværre er der ikke noget enkelt svar på hvordan man komponere et godt billede, men her er et eksempel på hvordan jeg arbejder med historien og billedet.

1. Forsøg

Nikon D700 – 70-200mm – 200mm – f: 2.8 – 1/1600sek – ISO 200

Her er motivet… Får! – Og historien om fårene er, at de er kommet på græs lige bag ved Regnskoven, og altså lige i Randers baghave. Fårene er af en gammel landrace som næsten er uddød, og Randers Regnskov har i samarbejde med b.la. Åge V Jensens fonde nu stillet jord, mandskab og formidlings resurser til rådighed så dyrene kan blive set og formidlet om til alle dem der besøger eller bor i Randers. – Den historie fortæller ovenstående billede jo meget dårligt, så vi arbejder lidt videre..

2.Forsøg

Nikon D700 – 70-200mm – 150mm – f:2.8 – 1/1250sek – ISO 200

For at give et indtryk af hvor vi er vælger jeg her, at tage lidt mere af miljøet med, på denne måde for man bedre en fornemmelse af at vi er på en eng, og at Randers ligger lige bag ved, Men jeg er stadig ikke helt tilfreds, jeg syntes stadig det er meget registrerende dette billede, og jeg mangler stadig noget natur, og jeg skære en flok køre lidt uheldigt i venstre side af billedet – så jeg arbejder videre (jeg flytter mig lidt rundt)

3. Forsøg

Nikon D700 – 70-200mm – 150mm – f:2.8 – 1/1250sek – ISO 200

Nu har jeg fået alle køerne med, og lidt mere busk, men jeg mangler helt Regnskoven, som jo er en væsentlig del af historien – specielt når nu det er dem jeg laver billederne til!

4. Forsøg

Nikon D700 – 70-200mm – 95mm – f:2.8 – 1/1000sek – ISO 200

Derfor flytter jeg mig lidt mere, og får nu lidt en ny idé, jeg ser nemlig muligheden for at bruge et træ der står i forgrunden, jeg syntes træet giver en god ramme og jeg syntes det hænger rigtig fint sammen med den historie jeg gerne vil fortælle – jeg har også fået den ene af de tre kupler med. jeg er egentlig ret godt tilfreds med dette billede, men der er en lidt træls hegnspæl midt i højre side som ikke ligefrem giver noget til historien, så jeg omkomponere igen og laver det endelige billede..

5. Forsøg

Nikon D700 – 70-200mm – 82mm – f:2.8 – 1/1000sek – ISO 200

Her har jeg fået alle tre kupler med, og jeg er blevet fri for den forstyrrende hegnspæl, her syntes jeg, at jeg har et billede som fortæller den historie jeg gerne ville, og jeg syntes at de ting jeg har valgt at tage med i billedet tilføre noget godt til historien og selve billedet..

Når jeg komponere mit billede forsøger jeg, som i kan se, hele tiden at se på hvad der giver noget til billedet eller til den historie jeg gerne vil fortælle, hvis der er noget der forstyrre historien, ja så forsøger jeg at fjerne det, ved at finde en ny vinkel eller måske en helt anden brændvidde.

jeg håber i kan bruge et lille kig på hvordan jeg arbejder, og jeg håber egentlig også at i syntes det sidste billede er det bedste til historien, for ellers er det jo et ret dårligt eksempel – altså “en Kasper”…

JULEKALENDER 2012

Dette har intet med indlægget at gøre, og er indsat i forbindelse med vores store julekalender som køre hele december

Bitly linket for den 17. december 2012 er:

http://bit.ly/QziFA9

Relateret indlæg

6 Kommentarer

Søren Skovsgaard juni 1, 2011 - 10:55 pm

Rigtig spændende indlæg, og ja jeg synes det er det bedste billede du ender op med, hvor omgivelserne fint sættter scenen. Problemet er det ikke længere fremgår at der er en speciel race og ikke bare tilfældige får på en mark bag regnskoven.
.
Derudover undre det mig at du bruger f2.8 på alle billederne, og at du alligevel er i stand til at få den dybdeskaprhed, som jeg ser den på IPad. Såvidt jeg kan slå det op, så er hyperfokal afstanden ved 2.8 og 82mm 80,13 meter, med nærfokus på ca 40 meter. Nu kender jeg jo ikke området, men virker til at du har mere skarpt fra foregrund til baggrund. Håber du kan forklare hvad jeg overser.

Besvar
Brian - fotomalia.dk juni 6, 2011 - 11:24 am

Hej Søren..
.
Jeg er enig i at det ikke længere fremgår at det er en bestemt race, men det handler hele tiden om at opveje for og i mod, fortæller billedet det man gerne vil, og fungere billedet, så der er blik fang i det – billeder er jo oftest til for at underbygge en historie som er skrevet. Man bruger derfor billederne til at skabe opmærksomhed omkring netop sin historie – det handler om kompromiere, og om at vælge til og fra på den rigtige måde..
.
Med hensyn til DOF så er jeg ikke sikker på at der er noget du overser.. Men med en afstand til dyrene på omkring 60meter, så giver det vel et spænd fra 34,4m – 291,9m (hvis jeg husker rigtigt) der er omkring 400m til byen, og som jeg ser billedet, så står byen ikke helt skarp, den ligger med andre ord uden for det område som må regnes som skarp – dette betyder jo ikke at det er helt blurred, men bare at det fremstår “blødt”.
.
For at gøre det kort, så tror jeg bare du bliver snydt af afstanden til fårene – muligvis pga. komprimeringen der sker ved brugen af en let telet brændvidde..
.
Håber det var svart på spørgsmålet..

Besvar
Bornholmeren juni 3, 2011 - 7:09 pm

Billede 5, er efter min meninge det det bedste når det kommer til at fortælle at Randers er omgivet at grønt område med dyr og på de måde “fremhæver” Regnkoven.

At fortælle noget omkring Får og Randers Regnskov, synes jeg er mindre godt lykkes, som Søren er inde på, er der ikke nok fokus på Fårne (jo man kan se det er får, men så heller ikke mere)

For mig fanger billedet ikke, det du ønsker… da det først mine øjne ser er de 2 slørede blade faktisk midt i billedet.. derefter ser jeg kuplerne og tilsidst fårerne.
Prøvede at hente billedet ned og fjernede de 2 blade i PS, også blev billedet for mig mere “roligt” da jeg ikke længere så de 2 slørede blade.

Hvis billedet kommer med en forhistorie (som her på bloggen) så er billedet med til at fortælle historien, men hvis man ikke er bekendt med de får og Randers Regnskov tilknytning, ville jeg ikke se sammenhængen.

jeg synes denne video er relevant, hvis man ændre firmaet til Fotomalia’s blogteam ;o)

Besvar
Brian - fotomalia.dk juni 6, 2011 - 11:28 am

Hej Rene..
.
Længe siden du har skrevet, men dejligt at se at du stadig følger med… Jeg kan faktisk godt se hvad du mener med de blade midt i billedet, og de giver faktisk ikke noget til billedet, så fornuftigt at fjerne dem… nu er jeg jo ikke meget for at rode rundt i Mads´ land, så jeg tror de for lov at blive lidt endnu..
.
Jeg er også enig i dig med at billedet har brug for en historie til at fortælle de detaljer som er vigtige, og det er der også der hvor billedet skulle bruges.
.
Tak for din kritik…

Besvar
Thomas Henning oktober 22, 2013 - 9:08 pm

Fin artikel, og dog svært at holde fokus efter du i slutningen af afsnittet: De gyldne regler, kommer til at ændre skriften på en eller anden måde ved: regler som man kan læne sig op af…
Du må forstå at nogle af os er blevet lettere traumatiseret/hypnotiseret efter jeres julekalendre og dermed strakt begynder at kigge efter ledetråde i resten af teksten 😉

Anyway, god artikel, fint at se din “arbejdsgang”

Besvar
Brian - fotomalia.dk oktober 23, 2013 - 10:31 pm

Hej Thomas…

he he – jeg syntes der er flere og flere der begynder at snakke om julekalender – men det er jo også snart tid igen..

jeg er glad for at du kan lide indlægget… Takker

Besvar

Smid en kommentar til os