En af de opgaver jeg havde givet mig selv inden ferien, var at jeg ville få lavet nogle ordentlige gallerier her på FotoMalia, for det er faktisk kun Mads der har fået smidt lidt af det han har lavet i galleriet her på bloggen, og det holder jo ikke.
Derfor vil de næste par indlæg nok komme til at handle lidt omkring de tanker jeg har gjort mig i forbindelse med at jeg bygger mit og FotoMalias galleri op.
Jeg håber i vil følge med!
Målgruppe?
Et online-galleri, eller portfolio som det også kan ses som, skal efter min mening ses som et salgsvindue, hvor hjemmesidens besøgende får et indblik i, hvad det er for en fotograf de “besøger”. Derfor er det jo ret vigtigt, hvad man vælger at vise i sit portfolio, da det kan være det der er afgørende for, om man opnår det med en hjemmeside, som man ønsker.
Hvad man ønsker at opnå med sit portfolio og sin hjemmeside, er efter min mening et rigtig godt sted at starte når man skal bygge sit portfolio op, for når man ved hvad det er man vil opnå, ja så ved man også hvem der er den primære målgruppe, for det portfolio man laver.
Det er meget individuelt, hvem der er ens målgruppe, og der kan være stor forskel på målgruppen for, f.eks en der forsøger at leve af sine billeder, til en der kun fotograferer for sin egen skyld.
Vælg dine billeder med omhug, de betyder meget for hvordan du opfattes som fotograf!
For den “professionelle fotograf” er det selvfølgelig potentielle kunder, der er den primære målgruppe. Disse kunder leder ofte efter en meget bestemt type fotograf, der laver billeder der passer til den opgave de har. Hvis man forsøger at sælge sig selv, og sine billeder er det derfor ofte meget vigtigt at der er en klar stil igennem hele ens portfolio, da dette giver kunden en tryghed for at det de får leveret er i tråd med det fotografen præsenterede i sit portfolio. Hvis der er for bred en variation i fotografens portfolio, kan det gøre potentielle kunder bekymrede for hvad de ender med at få og dette kan være nok til, at det finder en anden fotograf.
For “entusiasten” er målgruppen som regel en ganske anden, da målet om at tjene penge på sine billeder måske ligger et par år ude i fremtiden, eller måske har man slet ikke ambitioner i den retning. For entusiasten er målgruppen ofte meget bredere og man har måske ikke fundet sin egen stil endnu. Derfor kan portfolioets primære opgave måske blot være, at få lidt kritik på det man selv syntes er nogle stærke billeder, og her behøver man efter min mening ikke at begrænse sig helt så meget. Man skal dog være opmærksom på at et portfolio der har en rød tråd, ofte tiltaler et publikum bredere. Portfolioet er for entusiasten mindst lige så vigtig som for den “professionelle”.
FotoMalia
Det første galleri jeg ligger op i vores portfolio er FotoMalias galleri, det er med andre ord billeder som vi i fællesskab har lavet. Det vil sige, at vi på en eller anden måde har bidraget til alle billederne på kryds og tværs.
FotoMalias målgruppe er selvfølgelig primært vores læsere, og nye potentielle læsere, vi har ikke et umiddelbart behov for at finde nye kunder der gerne vil købe vores billeder, og derfor kunne jeg godt have valgt at lave dette galleri meget mere bred. Men jeg har faktisk valgt at være meget stram, og kun valgt billeder som jeg syntes hænger sammen på en pæn måde.
Mit primære mål med det første galleri er at vise hvad “FotoMalia” kan, og ikke mindst vise lidt om hvad man kan forvente hvis man følger bloggen. Det er altså ikke et personligt galleri, men et galleri fra os alle tre.
Se Galleriet her eller i menuen i toppen af siden.
[nggallery id=28]
Jeg håber i kunne lide hvad i så og syntes at galleriet hang ordentligt sammen.
11 Kommentarer
God pointe, jeg synes dog godt at en fotograf kan have forskellige typer eller stilarter af billeder. Skulle jeg bruge en fotograf ville jeg se det som et stort plus at vedkommende mestrer mere end en type billeder / stil. Men det kræver nok at man kan præsentere det på en overskuelig måde og at der er en rød tråd i de enkelte billedeserier.
Nu tilhører jeg selv gruppen “entusiasten” som du kalder det, men mit næste hjemmesideprojekt skulle også gerne have et mere gennemgående tema i stedet for blot gallerier med alt muligt random som man selv synes er fedt.
Derudover kan det være ret svært som “entusiast” at vide hvem ens målgruppe er – det er jo umuligt at vide hvem der potentielt besøger ens hjemmeside!
Jeg havde en sjov oplevelse i weekenden hvor jeg snakkede med en som havde besøgt min hjemmeside og jeg havde faktisk også besøgt hendes – meget overraskende for os begge. Det er jo en lille verden nogen gange ^ ^
Det jeg synes der nogle gange går galt når fotografer præsenterer større billedserier i forskellige kategorier på deres respektive hjemmesider, er at de viser ALT for mange billeder og hvis de har en bryllupskategori, så det ofte at de viser alle billeder fra et bestemt bryllup og så synes jeg at man hurtigt risikerer at vise de billeder som ikke var så gode.
Jeg synes man skal holde sig til de billeder som giver sug i maven og så kun vise de få men rigtig gode billeder.
Kan sagtens følge dig, dog tænker jeg lidt at hvis jeg klikker ind på en fotografs hjemmeside og der KUN var de helt overdrevent flotte billeder og jeg så hyrede vedkommende, og det så kun var 5 % af billederne der levede op til det niveau som hjemmesiden havde, så ville jeg nok blive lidt skuffet.
Hej Mikkel…
.
Der er ikke noget i vejen med at vise at du “Mestre” flere typer/genre inden for FOTO, men et er efter min mening afgørende at du kan gøre det på en måde hvor man kan se at det ikke er en tilfældighed at billedet falder ud i den ene eller den anden stil.
.
Efter min mening, så afhører det helt af opgaven om det er en fordel at fotografen mestre flere typer af billeder, da det ka være en fordel at hyre en der er specialist i at fotogrefere biler, hvis du gerne vil være en af de top sælgende bil mærker!
.
Så det afhænger helt af din målgruppe, om du vil vise et meget bredt portfolio eller et meget “ensformigt”
.
Jeg håber det det gav mening – og dette er jo bare min opfattelse
Pyha, godt jeg ikke er fotograf, der er meget at holde styr på. 🙂
He he, tja det er jo hvad man gør det til, og dette er jo bare nogle af de tanker jeg har lagt i at lave et portfolio.
.
Men jeg syntes det er et spændende emne som jeg tror at mange overser vigtigheden af.
.
Håber alt er vel hos dig, og nu skal vi altså lige ha fundet den dag hvor du kan komme med ud og flyve!
Halløjsa herfra Fyn
jeg er jo også den glade amatør som hygger mig enormt med at fotografere og bruger rigtig meget tid på det, for det er min måde at “koble fra” og få slappet af..
Jeg er meget enig med Brian i at man skal finde ud af HVORFOR hvorfor ønsker jeg at vise mit portifolie?? hvis formålet er som prof som skal skaffe flere kunder så skal man selvfølgelig fokusere på de billeder som bygger op om sin forretning… så har man en forretning som af forskellige grunde har mest potentiale i produkt fotografering eller modefoto, så skal man sikre at sin hjemmeside og sit portifolio signalere alsidighed og talent inden ford det område…. Dette sender klare signaler til kommende kunder og det gør det “nemt” at vælge denne fotograf for man kan på enkelt vis se at han/hun dækker det område man har brug for som køber… Jeg er sikker på at de topfotografer som findes har slået sig op på specialer, som viser deres talent på området… Anton Corbijn og musik, Nick Turpin og Streetphoto, Joe Mcnally og lys, Scott Kelby fotoperformance, Terry Richardson og mode og sådan kunne man nok blive ved…
Når jeg starter min kommentar som jeg gjorde, så er det jo MIT formål med at fotografere og derfor skal mit portifolie jo også afspejle netop det! ser jeg på mine “kunder” så er de sekundære…. men jeg ved at jeg som menneske har brug for konstant at udvikle mine færdigheder eller bliver jeg frustreret og så mister jeg pludseligt mit formål… så mine kunder er dem som kan være med til at udvikle mig.. så jeg lader mine billeder blive set af dem som gider at kommentere ind på dem.. sige hvad de kan lide og sige hvad der genere deres øje… og så har jeg det at arbejde med når jeg skal blive dygtigere.. som jo er hele formålet med mit “fotoarbejde”.
Men jeg synts det er et stort emne at tage hul på:-) for der er mange sider af denne sag hvor det drejer sig om at kommunikere med andre omkring sine fotografier, for det er jo ikke kun lige billederne i sit galleri… det er også det grafiske design, det er hvem man har arbejdet for, det er brugen af sociale medier….. det er rigtig meget et spørgsmål og mission og vision for sit fotoprojekt…. for måden jeg generelt kommunikere på skaber også en fortolkningsramme for “kunderne” og det kan være meget afhængigt af om de ser på billederne som fantastiske eller bare gode 🙂
Det er min tese at hvis man vil være en elitær fotograf så skal man finde sit speciale og slå sig ned på det….. dette er jo ikke ensbetydende med at man ikke kan tage andre billeder eller man ikke kan være god til det…. men hvis man vil være god til alle genre så bliver man middelmådig (hvilket også kan være godt) på alle områder og opnår aldrig en elitær status. Man kan sammenligne det med at en elitær folkemusiker, bliver aldrig en elitær heavyrock musiker, eller en elitær sprinter bliver aldrig en elitær bjergrytter
Så har vi behov for at være elitære på et punkt, så skal vi træffe nogle valg og arbejde i den retning:-)
Jeg er slemt skuffet over at jeg ikke er nævnt i din namedropping…. men lad det nu ligge…
.
Men du har fuldstændig ret i dine betragtninger og især som nystartet fotograf, kan man nemt komme til at gabe over for meget og aldrig rigtig vise hvem man er…. Tror jeg…
Hvor er det sidssygt!!… jeg smider de vildeste navne på banen og så kommer det ikke til mig at smide dit navn som kogen af fx. konfirmationsbillder:-D jeg kan kun sige undskyld:-)
Hold nu kæft hvor du snakker… Det er altså ikke god stil at skrive en kommentar der er længere end indlægget.. 😉
.
Spøg til side jeg er meget enig i din kommentar, og ja hvis man vil være en del af eliten, så er det nok usandsynligt at man kan dække alle genre – dertil vil jeg dog tilføje at der er nogen genre eller nicher som er meget brede, og her kan det være en fordel at vise brede….
.
Men det er altid en fordel med et klart budskab! Præcis som denne kommentar
[…] jeg skrev i mit første indlæg omkring at lave et portfolio, så syntes jeg, at valget af billeder til ens portfolio er afgørende for hvordan […]