Panasonic Lumix GH5… VIGTIGTE REFLEKTIONER

af Batman

Panasonic har netop smidt lidt af en bombe – i hvert fald når man snakker video i en kompakt størrelse! Bomben hedder GH5, og den kigger vi lidt nærmere på i dag!

 

Da vi ikke selv er eksperter på video og ikke har nogen forudgående erfaring med Panasonics “GH”-serie, så har vi bedt en af vores gode venner fortælle, hvad han tænker om kameraet?

Vores ven Nicolai Brix er jo ikke bare hr. “hvem som helst” –  nej, han er jo fotobloggings “grand old man”, ja det er faktisk ham som startede fotoblogging i DK… Jo jo, det er ved at være et par dage siden, men det betyder ikke at hr. Brix har ligge stille siden, nej han har knoklet på at blive en af DK´s bedste visuelle historiefortællere og fokuserer nu næsten udelukkende på video!

 

Panasonic Lumix GH5… Det er en videomaskine

Jeg vil starte med at sige, at jeg aldrig kommer til at tage et stillbillede med GH5, hvis jeg får det! Jeg har haft GH5’s foreløber GH4 i snart 3 år og har aldrig taget et stillbillede med det, men lavet timevis af video, for det er video, som er GH seriens helt klare styrke.

GH5’s user interface er en klar forbedring (Martin Wallgren)

 

Hvis jeg skal fremhæve de vigtigste ting ved GH5, som jeg lige umiddelbart ser dem ud fra oplyste specs, så må det være:

  • 10bit 4.2.2 intern recording
  • 4k60p uden crop
  • wave form og vectorscope på monitor
  • Prisen

Det var kort og præcist de vigtigste upgrades. Men som i alle andre upgrades er der en masse andre ting. Men hvad betyder ovenstående egentligt?

 

Hvorfor er 10bit så vigtigt?

Det er antallet af informationer. I 8bit taler vi om 16.777.216 toner altså næsten 17 millioner nuancer. I 10 bit taler vi om 1,07 MILLIARD! Derfor er 10bit så vigtigt. Du får bedre farver og meget nemmere ved at ramme f.eks. de rigtige hudtoner. Du kan trække meget mere i filerne i post production. Tidligere har man kunne lave 10bit, men kun på eksterne recordere, som kan være besværlige at have monteret på et lille kamera og ikke mindst er ret kostbare.

 

Hvorfor så 4k60p?

Fordi vi får muligheden for at lave slow motion da vi har fps (frames per second) nok til at kunne slowe med 50%. Samt at der ingen crop er, når man skyder i 4k!

 

Og hvad er waveform og vectorscope?

Det er videoens svar på histogramet. Her kan jeg meget bedre bestemme farvetoner og eksponering visuelt. Det er overraskende, at et kamera i den prisklasse har disse funktioner da de normalt er forbeholdt “rigtige” videokameraer.

Men den helt store styrke for GH5 er prisen! Du får nogle vilde specs. til en pris som ingen andre konkurrenter pt. kan matche. Mine oplysninger fra Panasonic og Goecker er, at prisen kommer til at ligge på ca. 15.000 kr. ex. moms!!

 

Har du prøvet det?

Der er meget få der i det hele taget har prøvet kameraet endnu. Jeg vil sige med det samme, at jeg endnu ikke har prøvet GH5, men jeg har talt med en der har prøvet det… Det tæller jo næsten som, at jeg har prøvet det 😉

Da jeg hørte om kameraet ringede jeg straks til min gode ven Martin Wallgren, som er ansat ved Panasonic som productspecialist. Martin er samtidig videomand og arbejder som freelance fotograf.

Martin har prøvet en pre production model som langt fra var færdig, men jeg spurgte om han kunne sige noget omkring kameraet. Han nævnte 3 ting som han ville fremhæve uden at tale for meget om selve filerne fra kameraet.

 

Viewfinderen:

Den var overraskende god. På specs ser den ok ud, men den virker langt bedre og meget mere lækker end han havde forventet, som han selv sagde “Det var som en biograf”.

 

Byggekvalitet:

GH4 var et “lille” kamera både i størrelse og materialer. GH5 er kommet i en anden liga. Ikke størrelsen, men byggekvaliteten. Det føles som et “pro” hus. Hans bedste sammenligning var, at han havde et Nikon D800 eller Canon 5D i hånden.

 

Menu, UI samt dual SD kort slots:

Der er optimeret voldsomt på menu og generel User interface. Altså kort og godt er menuerne blevet nemmere og mere logiske samt at layout og knapper er bedre. Samtidig er der kommet dobbelt SD-kort i.

 

Videokvalitet

Da jeg ikke har haft mulighed for at teste kameraet selv, kan jeg kun tale om det jeg har set på nettet. Det ser godt ud… Men det er på youtube, som er komprimeret. Den endelige dom kan jeg først komme med når jeg har prøvet det selv. Noget af det jeg selv er mest spændt på er, hvordan GH5 kommer til at håndtere støj ved høj ISO. Jeg spurte også Martin omkring dette emne, og hans svar var lidt svævende og han ville ikke sige noget endeligt, men han havde talt med nogle højt placerede Panasonic-ambassadører som sagde, at de var positivt overraskede. Han fortalte at Panasonic G80, som er et mindre kamera i Lumix serien, klarer isostøj bedre end GH4 – ca. 1 stop. Og deres bud er, at GH5 er endnu bedre end G80. Så alt i alt kan vi forvente bedre støjhåndtering.

Herunder i denne video kan ses nogle tests som fotografen Luke Neumann har lavet omkring støj på GH5.

 

Panasonic oplyser at det dynamiske omfang er på 12 blænder. Jeg ved ikke hvad jeg skal sige til det før jeg har prøvet kameraet. Det kan være skidt, det kan være godt, det afhænger af mange faktorer.

Der er en del ubekendte ift. hvilke opløsninger GH5 kan optage i fra start. Allerede nu melder Panasonic ud, at kameraet ikke vil kunne optage i alle oplyste formater fra start. De har allerede annonceret en firmware update i april og at den højeste opløsning med 4k 29,97/24p 400mbps all-i 10bit 4.2.2 først bliver tilgængelig i anden halvdel af 2017.

Men man vil fra start kunne optage i følgende opløsninger:

  • 4k 24p 150mbps 10bit 4.2.2
  • UHD 29,97p 150mbps 10bit 4.2.2

Samtidig har den også 180p i special recordings i HD(1080p) det vil sige høj frame rate til slow motion .

 

Lyd

En af de andre meget spændende ting er den ekstra XLR lydboks som hedder DMW-XLR1. Den monteres i flashskoen og så er der automatisk forbindelse til kameraet.

Her får man mulighed for at montere to XLR mikrofoner og styre dem, samtidig er der phantom power også. Dette er i min verden en genial løsning ift. udfordringerne, man som fotograf har med lyd på dslr (mirrorless) kameraer normalt. Nu behøver man ingen ekstern lydoptager. Det spændende bliver så, hvor meget størm kameraet og XLR boksen kommer til bruge. Min er faring fra GH4 er dog, at man næsten kan optage i det uendelige på et enkelt batteri.

Panasonic har også valgt at føre deres batterier fra GH4 videre, så hvis man allerede har flere af dem kan de bruges.

DMW-XLR1 åbner nye døre for optagelse af lyd internt på et mirrorless kamera

 

Konklussion

Jeg kan jo ikke egentlig komme med nogle konklusioner ud fra at læse om specs eller en snak med en Panasonicfarvet mand.

Men jeg syntes det ser spændende ud. Det er nogle vilde specs ift. prisen og der vil være nogle konkurrenter der tænker “hvad skete der lige her?”.

For panasonic har gjort det igen – de er kommet med et kamera der har nogle specs der ikke burde være i et kamera der kun koster 15.000 kr. Jeg tror det kommer os fotografer til gode i sidste ende, om man så er til panasonic eller ej, da det vil presse resten af producenterne til at følge med.

Link til officiel side med fulde specs 

Links til allerede offentliggjort videoer skudt med Panasonic GH5

Relateret indlæg

Smid en kommentar til os