Som lovet, så kommer der her lidt kritik på et udvalg af de billeder som vi har modtaget til sommerkonkurrencen.
Anders Dalsgaard
Anders har valgt at indsende to billeder til vores konkurrence “Årets billede”, hvilket siger mig at han har haft lidt svært ved at skulle vælge, og det kender jeg kun alt for godt, men det er en kæmpe styrke at kunne vælge fra, og kun vise sine absolut bedste billeder.
Jeg har skrevet lidt om hans første billede, men jeg syntes også lige at jeg ville knytte en kommentar til nummer to.
Dette billeder fremstår helt sikkert som et af de mest surrealistiske billeder jeg har set i år – tja faktisk kan jeg ikke huske hvornår jeg sidst har set noget der kommer i nærheden af dette billede, når vi snakker om underlighed.
Billedet er meget vellykket, og det er igen tydeligt at se at Anders har styr på hans kamerateknik, men jeg ville ønske at jeg havde hele den mystiske fyrs overkrop med. Jeg kunne forestille mig at Anders har haft et fast objektiv på – Måske en 85mm 1.4 – og at han her har prioriteret “bare” at skyde den absurde situation, frem for at flytte sig og få hele manden med. – Hvilket er det eneste rigtig at gøre.
Flot arbejde!
Mikkel Christensen – “Kissing a crocodile”
Hmm jeg er jo rigtig glad for krokodiller, faktisk er det lidt en svaghed, og måske det er derfor at jeg har valgt at tage dette billede med.
For mig er noget af det første jeg kigger på, når jeg kigger på et billede, om der er en historie, og hvis der er, om jeg så forstår den. Ved dette billede var det faktisk først da jeg så overskriften, at det stod mig helt klart at det var en der var ved at kysse den lille dille.
Jeg syntes det er lidt synd at læberne er skåret over, og ligeledes irriterer det mig at krokodillens underkæbe er skåret af. Jeg er sikker på at du (Mikkel) har haft en fed tur, pakket med spændende oplevelser (det er jo Afrika) og måske er det disse oplevelser der gør dette billede til et fantastisk billede, men husk at det kun er dig der var på stedet. Det er kun dig der har lyd, lugt og alt det andet med når du kigger på billedet. Det får jeg ikke med når jeg kigger – For mig er dette et lidt amputeret billede, da du skære en stor del af det der er din historie væk!
Jeg håber du kan klare den lidt hårde kritik, det er kærligt ment, og kun min mening!
Kasper Julskov – “Old walking man”
Linjen mellem “lækker fotokunst” og “jeg forstår det ikke” ligger ofte meget tæt, og jeg tror at jeg oftere er en af dem der ikke helt fanger det og siger “jeg forstår det ikke”.
Jeg kan sagtens følge din tanke at uskarpheden giver noget til mystikken, og det kan jeg kun give dig ret i og kun bifalde, for jeg syntes faktisk det er et spændende billede du har sendt ind, og der er dele i det, som jeg syntes fungere rigtig godt!
Jeg syntes det er en styrke at der er en overvægt af “lyst”, i den side hvor manden er, dette leder mit øje i den retning, og gør mig interesseret i hvad der sker. Det er rigtig godt, da det er her vi finder den “let” uskarpe mand, som er historien i billedet.
Uskarpheden gør at vi ikke kan genkende manden, og giver, som sagt lidt mystik til billedet. Desværre har du skåret hans fod af, og det forstyrre, lige ledes kan vi ikke se den vej han er på vej hen på, det tror jeg også ville styrke billedet betydeligt.
Du har lavet billedet i gråtoner, enten fordi du syntes det passede bedst, eller fordi det skulle passe til vores konkurrence, og det for billedet til at se gammelt ud, dette passer rigtig godt til den påklædning som manden har på og fungere egentlig også ret godt for billedet.
Hvis jeg skal være lidt hård, og det kan jeg jo godt lide at være når jeg skal give kritik, så tror jeg at 9/10 vil sige “jeg forstår det ikke”, og dette tror jeg er på grund af uskarpheden og fordi han mangler sin fod.
Du skriver at i så ham på en vej oppe i bjergene, og jeg vil næsten tro at du har taget billedet mens i kørte forbi ham (siger jeg ud fra den måde billedet er uskarpt på). Hvis du havde valgt at stoppe bilen, stige ud, og fotografere ham mens du panorere med en lukkertid på mellem 1/30sek og 1/60sek så tror jeg du ville få et billede der mindede om dette men med en tand mere skarphed på manden, og mon ikke foden ville være med også. Og det billede tror jeg at alle ville kunne forstå!
Den skrappe Brian!
Jeg håber ikke at jeg har skræmt jer alle væk med min hårde kritik, det er kærligt ment, og jo kun min mening – jeg er sikker på at der sidder masser og tænker at jeg er en idiot, og er komplet uenig med mig, og det syntes jeg kun er fedt!
Jeg vil meget gerne opfordre til at i selv kommer med kritik til hinanden, da det er en rigtig god måde at blive bedre på!
4 Kommentarer
Nu er jeg ikke den der går af vejen for provokerende ting, men det der ustyrligt klamme billede i toppen af posten er nok noget af det mest provokerende jeg i mit liv har set. Jeg kan fysisk ikke få mig selv til at kigge på det.
Rigtig godt skudt Anders 🙂
Er glad for at kunne provokere dig 🙂
Har lige sakset min kommentar fra da jeg smed det op i konkurrencen: Det er taget på en fortovscafé nær Panteon Kirken. Vi sad og drak en fadøl og tog billeder op langs gaden af kirken da denne skabning kommer gående. Han stopper op og skriger “uuh Photographie…” og begynder at posere. Vi tager nogle billeder af ham da han da var lidt interessant. Midt i det hele lyner han sin hættetrøje ned og hiver en silikonepat af dimensioner frem. Ganske chokerende. Der sad mennesker overalt omkring os, og i 3-4 minutter stod han der og legede med sin ene nøgne silikonepat. Det er det absolut mest sindsyge jeg nogensinde har været vidne til. Gad godt møde den læge som finder det moralsk acceptabelt at indoperere ét silikonebryst i en (ganske sindsforvirret) mand.. Måske Jørn Ege er flyttet til Paris
Det er forresten skudt med et 5D og et 85mm f1.2L USM II hvilket i(næsten – lige pånær det med blænde 1.4) også gættede var grunden til amputeringen af noget af ham. Da jeg opdagede hvad det var jeg sad og tog billeder af brød jeg sammen af grin og smed kameraet 🙂
Altid godt med lidt kritik, positiv som negativ. Mig skræmmer du ikke i hvert fald ^ ^
Jeg ville egentlig bare have nogle billeder hvor krokodillens øjne var skarpe (de har meget flotte øjne) da manden begyndte at kysse den. Så det gik lidt hurtigt med makrolinse på. At jeg valgte billedet skyldes dels at det var et billede som jeg synes var betydeligt bedre i sort/hvid end i farve, dels at jeg godt kan lide modsætningen mellem den “farlige” krokodille og de bløde læber. Enig i at billedet intet fortæller om at det var på en krokodillefarm med 15000 krokodiller osv 🙂 Men synes da godt man kan se at han er i færd med at kysse den. Noget jeg ikke ville have lyst til at gøre i hver fald 🙂 Men mere er der vidst heller ikke i det billede 😉
I billedet af den gamle mand kan jeg godt lide at det er tidløst. Altså jeg tænker “er det taget i 1930 eller i 2011”?
Men billedet rejser nok flere spørgsmål end svar hvis man ønsker at der skal være en historie i.
Anders’ billede har jeg kommenteret andetsteds og i mine øjne var det det bedste billede, men nu er jeg nok også mest til “fotojournalistbilleder.” 🙂
Du har faktisk ret – billedet er nemlig taget fra en bus, jeg når desværre først at se ham i sidste øjeblik og får drejet kameraet skråt bagud…
I den optimale verden ville jeg have taget det med fokus, så han stod skarpt på billedet.
Men jeg forstår godt kritikpunkterne, og er enig meget langt hen ad vejen.