Jeg er på vej ind i marts måned og her sker der, traditionen tro, meget for mig. Step-Up er startet lidt før tid, og det gik ud over mine tre indlæg sidste uge.
Men kort sagt, så er jeg på vej ud for at sikre mig nogle nye opgaver. Jeg træder ud af en bestyrelse, hvilket betyder at jeg skal overdrage en masse viden, både søster, junior og jeg har fødselsdag, vi (FotoMalia) har et speak herovre på djævleøen den 22. marts, og sidst, men ikke mindst, skal jeg til DM i karate den 24., og jeg arbejder kraftigt på mit 3. dan.
Går Step-Up godt, skal jeg med det samme i gang med at finde ud af, om vores lejekammerater vil være med til at lave noget i efteråret i Kbh.
Det betyder at jeg har en del om ørene, indtil vi runder den 1. april.
Work work work
Sådan lød min “beretning” til FotoMalia-gutterne, da jeg kunne se, at marts måned var ved at være lukket og slukket.
Det vilde er, at det her er bare ud over mit “normale” skema, hvor jeg er fotograf, konsulent, karate ka/chefinstuktør, far, mand/kæreste (bare rolig, det er til den samme kvinde), bestyrelsesmedlem (i to foreninger), sparringspartner og meget meget mere.
Kort sagt, jeg har ikke tid til at kede mig.
Derfor får jeg ofte standartspørgsmålet og på Step-Up fik jeg det igen: “Hvordan finder du tid til det?”, og mit svar er enkelt…..
Fucking prioter det!!
Drop “jeg har for travlt”-sludderet, sluk for Paradise Hotel, drop Netflix, fokusér på en enkel ting, brug din tid på det du ønker, så enkelt er det.
Det er muligt at lave to ting på en gang, ja tro det eller ej. Du han udover at fotografere, læse i en bog, være sammen med børene mm. hygge med kæresten, faktisk godt trække vejret, men det er så også det.
Jeg prioriterer at rejse med min bedre halvdel, både med og uden børn. Det er svært med for mange åbne opgaver.
Du kan ikke sidde på Facebook og trolle en kommentar om, hvorvidt Nikon eller Canon er bedst, eller om du skal gå strobist eller “store” flash vejen, du kan ikke sidde og se Netflix, imens du planlægger et shoot. Du kan vælge, om du vil sidde og svælge i andres fede liv på Facebook, eller levet dit eget, og skyde dine billeder..
“Jamen, jeg kan multitaske”, beklager det kan du altså ikke, du kan lave flere ting “over en periode”, men du kan ikke lave to ting på en gang, det vil sige at du context switcher frem og tilbage mellem ting, og det koster dyrebar tid, og i enden koster det som oftest mere tid, end hvis du bare lavede en ting af gangen.
Faktisk viser undersøgelser, at det tager op til 15 minutter at komme tilbage i en opgave, du lige er blevet hevet ud af.
Men hvordan prioterer jeg?
Jo, det er det ret enkelt: Find et mål!
Lige nu, snakker jeg til alle jer lønslaver, overvej kraftigt, om de 37,5-40 timer du lægger på jobbet om ugen, ikke er nok, selv om arbejdsgiver gerne vil have du smider 45- 50, så husk at gå hjem. Gem de sidste 10 timer, til når de virkelig brænder på, og giv en hånd med der, det er der det virkelig bliver værdsat.
Til alle de andre opgaver: sæt dig ned, skriv post-its med alle de mål og opgaver du gerne vil nå/lave (SKRIV ALT NED), vurder hvad der er vigtigst for dig, og placer dem på et stykke papir.
Har du børn? Hvis ja, sæt dig ud på toilettet og gør det der, så går der lige lidt tid, før ungerne savner dig (husk at lyde anstrengt, når de banker på døren).
Nu har du en liste.
Hvad er en god opgave?
Husk at en god opgave har et “Next step”. F.eks. er “Skyd en model” ikke en god opgave, den skal brydes ned i mindre opgaver.
Jeg havde delt alt op og brugt Pinterest sammen med Henrik for at sikre, at vi fik det billede vi skulle bruge.
En god opgave er f.eks.:
- Find en model på Model mayham
- Find en MUA/stylist på facebook
- Hold et telefon møde med MUA/stylist
- Skriv til MODEL, og aftal detaljer
- Lav liste over grej der skal med.
- Pak grej
- Udfør shootet
- Sorter billeder
- Rediger billeder
- Lever billeder
Disse 10 opgaver, er lette at eksekvere
Planlæg din dag, uge og måned – high level
Hver måned, der laver du en plan om hvad du skal nå. Kig på din dagligdag, se hvad du har af tid til rådighed, derefter tager du dine sticky notes, og smider dem på et nyt papir der hedder f.eks. marts måned.
Derefter deler du det op i uger, f.eks. har marts fem uger, og har du 20 seddler du gerne vil nå, så placerer du fire i hver uge, husk at smide den højst prioterede opgave i den første uge, da du skal nå det.
Til sidst så deler du ugerne op i dage, så du ved at f.eks. mandag skal du “pudse objektivet”, så det er klar til shoot i weekenden (der er fjerde priotet). I mellem klargøring af grej og shootet, er der f.eks. “Ring til MUA”, “Betal regninger, ellers lukker de for vandet” eller “Besøg mormor på plejehjemmet”.
Nu har du en månedsplan klar, og holder du dig til den, så er der større mulighed for at kommet det hele igennem.
LAD VÆRE MED AT VÆRE FOR AMBITIØS, start let, og put flere opgaver på.
Jamen, der kommer altid noget…
Ja, og?
Regl nr 1. når der dukker noget op:
Er det livsvigtigt eller kritisk?
Ja, så må noget andet bøde, og det skal bare laves her og nu.
Hvis ikke, så opret en Post-It, og sæt den på din “ToDo”-liste.
Dog er der en enkelt undtagelse. Tager det mindre end fem minutter, så fiks det lige nu, da du alligevel er udenfor kontekst, og hop så tilbage i den opgave du var igang med.
Enkelt værktøj til at priotere, om det er noget du skal bruge tid på nu, eller om der kan vente.
Find et værktøj, der passer dig
Mit umidlbare bud er, bare kom igang.
Jeg bruger et mix af min kalender og Trello.com, men når man bruger online værktøjer, kan de nogle gange blive lidt for distancerede, og til start er en bunke sticky notes på et stykke papir meget mere brugbart.
Hvad der passer dig, det er det du skal bruge.
Trello er et online opgavestyringsprogram, super enkelt.
Men bliver det hele ikke meget låst og ødelægger spontaniteten?
Faktisk så gør rammerne, at man ikke påtager sig alt muligt arbejde, der ikke er planlagt, og derved få du tid til alle mulige sjove ting 😉
Det her var en meget high level udgave af “Planlægning 101”, og der er så meget mere du kan gøre, dog håber jeg, at den kan inspirere dig til at få mere tid på hænderne.
Spørgsmål er som altid velkommne.
How to become a kickass photographer, you have to go for it!
– Frøydis Daisy Geithus
6 Kommentarer
Hej Makker…
Tak for et spark i røven, nu tror jeg at jeg vil oppe over overspringshandlingerne, og rent faktisk få lavet noget fornuftigt..
Et tillæg har jeg dog til dit indlæg og Frøydis citat – GØR DET ORDENTLIGT!!
Hvis vi alligevel bare skøjter hen over en opgave, så er det ofte bedre at lade være, for halvgjort arbejde giver ikke nok “return”..
Hørt, kunne ikke være mere enig 🙂
Av ja, jeg tror, vi er mange, som her bliver ramt i en eller anden grad og BURDE være langt mere strukturerede. Det er en vanskelig disciplin, som kræver vilje, og når man meget hellere vil lege og være kreativ lige nu, er det noget af en dræber at rette sine aktiviteter ind efter et skema. Men det er jo blot som at tisse i bukserne, hvis man kun tilfredsstiller sin spontane legelyst, og du har evigt ret i, at struktur, målbevidsthed og arbejdsdisciplin (især som selvstændig) er hamrende vigtigt. Men jeg er desværre også en af dem, som synes, det er hamrende kedeligt. Måske skulle jeg ansætte en (meget) streng assistent/sekretær, der dagligt kunne holde mig i ørerne…
Jer er ledig 😉
Som Jared Platt udtalte sig, om hans stramme workflow; “Jeg er så ustruktureret, at jeg aldrig ville få styr på noget, hvis jeg ikke havde sat det i struktur, og altid følger den.”.
🙂
Jeg kan forresten anbefale: Mason Curreys Daily Rituals, hos artists works.
Mam bliver lidt overrasket over, hvor strukturerede kunstner faktisk er.
Den må jeg vist hellere læse!
Kommentering er lukket.