3. dec – Et første kig på Capture One 9

For et par dage siden blev Capture One opgraderet til version 9. Selvom jeg er hardcore Capture One bruger kom det for mig lidt uventet, men jeg er ikke helt med på sladderbænken. Sidste opgradering, fra 7 til 8, var et must-have – måske ligefrem den mest radikale opgradering indtil videre. Også denne gang synes de gode folk fra Phase One at der er tale om en stor opgradering. Men er opgraderingen til version 9 et perfekt timet hit som julegave til manden som har alt? Eller er det mere en julegave til firmaets egen bankkonto?

“NEW PROCESSING ENGINE”- CAPTURE ONE

Dette er simpelthen ordene som byder mig velkommen når jeg åbner min egen version 8, siden jeg har hentet prøveudgaven af version 9. For at melde det ud med det samme: det er en sandhed med modifikationer. Et RAW billede åbnet i version 9 ser præcist det samme ud som et raw billede åbnet i version 8. Det kunne man bestemt ikke sige sidste gang, da maskineriet virkeligt havde fået en ordentlig overhaling.

Når det er sagt, så er der også denne gang lavet noget godt arbejde under motorhjælmenDu får det dog først at se når du begynder at redigere for alvor.

Lad os lige opsummere hvad Phase One selv siger:

What's new?
- Go from 2 to 3 seats
- Luma Curves
- New Rescaling Engine
- New Keyword and Keyword Libraries
- Masks from Color Selections
- Camera Battery Status
- Contrast Engine
- Export Originals as EIP (Catalog)
- Flow and Airbrush Masking
- Straight Line Brushing
- Capture One colors for DNG
- Local Adjustment Curves
[highlight background="#FFFFFF" color="#EFF8FB"]http://bit.ly/1NqjWBp[/highlight]

DE SMÅ BOGSTAVER

Det lyder som en politiker som prøver at forklare hvorfor man skal stemme ja til EU afstemningen, og for mig er der da også en del som er urelevant, men det kan være en personlig sag.

  • Jeg synes Capture One stinker lige så meget til keywording som Lightroom gør, så ændringer på dette område betyder ikke noget i min workflow.
  • At gå “fra to til tre stole” lyder som en fordel og det er det i dén grad også. Hvad Phase One referer til, er antallet af computere du kan installere programmet på. Det var to og det bliver tre, og det er bare fedt for os der bor både på Fyn og i Jylland og rejser alligevel det meste af tiden i udlandet. Tak!
  • At Capture One er blevet bedre til at reducere billeder ville være rart men det skal jeg først tjekke grundigt. Jeg tvivler på, at man kan matche avancerede Photoshop actions som gradvist reducerer og tilskærper hen ad vejen. Men en fin tanke, fordi alt som kan holdes udenfor Photoshop er en workflow fordel.
  • DNG (digital negative) håber jeg Adobe en dag drukner i.  Jeg kender flere begyndende fotografer som har ødelagt hele deres samling af raw filer fordi de troede at de kunne få lagt hele det kaos om til ét overskueligt format. Dårlig plan.
  • Jeg arbejder heller ikke med EIP filformatet (som samler billeder og alle indstillinger i én zippet pakke). Fred være med dem der gør.

 

MEN BLIVER DET OGSÅ SJOVT!

Når vi så har ryddet skidtet af vejen ligger der ellers nogle grundlæggende forbedringer blot lige under overfladen. Capture One 9 synes i ét hug at være kommet en masse problemer til livs som allesammen synes at være relateret til utilsigtede forvrængninger når man redigerer kontrast og farvemætning. Nogle helt basale slidere har simpelthen fået en væsentlig overhaling: kontrast, brightness og saturation. Dem vil jeg kigge på ved hjælp af et billede af Morten Albæk. Hvorfor Morten Albæk? Jamen, han er jo en mand som godt kan tåle lidt visuel tæsk!

Her er billedet, åbnet og uredigeret, bortset fra crop, til venstre i Capture One 8 og til højre i Capture One 9:

 

Hvis du kan se en forskel, har du røget for mange tykke cigaretter.

 

KONTRAST

Vi lægger ud med kontrast. Når man hiver kontrasten for langt ud, plejer farvene gå amok sammen med kontrasten. Her er forskellen mellem Capture One 8 og 9 med kontrasten trukket helt ud til maks. Igen er det Capture One 8 til venstre og Capture One 9 til højre.

 

Ups! Det er en stor forskel! Jeg har altid været varsomt med kontrast slideren, lige præcist fordi det føkker alle mine farver op uden at jeg sådan set har bedt om det. Det var jo ligesom ikke farvemætning jeg rykkede på, vel? Godt gået!

Lightroom folk, I vil selvfølgelig gerne vide om den store almægtige Adobe ikke forlængst havde styr på det? Her er billedet taget igennem Adobe maskineriet. Til venstre uden behandling, til højre med kontrast slideren helt til maks.

 

Umiddelbart ville man tro ja, men det er til dels fordi maks i Lightroom simpelthen ikke er så langt ude som maks i Capture One. Der er meget mere kontrast i Capture Ones rendering af billedet ved maks indstillinger. Og det er også én af de ting jeg altid har været glad for ved Capture One: at de ikke vil bestemme hvor meget jeg vil ødelægge mine billeder. Nikon’s egen Capture NX-D er endnu værre, selvom det vil give den bedste rendering ved normale indstillinger. Nikon tillader dig kun minimale ændringer.

Læg også mærke til forskellen mellem standardkonverteringen af hhv. Capture One(C1)  og Adobe Camera Raw (ACR – som er maskineriet under Lightroom). C1 er for grøn, omend lidt. ACR er for rød. Forskellene er væsentlige. ACR synes umiddelbart lidt skarpere men det snyder som  resultat af reducering af billedet i Photoshop. Her er begge dele uredigeret og 100%.

 

Se lige hvor mange flere skydehuller Capture One finder i Morten Albæks majestætiske næse! Hvorfor fanden tror de hos Adobe at jeg har givet kr.35.000 for det objektiv! Og tro ikke at det er et spørgsmål om tilskærpning. Du kan se at der allerede ligger væsentligt skarpere støj i baggrunden i højre (Adobe) billede. Hudfarverne er noget lort i begge billeder, men det ved vi: Nikon stinker til hudfarver, især ved høj ISO, som ellers er Nikon’s store styrke.

Men jeg kommer væk fra emnet. (Meget mere om raw konvertering i mit næste indlæg, hvor jeg laver en opdateret sammenligning mellem de fire største raw konvertere og én af de mindre.)

BRIGHTNESS

Ved I hvad? Brightness har jeg aldrig fattet en skid af. Jeg har på fornemmelsen at det er sådan noget, som så meget andet i billedredigering, som gør hurtigt hvad man kan opnå på alle mulige andre måder. Og at jeg er én af dem som opnår lige præcist dét på lige præcist alle mulige andre måder.

Brightness indstilling findes da heller ikke længere i Lightroom eller ACR. Faktisk er jeg helt tosset med den opdeling Adobe har lavet med slidere for shadows, highlights, blacks og whites. I gamle dage var der et program som jeg mente hed Zoner eller noget i den stil. Det opdelte et billede i tolv gråværdier som individuelt kunne redigeres. Det var genialt. Se, dét er noget som står på toppen af min juleønskeseddel!

Men brightness i Capture One kan noget på én gang som de fire slidere i Lightroom/ACR  skal hives og trækkes individuelt for: det lysner et billede uden at fortynde det sorte og uden at brænde det hvide ud. Jeg brugte det ikke fordi jeg ikke syntes det fungerede. Det syntes de så åbenbart heller ikke hos Phase One, fordi hvorfor skulle de ellers have lavet det om så det nu fungerer (efter vi har betalt 100 Euro for opgraderingen)?

Fordi det gør det rent faktisk!

Her er C1 8 og C1 9 igen, venstre og højre, med brightness skruet op til maks:

 

Whoah! Det bliver Theis glad for! Det er fandeme imponerende hvad de fik ud af de sorte øjne uden at brænde panden ud! Men der gik desværre lidt Nikon i hudfarven igen. For babylyserødt. Dog slet ikke dårligt og ikke noget som en lilesmule curves justering i det røde område vil kunne rette op på.

 

FARVEMASKE

Og det fører os lige så pænt til én af de ændringer i Capture One 9 som måske kommer til at betyde allermest for min (og mange andres) måde at redigere billeder på. Man kan selektere et farveområde med ét klik og bede Capture One om at maskere hele området med dén farve for at lave lokale justeringer (local adjustments). Prøv at tænke på potentialet af det i alle eventfotografers værste mareridt: et rum med blændede lyskilder, hvor man selekterer et helt farveområde (gult eller blåt) og så lokalt justerer hvidbalance.

Det er dog noget, som ikke synes at være helt færdigudviklet endnu. Grænserne til det selekterede område skal for eksempel kunne være mindre hårde end de er nu. Og i en ideal verden ville masken være aktiv, så man kunne lave en maskebearbejdning og bagefter vende tilbage og justere det påvirkede område. Men det skal nok komme næste gang vi betaler 100 Euro. Der er desværre også stadigvæk lidt fejlprogrammering i værktøjet endnu. Capture One har implementeret en ikke usmart måde at vise enten kun ændringer i det maskerede område, eller effekten på hele billedet, men det virkede for uforudsigeligt på min computer til, at det kan være meningen. Det regner jeg med, at vi ikke skal betale 100 Euro for at få oprettet på! Desuden ville det være godt hvis man kunne linke masker og slå dem til og fra i fællesskab. Og mens vi er ved det, hvorfor fanden har de endnu en gang ikke lyttet til det hav af brugere verden over som i snart årevis har tigget om én sølle lille before/after knap som lige hurtigt viser originalbilledet. Hvor svært kan det være  boys!

 

FARVEMÆTNING

Saturation er den sidste slider som har fået en overhaling. Her er C1 8 og C1 9 igen, venstre og højre, med saturation skruet op til maks:

 

Man skal lige kigge to gange for at se hvad der foregår her. Umiddelbart ser det ud til, at farvene er mindre mættede i C1 9. Det tror jeg for så vidt også er rigtigt, men det geniale er, at kontrasten også er blevet mindre. Jeg er så vant til, at min farvemætning går op når jeg skruer op for kontrast, og at min kontrast går op når jeg skruer op for farvemætning, at jeg aldrig har skænket det en tanke hvor ulogisk det er. Billedet til højre er simpelthen mere brugbart end billedet til venstre, fordi der stadigvæk er den samme zonale eksponering som før. OK, det lød lidt teknisk, men det er det vist også. Man er nørd eller man er ej.

 

SLUTTELIGT

Dagen er gået på hæld og vi er gået rigeligt dybt inde i de vigtigste nyheder. Men der er flere og de skal ikke slippe for opmærksomhed. Redigeringsmulighederne for maskerede områder har altid være mere eller mindre begrænsede i Capture One. I starten kunne man stort set kun justere eksponering, kontrast og saturation. Så kom clarity med og jeg husker hvordan jeg jublede, fordi clarity er én af de steder hvor Capture One er milelangt foran Lightroom. Så kom hvidbalance med og jeg jublede endnu mere. Jeg elsker at lege med blændede lyskilder og hvis jeg kan knalde mere på i post så giver jeg den gerne hele armen. Men farvejusteringer manglede indtil videre, bortset fra det helt elementære. I Capture One 9 kan du nu lave farve- (og endda luma-) curves i maskerede områder. Det er svært, men guddommeligt sejt!

Skal man så opgradere?

Jeg vil umiddelbart sige, at hvis du er nået så langt i dette indlæg af ren interesse, og ikke for at finde bit.ly links, så skal du opgradere. Nej, så har du sandsynligvis allerede opgraderet.

Hvis du har det med at redigere dine billeder hårdt skal du også opgradere. Det vil komme dine bileder tilgode at du får flere muligheder for at redigere hårdt uden at ødelægge billederne.

Hvis du arbejder meget med billeder som kræver et stort dynamisk spænde (dynamic range) og hvis du arbejder med HDR ville jeg heller ikke se mig om, og opgradere med det samme.

Hvis du ikke kan genkende dig i dette, og heller ikke arbejder meget med maskeringer og local adjustments begynder det at knibe. Det underligende maskineri er grundlæggende det samme som i version 8, som man dog ikke kan tillade sig ikke at have.

Hvis du ikke har Capture One, jamen så fat det dog. Skaf det. Ikke fordi det giver den bedste billedkvalitet af alle raw konvertere, fordi det gør det ikke. (Det gør Lightroom dog i endnu mindre grad). Ingen spoilers før næste indlæg! Men simpelthen fordi Capture One giver den bedste balance mellem workflow og billedkvalitet.

 

ALLERALLERSLUTTELIGT – DAGENS LODDER

Der var to bit.ly links i dette indlæg og du skal være heldig hvis du finder én af dem. 🙂 Det er nu 3. december og vi kan godt begynde at skrue lidt op for sværhedsgraden.

Det sværeste link har et O (Omelet) som i sagens natur kan se ud som et nul. Jeg siger det bare….

Hvis dette lyder som vrøvl, så begår du en stor fejl ved ikke at lege med i Fotomalias Julekalender. Læs lige dette:

https://fotomalia.dk/1-dec-saa-er-der-julekalender/

 

 

 

Du kan måske også lide

Fashion – Foto & Redigering

Sådan laver jeg mine portrætter til sort/hvid.

Fotomalia retouches you #0001

To DNG or not to DNG

21 thoughts on “3. dec – Et første kig på Capture One 9”

  1. Hej Ard, jeg er nysgerrig på at høre om hvorfor det er en dårlig idé med DNG. Jeg konventerer nemlig alle mine filer over til det, når jeg indlæser dem i Lightroom. Så har jeg ikke 2 filer, men én samlet, som jeg også kan se i finder, hvis jeg lægger filerne over eksternt. Har du evt. et link til en god forklaring? 🙂 Ps. Har kun fundet ét link indtil videre 🙂

    1. Hej Anja. Det er godt, at du spørger og jeg skal nok forklare mine argumenter. Jeg er i gang med at forberede en opdatering til det indlæg jeg lavede i 2012 omkring forskellen mellem råkonvertere. Enten tager jeg svaret med der, eller også laver jeg et mindre separat indlæg. Under alle omstændigheder inden månedens afslutning.

      1. Alletiders – jeg må jo se, om jeg skal lave det om. Jeg skal jo forhåbentlig fotografere i mange år endnu 🙂 Jeg vil se frem til et indlæg fra dig! 🙂

  2. Dejligt at der er kommet nye folk til Fotomalia. Det var jo en af de hurtige idag – tror jeg havde begge inden for 1 minuts tid – men kan også mærke at der er travlt i denne december – så fint at de ikke alle er af den sværeste grad.

    1. Jeg håber, at det er det svære link! Der ér altså to! Men ingen panik. Jeg er sikker på at ingen finder alle links i hele december, så man kan sagtens være med når man ikke har dem alle!

  3. Jeg bliver nødt til at bede om ledetråd! Skal vi lede i billeder eller tekst? Jeg har kigget mig blind på denne kode!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *