Sony annoncerede for ikke så længe siden deres nye kamera A9. Der er ingen tvivl om, at Sony trækker deres kameraer op i en ny klasse og går direkte i knæ haserne på Nikon og Canon. Vi tager et lille kig på Nikon vs. Sony.
Der er flere i Fotomalia der ligger inde med et D5, og de fleste af os har skudt en hel del billeder med kameraet. Sony A9 derimod er helt nyt og vi har ikke den store erfaring med det endnu. Jeg har dog kort haft det i hånden i forbindelse med eventet hos Nordic Digital Lap, hvor jeg havde mulighed for at lege en lille smule med det. Nu venter vi så bare på, at Sony tager sig sammen og får leveret en model til os her på Fotomalia.
Nu til en sammenligning af de to kameraer.
Byggekvalitet
Nikon D5 har altid været kendt for at være bygget som en tank og noget men nærmest kunne bruge til at slå søm i med. Det skyldes til dels den kraftige magnesium alloy, som kameraet er lavet af.
Sony har med deres nye A9 valgt at gøre Nikon kunsten efter, og deres A9 er også lavet i magnesium alloy. Der er ingen tvivl om, at Sony har lavet et rigtig solidt kamera, som efter min opfattelse er noget stærkere end deres tidligere modeller.
Jeg syntes dog stadig, at Nikons D5 virker kraftigere, men det kan skyldes, at den er markant større og derfor bare virker kraftigere.
D5 er heller ikke et kamera som piver, selvom det kommer med ud i lidt regnvejr, eller når Brian slæber det med i regnskoven. Støv og skidt holdes også fint ude. Sony skriver også, at deres nye A9 er støv- og vandresistent, men jeg ved ikke helt om jeg føler samme sikkerhed. Tiden må vise, hvor god Sony er på dette punkt.
Størrelse
Sony A9 vs Nikon D5
Hvis vi kigger lidt på den fysiske størrelse, så har I nok ikke svært ved at gætte, hvem der er kæmpen.
Nikon D5 mål:
Højde: 159 mm
Dybdy: 92 mm
Bredde: 160 mm
Sony A9 mål:
Højde: 96 mm
Dybde: 63 mm
Bredde: 127 mm
Der er ingen tvivl om, at Sony har lavet et markant mindre kamera, som selvfølgelig bliver lidt højere, når der monteres et greb. Dette er indbygget i D5 og kan selvfølgelig ikke afmonteres. Selvom vi monterer et batterigreb på A9, vil den dog stadig være noget mindre end D5.
Nogle har det rigtig godt med, at kameraet bliver lille og fylder mindre. Personligt har jeg store hænder og kan godt lide et lidt større kamera, som jeg føler jeg har et bedre greb på.
Når det er sagt, virkede A9 ikke så slem i hånden. Det var dog alt for kort tid jeg kiggede på den, til rigtig at kunne sige noget.
Vægt
Ja det kommer jo nok ikke som nogen overraskelse, at A9 er noget lettere end Nikons flagskib. Dog kan det måske overraske lidt, at D5 faktisk er mere end dobbelt så tungt som A9…
Sony A9: 673 gram
Nikon D5: 1405 gram
Så selvom vi lægger et batterigreb oven i A9, så vil den stadig veje meget mindre. Har man slæbt rundt på et D5 eller to i en 12-15 timer nogle gange så begynder man faktisk lidt, at kunne se fidusen i en lavere vægt 🙂
Sensor & Megapixels
Full frame sensor
Både Nikon og Sony gemmer i dybet en full frame sensor. Sådan skal det også være, når vi snakker top professionelle kameraer.
Det er vist heller ikke nogen hemmelighed, at Sony leverer sensorer til Nikon, så i bund og grund ligger der en Sony sensor i begge huse. A9 er dog en hel del nyere, og sensoren derfor også af en nyere type.
Megapixels er nok ikke det man kigger mest på i kameraer af denne type, men det har selvfølgelig stadig lidt at sige.
Nikon D5: 20.8 MP
Sony A9: 24.2 MP
Sony har altså en lidt højere opløsning, som gerne skulle give lidt flere detaljer. Det bliver spændende at teste, hvordan opløsning og ikke mindst iso-preformance er på de to kameraer, når vi engang for et A9 til test.
Billedstabilisering
Nikon har altid holdt på at have deres stabilisering indbygget i deres objektiver. Sony derimod er gået en anden vej og har indbygget stabilisering i deres kameraer.
A9 er ikke nogen undtagelse og kommer med den nyeste generation af indbygget stabilisering. Den stabiliserer sensor i fem axer og Sony lover op til fem-stops stabilisering. Det virkede ret overbevisende, da jeg havde kameraet i hånden, og det er super fedt at have stabilisering på alle objektiver.
Så et stort plus til Sony på dette punkt.
Objektivfatning
Dette er et punkt, som faktisk betyder en hel del. Nikon kører med det testede og trofaste F-mount, som de har brugt igennem mange mange år.
Sony kører på A9, som med deres andre spejlløse, med deres E-mount.
Selvom der kommer flere og flere objektiver med E-mount, så går der længe inden Sony for indhentet Nikons kæmpe objektiv-lineup.
Her er Nikon langt foran, og selvom der findes et hav adaptere til Sony, så er det bare ikke det samme.
Processor
Både Sony og Nikon har deres top-processor i kameraet, hvilket selvfølgelig kun giver mening, når vi taler om topmodellen.
Begge kameraer er lynhurtige i brug og det virker ikke som om, der mangler processor-power i nogle af kameraerne.
Alt virker hurtigt, og billeder og video præsenteres hurtigt og uden problemer.
Autofokus
Nikon D5 – autofokus
Alle os hos Fotomalia, som har brugt D5, er enige om, at det er en af de bedste autofokus-systemer vi nogensinde har set. Brian er også lidt inde på, hvor imponerende det er i en tidligere post omkring D5 og autofokus.
Nikon har altså virkelig en vinder i den autofokus, som virkelig bare performer og er sikkerheden selv.
Sony kommer dog med noget lidt nyt og byder ind med ikke mindre end 693 af-punkter, hvilket jo for Nikons 153 til at se lidt sølle ud.
Der er heller ikke nogen tvivl om, at deres nye Hybrid AF vil gøre det super godt. Nu har jeg som sagt kun haft kameraet i hånden i meget kort tid og kan derfor ikke sige så meget endnu. Jeg havde desuden ikke lige nogen action motiver i nærheden at teste på.
Det her er dog en af de ting jeg ser rigtig meget frem til at teste. Det bliver spændende at se, om Sony kan følge med Nikon og også Canon og deres 1Dx2.
Frame rate
Der er ingen tvivl om, at begge kameraer er mindet på action og når vi snakker action er frame rate jo ret så vigtig.
Sony A9: 20 fps
Nikon D5: 12 fps
Begge kameraer er hurtige, men Sony har taget et godt skridt op af stigen ved at sætte en ny top hastighed med 20 billeder i sekundet. Når det er sagt, så kører Sony med en digital lukker, så det hele fungerer lidt anderledes end hos Nikon. Tvinger vi A9 over til mekanisk lukker, ender vi ud med et sted imellem 5 og 8 billeder i sekundet.
Sony råber højt om den høje hastighed, men det hele kommer til at blive afgjort af ,om de kan udlæse data hurtigt nok fra sensoeren. Hvis ikke ender vi ud i, at ting der bevæger sig hurtigt bliver forvrænget.
En ting er helt sikkert, det virker lidt vildt, når man blæser afsted med den hastighed. Det skal man passe gevaldigt på, da man hurtigt kan få fyldtet kortet og computeren med 20 billeder per sekund i 24 mp.
Det skal også lige nævnes, at vælger man at benytte uncompressed raw, så bliver hastigheden hos Sony begrænset til 12 fps, som er på linje med, hvad Nikon kan præstere.
ISO
Hvem bliver kongen af mørket?
Igen er det noget vi skal have afgjort, når vi for et kamera til test, men der er ingen tvivl om, at Sony her har noget at leve op til. Nikon D5 gør det mega godt på de høje iso. Sony har dog tidligere med deres 7s kamera vist, at de har rigtig rigtig godt styr på de høje iso-værdier.
Der er ingen tvivl om, at dette også har været et fokuspunkt med A9.
Sony A9: 100 – 51.200 (50 – 204.800)
Nikon D5: 100 – 102.400 (50 – 3.280.00)
Nikon dækker klart det største område, men hvor brugbart det hele er i ydrekanterne, er lidt so, so.
Jeg tror vi kan være sikre på, at begge huse vil præstere rigtig godt.
Søger
Her har vi så en af de helt store forskelle. Nikon er med optisk, og Sony kører selvfølgelig med elektronisk, søger.
Der er i mine øjne fordele og ulemper ved begge typer søger. Tidligere har jeg klart været tilhænger af den optiske, da der simpelthen har været for meget lag i de elektroniske og opløsningen har været for dårlig.
Teknologien udvikler sig dog rigtig hurtigt, og A9 byder på et OLED EVF med 3.686.400 dots og 60 fps. Da jeg legede med kameraet, var jeg faktisk rigtig imponeret af den. Den opdaterer super hurtigt, og der er ikke det vilde lag. Jeg havde kort forinden fat i Hasselblads X1D, og lad mig sige det sådan, Hasselblad skulle have købt mere end sensor hos Sony.
Der er også et eller andet lidt fedt over, at skyde 20 billeder i sekundet uden at have blackout i søgeren. Sony har fat i nogen ting, og tiden er efterhånden ved at være moden til en EVF, jeg er imponeret, men elsker nu også stadig den optiske.
Skærm
Her overraskede Sony mig faktisk lidt. Jeg var sikker på, at A9 ville have den vildste skærm, men det er faktisk ikke her de har lagt kræfterne.
Nikon D5: 3.2″ med en opløsning på 2.359k dots
Sony A9: 3″ med en opløsning på 1.440k dots
Så imod min forventning er det faktisk Nikon, der byder på den bedste skærm. Sony kan så prale af, at have en vippeskærm, hvor Nikon har en fast. Der er ingen tvivl om, at de vippende skærme gør nogle ting meget nemmere. De kan dog have en tendens til at være mere skrøbelige. A9s skærm virker dog stadig ret solid.
File typer
Både Nikon og Sony byder på de to standardformater raw og jpg. De fleste professionelle vil jo nok vælge at skyde i raw, og her har Nikon en lille fordel i, at du har mulighed for at vælge forskellige størrelser rawfiler.
Video
Nikon har aldrig rigtig været kendt som det kameramærke, der var førende på video fronten. De er dog alligevel i D5 kommet med på bølgen med 4k. Da kameraet udkom gav det et mindre ramaskrig, da det var begrænset til tre minutters optagelse. Dette har Nikon dog heldigvis fået rådet bod på med en firmware update.
Sony A9: 4k – 30/25/24 fps
Nikon D5: 4k – 30/25/24 fps
Begge kameraer giver altså mulighed for optagelse i 4k og ved samme frame rates. Sony er dog kendt som at være lidt bedre på videofronten, og der er ingen tvivl om, at deres autofocus i video virker noget bedre end, hvad Nikon byder ind med.
Kigger vi på FullHD optagelse, så tager Sony føretrøjen.
Sony A9: FullHD – 120 fps
Nikon D5: FullHD – 60 fps
Her byder Sony ind med dobbelt så høj hastighed som Nikon, og det giver altså nogle andre og noget bedre muligheder, når vi snakker slow motion.
På videofronten ser jeg Sony, som en klar vinder, til trods for at Nikon har oppet sig.
Batteri
Det kan godt være, at Sony tog føretrøjen, når vi snakkede video, men når vi snakker batteri, så er det en helt anden snak. Sonys spejlløse har fået en del hug for at have dårlig batteritid, og der er ingen tvivl om, at det har været berettiget.
Med A9 har Sony gjort en indsats for at forbedre dette og har noget nær fordoblet deres batterilevetid. Alligevel halter de håbløst bagud sammenlignet med Nikon.
Nikon D5: 3.780
Sony A9: 650
Jeg ved godt, at Sony ikke har fysisk plads til et batteri af samme størrelse som Nikon, men jeg syntes stadig ikke det er helt godt nok. Nu bliver jeg måske lidt grov og det er nok ikke helt sådan det hænger sammen, men alligevel. 650 billeder på et batteri / 20 billeder i sekundet = 32.5 sekund. Det er ud fra talene levetiden på batteriet i Sony A9, virkeligheden ser dog formodentlig noget anderledes ud.
Sony holder desværre også fast i deres opladning via USB, så du kommer nok til at skulle købe en lader som tilbehør.
Lagerings medier
Der er tale om professionelle kameraer, så det er helt forventeligt, at der er to kortpladser i begge huse. Nikon er gået all-in med XQD eller CF (du vælger selv ved køb), hvor imod Sony har valgt SD.
Begge kort typer har deres fordele. Sony står bag XQD, så man kunne måske have forventet, at de ville benytte disse kort i deres egne kameraer. Grunden til at Sony kører med Sd kort, skal nok igen findes i størrelsen på kameraet. Der er simpelthen ikke plads til at benytte XQD kort.
Fordelen ved XQD er, at de er meget hurtige og meget hårdføre. Fordel ved SD er helt klart den nemme tilgængelighed.
Sony har desværre ikke valgt at lave begge SD kort slots med UHS-II standard. Et i mine øjne ret stort minus som betyder, at det vil koste hastighed at køre med et kort som backup i kameraet. Det havde været en meget bedre løsning med 2x UHS-II.
Forbindelser
Trådløse forbindelser er der ikke mange at finde af hos Nikon. Hvis du ønsker wifi, kan du købe en ekstern adapter som du kan få lov at bøvle med. Her er Sony noget mere fremme i skoene og tilbyder både WiFi og Bluetooth direkte i huset.
Når vi snakker kabelforbindelse syntes jeg dog, at Sony har jokket i spinaten. Deres fine nye kamera kommer stadig kun med USB2 standard, hvilket gør overførslen temmelig langsom. De har dog været snu nok til at få indbygget et netværksstik, som helst sikkert vil være et krav for mange professionelle wire service fotografer.
Nikon vinder med kabel, og Sony helt klart på den trådløse front.
Pris
Der er nok ikke nogen der forventer, at kameraer i denne klasse fås til spotpris. Alligevel skal vi som fotografer jo også tænke lidt på udgifterne.
Sony A9: 41.000,-
Nikon D5: 55.000,-
Selvom du så skal lægge lidt penge oven i Sonykameraet til et batterigreb og en lader, så vil den ende et stykke under Nikons bud. Prisforskellen bliver dog nok ikke det, der kommer til at afgøre det for ret mange professionelle fotografer.
Konklusion
Det er måske lidt tidligt, at give ret meget konklusion om denne battle, da jeg jo kun har haft Sony A9 i hånden meget kort tid. Jeg ved heller ikke, om man kan køre en vinder, da det er jo er forskellige typer kameraer.
Det jeg helt sikkert kan konkludere er, at Sony med A9 har taget et skridt op ad stigen. Mirrorless til den professionelle er kommet en hel del nærmere. Jeg kunne godt forestille mig, at se nogen skifte over til dette kamera.
Sportsfotograferne vil måske vente lidt endnu, og den primære grund hertil tror jeg skal findes i objektivpakken. Her halter Sony stadig gevaldigt.
Til fotojournalisterne kunne A9 til gengæld være et ret godt bud. Det vil klare sig rigtig godt og opfylder behovet om video, som rigtig mange bliver mødt af. Det er også en målgruppe, som kigger på vægten, hvor Sony må siges, at have en klar fordel.
Det bliver spændende rigtig at teste kameraet og kigge det efter i krogene. Så Sony få fart på og send mig noget 🙂
5 Kommentarer
Hej Theis,
Hastigheden er interessant men det er ikke det eneste interessante: https://petapixel.com/2017/05/15/demo-sony-a9s-eye-tracking-autofocus-crazy-accurate/
Hej Theis
Ja uanset hvad så kan størrelsen betyde meget, for det kan både blive for småt, men det er dog heller ikke behageligt at løbe rundt i flere timer med et stort tungt DSLR.
EVFen giver mange fordele som mange DSLR-fotografer ikke åbner øjnene op for, og faktisk synes jeg ulemperne er meget mindre en fordelene, og nu hvor det er uden black out er det vel nærmest en no brainer at vælge EVFen.
Med den fart Sony spytter objektiver ud kommer det hurtigt til at se meget anderledes ud, og husk bl.a. at Sony nu lige er kommet med to nye vidvinkel objektiver og så deres 100-400mm. for nogle uger siden, så det går stærkt nu hvor de har valgt at satse mere på objektiver.
Er spændt på hvor hurtig Nikon kan gøre det, hvis de ikke vælger at bruge deres nuværende objektiver til deres kommende full frame spejløse kamera (det må komme hvis de vil overleve på sigt), men så igen så vil de nok bruge deres nuværende objektiver uanset hvad det må give af ulemper angående størrelsen på kamerahuset.
Det er også spørgsmålet om der er nok af Nikon´s (og Canon´s) nuværende objektiver der er bygget til de høje megapixel på kommende kamerahuse, og her er Sony på forkant med deres G-Master objektiver. Desuden har Sony med deres G-Master objektiver allerede nu 16-35mm.f.2.8, 24-70mm.f.2.8, 70-200mm.f.2.8, 85mm.f.1.4 og deres bokeh-king 100mm.f.2.8 (T-stop 5.6), så for mange professionelle fotografer vil de slet ikke være dækket så ringe ind.
Jeg håber Nikon benytte 2017 og deres jubilæum til at komme med et seriøst spejlløst kamera, men samtidig frygter jeg også de har sovet lidt i timen, så der går lidt længere tid. Men jeg håber inderligt de snart træffer de rigtige valg, så vi undgår at de f.eks. igen fjerner nogle lovede kameramodeller (DL-serien), og derigennem får dårlig reklame. Nikon er et firma der bør forsætte med at være med i toppen af kameramarkedet som de er nu, men de skal ikke blive ved med at træffe forkerte valg, for så er jeg bange for de mister deres placering i toppen. Jeg tror dog de har lært af deres fejltagelser, og ser meget frem til deres kommende seriøse spejlløse kameraer, for så vil de fremover også stadig være i toppen af markedet!
Tak for din kommentar 🙂
Ja Sony er på vej med nogen objektiver, det jeg lidt var inde på her er at A9 er mindet rigtig meget på sports fotograferne og i den ende har Sony ikke rigtig noget at byde ind med. Det de mangler er 400 F2.8 – 500 F4 og 600 F4 som er nogen af de helt tunge og meget dyre objektiver som sportsfotograferne ikke rigtig kan leve uden.
De 2 vidvinkler som er kommet til siden jeg skrev artiklen syntes jeg også har hjulpet på deres lineup af objektiver, men damn de koster også en slat 🙂
Med hensyn til EVF så syntes jeg A9 er den første hvor det rigtig begynder at ligne noget. Ikke så meget pga. der ikke er blackout, men mere at opdaterings hastigheden begynder at ligne noget. Jeg ville elske en evf hvis bare den er hurtig nok, for det er fedt med nogen af de muligheder den giver.
Med hensyn til DL serien så tror jeg faktisk det var et godt valg fra Nikons side. Det var aldrig blevet en stor sællert alligevel så bedre at dræbe den inden de fik brugt en masse resourcer på production. Nu var de også rimelig uheldige med deres faciliteter og jordskælvet kan man sige.
Jeg håber i HØJ grad også Nikon vil komme et mirrorless og jo før jo bedre. Når det er sagt så skal det også være i orden så det ikke bliver et bud som det Canon kom til til Photokina, som jo ikke rigtig rykkede noget alligevel. Når det kommer så skal det gå tå til tå med både Sony og Fuji.
Med hensyn til optik størrelse så ved jeg ikke hvor stort et problem det bliver det må tiden vise. Sonys Gmaster optikker er heller ikke lige frem små eller letvægtere 🙂
Hej Thies
Det med objektivernes størrelsen er rigtigt, men størrelsen kan ikke være anderledes, for det er vel noget med de fysiske love. Angående det med prisen kan jeg ikke følge dig, for den ligger sig jo op af de tilsvarende fra Canon og Nikon, og måske var dem fra Canon og Nikon dyre end de er nu da de kom frem?
Ellers er vi meget enig, for det med DL-serien ser jeg også som et klogt valg, men den skulle faktisk slet ikke have været blevet præsenteret, men bedre sent end aldrig!
Nogle af dem der har prøvet Sony A9 uden black out siger det slet ikke havde forestillet sig det var sådan en god oplevelse, men jeg har ikke selv prøvet det og aldrig før tænkt over det, men kunne nu godt tænke mig at det snart kommer i de billigere kameramodeller i A7-serien.
Nikon kommende seriøse spejlløse kameraer tror jeg vil blive lavet så de vil bruge den nuværende objektiv-lineup, og det er måske også et fornuftigt valg ud fra et økonomisk synspunkt, men det gør desværre også at der ikke kan sættes alle mulige vintage-objektiver på og ligeså objektiver fra andre mærke som f.eks. Canon, Sony, Pentax, ligesom der kan på Sony´s spejlløse kameraer.
Jeg håber bare at Nikon kommer ud af busken nu inden det er for sent, for det er et mærke der meget gerne må være en af de store spiller på markedet i fremtiden, da jeg synes Nikon tidligere har bidraget med meget godt!
Krydser finger for Nikon for en god konkurrence vil altid gavne forbrugerne!
“Nu bliver jeg måske lidt grov og det er nok ikke helt sådan det hænger sammen, men alligevel. 650 billeder på et batteri / 20 billeder i sekundet = 32.5 sekund. Det er ud fra talene leve tiden på batteriet i Sony A9, virkeligheden ser dog formodentlig noget anderledes ud.
Sony holder desværre også fast i deres opladning via USB, så du kommer nok til at skulle købe en lader som tilbehør.”
Hej Theis.
Du er som sådan ikke grov, bare hamrende useriøs 😉
1) Hvis man bruger bare lidt tid på at læse / se lidt seriøse reviews af folk som rent faktisk har prøvet kameraet i længere tid, oplyser de alle at de typisk får mellem 2000-4500 skud på en opladning. Desuden findes der også et officielt battery grip til A9 (Sony VG-C3EM Vertical Grip) med plads til 2 batterier.
2) Der medfølger en oplader i kassen.
3) Opladning via USB er genialt, da man kan oplade kamera på farten med en powerbank eller når bare man er i nærheden af en normal mikro-USB mobil oplader.