En lidt blæsende påskedag på Slettestrand stødte jeg på et lille skilt ved vejen i Slettestrand, hvorpå der stod fotogalleri. Jeg fulgte pilen og endte i Finn Byrums lille men hyggelige galleri og snakken faldt på , hvorfor man starter sit eget galleri. Det var et spændende emne og vi blev derfor enige om at lave et indslag her på Fotomalia om emnet.
Af: Pia Søe
Finn Byrum har base I Nordjylland. I 2008 åbnede han sit eget fotogalleri – “Galleri Slettestrand” ved vestkysten. Han har brugt en stor del af sit liv på at rejse for bl.a. Hjælpeorganisationer, aviser og dagblade – mødt lykkelige mennesker og trængte skæbner på de fleste kontinenter. Han lider af højdeskræk og en grundlæggende angst for at låse sig fast i ligegyldighed, og alligevel har han både fotograferet Danmark set fra luften og taget den med ro. Med mellemrum. For allermest er han på vej.
Han er vokset op, delvist, på et fladt parcelhustag, i 70’erne. Her kravlede han ud af dagligdagen, og op for at finde fred og studere stjerner i nattemørket. Og måske var det på en af de nætter, hvor en helt ung dreng filosoferede over universet og alt det uendelige, at han besluttede sig for at leve af, at fastfryse øjeblikke.
Som barn lånte han et spejlreflekskamera og ’fedtede med et lille mørkekammer hjemme i bryggerset’. Sidenhen har han – næsten – uddannet sig som fotograf på Medieskolen i Viborg, men droppede ud for at starte som selvstændig. ”Jeg var rastløs og ville se verden”, siger han.
2 måneder senere sprang han på en bus til Tjernobyl, og lavede sin første fotoreportage om kræftramte børn i den døde zone omkring Tjernobyl værket.
En af Finn Byrums væsentlige leveregler er, at man aldrig skal fortryde de valg, man tager, for man kan alligevel ikke lave dem om. Han er klar over, at Medieskolen har givet ham nogle stabile færdigheder og teknikker, men han er af den overbevisning , at enten er man født kreativ, eller også er man ikke.
” I virkeligheden tror jeg meget på ’learning by doing’- princippet”, fortæller han.
Billedligt talt
Finn Byrum har base i Nordjylland og åbnede I 2008 sit eget galleri i Slettestrand.
Forud er års rejser rundt i verden – altid for at dokumentere livet som det leves på kontrasternes klode, og endnu er han aldrig vendt hjem kun for at blive.
Rundt omkring i verden findes levevilkår, som ligger langt fra vores vestlige verdensbillede. Børnearbejde, spedalskhed, sult og dødsstraf. Barske vilkår, som er en stærk kontrast til vores idylliske verden. Men hvad enten vi vil kendes ved det eller ej, så er det en del af virkeligheden på vores, i den henseende, meget lille klode. Den virkelighed har Finn Byrum oplevet på tætteste hold – og han anerkender den som et statisk vilkår for den menneskehed, der ikke vil vedkende sig forandringens omkostninger.
Han foragter verdens ulighed, men gør sig ikke uvirkelige tanker, om at kunne forandre noget. Eller i alt fald meget. Så han fotodokumenterer hans oplevelser, og netop den ulighed, som Finn Byrum har oplevet på sine rejser, var grundlaget for at lave reportageserien der blev til udstillingen ’Kontrast’: en fotodokumentation af verdens vrangvillighed.
På dødsgangen, på steder hvor livet ufrivilligt er gået i stå, hvor børn sulter og drømme for længst er begravet i bunker af skrald og erstattet af, kun, håb om overlevelse. ”Der er så meget at fortælle. Det var en helt naturligt serie for mig at lave, siger han.” Finn Byrum har rejst i over 30 lande, og i den forbindelse er han meget bevidst om sit eget væsen. ”Man skal være lidt småtosset for at kunne klare de ofte barske forhold, og det er bestemt ikke en charterferie”, pointerer han. Finn Byrum kalder sine rejser for eventyr, og han lægger ikke skjul på, at hans rejser har givet ham et bredt menneskekendskab. Og betydningen af at kunne formidle og illustrere, hvad han har oplevet er ikke til at tage fejl af. ”Det betyder, at jeg kan fortælle en historie. Der er blandt andet grunden til, at jeg har indrettet mig i mit eget galleri på den her måde. Netop så jeg kan vise folk, hvad jeg har oplevet” siger han.
Udstillingen `kontrast`har bl.a. været vist i turbinehallen på NORDKRAFT I Aalborg og senere I hans eget galleri ved Slettestrand.
Finn Byrum har oplevet alle aspekter af livet på tætteste hold igennem sine rejser – og noget af det, der har gjort størst indtryk på ham, er børn. ”Lige meget hvor du tager hen, så er det altid børn, der er taberne. De er dybt uforstående overfor det, der foregår, og de er uskyldige. Jeg har set mange skrækkelige ting, men det udtryk af ulykke, smerte og afmagt, der kan være mejslet i børns ansigter er noget af det mest forfærdelige, jeg kan komme ud for. Og netop det udtryk hos børn, har jeg desværre kunne genkende flere steder,” fortæller han”
Når Finn ønsker at fortælle sine historier gennem billeder er det fordi enhver ved, at billeder kan fortælle mere end ord om den kolossale kontrast, der er mellem rig og fattig. Ord kan føles så fjerne, men billeder skaber nærvær. Og Finns billeder lyver aldrig. De er en fotodokumenteret virkelighed.
For en tid er de mange udlandsrejser, helt usædvanligt, lagt på hylden – og det er de mere mørke sider også. Finn Byrum har bevæget sig fra en fortid med at lave reportagebilleder af verden til nu at arbejde med foto som en kunstart. En fremtid der er en – ret stor – kontrast til hans fortid. Finn Byrum ønsker, som fotokunstner, at beskæftige sig med en anden type billeder – nemlig fotokunst – og landskabsbilleder.
Det er en kunst
Fotokunst og landskabsbilleder påvirker os. Vores humør, effektivitet og kreativitet. Uanset hvor vi bevæger os, så har rummets udtryk betydning og vores sanselige indtryk en kæmpe betydning for den måde, vi tænker og føler,” understreger han. Den tankegang kommer tydelig til udtryk, når man kigger sig omkring hos Finn. I hans galleri på Slettestrand hænger der eksempelvis et s/h – billede på 1 x 3 meter på endevæggen, som illustrerer naturen og roen I svinkløv og Fosdalen som omgiver slettestrand. Motivet indeholder flere forskellige gråtoner, så man kan fornemme bevægelsen i billedet. Finn Byrum ønsker, at lige præcis det billede skal hænge på et sygehus eller et plejehjem. ”Når man er syg eller gammel og måske døden nær, så er det vigtigt, at en smuk udsmykning kan få tankerne væk til noget, der føles mere behageligt. Jeg tror på, at det helbreder. Hvis man er syg fysisk, så er man også påvirket psykisk – stærke og rolig nature-motiver, kan ikke undgås at have en positiv effekt. På den måde synes jeg der er en tendens til at vores sanser er noget undervurderet – vi prioriterer ikke rummenes udtryk nok,”
At rejse er for Finn Byrum inspiration til hans arbejde. Det kan ligeså godt være en tur til Spanien, hvor han sidder på en bænk med et glas rødvin og kigger på folk, som en tur, hvor han oplever voldsomme verdensbegivenheder.
Finn Byrum kan sagtens anerkende andres kunst, men bryder sig ikke om at gå på galleri. Han søger i stedet sin inspiration i virkeligheden ved at se på den måde folk går, snakker og opfører sig på. ”Det svarer til at rejse, da man opfatter det visuelle og sanselige via egen subjektiv opfattelse. På den måde omsætter ethvert menneske indtryk til egne personlige oplevelser,” siger han.
Livet er en oplevelse
Finn Byrum har været tilknyttet flere forskellige hjælpeorganisationer, har flere gange været udsendt af Udenrigsministeriet, han er fotograf – og har gennem tiden været tilknyttede flere forskellige magasiner og dagblade – og så er han – nu – fotokunstner.
For Finn Byrum er det afgørende, at kunne mestre flere typer opgaver. ”Det betyder, at jeg er i stand til at gøre det, jeg gerne vil. Udsmykning og stadigvæk hjælpearbejde ved siden af,” fortæller han. Finn Byrum har ikke nogen decideret favoritopgave, dog fremhæver han alligevel to aspekter, som gør ham glad om hjertet. Han kan ikke komme udenom, at han elsker at rejse, da han finder det livsbekræftende.
”De billeder, jeg tager, når jeg er ude at rejse, snyder ikke. Det er virkeligheden”, fortæller han. Udover at rejse, som har gjort ham rig på oplevelser, så fremhæver han fotokunst som hans foretrukne beskæftigelse.
”Jeg ser landskabsbilleder og fotokunst, som en kæmpe betydning på arbejdspladsen, for det er virkelig med til at skabe positiv energi. Det samme gælder vores hjem. Hvis vi omgiver os med kunst og billeder der siger os et eller andet, gør det en forskel for vores mentale velbefindende.
Mine udenlandsrejser gennem 19 år, har vist mig en del skyggesider af livet, så fotokunst, som for det meste skaber en god energi, hænger i mine øjne meget godt sammen med rejserne, fordi de er to kontraster. Det ene fodrer det andet”, pointerer han.
Det var i den forbindelse at ideen om at starte Galleri Slettestrand opstod.
“ Jeg savnede et sted, hvor det var muligt at udstille mine egne billeder – det var derfor jeg i 2008 besluttede mig for at åbne Galleriet “.
Galleri Slettestrand holder i dag jævnligt åbent for besøgende eller “ efter aftale “.
Det har aldrig været målet som sådan, at køre galleriet på fuld tid, med åbningstider hver dag fra 11 – 17.00.
“ Det er ikke mit mål at leve af mit galleri – det har mere været tænkt som et stærkt supplement til mit arbejde som fotograf, hvor jeg herved har mulighed for at udstille mine egne billeder og styre hele processen selv – uden at ha`en selvfed galleriejer der ånder mig I nakken – og I de fleste tilfælde snupper 50 % at fortjensten, hver gang man sælger et billede”.
Jeg er glad for at kunne fortælle Finn’s historie her på Fotomalia og vil opfordrer alle der kommer på de kanter til at besøge Finn’s lille galleri på Laksevej 4, slettestrand 9690 Fjerritslev.
Galleriet har dog først åbent igen medio august. Herefter kan åbningstider ses på nedenstående hjemmeside.
Har du ikke mulighed for det kan du se mere til Finn’s arbejde på her
Afslutningsbilledet er et af Finn’s nyeste billeder og det findes som print i 1 x 3 meter. Billedet symboliserer den evige vandring som livet repræsenterer for Finn.
1 Kommentar
Interessant historie og ikke mindst den historie der fortælles via hans fotografi