Throwback Thursday (T-DaG) Et anderledes billede (Steen Brølling)

af Brian - fotomalia.dk

Fotografering er mange ting, og det er ikke alle der søger skarphed og megapixel – der er faktisk nogen som “kun” leger med mediet for at udfordre sig selv, og for at finde motiver som andre overser.

I dag skal vi møde en der nyder at lege, og nyder at være anderledes.

STEEN BRØLLING

Der er ikke så meget at sige om Steen andet end at han er et stort legebarn på fotografiets legeplads – en plads som han har brugt tid på i flere årtier.

Steen forsøger ikke at gå samme vej som alle andre, han leder stadig efter sin egen vej – en vej som har taget ham til et sted fyldt med overraskelser og anderledes billeder

Mine kære læsere – tag godt i mod Steen Brølling

 

LIDT OM MIG

Jeg udfordrer primært mig selv ved at finde de motiver, som ingen andre fotograferer. Dem kan der efterhånden være langt imellem i disse tider hvor gud og hver mand render rundt med et DSLR om halsen, men selvom motivet er set afbilledet før, kan man jo godt finde andre synsvinkler at beskue det fra.

Lys, farve og struktur fylder uhensigtsmæssigt meget i mine kompositioner. F.eks. er jeg stor tilhænger af farverne på gammeldags Fuji Velvia 100 dias, men samtidig er jeg også utrolig glad for “gryn” og er altså på ingen måde ISO-forskrækket, men mangler stadig at se en digital komposition, som fremviser samme lækre “konsistens” som oldschool sorthvide film kunne mønstre.

I min verden bør et fotografi hellere være kedeligt og fortælle en eller anden form for historie, end at det viser et eller andet ultrasmukt naturligt motiv som ikke efterlader megen fantasi tilbage for beskueren. Bl.a. derfor leger jeg også med lange lukkertider og kamerabevægelser. Den fotokunstneriske tilgang fylder meget i min bevidsthed.

Der er ingen tvivl om at billedet som medie som sådan har ændret sig markant siden de første professionelle DSLR kameraer dukkede op, hvilket jeg ser som en positiv udvikling. Det gør det bare ikke nemmere at være fotograf idag – tværtimod. Man skal godt nok stå tidligt op i nutidens fotografiske verden, hvis man vil anerkendes som en billedsnedker med en lidt anden tilgang til motivet.

FIND DIT EGET MOTIV

Det kan være meget tiltrækkende at udnytte sig af de motiver andre ser, som når f.eks. en eller anden anerkendt fotograf viser et flot billede af en havørn eller et view udover Bulbjerg i det mest fantastiske lys. Jeg bor tæt på Bulbjerg, så den ligger lige til højrebenet. “Det motiv vil jeg også forevige” ku’ man så tænke. Det er bare SÅ kedeligt. Det er langt sjovere at finde sine egne motiver.

Jeg ynder bl.a. at anvende adaptere til det ene og det andet, og har en del af slagsen til at vende linser omvendt, sætte 2 linser sammen osv., og bruger ofte disse kombinationer til at tage microbilleder. Når man bevæger sig i dén verden, hvor hele billedets bredde måske kun er 4 millimeter i virkeligheden, er der ingen grænser for motiver. I de måneder hvor f.eks. græsplænen er fyldt med kryb og kravl som næsten ikke kan ses med det blotte øje, har jeg ofte sat mig ned og blot stukket linsen ned i vildnisset, fordi motiver i dette tilfælde er så små, at de ikke kan spottes før de ses gennem søgeren.
På den måde finder man pudsige motiver og skabninger, som man ganske simpelt næsten ikke kan tænke sig til inden, og en af overraskelserne er bagefter også ofte at få billederne op på den store dejlige monitor, fordi det er svært at gennemskue udfaldet på kameraets skærm.

DSC_1214_lzn

En edderkop på ca. 1 mm. i kropslængde. Ganske umulig at se uden kamera som forstørrelsesglas. Dybdeskarphed under 1 mm.

 

DSC_3343

En lille del af et i forvejen lille dun i stik modlys.

 

ANTYDNINGENS KUNST

Som ofte arbejdende indenfor det “bevægelige” fotografi, synes jeg faktisk det er sværere at ta’ et uskarpt billede end det er at ta’ et skarpt billede. Stik modsat tidligere tiders udfordringer. Men det er selvsagt også pga. uskarphedens uforudsigelighed og mangel på detaljer. Hvor meget må være i fokus? Hvor store dele af billedet bør være uskarpt? I disse tilfælde spiller blænden en afgørende rolle, og ofte må der tages hundredevis af billeder, før den sidder i kassen, også afhængig af ISO og lukkertid selvfølgelig.

Det som jeg ofte finder pirrende i denne slags billeder, er hvis man kan være heldig at ramme den hårfine grænse mellem et ret lille skarpt motiv, hvor resten af billedet fremtræder uldent eller decideret ude af fokus. Dét synes jeg fortæller historier…

_DSC2125_lzn

En lille flok gæs taget med Lensbaby Composer Pro Edge 80 som bidrager med et forskudt skarphedsplan og sender de venstre gæs ud i “intetheden”.

 

 

_DSC1929_lzn

En forbiflyvende krage skudt fra hoften uden at kigge i søgeren på blænde 16 således at den fremstår i “bevægelse”.

 

FRA FOTO TIL KUNSTVÆRK

Hvor mange gange har man ikke besøgt et hjem, hvor hovedvæggen i stuen er præget af en eller anden form for abstrakt maleri på flere kvadratmeter, som man enten liker eller ikke liker. Det tror jeg de fleste har oplevet. Men man behøves altså ikke betale i dyre domme for et anerkendt navn eller anskaffe sig maling og lærred, for at opnå moderne kunst på væggene.

Jeg har længe ønsket at udtrykke mig kunstnerisk gennem fotografiet, og med nutidens DSLR er det blevet mange gange nemmere (og billigere) end det var engang. Ekempelvis har jeg pt. en lettere “orange feeling” i kraft af at Roskilde Festival snart begynder at diske op med årets store program, samt det faktum at jeg synes der er for få brune og orange 70’er nuancer i folks hjem efterhånden. Det falder helt tilfældigt sammen med at bøgetræerne står med deres smukke visne blade på denne årstid, og som med lidt sollys, saturation og vibrance i redigeringsprogrammet kan fremkalde dender stemning.

Og når man så har fundet det ønskede udtryk i sine motiver er det bare at bestille hjem i 3×2 meter!!

_DSC2308_lzn

 Frembragt ved at snurre kameraet om sin egen akse ved blænde 22.

 

_DSC2398_lzn

Hurtig bevægelse af kameraet imod motivet ved blænde 22.

 

Dette var bare en kort intro til nogen af de motiver og metoder jeg anvender i fotografiens verden. Der kan ses (og læses) mere på min hjemmeside som du kan finde her

 

FOTOMALIA SIGER TAK

Vi siger mange tak til Steen Brølling for dette andeledes syn på fotografiet, vi syntes altid det er spændnede at se nye og anderledes vinkler på fotografiet, så tak fordi du ville dele din vinkel her hos os!

Relateret indlæg