Det må meget gerne være sjovt at eksperimentere og udvikle sig fotografisk
Der findes et hav at kreative værktøjer og teknikker, du kan tage i brug, når du gerne vil lege og måske endda udfordre dig selv og dit fotografi. Et af de virkelig sjove er legen med panorering og bevægelsessløring.(mere…)
I mine øjne handler fotografering om valg – når man komponerer, vælger man hvad man vil have med, og hvad man ønsker at udelade i sit billede. Disse valg skal meget gerne ske på baggrund af den historie, eller den følelse man gerne vil fremkalde i sine billeder.
Men det er faktisk ikke kun når man komponerer man vælger til og fra, det gør man faktisk også når man indstilleder sin eksponerings værdi.
Idag skal vi kigge nærmere på hvoran valget af lukkertid kan bruges til at lave nogle kreative billeder
Heyyyy!! Så er det tid til anden låge i vores julekalender!
Ja firmaet som har bygget dette glidetrack, hedder Glidetrack og det, som denne virksomhed beskæftiger sig med, er at lave…. ja… Glidetracks… Det er nok det bedste og mest sigende virksomheds-navn jeg nogensinde er stødt på!
Dette har folkene bag Glidetrack også indset og de har derfor kaldt deres åbenbart unikke glide system for “Hybrid Slider Systems” – prøv og sig det 10 gange hurtigt.. Dermed har de lagt sig ind på toppen sammen med alle de andre grejfabrikater, hvor folk ikke kan huske eller udtale navnet på deres produkter – ding ding ding!!!. HÄHNEL!
Nå men nu til en lille video som viser denne fine bandit i action!
Kvalitet?
Banditten som vi her kigger på, hedder “Glidetrack SD Hybrid Slider” – her har vi så en ny fuldemandskonkurrence og det er som jeg siger i videoen rigtig god kvalitet!
Hvorfor gav vi den så ikke alle 5 stjerner..?
Tja.. der er et par småting som Glidetrack godt kunne have gjort lidt smartere – ikke bedre, for det er rigtig godt, men bare smartere – lad mig forklare.
Glidtrack går rigtig meget op i at fortælle om dere “Hybrid Slider System” – det er også rigtig fint og det kører godt, MEN det lyder og føles faktisk som om der er sand i lejrene når man kører med det. Det har ingen betydning for kvaliteten af ens panorering, men “feelingen” er bare ikke så lækker som man kunne ønske.
Som i også kunne se på videoen, er der også alt for meget luft mellem plast og aluminiums delene, hvilket gør at det igen ikke har den lækre fornemmelse, som foreksempel Gitzo har med deres stativer (de koster selvfølgelig også derefter, men det ville ikke have været dyrere at lave dette bedre..?).
En anden ting, som viser at Glidetrack ikke helt har forstået det med de lækre detaljer, er deres billeder fra hjemmesiden..
Det kan selvfølgelig godt være at de ikke kunne få reklamepenge fra Gitzo eller Manfrotto, men havde det været mig, havde jeg brugt deres stativhoveder alligevel – selvom jeg ikke fik penge for det. Dette Velbon hovede har jeg selv – desværre og det er i høj grad IKKE god kvalitet..
Billedet på hjemmesiden lider også kraftigt af “Kromatisk Aberration ” – det er det lilla omrids man kan se omkring glidetracket på de meget lyse steder. Det kan godt være at det ikke kan være anderledes, men det ser ikke pænt ud..
I tænker sikkert “sikke noget pladder at gå op i!” det er også muligt jeg går for små sko, men præsentationen af produktet er trods alt MEGET vigtig for at vise den nøjsomhed der skulle ligge bag!
Nå men en sidste ting som direkte har noget med produktet at gøre, er de små gummifødder det hviler på. De er rigtig, rigtig gode til at stå fast på alle overflader og de står virkelig godt fast, så man føler sig tryg ved at have sit dyre grej stående, selv på en kraftig skrånende overflade. MEN! De små fødder sidder ikke særlig godt fast. Nu arbejder jeg til daglig med at støbe plast og heriblandt også indstøbe gevindstykker som der er gjort her i disse gummifødder og det kunne have været lavet meget smartere, men men, med lidt lim, så er den løst.
Konklusion
Som konklusion vil jeg sige, at det er et meget brugbart glidetrack og materialerne er i rigtig god kvalitet. De er dog ikke samlet på den smarteste måde, men med lidt snilde kan næsten se bort fra det.
Jeg håber at de tænker sig lidt bedre om i fremtiden og jeg er spændt på at se nye produkter fra dem.
STOP!! Nu jeg siger nye produkter!
Please DON’T think outside the box!
Glidetrack HAR faktisk lige lanceret et nyt produkt, som kommer ud her i december!
MEEEEEN igen! Dette produkt er for mig, endnu et bevis på at de ikke heeelt kan se hvad fotografer har brug for..
Denne nye “MobiSlyder” – som den hedder, bliver vist frem på deres side, som om at du nu kan lave de mest professionelle reklamefilm! JA det kommer da an på hvilken kameratelefon man har….
Forresten, “slyder” her taget fra ordbogen, betyder “Slyder, en. (ogs. Slytter). (maaske til Slyde (3); dial.) lang, opløben fyr; lemmedasker; lømmel.”…. Tænk lige over den…
De skriver i deres reklame, at den kan bruges til bryllupper, sportbegivenheder, familieferier og mere… WOW! Tak for det! Det anede jeg slet ikke…. Jeg var 100% sikker på at glidetracks kun kunne bruges på asfalt til at filme SCO cykler i regnvejr! FEDT MAND!
Men det er selvfølgelig også fair nok at prøve at lave noget til det stadigt voksende mobil kamera marked, men til over 1.500kr!!!!!, så vil jeg hellere finde på noget andet.
Jeg HAR et glidetrack i forvejen og på Dealextremes hjemmeside, har jeg købt en dims, som gør at jeg kan montere min telefon på en stativ skrue – den kostede 3 dollars MED fragt!