Testzonen: Sony A7R III – Seriøs Sony Power

af Theis Poulsen

Vi kender Canon og Nikon, som de store mastodonter. Denne dominering er der dog flere som søger at ødelægge, heriblandt Sony. Her tager jeg et lille kig på Sony A7R III og hvad dette “lille store” kamera disker op med.

Sony A7R III

Sony har haft fuld fart på udviklingen af kameraer de sidste år. De har selvfølgelig også noget at indhente i forhold til Nikon og Canon. Når det er sagt, så er de virkelig kommet langt. De første kameraer Sony kom med, var ikke noget der gjorde ret mange fotografer våde i bukserne.

De sidste par år har det dog taget en drejning og vi ser nu flere og flere skifte til deres A7 serie af spejlløse fullframe huse. Der findes forskellige serier hvor den vi kigger på her er deres højtopløselige kamera. Kameraet er dog på ingen måde sløvt og vil passe rigtig godt til både portræt, mode og bryllupsfotografer.

Sony forsøger altså her at lave et kamera som rammer bredt og tilbyder nogle fede funktioner, spørgsmålet er så: Lykkedes det?

Sony A7R III – i studiet

Specifikationer

Sony A7R III

  • 42,4 MP 35 mm Exmor R® CMOS-fuldformat og forbedret behandlingssystem
  • Standard ISO 100-32000-område (øvre grænse kan udvides til 102400)
  • Fast Hybrid AF med 399-punkts AF med fasedetektering på det fokale plan og 425-punkts AF med kontrast registrering
  • Kontinuerlig optagelse i høj hastighed på op til 10 fps med AF-/AE-sporing
  • 5-akset billedstabilisering med 5,5-stop eksponering fordel

De mere deltajerede specifiktaioner kan du nørde løs i lige her: Sony A7R III

Som i kan se så er det ikke på tallene at Sony har sparet på tingene. Der er er fyldt på og tilbydes stort set alt hvad man kan finde på.

Sony A7R III

Billedkvalitet

Sony er måske relativt ny i levering af mere professionelle kameraer, men de har i flere år lavet sensorer til andre producenter. Der er ingen tvivl om at dette har været en kæmpe fordel da de gik all-in med at lave deres egne huse.

Sensoren i A7R III er rigtig, som i rigtig god og der er ikke noget at sætte en finger på når det kommer til billedkvalitet. Detaljer, farver, kontrast og ikke mindst dynamisk omfang gør det rigtig godt.

Sony A7R III – i studiet sammen med et par speedlights

Dynamisk omfang

Hvor stort et dynamisk omfang et kamera tilbyder har en rigtig stort betydning. Det er afgørende for om vi kan redde højlys og skygge områder. Det var en af de primære årsager til jeg engang i sin tid skiftede fra Canon til Nikon. Heldigvis kan jeg fortælle at Sony er rigtig godt med på denne front. Deres A7R III gør det super godt og jeg vil næsten sætte den på højde med mit D850, som er noget af det bedste jeg har oplevet af full frame kamera. Der er er rigtig meget data i filerne og der kan hives rigtig meget i Raw filerne inden de falder fra hinanden. Det betyder du har rigtig gode muligheder for at få gode billeder selv i udfordrende situationer.

 

Sony A7R III – før redigering

Sony A7R III – efter redigering – Dynamisk omfang

Autofocus

Sony A7R III kommer med en så mange fokuspunkter at det næsten bliver svært at holde styr på dem. Når det er sagt så er det super fedt at have en stor dækning og mulighed for at vælge hvor fokus skal ligge. Fokus fungerer rigtig godt især steder hvor der er almindelig belysning. Jeg skulle selvfølgelig også prøve og presse citronen lidt, derfor tog jeg kameraet med ud til en ishockeykamp på det lokale stadion.

Jeg vil ikke sige det er umuligt at fotografere under disse lysforhold med kameraet. Faktisk synes jeg det gør det rigtig godt, når man tænker på det er et mirrorless kamera. Jeg er dog heller ikke i tvivl om, at jeg ville have større succes med mit D850. Det kan til dels skyldes at jeg kender det bedre, men det er altså ikke hele årsagen. Det dårlige lys gav A7R III nogle udfordringer og hastighed og præcision var ikke helt i top.

Når det er sagt så er vi her ude i en ekstrem situation og det er på ingen måde noget der skal få dig til at vælge kameraet fra. Det betyder bare du skal være opmærksom på det og hvis du primært skyder sport i dårligt belyste lokaler skal du måske vælge et andet kamera.

Sony A7R III – På glat is med action og i dårligt lys til Ishockey

Eye focus

Kan jeg lige bede om at få denne funktion på mit D850 tak! Så kort kan jeg faktisk beskrive denne funktion, det i min bog er en af de absolut fedeste på A7R III.

Med et enkelt tryk sporer og holder A7R III fokus på øjet af dit motiv. For en person som mig som primært skyder mennesker så er det en SUPER funktion. Især fordi der ikke er tale om salgssnak. Det virker faktisk og virker rigtig godt. Godt nok til jeg uden tøven vil stole på at bruge det. Jeg havde kameraet med i mange situationer og belysninger hvor jeg brugte funktionen og selv med en 85mm F1.4 var det noget nær perfekt. Selvfølgelig er der smuttere på F1.4, men absolut ikke mere end hvad du ville få med normal autofokus på andre kameraer. Det at slippe for at bøvle med at vælge fokuspunkt og eller rekompesere er bare super lækkert.

Kort sagt så er det her en super super imponerende funktion, som jeg gerne så på alle kameraer og nok den feature der frister mig mest ved Sony.

Sony A7R III – Naturligt lys i studiet – Eye focus virker rigtig fint også ved bevægelse

 

Hastighed

Sony lover høj hastighed både med framerate og i betjening. Der er ingen tvivl om at de lever op til dette ved framerate hvor kameraet gør det rigtig godt.  Betjening er ok, men den kunne helt sikkert være mere snappy og der var flere gange hvor jeg lige skulle vente det der dræbende halve sekund. Det er småting men det betyder rigtig meget.

Hukommelseskort

Sony har taget skridtet og der er nu mulighed for to kort, da A7R III tilbyder Dual SD slots. Det ene er et UHS II og det andet et UHS I.  Jeg ville gerne, at Sony havde valgt at bruge de super hurtige og solide XQD kort, som Nikon bruger på pro huse og som sony selv har været med til at udvikle. Skal det være SD burde de helt sikkert have valgt to UHS II slots. Med den opløsning og hastighed som kameraet bruger så er der virkelig behov for at komme af med data. Jo hurtigere man kan få tømt bufferen ned på kort jo bedre. Det vil være en vigtigt punkt for bryllupsfotograferne der vil bruge to kort med backup funktion til kort nr to.

Håndtering

Sony er ny på markedet og lige dette punkt er nok en af de ting hvor de stadig har noget at lærer. Tag ikke fejl de er kommet langt i forhold til de første kameraer de lavede, men der er stadig et stykke vej før de når Nikon og Canon.  En af årsagerne er selvfølgelig udvikling og design, en anden er formfaktor og størrelse. A7R III er måske ikke ret meget mindre end et tilsvarende Canon eller Nikon, men det er mindre. Det gør det svære at holde ved og svære at have et godt greb på. Tingene bliver presset mere sammen og det betyder det bliver lidt cramped at holde ved.

Jeg havde kameraet med i studiet en hel dag. Resultat var at jeg flere gange lige måtte ryste hånden og strække lidt ud da jeg næsten fik krampe af at holde kameraet. Et greb ville helt sikkert have gjort det bedre, men nok alligevel ikke helt have løst problemet. Tænker du kameraet til Walk around og små sessions så er det super fint, men til lange sessioner bliver det hurtigt cramped især hvis du har store hænder.

Størrelsen bliver i mine øjne også en ulempe når vi kigge på objektiver. Hvis vi tager et Sony 70-200 F2.8 objektiv, som uden tvivl er et af de populære valg for mange fotografer. Størrelsen på denne er lig med samme optik fra Canon og Nikon. Det er jo så fair nok, men når kameraet bliver det mindre og lettere så kommer det hele lidt ud af balance.

Her føler man nærmere at man har et objektiv med et kamera på og ikke omvendt.

Sony A7R III – Naturligt lys i studiet

 

Menuer

Jeg vil ikke gå i detaljer med dette punkt, men det skal lige nævnes. De første kameraer fra Sony var komplet idiotiske og umulige at finde rundt i menuerne på.  Jeg kan med glæde sige at Sony har forbedret dette og nu er de bare umulige. Men der er simpelthen for mange punkter og underpunkter til at det er nemt at navigere i. Systemet minder lidt om Canon, som har et rigtig godt system, men det mangler noget raffinering før den sidder i skabet og det bliver nemt at bruge.

Sony A7R III – 100% crop – Gode toneovergange og godt hold i de svære røde farver

Konklusion

Hvad er Sony A7R III så egentlig for en størrelse. Ja det er en lidt mindre størrelse end mange af dens ligemænd og ikke mindst et fantastisk kamera.  Sony har gjort det rigtig godt. Der er flere små ting, der kan drille, men alt i alt er A7R III et rigtig godt kamera. I mine øjne vinder det kraftigt hvis du kan finde nogle små lette objektiver at smide foran. Store tunge objektiver passer bare ikke vildt godt i min bog. Du kan fint bruge det, men for mig bliver balancen lidt øv. Smider du derimod en lille lys stærk 50mm på, så for du en fantastisk combo.

Jeg er utrolig glad for mit D850, men for første gang har jeg overvejet at udvide familien med et andet mærke.

 

Relateret indlæg

2 Kommentarer

Sean august 30, 2019 - 12:37 pm

Jeg er lidt hook på A7 III men har et godt forslag til det bedste prime objektiv til det? Jeg skyder mest med 28mm til street fotografi men har set test at sonys eget 28mm ikke er det bedste! Jeg har normalt gået rundt med fuji xpro2 og ville egentligt vente på det nye xpro 3 der skulle være på vej. Men med kun ca 26 mp på det nye så tvivler jeg meget på det bliver så meget bedre!

Besvar
Theis Poulsen september 9, 2019 - 12:13 pm

Hey, jeg tænker da at til street så er de 26mp rigeligt. Jeg bruger mit X-T3 til street og er super glad for det. Jeg skød street med A7III altså ikke R udgaven og der brugte jeg Sonys egen 28mm og syntes egentlig den gjorde det helt ok. Størrelsen var også et stort plus i min bog. Til street fortrækker jeg noget lidt mindre.

Hvis du er vild med dit xpro2 så ville jeg helt klart vente og se hvad xpro3 byder på.

Ellers skal du nok kigge lidt på hvad det er du savner ved dit xpro2.

Besvar

Smid en kommentar til os