Kunne det ikke være fedt at vise en hel begivenhed i et enkelt billede – det er faktisk lige præcis, hvad dagens gæst vil vise os, hvordan man gør!
Lyder det spændende, så skal du bare se hvem gæsten er!
JESPER GRØNNEMARK
Hvad har Red Bull, Coca Cola og Post Danmak tilfælles? – Tja, de har alle ringet til dagens gæst, fordi de var vilde med hans billeder!
Jesper Grønnemark er lige nu, et af Danmarks helt hotte navne når det kommer til actionbilleder indenfor extremsport! Dette understreges i den grad af, at Red Bull fornyligt har valgt, netop Jesper som en af kun 9 fotografer der hvert år bliver trænet på Red Bull Photographer Academy – altså 9 fotografer på verdensplan!
Det er med meget stor stolthed i stemmen, når vi i dag har besøg af Jesper Grønnemark, der tager os igennem en spændende og for mig helt ny teknik!
NARRATIVE KOMPOSITION
En narrative komposition er et billede af flere billeder. Det kan f.eks. bruges til at lave et resume over en begivenhed på et forholdsvis kompakt sted, arena, scene, stadion mm.
I det færdige billede, kan du fortælle hele begivenheden på en gang vha. flere eksponeringer i et.
Jeg har bl.a. brugt narrative kompositioner til at dokumentere events som Nitro Circus Live i Wien, Ishockey i Salzburg og håndbold i Århus.
(Klik på billedet for stort) – tjek detajlerne på isen – der sker en hel del!
Inden du går i gang med eksponeringerne, er det en god ide at gøre sig nogle overvejelser:
- Tilladelse til at fotografere, hvis du ikke er hyret til det
- Hvor er det bedste standpunkt
- Hvor meget publikum skal der med
- Er der plads til dig, så du ikke bliver forstyrret
- Er der risiko for, at personer kommer med i eksponeringen, som virker forstyrrende
- Lysforhold.
Mht. udstyr skal du bruge en tripod. Kamera og objektiv er næsten underordnet (lysstærkt kamera og objektiv er at foretrække). Dog skal du huske, at du skal bruge samme brændvidde til alle eksponeringerne.
Jeg plejer at bruge 50mm.
(Klik på billedet for stort) – Det ville kræve en hel del koordination, hvis dette billede skulle tages i et billede!
En detalje fra billedet herover!
Min fremgangsmåde er først at skyde omgivelserne, som man vil skyde et panorama. Dette gør jeg på højformat, for at få den størst mulige panorama.
Derefter skyder jeg løs af den action, som sker – stadig på højformat, for at gøre det nemmere at placere personerne rigtigt ift. omgivelserne.
Endnu en detalje – et billede som dette kræver, at man virkelig kommer ud i alle detaljer!
Til sportsevents er det sjældent, at man kan fotograferer omgivelserne og actionen på samme lukketid og blænde. Dette gør det sværere og er mere tidskrævende mht. post produktionen. Med et billede som Nitro Circus, har jeg skudt panoramaen på 0,4 sek. blænde 8, iso 800.
Med denne indstilling vil jeg på ingen måde kunne fryse actionen. Så actionen er skud på 1/1000 sek. blænde 5, iso 3200. Det gør at omgivelserne bliver alt for undereksponeret og man ikke kan se detaljerne. Derfor bliver jeg nødt til at fritlægge hver atlet og sætte dem ind på deres rigtige plads. Det er selvfølgelig meget tidskrævende, hvis der ikke er budget til at sende billederne til fritlægning i Asien. Men det er nødvendigt for at få det bedste resultat.
En kort gennemgang af de “lag” billedet er bygget op af.
Når alle atleterne er på plads, redigerer jeg kontrast og farve, og til sidst laver jeg beskæringen.
Prøv at få de små detaljer med, som forskellige score på scoreboardet, forskellige billeder på storskærmene og ellers alle de små sjove ting, som sker til eventet. Det gør det både spændende og sjovt at gå på opdagelse, som beskuer, i din narrative komposition.
Hvis du f.eks. fotograferer en fodboldkamp, kan du selv vælge om den skal være “realistisk” med kun 22 mænd på banen, hvor du fanger den bedste action i løbet af kampen.
Jeg foretrækker dog at bruge pladsen på hele banen, og få så mange mænd med over det hele. Dette kan også være med til, at få beskueren til at kigge på billedet i længere tid. Og det er vel ens formål som fotograf – at stjæle sekunder.
STORT FORMAT
Når man lægger så meget arbejde i et enkelt billede, så syntes jeg det fortjener at blive printet stort – Jeg synes, at jo større billedet er, jo federe. Så er det også nemmere, at få folk til at gå på opdagelse.
Men vigtigst af alt: Gør dit arbejde ordentligt. Gå det igennem mange gange i 100% i Photoshop, og ret alle småfejl
FOTOMALIA SIGER TAK
FotoMalia siger tak for indblikket i en spændende teknik – det er da helt sikkert noget der skal prøves!
Vi glæder os allerede til Jesper forhåbentligt kigger forbi en anden gang, og vil da gerne opfordre vores dejlige og kloge læsere til at smide en kommentar, så Jesper også kan se, at I fik noget ud af indlægget!
Hvis du vil se mere af Jespers billeder, så smut da lige forbi hans side – Tjek den ud her!
6 Kommentarer
Jeg har aldrig tidligere set noget lignende!
Spændende, og jeg kunne sagtens se mig selv stå og betragte alle disse enkelthændelser, foran et stort billede.
Selve den korte video, må vi have tilgode lidt endnu. Den starter ikke, ihvertfald ikke herfra hvor jeg sidder med min ipad.
Hej Kim..
.
Ja det er en lidt fed teknik han hoster op med her vores gode ven Jesper – det er skisme ret fedt!
.
Jeg kan allerede se billedet fra FotoMalia’s næste julefrokost!..
.
Jeg tror gerne at videoen skulle fungere nu..
Det er gået godt for Grønne 🙂 og det ser ud til at blive ved med det. De her nye totalt seje actionfotos minder mig om Brügels malerier, der sker også en mio. ting. Måske havde han også et ønske om at låne øjne og opmærksomhed længst muligt.. Og iøvrigt, ret lækker website han har fået lavet.
Ja det er en lækker side han har sig, han er ski en dygtig herre..
.
Jeg glæder mig til at se mere fra hans hånd
Super flotte billeder – og et stort arbejde. Men belønningen er jo til at se, selv på de små billeder på skærmen. Det må være helt vildt at se i storprint.
Også rigtig flot hjemmeside.
Ja jeg gad også godt se det på print..