(T-DaG) Komposits (Brian Nonbo)

af Brian - fotomalia.dk

Komposits, er det lige dig, eller kunne det lige så godt være en by i rusland?

Uanset om det er det ene eller det andet, så er denne uges gæste indlæg helt sikkert et kig værd!

 

BRIAN NONBO

Vi sagde jo at det ikke ville være sidste gang at man hørte noget til Brian Nonbo, og som lovet, så har vi fået fat i ham igen.

Brian har på rekord tid formået at skabe sig en sund forretning inden for fotografiet, og det er slet ikke så underligt, for han er en multikunstner uden lige, og han har øje for det gode billede.

Vi er stolte af igen at kunne præsentere Brian Nonbo

 

OM MIG

Jeg hedder Brian Nonbo og er 29 år. Jeg er selvstændig erhvervs- og bryllupsfotograf i Horsens. Jeg lever af at lave Erhvervsvideo, personaleportrætter, produktbilleder, reportagebilleder og har ca. 15-20 bryllupper på en sæson. Den del af fotografering nyder jeg rigtig meget men min store passion ligger i en noget mere kreativ genre som jeg vil vise og fortælle lidt om her.

9924_241114-Edit-2

Her er Baggrunden fotograferet i min baghave. Manden i billedet som er mig er også fotograferet på selve baggrunden. Hundene og maden er skudt i mit studie.

 

AT FORTÆLLE EN HISTORIE

Der i dag mange genre af fotografering og mange måder at bruge billeder til at fortælle historier. Jeg er personligt helt vild med at lave komposits og derved kunne sammensætte en ide af flere planlagte skud. Jeg udfordrer altid mig selv i, hvordan jeg kan skabe mere unikke kreative historier ved at tænke ud af boksen. Min tilgang til at skabe en historie kan komme fra de mindste hverdags ting, et produkt eller et koncept.

Kameraet er mit redskab, som en hammer er for en tømrer. Det samme er Photoshop, som ligger lige ved siden af kameraet i min værktøjskasse. For mig handler det 100% om det endelige resultat, min ide, mit budskab. Det er for mig ikke vigtigt, hvordan jeg eller andre er kommet frem til det ønskede resultat, hvis det er fedt og udført ordentligt.

9481_120315-Edit-1

Dette billede er ikke Photoshop med flere lag som sådan. Det er fotograferet igennem en Fodbold hjelm og med en lukketid der gav hænderne slør og ikke ansigtet. I redigeringen har det fået en zoom slørings effekt.

 

FREMGANGSMÅDE

En ide til et billede kan komme fra mange forskellige ting. Nogle gange kan jeg have taget et baggrundsbillede som ligger og lurer i en længere periode og pludselig kommer ideen til, hvordan det skal bruges. Andre gange kan det være en simpelt tanke, som at ”det kunne da være fedt at lave noget med en kæmpe hund” eller ”det kunne da være sjovt at lave et levitationsbillede i en snapshot stil”

8061_200215-Edit-1

Fotograferet på kontoret en onsdag. Mini projekt på 5 min

 

Min erfaring med komposits har lært mig, at det er meget afgørende, at jeg starter med et baggrundsbillede, hvis det har stor værdi for det endelige billede. Det er super vigtigt, at baggrunden er i orden, så jeg kan skabe de andre elementer med de rigtige lysforhold, vinkler og proportioner bagefter. Jeg kan rigtig meget i Photoshop i dag, men hvis de rå billeder i kameraet ikke er lige i skabet, bliver et komposit aldrig særlig godt. Det er vigtigt, at respektere kunsten i at kende sit udstyr, arbejde med lys osv.

Det er for mig altid en god ide at tegne min ide som en skitse, når jeg skal udarbejde et komposit. Det gør det nemmere for andre medvirkende som modeller, makeupartister mv. at forstå min ide. Der er et meget afgørende sammenspil mellem model og fotograf når modellen skal udtrykke bestemte følelser. Hvis en model ikke forstår ideen og tanken bag det endelige resultat godt nok vil det være umuligt at udføre det ordentligt.

7418_260115-Edit-1

2 Portrætter hvor der er brugt liquify og dodge og burn. Baggrunden er lavet ud fra en texture hvor jeg så har lavet skyggerne så det får effekten af et rum.

 

TEKNIK

Udstyr

Jeg bruger et Canon 5D mark ii + canon 16-35mm f2.8 ll + sigma 35mm f1.4 til at lave de kreative billeder. Til redigeringen bruger jeg Photoshop Cs6 og Lightroom .

Den tekniske udførelse af billederne består af 3 etaper.

1.  Baggrunden

Baggrunden fotograferer jeg ofte på stativ. Jeg fotograferer oftest i flere perspektiver gerne øjenhøjde, hoftehøjde og frøperspektiv. Det giver mig frihed i forhold til, hvis min ide ændrer sig eller hvis baggrundsbilledet i første omgang er til arkivet til senere brug. Jeg fotograferer fx jævnligt himlen, så jeg har min egen lille samling.

2.  Personer/objekter

Det svinger meget, om jeg fotograferer resten af elementerne i studie eller, om jeg gør det på samme location som baggrunden. Det kommer meget an på min vision, hvilke teknikker, der er nødvendige. Jeg bruger både store studiesetups og mindre speedlights opsætninger. Nogle gang er det fedt at skabe noget med de redskaber, som jeg kan presse i min backpack.

 

3. Redigering

Jeg arbejder med Lightroom og Photoshop primært.

  • Importere billeder til Lightroom
  • Fjerner vignette, styre grundlæggende highlights og shadows alt efter den ønsket effekt
  • Eksportere til photoshop.
  • Fritlægger her med pen-tool da det er den mest nøjagtige
  • Laver dodge og burn på både model og baggrund
  • Justere farve, levels osv så baggrund og personer matcher
  • Eksportere tilbage til lightroom
  • Justere billedet som et lag og tilføjer den sidste stemning her.

4532_181214-Edit-3

En smykke smed. Her ville jeg fortælle historien om en smykke mager med en mere rå power vinkel en det typiske som er mere nusse pusse.

 

FOTOGRAFISK BAGGRUND

Jeg har fotograferet i ca. 4 år. Jeg er selvlært fra mange, mange timers nørderi. Jeg har brugt Youtube utroligt meget. Samtidig har jeg brugt meget tid på at studere andres billeder på 500px.com og 1X.com. Sidst jeg var gæsteblogger her skrev jeg ”For mig handler det om, at jo mere jeg ser og studerer andres ideer inden for forskellige genre, jo skarpere bliver jeg til at tænke ud af boxen”. I dag er jeg kommet der til, hvor jeg prøver at finde på noget som ikke stammer fra et tidligere indtryk. Det har indtil nu været en fantastisk rejse og jeg er kun lige startet.

IMG_5376-Edit-1

 

En crossfitter der har så meget power at han kan trække hele læsset. Her er historien forstærket med bevægelses slør og røg fra friktionen.

 

INSPIRATION

Mine inspirationer stammer nu fra hele verdenen. Jeg bliver inspireret af alt fra landskabsbilleder til portrætter og makrobilleder. Mit fokus har flyttet sig fra, at se og lære af andres kompositværker til at blive inspireret af helt andre genre af fotografering og derved skabe min egne historier. Hvis jeg skal nævne 3 fotografer, som jeg er meget inspireret af vil det være Tim Tadder, Erik Almas og Adrian Someling

2942_010714-Edit-Edit-1

Her ønskede jeg at lave effekten af at bolden flyver så tæt på man kan fornemme den suser forbi ørende.

 

Tak fordi du læste med, jeg håber at du kunne bruge mine ord og billeder. Hvis du vil se mere af det, som jeg laver så kig med her.

www.briannonbo.dk

 

FOTOMALIA SIGER TAK

Vi siger mange tak til Brian Nonbo, det var en fornøjelse at kigge dine billeder, og spændnede at “se over skulderen”

Smid endelig en kommentar – Brian har lovet han svare på evt. spørgsmål og mon ikke han sætter pris på hvis du har en kommentar til hans projekt!

Relateret indlæg

7 Kommentarer

Anja Robanke april 9, 2015 - 8:03 pm

Super spændende blogindlæg. Sætter lige hjernen i gang 🙂 Og fedt du er kommet så langt på 4 år! Jeg var lige et smut forbi din hjemmeside – lækre billeder! Håber vi ser mere af dine billeder og historier på bloggen en anden god gang 🙂

Besvar
Anonym april 9, 2015 - 8:34 pm

mange tak skal du have 🙂 Det vil jeg meget gerne igen 🙂

Besvar
Johnny Møller april 9, 2015 - 8:50 pm

Vildt fedt indlæg. Det er godt nok MEGET langt fra min fotografiske verden, men der er jo netop her man skal hente sin inspiration. Måske nogle af idéerne og teknikerne kan overføres til “min verden” 🙂 Tak for inspirationen Brian Nonbo!!

Besvar
Anonym april 10, 2015 - 8:58 am

tak skal du have Johnny 🙂

Besvar
jramskov april 10, 2015 - 9:26 am

Meget imponerende, især hvor langt du er nået på så kort tid.

Besvar
Kim Hansen april 10, 2015 - 8:11 pm

Jeg er dybt imponeret, Brian.

Specielt dine portrætter hvor du har brugt liquify, er i særklasse udtryksfulde, ligesom billedet af smykkesmeden også er det.

Fuld honnør herfra!

Besvar
digitale billeder er halvfabrikata - Henrik Wessmann november 14, 2019 - 8:59 am

[…] Digitale billedefiler kan også være halvfabrikata i det forstand at de kan indgå som et delelement i en nyt billede. Et composit hvor man skaber et helt nyt billede. Det er en helt særlig genre, hvor man dels skal have visionen og dels være skarp på Photoshop. Eksemple her […]

Besvar

Skriv et svar til Anonym Cancel Reply