(T-DaG) Head shoots (Jesper Elgaard)

af Brian - fotomalia.dk

Så er det igen tid til at byde en spændende gæst indenfor i FotoMalias univers. 

I denne uge skal vi kigge på “Headshots” og traditionen tro, så har vi fået fint besøg!

 

JESPER ELGAARD

Det er med stor stolthed, at vi i denne uge kan præsentere en fotograf som er så sej, at han faktisk har fået et helt kamera opkaldt efter sig – og det er jo ikke bare et hvilket som helst kamera, det er verdens sejeste kamera!

FotoMalia’s faste læsere ved selvfølgelig allerede hvem jeg taler om – Ja det er Jeeesper Elgaaaaard!

Jesper arbejder til dagligt som en succesfuld selvstændig fotograf med eget studie midt i Århus – men inden han valgte at gå sine egne veje, var han i stald hos verdens mest sælgende stockfotograf Yuri Arcurs.

I dag har Jesper en fornuftig forretning, hvor han laver alt fra headshots, stockbilleder til brylluper og bestillingsopgaver for magasiner og større virksomheder – kort sagt, Jesper er værd at holde øje med!

Og med disse ord, vil jeg giver ordet til Jesper!

 

HEADSHOTS (Portræt – Up close and personal)

Jeg elsker at skyde portrætter, og bruger ofte headshottet, altså det nære portrætbillede, hvor der faktisk kun er hoved på.

headshot9

 

 

 

Det er, for mig, en meget givende genre af fotografiet. Det er en chance til at få andre mennesker, til at stå så stærke eller se så godt ud som muligt. Det er en chance, for at vise deres bedste side (bogstaveligt talt), og skabe et billede, der kommunikerer noget unikt ved hjælp af lys, udtryk eller dit “offers” personlighed.

Der er en alligevel en del overvejelser, end bare at gå tæt på. Det vil jeg prøve at skrive om her. Husk det også som mine erfaringer og metoder. Dine er helt sikkert anderledes, men tag hvad du kan bruge, og glem resten.

 

LYT

Når en kunde henvender sig, starter jeg altid et miniinterview. Det er for at høre deres tanker om billederne de skal til at købe. Eller for at starte deres tanker, afhængigt af hvor langt de er i deres proces.

Jeg spørger ind til brugen af billederne. Stilen. Farvepaletten. Om de har et særligt udtryk. Jeg spørger også indtil deres job og baggrund, da forskellige brancher har forskellige “feels”. Det betyder også, hvis jeg skulle få frie hænder, at jeg har en chance for at ramme rigtigt på opgaven, og dermed få endnu en tilfreds kunde. Så første øvelse til et godt portræt er at lytte. Lytte og tænke.

headshot2

 

SE

Så er dagen kommet, og din kunde/model er kommet foran dit kamera. Forud for mødet har jeg brainstormet på mine inputs fra interviewet og nu skal de sættes sammen med personen der står foran mig.

Den første regel for gode portrætter er at se på dit motiv. Det lyder indlysende, men det åbener op for kreative ideer og inspiration, du får ud af personen. Dette bruger jeg til at arbejde mig ud af, at altid skyde det samme. Det kan både være din stil, men også en ulempe, at dine billeder har det samme udtryk. Prøv f.eks. at gennemse alle de skud, du har af din familie og venner, og se om de ikke har en ensartethed over sig. Kig på hoved og skuldre, vinkler, akavede poseringer, underlige udtryk, blanke udseende, flove smil. Er der noget der skal brydes?

headshot6

 

Hver person har nogle unikke kvaliteter, der fortjener at blive fotograferet. Det behøver ikke at være perfekt hud, en ombygget næse, trutmund eller fantastiske øjne. Men det bør være nogle kvaliteter, der bedst kommunikerer personens udtryk og personlighed.

I denne slags portrætter må man gerne kunne se, at personen har levet. Vis deres smilerynker, øjne og selv et langt liv kan have en fantastisk indvirkning på et ansigt. Du får det kun frem ved at gå tæt på! Helt tæt. Det kan lyde skræmmende, at gå så tæt på. At prøve at tage et billede, der viser et andet menneske, som de er. Det kan også være grænseoverskridende. Men hvis du følger nogle grundlæggende tips, så vil du helt sikkert få stor ros for dit arbejde.

DOF

Kend din dybdeskarphed (Depth of field / DOF). Dette er et super simpelt værktøj til at isolere dit motiv på fotografiet, og styre beskuerens øjne. Hvis ikke baggrunden er en del af din kunde eller models personlighed, så kan den ofte bare blive et forstyrrende element.Hold dit headshot så fri fra visuel larm som muligt. Dette drejer sig om personen foran dig. Du har tid nok til at skyde de andre billeder også.

Der er tre ting der påvirker din DOF. Blænde, afstand og brændvidde (mm). De har følgende indvirkning. Jo lavere blændetal, jo lavere DOF. Jo mindre afstand, Jo mindre DOF. Jo længere brændvidde (mm) ind, jo mindre DOF igen. Og modsat. Du ved det måske allerede, men det er virkeligt et stærkt værktøj.

headshot1

Jeg bruger ikke ret tit direkte flash. Jeg bruger små softbokse og reflektorer til at kaste lys på motivet. Ofte skyder jeg dog “bare” i naturligt lys. Dette gør jeg tit med et stort vindue eller en dør bag mig. Det giver det lækreste bløde lys. En anden ny metode, jeg har taget i brug, er håndholdt LED-lys, der bare lige kan give et touch af lys, hæve en skygge eller give et catchlight i øjet. Den direkte flash ødelægger tit det personlige udtryk, og billedet ligner oftest noget min mor ville skyde med et lommekamera.

INGEN VIDVINKEL

Brug et mellem-teleobjektiv. 85mm og op. Ja, en 50mm kan også være lækker, men en vidvinkel er et stort no-go til headshots. Hvis du er for vidvinklet vil objektivets fortegning ændre ansigtet med “bivirkninger” som f.eks. forstørret næse, og det er altså de færreste det gavner. Så opgaven er, at finde personens bedste side. Kan du ikke finde den, må du arbejde hårdere. Prøve andet lys. En andet vinkel. Et andet objektiv. En anden skulder mod kameraet. Du kan få alle til at se godt ud, det er lige at finde vinklen!

HJÆLP MED STYLINGEN OG POSERING

Hvis dette er et semi-formelt portræt, og du kan have indflydelse på tøjet, så giv din guidance ud fra dit interview. Helfarvede, mørke eller lyse farver fungerer ofte godt til et roligt udtryk. Pas på med vilde mønstre og tryk. Dette forvirrer ofte bare beskuerens øjne, og simpelt er vejen til flotte headshots.

Overvej om det en fin v-hals eller skjorte, der skal på. Pas på med tørklæder, da de kan fylde meget. Smykker kan både gavne og rode i billedet. Brug dine øjne. Lad måske personen sidde ned. Det hjælper dem ofte til at slappe af, og det hjælper dig til at kunne dirigere dem lettere. En bonus mere er, at når du arbejder med den lave dybdeskarphed, så skal der ikke meget bevægelse til, før end motivet glider ud af din DOF, og derfor ikke er skarp længere.

ØJNENE

Fokusér på øjnene. Står de ikke pivskarpt, vil det se ud som om, dit billede ikke er skarpt.

headshot5

 

HVIS DU GÅR I STÅ

Af andre tanker, der kan hjælpe dig med at posere din kunde, kan jeg nævne at prøve forskellige udtryk. Prøv at ændre din vinkel på modellen. Hjælp med poseringen, da dette ofte er svært for mange. Bare lav dine justeringer meget små. Der kan være millimeter mellem et billede der virker, og et billede der ikke virker.

Smil eller ikke smil? Eller måske grin? Skal hagen løftes eller sænkes? Skyder du lidt over personen kan du åbne øjnene lidt. Sænk modellens skulder. Ret hovedet op eller tilt det en anelse. Det er her du skal lege som fotograf, og bruge din ekspertise til at få modellen til at fremstå bedst muligt.

headshot10

TAK FORDI DU LÆSTE MED

Tak fordi du har givet dig tid til at læse mine ord. Der var flere end jeg havde regnet med, men jeg har mange overvejelser i mit fotografi.

Jeg prøver dog at have tænkt dem inden selve fotograferingen, da jeg føler de kan bremse min kreativitet på settet. Jeg er sikker på du har en anden fremgangsmetode, og du må gerne dele den med mig, men der skal såmænd nok være et enkelt afsnit, der starter dine tanker. Jeg håber dette var brugbart i hvertfald.

-Jesper Elgaard

Følg mig også på FaceBook eller besøg min hjemmeside

FOTOMALIA SIGER TAK

FotoMalia siger tak for de gode råd, og vi håber også at vores læsere har fået noget ud af Jespers skriverier!

Hvis du har spørgsmål, kommentarer eller egne råd, så smid en kommentar – ligeledes er det jo god stil her på siden lige at give vores gæst en lille “thumbs up” 😉

Relateret indlæg

9 Kommentarer

Jesper Elgaard august 10, 2013 - 10:43 am

Hey gutter.

Mange tak for muligheden for at skrive hos jer!

Mvh, Jesper

Besvar
Brian - fotomalia.dk august 11, 2013 - 7:32 pm

Selvfølgelig, du har jo noget at byde på, så selvfølgelig er du velkommen!
.
Og vi glæder os allerede til din næste artikel!

Besvar
Jesper Elgaard august 12, 2013 - 11:44 pm

Min fornøjelse!

Anytime. 🙂

-Jesper

Besvar
kim august 10, 2013 - 7:13 pm

Det var interessant at læse om dine forberedelser Jesper.
Tak for det.

Besvar
Brian - fotomalia.dk august 11, 2013 - 7:32 pm

Go stil!

Besvar
Jesper Elgaard august 12, 2013 - 11:45 pm

Mange tak, Kim. Håber det var brugbart!

Besvar
Ugens Billede Uge 32 | FotoMalia august 11, 2013 - 5:22 pm

[…] Stort tillykke det Theis, vedudført og lækkert – tiltrods for at pigen/damen i venstre side måske vil være lidt ked af hvad vidvinkel objektivet har gjort ved hendes ansigt (mon ikke det var det Jesper mente i hans artikel om HeadShots) […]

Besvar
Jacob Almtoft november 28, 2014 - 9:35 am

Fedt Jesper!

Gode rene billeder med en positiv atmosfære, måske lige med undtagelse af det sidste. Selvom det stadig er er godt portræt.

Besvar
Jesper Elgaard november 28, 2014 - 10:33 am

Mange tak, Jacob! 🙂

Besvar

Skriv et svar til Jesper Elgaard Cancel Reply