Jamen det er jo bare et kamera

af Jon Detlefsen

Sony A99II – ikke så meget en decideret kameratest som en refleksion over fotogrej kontra det gode billede. Laver vi kun gode billeder, hvis vi har sejt og dyrt fotogrej? 

Sonys topmodel inden for A mount-serien, Sonys spejlrefleksserie, er et lækkert pro kamera, der kan, hvad det skal. Og mere til.

Men det er også ”bare” endnu et pro spejlreflekskamera. Kigger man på slutresultatet, kan et hvilket som helst kamera levere et tilfredsstillende produkt. Gode billeder. Sublime billeder måske. Og selvfølgelig også dårlige billeder. Hvad det så end er.

Man kan ikke tage et moderne pro spejlreflekskamera og sige om det, at det ikke er et virkelig godt kamera.

Sony A99IIDet kommer an på dig

Hvis du i forvejen er bruger at et af de veletablerede spejlreflekssystemer fra en anden producent, så bliv, hvor du er. Et Sony-spejlrefleks tilbyder ikke noget, som andre spejlrefleks-producenter ikke også kan tilbyde – og omvendt.

Eller man kan nærmere sige, at de ikke tilbyder nok til, at det kan retfærdiggøre at foretage et systemskift.

Agter du at investere i et high-end spejlreflekssystem, så stort JA, kast dig endelig over Sony. Men test det først. Og test også et tilsvarende Canon og Nikon. Eller luk øjnene og tag valget i blinde.

Ok indrømmet, det er måske lige at presse den lidt ud over kanten. Men det, som jeg forsøger at sige er, at det er ligegyldigt, hvilket kamera du bruger. Du kan lave skodbilleder med alle kameraer. Og du kan lave præmiebilleder med alle kameraer. Det afhænger af dig. Fotografen.

Hvis du går meget op i, hvordan knapperne sidder, om menuen er rodet, om kameraet er ”ergonomisk” osv., så er det ikke fotografiet, du interesserer dig for. Det er grejet. Og det er selvfølgelig helt ok.

Noget af det mest fascinerende ved fotografiet er muligheden for at fortælle historier - både virkelige og fiktive. Indstillinger: 1/160 sek., f/11, ISO-200, 75mm., flash.Noget af det mest fascinerende ved fotografiet er muligheden for at fortælle historier – både virkelige og fiktive. Indstillinger: 1/160 sek., f/11, ISO-200, 75mm., flash.

Kameraet gør dig ikke god

Her appellerer jeg til dig, som gerne vil fotografiet, men måske tror, at det hele afhænger af det rigtige fotogrej. Det dyre fotogrej. Det seje, professionelle fotogrej.

Husk lige på, at for 50 år siden, da der ikke fandtes digitalkameraer, da der ikke fandtes ”tolv-42-mio-pixel-skud-i-sekundet”-kameraer, så blev der alligevel lavet fantastiske billeder.

Det er måske ikke ligefrem derfor, at der blev lavet fantastiske billeder dengang, men det er helt sikkert derfor, at der dengang ikke blev lavet millioner af skodbilleder.

Jeg er gået lidt sur i alt det her grej-race. Det har du sikkert luret, hvis du eksempelvis har læst min test af Sony A7II. Eller indlægget om mit fotoprojekt. Medmindre du er professionel fotograf, altså rigtig professionel så du rent faktisk lever af fotografiet, så er det tåbeligt at gå så meget op i grej og tekniske detaljer.

Man kan møde farlige rovdyr i de nordjyske plantager... Indstillinger: 1/20 sek., f/5, ISO-200, 70mm., flash.Man kan møde farlige rovdyr i de nordjyske plantager… Indstillinger: 1/20 sek., f/5, ISO-200, 70mm., flash.

Brug dine penge på andet end det nyeste grej

Vil du gerne være en god fotograf, vil du rent faktisk lære at fotografere og lave gode billeder, så anskaf dig, eller lån, et Pentax K1000 fra 70’erne. Så lærer du det fotografiske håndværk.

Du kan eventuelt speede processen lidt op ved at deltage i en analog fotoworkshop, der handler om at lære det fotografiske håndværk fra bunden. Mon ikke, der er sådan en på vej i 2018…? Hold øjnene åbne her på FotoMalia;)

Og køb en masse fotobøger. Ikke om teknik men med masser af fotografier. Og meld dig ind i en fotoklub, hvor du har andre at dele din begejstring med og blive inspireret af.

Og stå imod, når nogle af dine fotovenner prædiker om dette og dette nye, uundværlige fotogrej, der godt nok tvinger dig fra hus og hjem men til gengæld med et trylleslag gør dig til en fantastisk fotograf.

Et virkelig godt eksempel er Carsten her fra FotoMalia. Han bruger nyere brugt og gammelt fotogrej. Med det grej har han bl.a. lavet årets danske naturfoto 2017.

Du behøver ikke det nyeste, smarteste, dyreste grej for at lave præmiebilleder.

Silkeborg midtby. Indstillinger tv: 1/125 sek., f/8, ISO-200, 70mm. Indstillinger th: 1/125 sek., f/11, ISO-200, 135mm. 

Specs

Sony A99II kom sidste år og er Sonys A mount-topmodel. Og det kan alt, hvad du har brug for, at et moderne pro spejlrefleks kan:

42,4 mp 35 mm. CMOS fuldformatbilledsensor, hybrid af-system med 399 autofokuspunkter (79 krydspunkt), 12 billeder i sekundet med fuld funktionsdygtig autofokus, minimal blackout, lukkertid 30-1/8000 Sek., wifi, 5-akset billedstabilisering indbygget i huset, ISO 100-25600 (udvidet til 50-102400), 3” vip- og drejebar LCD-skærm, vægt: 849 gram., fuldt vejrforsejlet, vejl. pris kr. 26.745,-

En billedstørrelse på 7952×5304 pixels. RAW-filer på mere end 80 mb. Og så skyder A99II 12 af dem i sekundet. Hvis altså hukommelseskortet kan følge med. Det er da ret heftigt!? Nikons nye superkamera D850 skyder kun 9 billeder i sekundet, og det kræver endda batterigreb og power pack. Ellers er D850 nede på en skudkadence på syv.

Sony A99II har et gennemsigtigt, fast spejl. Altså et spejl, der ikke klapper op og ned men sidder fast.

Tågelys i bøgeskoven. Indstillinger: 1/100 sek., f/14, ISO-200, 70mm.Tågelys i bøgeskoven. Indstillinger: 1/100 sek., f/14, ISO-200, 70mm.

Masser af pixels

For ganske få år siden, i den pre spejlløs-tidsepoke, udspillede der sig en kamp mellem de aldrende mastodonter Nikon og Canon. Skulle man booste kameraerne med megapixels, eller skulle man udstyre dem med ISO-ydelser, så man nærmest kunne fotografere i mørke. Canon gik megapixel-vejen, og Nikon lavede magi med D3s og en hidtil uhørt ISO-performance.

I dag er diskussionen pixels kontra ISO ikke eksisterede. Det er ikke længere enten eller, det er både og. Kameraernes ISO-ydelse er nu helt som standard på et niveau, som vi ikke kunne drømme os til for blot få år siden.

Og har et kamera 20 millioner pixels, er det i dag i den lave ende (Nikon D5). Ellers har 24 millioner pixels i nogen tid været standard hos mange, men nu er vi efterhånden helt oppe i fyrrene for mange kameraers vedkommende. Canon 5DS-R (50,6 mp), Nikon D850 (45,7 mp), Sony A7RIII og A99II (42 mp). Og det er jo helt vildt og alt for meget, er det ikke?

Jo, det er det. Og nej, det er det ikke. Det er den vej, udviklingen bevæger sig, så det nytter egentlig ikke noget at synes godt/dårligt om det. Men det er da vildt. Ofte også for meget. Filerne er gigantiske, så det stiller store krav til hukommelseskort, computergrej og lagringsplads. Men det er også vildt fedt. Der er så mange detaljer i de store filer, at det er lige til at blive blød i knæene over.

TV: Ørnsø i Silkeborg en smuk, vindstille efterårseftermiddag. Indstillinger: 1/60 sek., f/11, ISO 200, 140mm. TH: 100% crop – RAW konverteret til JPEG i Photoshop uden yderligere behandling.

Bemærk, at jeg med billedet her over fra Ørnsø, har lavet et eksempel med 100% crop – noget, jeg for ikke så længe siden ville have forsvoret, at jeg kunne finde på. Billedet kunne nok endda have været yderligere skarpt og detaljeret, hvis jeg havde brugt stativ. Dette er lavet håndholdt med en lukkertid på 1/60 sekund og 140mm. brændvidde.

Lækre RAW-filer

De store RAW-filer er smidige med et stort dynamisk omfang. De kan nærmest strækkes i det uendelige. De mange pixels imponerer og åbner nye muligheder. Et meget godt eksempel er, da jeg forleden skulle aflevere nogle billeder til et magasin. Nogle af dem skulle være højkantsbilleder, og dem laver jeg godt nok ikke mange af, indså jeg.

Men, med de store billedfiler er det en smal sag at beskære et horisontalt billede til højkant og stadig bevare rigeligt med kvalitet til magasintryk. Billedet blev til et 20 mp-billede. Det er jo ca. ligesom et Nikon D5-billede. Smart.

Langsommelighed

Der er meget elektronik i et moderne digitalkamera. Med en elektronisk søger er der endnu mere. A99II har ikke optisk søger.

Er der en bagside af medaljen, må det være langsommeligheden ved opstart. Jeg ved, at det måske er en af de petitesser, jeg tidligere argumenterede mod at gå op i. Men det er så påfaldende langsomt, at det altså skal nævnes.

A99II er så langsomt til at starte op, når man trykker det i “on”, at man kan nå at brygge en kop kaffe, før kameraet er klar til action. Man kan høre elektronikken arbejde på højtryk under opstart. Og arbejde. Og arbejde.

Når jeg er ude at fotografere, har jeg for vane at slukke kameraet, hvis jeg fornemmer, at der går nogle minutter, før jeg skal lave næste billede. For at spare strøm naturligvis.

Men opstår der en pludselig situation, hvor du hurtigt skal skyde et billede, så glem det, hvis du har slukket for kameraet. Situationen og motivet er en saga blot, længe før A99II er klar til skud. Men så er det jo blot at ændre på vanen og lade være med at slukke det. Det er ingen katastrofe.

Efter en grå og mørk dag med regn og slud, er det en dejlig afslutning med sådan et syn. Indstillinger: 1/30 sek., f/6.3, ISO-800, 70mm. Efter en grå og mørk dag med regn og slud, er det en dejlig afslutning med sådan et syn. Indstillinger: 1/30 sek., f/6.3, ISO-800, 70mm. 

Konklusion

Beklager hvis du er forvirret. Dette er ikke en almindelig kameratest, det er jeg klar over, men jeg håber alligevel, at der er stof til eftertanke.

Og hvis du er i tvivl: Sony A99II er et fantastisk kamera. Skulle jeg have nyt high-end spejlrefleks, tror jeg meget vel, det kunne blive A99II. Men det skal jeg ikke. Jeg holder mig til Sonys spejlløse.

Med A99II får du, groft sagt, både et studie- og et actionkamera samtidig. Og det er nok det mest imponerende ved A99II. Sony har formået at udstyre kameraet med høj opløsning OG høj skudkadence og hurtig autofokus.

Det er et to-i-et-kamera. Det er faktisk endnu en genisteg fra Sony, og her kan de andre sovetryner ikke helt følge med.

Bl.a. derfor er jeg vild med Sony. De kommer med løsninger, som giver de andre baghjul. De følger ikke reglerne. De genopfinder, revolutionerer og puster nyt liv i måden at tænke kamera på.

Selvfølgelig er deres største genistreg deres spejlløse fullframeserie A7 og A9. Men også deres spejlrefleksserie imponerer og er et helt oplagt valg for den professionelle fotograf. Eller for dig, som overhovedet ikke har ladet dig påvirke af alt det, jeg lige har skrevet og bare VIL have det bedste, der fås.

TAK til Sony Nordic for udlån af A99II.

Jep, A99II er heldigvis vejrforseglet og tåler sagtens en gang regn. Indstillinger: 1/125 sek., f/5, ISO-800, 70mm, flash.Jep, A99II er heldigvis vejrforseglet og tåler sagtens en gang regn. Indstillinger: 1/125 sek., f/5, ISO-800, 70mm, flash.

 

Grej anvendt i denne artikel: Sony A99II-kamera, Sony AF 70-300mm. F/4.5-5.6 G SSM-objektiv, Sony flash HVL-F60M. 

Relateret indlæg

4 Kommentarer

Thomas Nielsen december 21, 2017 - 11:00 am

Sikke rigtigt… og dog. Følgende udsagn er jeg nemlig ikke ubetinget enig i, selvom jeg godt ved det er sat på spidsen:

“Hvis du går meget op i, hvordan knapperne sidder, om menuen er rodet, om kameraet er ”ergonomisk” osv., så er det ikke fotografiet, du interesserer dig for. Det er grejet. Og det er selvfølgelig helt ok.”

*Netop* fordi det ene kamera ikke har noget at lade det andet høre og slutprodukterne, billederne, teknisk er fuldt ud sammenlignelige, så synes jeg faktisk det bliver mere og mere åbenlyst at workflowet skal være pletfrit. Særligt i dag hvor apparatet har så ufatteligt mange funktioner indbygget. Jeg bruger Nikon derhjemme og Canon på arbejde og mærker dagligt forskellene i netop de to fabrikaters tilgang. Bevares; de er meget tættere på hinanden end andre, så det er ikke noget snærende bånd. Men det er ikke des do mindre mærkbart at der er forskel og det mærkes når det skal gå stærkt. Og dét kan gå ud over slutresultatet. Har man al den tid man behøver og ingen stress på, er der næppe noget at se. Men går det vildt for sig, kobler rygmarvsreaktionerne ind.

Man ser tit dramatiske overskrifter om denne eller hin filmskaber, som har lavet en spillefilm kun på en iPhone eller fotograferede en 5-stjernet restaurants menuer med en elsparepære fra Ikea. Det der bare altid mangler i historien er, at de givet kunne have lavet et enten endnu bedre produkt eller fået færre grå hår, hvis de havde brugt det rettet værktøj. Jeg kan godt møvre en torx-skrue i med en umbrakonøgle, men en torx-skruetrækker er altså bedre til det.

Når det er sagt, så udfordrer jeg sandelig gerne min arbejdsgang hvis det har et formål, men jeg synes ikke altid prisen står mål med udbyttet. En Sony som den dér, kunne da godt få mig til at gøre en indsats :-).

Besvar
Jon Detlefsen december 22, 2017 - 4:28 pm

Hej Thomas. Tusind tak for dine kommentarer – det er fedt at få respons og at høre, når der bliver læst og reflekteret over artikler her på FM:) Jeg tror egentlig, vi er helt enige. Selvfølgelig arbejder man bedst med det grej, man kender godt. Min pointe er jo bl.a., at kender du Sony godt, kan du lave det samme gode resultat, som hvis du kender Nikon, Canon eller andre godt. Jeg vil ikke påstå, at du kan tage et kamera i hånden for første gang og lave det samme med det, som med det grej du kender godt i forvejen. Men det er ikke fordi, kameraet ikke kan. Det er fordi, fotografen ikke kender det. Og selvfølgelig skal værktøjet, kameraet, passe til opgaven. Men uanset hvilket grej du bruger, er det ikke grejet, der gør dig til en god fotograf. Det mest simple er at lave billeder, der er tekniske helt perfekte. Det gør ikke i sig selv billedet til et godt billede. Det sværeste er at lave billeder, der er interessante, fordi de (du, fotografen) har noget på hjerte. Jeg håber, du kan følge mig!? Hilsen Jon

Besvar
Thomas Nielsen december 27, 2017 - 1:02 pm

Du kan tro jeg kan følge dig :-).

Besvar
Carsten Krog Pedersen december 28, 2017 - 5:41 pm

Jeg er helt enig, Thomas. Det er noget af det vigtigste ved et kamera, at der er let adgang til de knapper man har brug for. Men en af de store problemer er tilgængæld at der er så mange knapper på de fleste kameraer, som man ikke har brug for!
Men jeg har en del forskellige mærker og er helt enig I at bliver jeg presset, så vælger jeg Nikon, for det kender jeg bedst.
Så skal jeg fotografere flyvende fugle, så er det altså mit Nikon der kommer med. I snart sagt alle andre situationer er det dog andre mærker jeg bruger. Men min konklusion på det er jo at det er vigtigt knapperne sidder, der hvor rygmarven syntes de skal sidde.

Besvar

Smid en kommentar til os