Sony a9 annonceret..

af Batman

Sony blæser derudaf, og man skal holde tungen lige i munden hvis man skal følge udviklingen, og ikke mindst modellerne.

I dag har Sony annonceret seneste skud på stammen – et helt nyt flagskib.

 

KONKURRENT TIL KONGERNE?

Med specifikationer som 20fps, 60fps AF/AE beregninger, 0 blackout tid og ikke mindst et helt nyt AF-system, som vi jo nok må indrømme, ser ualmindeligt interessant ud, så kan man ikke andet end at tænke, at Sony med a9 stiler efter at konkurrere med kameraer som Nikon D5 og Canon 1Dx mII…

Hvis ergonomi og greb er godt, så ser det her altså meget spændende ud!

 

Det er jo et ambitiøst projekt, og det bliver ualmindeligt spændende at se, om de kan lege med i samme liga, som de nuværende “konger af flagskibskrigen“. Hvis man ser på den vejledende udsalgspris (+50k), så indikerer denne også, at det er de helt store DSLR-kameraer, som Sony nu tager kampen op med.

Her på FotoMalia er vi nok en anelse gammeldags. Vi skyder alle (næsten) på DSLR, men udviklingen med de spejlløse kameraer bliver mere og mere interessant. Og med a9 ligner det efterhånden, at der er kommet en ny udfordrer i “kongen af flagskibskrigen” – en konkurrent til DSLR-topmodellerne, der er umulig at komme uden om.

 

SPÆNDENDE FEATURES

Den nye Sony a9 er spækket med lækkert lir.

24Mp (formentlig meget meget lækre pixels), 20fps, 693 AF-punkter med 93% dækning, 5-akset stabilisering, fullframe 4K – det er jo svært ikke at blive en anelse duperet af, og det stopper jo ikke her.

Sensoren er stakket, hvilket betyder et readout som ikke er set tidligere. Dette betyder en søger med minimal forsinkelse, stort set ingen “rolling shutter” , og op til 200 RAW-skud i bufferen!

Et af de punkter som Sony/mirrorless tidligere har haltet lidt på (vores mening) er på batteri og søger (ja vi kan som vi tidligere var inde på godt lide den oldnordiske optiske søger), men det ser faktisk også ud til, at de har lyttet til brugerne her og løst det problem, for a9 har en søger med en opløsning på 1280 x 960 (QuadVGA) med en opdateringshastighed på 120 fps, hvilket lyder som lidt af en “game changer”.

Trods det “lille” hus, så har Sony gjort alt for, at de vigtigste funktioner er lige ved hånden. Selv AF har fået en dedikeret knap, samt et joystik… men det skal det jo også have!

 

I forhold til batteri, så har de smidt et nyt batteri i kameraet, som efter sigende skulle fordoble antallet af skud i forhold til Sony a7 modellerne.

Og husk på, at Sony har mast alt dette ned i et hus, som kun er lidt større end batteriet på et D5 eller 1Dx mII – (okay måske lidt overdrevet 😉 men det er et noget mere kompakt og et væsentligt lettere hus (blot 673 gram), end de andre flagskibe.

 

INNOVATION ELLER?

Det er jo ikke kun på specifikationerne, at Sony blæser afsted, de innoverer på stort set alle fronter, hvilket i starten var super fedt, da det gav håb om, at innovationen ville presse de andre producenter til at gøre det sammen. Det er imidlertid ikke helt, hvad der er sket.  Nej, nogle gange virker det mest af alt som om, at de andre producenter er gået lidt i stå – eller hvad?

En anden måde at se på Sony´s innovation er ved at stille spørgsmålstegn til, om det Sony innoverer på er features, som der er brug for, eller om Sony i virkeligheden bare er gode til at sælge gammelt vand på nye flasker?

Sandheden er nok i virkeligheden en helt anden. Sony har gang i en spændende udvikling. En udvikling, som i fremtiden (eller måske allerede nu) giver nye muligheder, måske en helt anden/ny platform. For skal det være DSLR eller Mirrorless, kunne det ikke tænkes at fremtiden hedder DSLR og Mirrorless?

HVAD TÆNKER DU OM DE SPEJLLØSE KAMERAER?

Men hvad tænker du, kære FotoMalia-læser, om de spejlløse kameraer kontra DSLR? Er det noget, der er værd at beskæftige sig med? Smid meget gerne en kommentar herunder, for vi er meget interesserede i at høre din mening!

[poll id=”35″]

Relateret indlæg

7 Kommentarer

Henrik Wessmann april 20, 2017 - 8:04 am

Sony har vist at platformen mirrorless har et stort udviklingspotentiale – fra A7 til A9 er der igen sket en masse, hvor der, som jeg opfatter det, skete mindre fra D4 til D5. Med A9 har Sony adresseret nogle områder, der skulle udvikles på (alt efter hvad der skal fotograferes). Tydeligt er det, at den store svaghed med motiver i hurtige bevægelse er der taget hånd om (nu skal det jo lige prøves….)

Nogle vil sige at derfra hvor mirrorless kommer var der i den grad brug for udvikling…

Jeg tror, at taler vi udvikling er vi ikke lang fra der hvor DSLR udviklingen stopper .

Hilsen
Henrik

Besvar
Brian - fotomalia.dk april 24, 2017 - 8:33 pm

Hej Makker Wessmann..

Min erfaring med Sony er meget, meget begrænset, men ja det virker som om at der er sket noget “mellem” de to kameraer – men vi skal vel ikke se A9 som en “opgradering” af A7 skal vi, er det ikke mere en ny “serie” Sony kommer med – en serie som henvender sig til sportsfotografen, og som henvender sig til D5 segmentet?

At sige at der ikke er sket meget mellem D4 og D5 er jeg på ingen måder enig i, AF på D5 er noget ganske andet, og uden sammenligning det bedste jeg nogensinde har prøvet!

Men som vi har skrevet i indlægget, så JA sony har gang i spændende ting!

Besvar
Henrik Wessmann april 25, 2017 - 6:58 pm

Hej Brian,

Jeg synes at forskellen fra A7 til A9 er markant større end for D4 til D5. Der er bevares også sket noget men noget mindre føler jeg.

Der er fra A7 til A9 tale om et væsentlig teknologisk spring, som har fjernet nogle af forhindringerne for større succes end de allerede har. Sony nr. 2 i USA efter Canon i markedet for kameraer med udskiftelige objektiver.

Teknologien i mirrorless er nærmer sig DSLR og i nogle tilfælde overgår den DSLR – det viser at den spejlløse platform har et stort udviklingspotentiale (som jeg ikke tror DSLR har; bare en mening…..). Men det ligger vel i sagens natur: spejlløse er på et lavere niveau i dets udviklingsstadie hvor DSLR er på et mere modent niveau.

Til gengæld overrasker det at A9 ikke er vejrforseglet – det vil jeg tror er en mega turn off for D5 brugere og andre i det segment.

Nu er jeg fortaler for at man skal bruge det værktøj som en opgave kræver og ideen om at et kamera er ligegodt til alle opgaver tvivler jeg på . Se fx på hvormange typer af save der findes….de kan alle save en pind over og så alligevel gør de det med meget forskellig resultat. Så noget opgaver er til DSL, andre til mirrorless.

Men jeg ser nu heller ikke det enten enten eller så indenfor de nærmeste år og de kan begge bliver overhalet indenom. Tænk fx hvilke perspektiver der ligger i Lytro – glem alt om at lægge skarpheden i optagelsen; det er noget du bestemmer bagefter (uden photoshop).

Udviklingtiden i den digitale tidsalder er en helt anden end det var i den analoge tidsalder. Pludeselig kommer kameraets iPhone og alt det gamle Nokia forsvinder….

Hilsen
Henrik

Besvar
Per april 21, 2017 - 9:49 am

Jeg gik fra Canon 6D til Sony A7 (yep, første udgave) og jeg har ikke handlet kamera siden. Det var godt for ryggen, sådan bogstavelig talt at jeg skiftede system. Jeg fik fornyet lyst, og mit forholdsvis gamle A7 løser alle mine opgaver. Nu er jeg ikke en action-fotograf, så derfor klager jeg ikke over autofokussystemet – der savner jeg da stadig hvad 6Deren kunne, både hvad angår finde fokus i mørke og hastigheden ved bevægelige motiver (ja, jeg ved godt at det ikke var prangende på 6Deren, men det var ok).

Når jeg i ny og næ kommer forbi et Canon DSLR som vejer godt til (fx 1D- og 5D-serierne) så savner jeg lyden og fornemmelsen af spejlet.

Jeg tror nu at Sony kan komme langt med deres nye A9, men jeg er sikker på at det ikke dræber DSLR – lige som jeg ikke tror på at elbiler kan fjerne alle diesel- og benzinbiler fra vejen, så længe at priserne er nogenlunde på niveau med hinanden.

Besvar
Brian - fotomalia.dk april 24, 2017 - 8:35 pm

Jeg er helt enig, jeg tror også at de to typer kamera kommer til at stå side om side i mange år endnu!

Hvad der er bedst, det er jo den enkelte forbruger der bestemmer det i sidste ende.

Besvar
Ruben april 21, 2017 - 11:30 am

for mit vedkommende handler det om at jeg har fotograferet i over 30 år og jeg holder af optiske søgere – det være sig i mit dslr eller i min rangefinder – jeg kan ikke fordrage elektroniske søgere – færdig bum basta. For yngre generationer der i forvejen er opvokset med smartphones, og før det små digitale kameraer etc. forekommer en elektronisk søger måske mere logisk – og deraf følger så alle de andre funktioner med et mirrorless i det mindset. Hovedsagen er at du kan tage lige gode billeder med det ene som med det andet – men at vane og fornemmelse for funktion gør at nogen mennesker vil tage bedre billeder med et dslr og andre med et mirrorless. Med 24 x36 formatethar jeg skudt Canon siden 1988 og den funktionalitet som har været vedvarende med Canons kameraer siden de første analoge EOS cameraer til deres seneste DSLR er logisk og lineær – jeg kan blive vækket kl 2 om natten og vide hvor alle indstillinger er og jeg bummer aldrig et shoot pga en fejlindstilling. Jeg synes Sonys menu-logik er et mareridt og jeg synes at det er alt for nemt at komme til at ændre en indstilling på fuji x100-serie uden at ville det. Desuden holder jeg af den robusthed som et Canon 5DSR med batterigreb har – og den balance der er mellem den kombination og så fx. 70-200 mm f2.8 L II IS.

Besvar
Brian - fotomalia.dk april 24, 2017 - 8:38 pm

Jeg er altså også glad for min optiske søger, det skal der ikke herske tvivl om, og jeg er også altid lost når jeg kommer over i et nyt menu system (men det er nok en vane sag)

Men ja det vigtigste er at man fungere med det man bruger, og at det fremme at man får lavet nogle gode billeder – så er det jo ligegyldigt om det er med eller uden spejl!

Besvar

Skriv et svar til Per Cancel Reply