Skarp sløring

af Jon Detlefsen

Det må meget gerne være sjovt at eksperimentere og udvikle sig fotografisk

Der findes et hav at kreative værktøjer og teknikker, du kan tage i brug, når du gerne vil lege og måske endda udfordre dig selv og dit fotografi. Et af de virkelig sjove er legen med panorering og bevægelsessløring.

Jo højere lukkertid jo mere fastfryses motivet. Og omvendet. Ved langsommere lukkertider bliver motivet mere sløret. Her er brugt en relativ hurtig lukkertid til et bevægelsessløret billede. Grej: Nikon D300s + Nikkor 70-200 f/2.8 VRII + Nikkor TC-17E II converter. Indstillinger: 1/80 sek., f/11, ISO-400, 330mm.Jo højere lukkertid jo mere fastfryses motivet. Og omvendet. Ved langsommere lukkertider bliver motivet mere sløret. Her er brugt en relativ hurtig lukkertid til et bevægelsessløret billede. Grej: Nikon D300s + Nikkor 70-200 f/2.8 VRII + Nikkor TC-17E II converter. Indstillinger: 1/80 sek., f/11, ISO-400, 330mm.

Det handler egentlig bare om at fotografere med en forholdsvis langsom lukkertid, mens du samtidig bevæger dit kamera. Her fokuserer jeg på at fotografere fugle i flugt, mens jeg bruger bevægelsesslørings-teknikken.

Undgå overeksponering

Helt enkelt gælder det om at have en langsom lukkertid, uden at du overeksponerer dit billede. Jo langsommere lukker, jo mere lys lukkes ind i kameraet. Det kan kompenseres ved at skrue ISO i bund og ved at skyde med lille blænde – altså stort blændetal.

 

Lille blænde (stort blændetal) = mindre lys og større dybdeskarphed.

 

Bulbjerg i Thy, hvor riderne yngler hvert forår på Danmarks eneste fugleklippe. Grej: Nikon D3s + Nikkor 70-200 f/2.8 VRII. Indstillinger: 1/40 sek., f/14, ISO-100, 200mm.Bulbjerg i Thy, hvor riderne yngler hvert forår på Danmarks eneste fugleklippe. Grej: Nikon D3s + Nikkor 70-200 f/2.8 VRII. Indstillinger: 1/40 sek., f/14, ISO-100, 200mm.

Ved billedtyper, som disse, er dybdeskarpheden – eller mangel på samme – ligegyldig. Her bruges blænden udelukkende til at begrænse lysindtaget, så du har frit slag til kreativ leg med langsom lukker. Vil du ikke skyde på manuel, kan du fotografere på lukkerprioriteret, så kameraet selv justerer blænden i forhold til lyset. Lukkerprioriteret er Tv (time value) på Canon og S (shutter) på Nikon. Byd gerne ind med de andre mærker, som jeg ikke lige har styr på…

Panorering

Konkret følger du fuglene med kameraet, mens du skyder løs. Panoreringen skal tilpasses fuglenes hastighed for at fremhæve dem mod de udtværede omgivelser. Eller også skal du ikke følge dem. Der er heldigvis kreativ frihed, og du skal gøre det, lige som du finder interessant, lege og afprøve. Jeg beskriver blot, hvordan jeg har gjort.

En ellers ret kedelig færgetur fra Larvik til Hirtshals kan piftes gevaldigt op med et par franskbrød til at lokke havmågerne til og et kamera til at fotografere dem med. Grej: Nikon D300s + Nikkor 70-200 f/2.8 VRII. Indstillinger: 1/25 sek., f/14, ISO-100, 150mm.En ellers ret kedelig færgetur fra Larvik til Hirtshals kan piftes gevaldigt op med et par franskbrød til at lokke havmågerne til og et kamera til at fotografere dem med. Grej: Nikon D300s + Nikkor 70-200 f/2.8 VRII. Indstillinger: 1/25 sek., f/14, ISO-100, 150mm.

Du kan lege med bevægelsessløring på mange måder og med mange motiver, kun din egen fantasi sætter grænsen. Der kommer fokus på noget helt andet i billederne, end hvis det er et skarpt, dokumentarisk billede. En birder, der finder artsbestemmelse og kendetegn vigtigst, er nok ikke så begejstret for de her fuglebilleder.

En frostblå vintermorgen før solen står op på engene ved Randers. Grågæssene, nogle af mine favoritter, får her et ganske malerisk udtryk. Grej: Nikon D300s + Nikkor 70-200 f/2.8 VRII + Nikkor TC-17E II converter. Indstillinger: 1/20 sek., f/6.3, ISO-100, 340mm.En frostblå vintermorgen før solen står op på engene ved Randers. Grågæssene, nogle af mine favoritter, får her et ganske malerisk udtryk. Grej: Nikon D300s + Nikkor 70-200 f/2.8 VRII + Nikkor TC-17E II converter. Indstillinger: 1/20 sek., f/6.3, ISO-100, 340mm.

Ligesom når jeg leger med en meget snæver skarphedsflade, bliver billederne meget rene i deres udtryk, da hele omverdenen smelter sammen i slør, mens fuglene fremstår tydeligt, næsten malerisk. Og jeg holder meget af det drømmende udtryk, der, efter min mening, fremhæver fuglenes yndefulde fremtræden og bevægelser.

Ride på Bulbjerg fanget i lyset fra solnedgangen, mens væggen af kalksten ligger i skygge. Grej: Nikon D300s + Nikkor 70-200 f/2.8 VRII + Nikkor TC-17E II converter. Indstillinger: 1/30 sek., f/18, ISO-200, 220mm.Ride på Bulbjerg fanget i lyset fra solnedgangen, mens væggen af kalksten ligger i skygge. Grej: Nikon D300s + Nikkor 70-200 f/2.8 VRII + Nikkor TC-17E II converter. Indstillinger: 1/30 sek., f/18, ISO-200, 220mm.

Lige til højrebenet

Du kan i princippet bruge et hvilket som helst objektiv og kamera – dog skal der lidt tele til, hvis du vil trække fuglene tættere på. Her er faktisk et af de områder, hvor en teleconverter er til stor nytte. Den tager ofte noget skarphed, men her er det jo ligegyldigt.

Det bedste ved det hele er næsten, ja altså ud over at det er rigtig sjovt, at det er let tilgængeligt. Du kan gå hen i den nærmeste park, hvor det vrimler med ænder og måger, og her slå dig løs i kreativ leg.

Relateret indlæg

5 Kommentarer

Søren Skovsgaard januar 25, 2015 - 11:57 am

Spændende… kan i sær godt lide det først sort/hvide billede, og også det frost blå billede

Besvar
Jon Detlefsen januar 27, 2015 - 7:56 am

Tusind tak for det, Søren:)

Besvar
Brian - fotomalia.dk januar 25, 2015 - 12:13 pm

Hey… Det er da aldrig en kedelig færgetur når det er med mig!

Og så skal vi jo snart have fat i fransbrødet igen!

Besvar
Jon Detlefsen januar 27, 2015 - 7:59 am

Nej du har helt ret Brian. Det var ikke spor kedeligt men faktisk virkelig sjovt! Netop pga franskbrødet:)

Besvar
Brian - fotomalia.dk januar 27, 2015 - 11:40 am

Ja det skal vi huske næste gang – og lige for at slå det fast, så får du ikke lov at slippe næste gang!

Besvar

Skriv et svar til Søren Skovsgaard Cancel Reply