Det har taget meget meget lang tid, men FotoMalia og Fotofestival.dk har korresponderet en hel del det sidste stykke tid, og nu er vi klar! For at sige det kort, det var ikke nemt, at finde en vinder, men vi er klar!
Vinderen er fundet!
KRITIK
I denne omgang har vi æren af, at have et meget skarpt og MEGET kritisk panel til at give lidt konstruktiv feedback. Som altid er kritikken givet i bedste mening, og er kun et udtryk for den skrivendes mening.
Jeg håber dem der er røget under luppen, tager kritikken som den feedback det er ment!
CARSTEN KROG PEDERSEN, SKRIVER…
Min baggrund for at vælge dette tema til en konkurrence var, at se hvad folk kan skabe af kreative billeder på baggrund af noget så smukt som sol-op/nedgang.
For den slags billeder får man meget foræret og der skal ikke så meget til, før publikum begejstres. Derfor er det vigtigt, at man gør sig ekstra umage med netop den slags billeder, ellers bliver de hurtigt til farve uden indhold. “Se en flot oplevelse jeg har haft!” er derfor ikke nok i den fortælling, man vil fortælle om sin oplevelse. Der skal være mere historie i billedet.
Jeg har derfor set på, om billeder havde et budskab til mig, vil jeg vide mere når jeg ser billedet, eller kan jeg blot konstatere, at her var endnu en smuk solnedgang.
Jeg har også set på, om billedet nytænkte begrebet og til sidst har jeg set på den tekniske udførelse.
Med andre ord: Jeg er en hård og urimelig dommer.
Lindy Lauridsen – Solopgang bag træerne
Billedet har jeg valgt for sin originalitet. Lindy Lauridsen har taget et billede der er anderledes, end nogle af de andre billeder der er med i konkurrencen. Selvom der er billeder der er teknisk mere veludførte end dette billede, så har dette billede en historie som jeg ikke ser hver dag. Mange af de teknisk smukke billeder, der er med i konkurrencen, er billeder som jeg ofte ser, med sten, en bro og vand på lange lukkertider.
Det bliver smukt, men dette billeder har noget umiddelbart over sig, som jeg falder for. Det fører tanken hen på noget større end en solopgang og grænser næsten til det religiøse. Jeg kunne dog godt have tænkt mig at koens hovede var synligt. Det giver indtryk af, at det er et snapshot, når koen “vender forkert”.
Thomas Mogensen – Midnatssolen
Selvom temaet er sol-op/nedgang har fotografen – Thomas Mogensen – valgt kun at have dette som underordnet tema i billedet. Det giver billedet en styrke, idet solnedgangen her kun bruges som en mulighed for at tilføre billedet dybde og berige is-snabelskoen med et fantastisk farvespil.
Billedet er taget i Grønland, men jeg føler mig hensat til et tyrkisk festspil, hvor prinsen har mistet sin ene snabelglassko.
Solen og bjergene i baggrunden er med til at give billedet dybde og farverne fra vand, solnedgang og bjerge går igen i det fantastiske stykke is.
Et smukt billede som der er tænkt over, og som også er teknisk veludført.
Søren Brøndum Christensen – Morgen i mosen
Et meget stemningsfuldt billede fra en morgen i mosen, som Søren Brøndum Christensen her har taget.
Billedet er drømmende og eventyrligt og benytter sig kun af to farver – sort og sepia. Der er en god balance i billedet og de mørke silhouetter overlader meget til fantasien.
Spejlingerne fortæller om en rolig morgen, og jeg kan næsten høre livet og fuglesangen begynde en morgen i slutningen af maj.
Lennard Christiansen – ?
Jeg er ikke i tvivl om, at der her er tale om et billede der er inden for temaet. Trods det har Lennard Christensen valgt at tage et billede uden solen på. Det trækker meget op, da det fortæller en historie uden at fortælle den med de rigtige ord. Der er altså kun en henvisning til, hvad historien handler om.
Billedet ligner et landskab, men ser man nærmere efter er det (vist!) er close up af et stykke strand. Det kan være tang, sten eller sand der ligger der. Det kunne for så vidt også være et dyr, et uhyre – Lock nees! Placeringen i billedet skaber dybde og kølvandsstriben efter uhyret viser, at der er liv i dyret, eller måske er det blot vandet. Først når vi kommer hertil viser det underspillede farvespil i vandet, at der er tale om en solnedgang.
Teknisk set er det veludført. Der er tænkt over balance i billedet den orange farve gør, at billedet ikke kommer til at virke tungt trods den meget mørke farve til venstre i billedet. Og placeringen gennem billedet gør, at der er skabt dybde i billedet. Den dystre stemning understreges af mørket og det lidt grove sprog i billedet. Det er et dramatisk billede.
Dette stærkt underspillede og mystiske billede har jeg ikke været i tvivl om, var det bedste solnedgangsbillede i konkurrencen.
JON DETLEFSEN, SKRIVER…
Billeder af solopgange og solnedgange er den helt store, fotografiske kliché. Det er nu ikke så mærkeligt, for det er utroligt smukke tidspunkter på døgnet og nogle af de mest fotovenlige overhovedet.
Men også det modsatte, og derfor er det blevet en kliché. Men denne konkurrence og debatten om billeder af solop- og nedgang vil potentielt give os alle et nyt indblik i, hvad man med kreativitet og nytænkning kan lave af nye, spændende billeder.
Desværre synes jeg, det generelt har haltet med nytænkningen. Vi har set masser af helt klassiske billeder af solopgange – helt bogstaveligt. Jeg savner leg, nysgerrighed og eksperimenteren med dette fantastiske medie, som fotografiet er. Jeg savner at se noget nyt.
Og generelt er der en tendens til, at overbehandle billederne med en overdreven og ikke særlig køn farvemætning som resultat, og nogle steder går det helt galt, når multieksponeringerne tager overhånd. Det ser også ud til, at mange har vanskeligt ved at styre balancen mellem lys og mørke, og her vil det være en stor fordel at bruge filtre og at holde godt øje med kameraets histogram. Er det ikke allerede gjort, er jeg sikker på, at Brian hellere end gerne vil lave en lille histogram-artikel her på fotomalia.dk, for det er et af de vigtigste, men desværre ofte meget undervurderede, redskaber til at styre lys, mørke og farver i sine billeder.
Johnny Møller – Solopgang i græshøjde
Dejligt at se et solopgangsbillede, der ikke viser solen, men som i stedet forsøger at udnytte de fantastiske muligheder, det helt specielle lys giver. Overordnet er billedet lækkert med en god morgenstemning, så man ligefrem kan fornemme og dufte den dugvåde morgen. Jeg kunne dog ønske en endnu større udnyttelse af refleksionerne og et mere åbenlyst fokuspunkt. Fokuspunktet kunne evt. være et græsstrå med endnu flere, fine og klare dugdråber.
Og for at øge effekten af de mange, skinnende dråber, kan man med fordel fotografere igennem græsset, så de ufokuserede dråber i forgrunden dækker billede med mange flere af de lækre dråber, der især ses i venstre side af billedet. Billedet har masser af potentiale, og hvis der arbejdes endnu mere med de effekter, der allerede er til stede, kan det blive helt i top!
Søren Brøndum Christensen – Morgen i mosen
Dette er et meget fint morgentågebillede. Billeder fra morgener, som disse, har potentiale for masser af dejlige, mørke, mystiske og smukke stemninger. Her har fotografen været på pletten i rette tid og på rette sted. En detalje, der her fortjener ros, er den skarpe for- og baggrund.
Ikke at alt i et billede nødvendigvis skal være skarpt, men i et landskab, som her, dur det bare ikke med en uskarp forgrund. Jeg ville ønske, at der var tænkt lidt mere over kompositionen, der virker lidt rodet eller tilfældigt. Solens refleksion i det blikstille vand, som i øvrigt er en super lækker detalje, burde have en mere gennemtænkt placering. Centrering i et billede er helt ok, men der skal være en god grund, det er der ikke her, og jeg synes, billedet mangler balance.
Forgrunden kommer i karambolage med de fine spejlinger fra træerne, hvilket er ærgerligt. Selvom jeg har rost for den skarpe forgrund, overvejer jeg, om den overhovedet burde have været der. Jeg kan fint forestille mig træerne, deres smukke spejlinger, solen og dens ditto fungere i billedet uden forgrund. Det handler også om at udelukke og simplificere. Hvad er det her i billedet, som er så fint? Det er tågen, den sarte morgensol og spejlingerne. Så vis det og udeluk de andre, overflødige elementer, der ikke bidrager til billedet med andet positivt end at leve op til reglerne for billedkomposition.
Jacob Andersen – Vigsø
Lækkert billede med en flot langtidseksponering, der tilfører en spændende og drømmende stemning. Kompositionen er i mine øjne tæt på at være perfekt med en fin balance mellem for-, mellem- og baggrund og en god vægtning mellem himmel og jord.
De hvide refleksioner (eller hvad det nu er) på bunkeren irriterer dog, og jeg var lige ved at tro, at det var genskæret fra en blitz… Og så kunne jeg ønske, der var brugt et gradueret filter, så himlen ikke havde været så hvid, nærmest udbrændt, lige over bunkeren og langs horisontlinjen. En evt. anden placering kunne have udnyttet spejlingen fra det flotte pastellys i vandet i forgrunden – som det lige kan anes nederst i højre hjørne. Flot billede – om end noget, der er set mange gange før.
BEDØMMELSE!
Vinder billedet er denne gang fundet på en lidt anderledes måde end vi plejer at gøre her det her på FotoMalia – denne gang har der været hele seks dommere, så for ikke at skulle ende både Fotofestival.dk og FotoMalia.dk ved en mindre krig, valgte vi, at hver dommer gav billederne points, vinder billedet er selvfølgelig det billede der ente med at få flest point!
Da dette allerede er ved at udvikle sig til lidt af de længste indlæg i FotoMalia’s historie, syntes jeg bare vi skal afsløre vinderen!
Søren Brøndum Christensen – Morgen i mosen
Dommerpanelet var stort set enige om at dette billede skulle vinde – billedet drypper af stemning og skaber en mystik og eventyrlig stemning fra den disede morgen i mosen. Et Kæmpe tillykke til Søren, du skal en tur til FotoFestival, med på FotoMalia’s store nørdedag (hvis den bliver til noget) og mæske dig i alle de andre fede præmier det var på spil!
Flot arbejde!
TIL RESTEN AF DELTAGERNE
Vi vil gerne sige mange tak til alle jer der har deltaget, der har virkelig været en overvældende tilslutning til konkurrencen denne gang, og det sætter vi kæmpe stor pris på. Vi er beæret over, at I vil dele jeres pletskud med os og der er ingen tvivl om, at niveuet har været særligt højt denne gang!
FotoMalia er meget snart klar med endnu en konkurrence, faktisk er vi lige nu ved at sludre med Goecker om, hvad den næste fede præmie skal være, så vi glæder os til en runde mere!
18 Kommentarer
Kan godt være at det er et af de længere indlæg, men rigtig spændende læsning og gode pointer. Kombineret med foredrag af Casper Tybjerg tidligere på ugen har det helt sikkert givet nogle tanker om fotografering og hvad der skaber de spændende billeder.
.
Til Jon og din kommentar til Jacobs billede. Jeg kan sagtens være enig i at det ville være fedt hvis den hvide stribe midt i billedet ikke var så dominerende og tæt på udbrændt, og uden at have erfaring med gradueret filter, ville et brug af en sådan ikke have gjort at himlen var blevet alt for mørk? Den ligger vel ca. samme sted på skalaen mellem sort og hvid som jorden gør, eller hvad?
.
Sidst men ikke mindst – stort tillykke til vinderen.
Fedt at du fik noget ud af indlægget – jeg syntes også det var spændende at se hvad vores gæste dommere havde at sige.
.
Del endelig hvilke tanker ugen satte igang hos dig!
Hej Søren – dejligt med god inspiration, der kan sætte tankerne igang:)
Med hensyn til filtre; Det handler om at bevare alle dataene i filen, så der er noget at arbejde med i f.eks. Photoshop. I de områder, hvor lyset er brændt ud, er dataene mistet. Derfor skriver jeg bla. om vigtigheden af at bruge sit histogram, for netop her kan man holde øje med lys og mørke. Og også her kan man holde øje med, at farverne, RGB, ikke brænder ud eller bliver for mørke.
Der findes mange grader af graduering på filtre, og man kan evt. kombinere flere for at opnå det rette resultat. Skulle himlen blive mørk, kan den jo lysnes i den efterfølgende behandling, hvis altså man har sørget for at bevare sine data. Hvordan man vil forhindre, at himlen brænder ud er ultimativt ligegyldigt, bare man bevarer dataene, så kan der arbejdes med lys/mørke i Photoshop.
Så er der jo også de meget populære metoder med multieksponeringer, HDR, hvor man kombinerer flere eksponeringer, så alle detaljer både i skygge og højlys kommer til ret. Men jeg er helt ærligt meget lidt begejstret for disse metoder, der meget let bliver alt for overdrevne og unaturlige.
Nå, jeg skriver løs, men jeg håber, du fik lidt ud af det!
Vh Jon
Hmm… har smidt en kommentar for en times tid siden, men nu er den væk. Kan I se den i maskinrummet?
Hey Søren. Den var røget i et tandhjul ude bag ved – den skulle være trukket fri nu 😉
STORT tillykke til Søren med sejren – super billede som giver en indre ro og fred i sjælen…… man kan næsten fornemme stilheden og føle hvordan solen får mere og mere magt over tågen. Fuldt fortjent sejr.
For lige at knytte en kommentar til mit abstrakte, mystiske billede og Carsten’s bud på hvad det er. Jeg må sige at han rammer næsten rigtigt men så ikke alligevel. Det er faktisk et billede af den bølge/spor en motorbåd laver når den sejler og “landskabet” i billedet er skumbobler på vand overfladen. Billedet er taget lige i de sidste solstråler om aftenen på vej i havn, og vi var ikke i nærheden af stranden.
Men det har været en sjov konkurrence og det har været spændende at se alle de forskellige bud på dette meget fotograferede emne, Som man kan se så er der mange slags bud på emnet – og stadig plads til fornyelse.
God weekend til jer alle og tak for kampen.
Selv tak, og tak for kommentaren..
.
Det var en fed omgang, og jeg glæder mig alle rede til at komme igang med den næste!
Jeg siger ikke, at det ikke er flotte billeder der har vundet, for det er det bestemt, men jeg konstaterer så også, at “tonen” i billedkritik har ændret sig en del (i pleasende retning), siden Flemming Arnholm sablede folks udgydelser ned i tidsskriftet “Foto og smalfilm” 🙂
Hej Kurt..
.
Dine kommentare er altid en fornøjelse at læse, for de betyder næsten altid at jeg lige skal google et eller andet, eller lige læse dem en gang til – jeg tror du kommer fra et andet sted end de fleste af vores læsere, men det gør bestemt ikke noget 😉
.
Jeg har aldrig selv haft fornøjelsen af at læse Hr. Arnholm’s kritik, men jeg er sikker på at den var givende – Den kritik eller feedback vi forsøger at give, er ment motiverende og må ikke virke nedbrydende, det tror vi på flytter mest!
.
Tak for din skæve kommentar, og vi ser allerede frem til den næste!!
Tø-hø, et andet sted fra? Tjah, men måske nok fra en anden tidsalder (mon ikke jeg med 59 er alderspræsident her?). Jeg har haft tasker fulde af skiftende Nikon-grej og nu hensygner de sidste huse og objektiver oppe på loftet. Hellere det, end at sælge det hele for 500 kroner.
I alt for mange år nu, har jeg ligget brak af forskellige grunde; de senere år dog primært fordi jeg ikke kan nøjes med det næstbedste og et 800 hestes digi med to af flagskibene af objektiver, vil sætte mit ambitiøse haveprojekt i stå.
Da jeg ingen digitale billeder har og jeg ej heller ejer en anstændig diasscanner, er jeg således afskåret fra at berige sitet med mine udgydelser. Det kommer en dag, men indtil videre må I nøjes med mine fjollede kommentarer 😉
Dejligt at vi kan holde på en ældre herre som dig – og bliv endelig ved med at kommenterer, det sætter vi stor pris på!
.
Men du må få dig et kamera så du kan lege med der også – det digitale er så sjovt!
Husk kurt: Der findes et væld af brugt udstyr på markedet, som fungerer ganske fint. Haven er jo der hvor du skal starte op igen, her er masser af muligheder.
Hej Kurt
Jeg synes hverken billedkritik handler om at please eller det modsatte. Det tænker jeg ikke på, når jeg giver feedback. Man får intet ud af at få af vide, at ens billede er “flot” eller “noget møg”.
Man får noget ud af konstruktiv kritik, der påpeger nogle problematikker og kommer med eksempler på løsninger. Og hvis nogen synes, ens billede er godt/smukt/fængende, er det også nyttigt at vide, hvorfor.
Og så er der jo aldrig noget facit på et billede, da dette jo er super subjektivt, men en mere erfaren fotograf har jo nok været rundt om alle begynderfejlene og har selv lært af det. Det kan forhåbentligt gives videre og gøre nytte hos andre.
Vh Jon
STORT tillykke til den helt rigtige vinder. Jeg havde faktisk selv Sørens billede, som min personlige favorit, men var da lige et kort øjeblik ved at tro, at det var mit eget billede, da det dukkede op på Facebook 😀
Det er en fed konkurrence, og specielt er den meget konstruktive kritik af de udvalgte billeder med til at gøre det interessant. At man så nødvendigvis ikke er enig i kritikken er en anden sag, men at se på billeder er jo subjektivt!
Personligt er jeg glad for den kritik mit billede har fået med på vejen, da det er en type billeder jeg ofte tager og på den led har jeg fået noget med jeg kan bruge konkret.
Glæder mig allerede til jeres næste udfordring og til at se en masse inspirerende billeder 🙂
Dejligt du kunne bruge kritikken – og fedt at du er klar på en omgang mere, vi sætter snart gang!
Mange tak for lykønskningerne og mange tak for valget af mit billede. Også tak for kritk.
Jeg er stolt over at være valgt blandt så mange virkelig flotte billeder. Jeg havde ikke drømt om at have en chance.
Billedet er egentlig historisk på flere måder.
Jeg er et udpræget B-menneske. Mine foretrukne vaget ligger fra 15.00 til 23.00 så flotte solopgange er enten noget jeg hører om eller ser på billeder. Dagene før billedet havde jeg hørt at solopgangene havde været flotte. Jeg havde fridag på dagen hvor billedet blev taget. Aftenen før tænkte jeg: Du burde i morgen…. Men fingrene blev fra vækkeuret….
Klokken 5.45 vågnede jeg med et spjæt: I dag skal du… Op og sluge noget morgenmad og afsted. Noget af resultatet kan ses her. Det var umagen værd!
Historisk også på den måde, at det er mit første billede der vinder noget som helst.
Men selvfølgelig hvis man ikke sender noget ind, vinder man jo heller ikke.
Endnu en gang tak.
Med venlig hilsen
Søren C
Endnu en gang tillykke – jeg er også rigtig skidt til at komme tideligt op, men det lønner sig ofte når man komme afsted!
.
Du vil lige få en mail i løbet af de næste par dage med mere info omkring din præmie..
.
Tillykke tillykke!
[…] Læs artikel med vores hårde og uretfærdige domme og kommentarer på Fotomalia.dk. […]