Portræt: giv retning til lyset

af Ard Jongsma

(Throwback Thursday) På opgave bliver jeg tit bedt om “også lige at tage et par hurtige portrætter”. Hvordan klarer du dig bedst med portræt i naturligt lys, når det skal gå stærkt?

DET HURTIGE PORTRÆT

Det hurtige portræt burde jo egentlig ikke findes. Portrætfotografering tager tid, især når det gælder folk, som ikke er så glade for at blive fotograferet.

Alligevel sker det meget tit, at jeg er på job til fotografering af et pladecover eller et event og bliver spurgt, om jeg ikke kan tage et par hurtige portrætter. Hurtigt indebærer stort set altid, at opsætning af en lampe ikke er en mulighed.

Så står man der. Solen står højt på himlen, indenfor er der for mørkt, og du har måske højst en reflektor i nærheden.

Det er ikke altid fordi der skal hastes, at det er bedst at finde en naturlig løsning. Pigen her står i en døråbning, med udelukkende naturligt lys. Ti centimer frem kom lyset for meget ovenfra, ti centimerer tilbage faldt der mere lys på hagen end på panden.  (Nikon D5, Nikkor 200/2.0, f/2, 1/160s, ISO 160)

 

GIV RETNING TIL LYSET

Det faste trick, jeg nærmest som standard benytter mig af i den situation, er at finde noget, som så at sige kan ‘omlede’ lyset: sørge for, at det ikke kommer direkte ovenfra, men nærmest bliver ledt hen til det ansigt, som skal fotograferes.

På en klar soldag, hvor al fotografering under åben himmel er banlyst, prøver jeg tit at finde et halvtag, eller bare en døråbning, hvor jeg stiller personen som skal portrætteres lige så langt inde, at den ikke bliver ramt af lys ovenfra længere. Cykelskure er geniale. Porte er også gode. Men selv en hoveddør kan være fin, fordi der længere inde i huset som regel er relativt mørkt med det samme.

Er det en høj dør eller et højt halvtag, skal vedkommende længere ind end hvis det er en lav dør eller et lavere halvtag.

 

Under halvtaget i et gammelt skur. Blødt lys direkte forfra. Igen, 10 centimer frem kom lyset for meget ovenfra, 10 centimerer tilbage faldt der mere lys på hagen end på panden.  (Phase One XF med IQ3 100MP bagstykke, Schneider Kreuznach 110mm LS f/2.8, f/2.8, 1/250s, ISO 100)

UD I NATUREN

Er du udenfor i naturen, er du tit nødt til at søge i læ for solskin under et træ. Det spreder lyset meget smukt, men giver tit farveproblemer, fordi der vil sive meget grønt lys ned igennem bladene. Det ser man straks i håret.

I en situation, som denne, kan det være nødvendigt at give tilskuerens hjerne en form for ‘forklaring’ i form af en gren med et par blade i billedrammen eller en grøn baggrund, som indikerer, at billedet er taget i naturen.

Jeg skyder selv tit med lav blænde igennem nogle blade, men det er en stil, som ikke falder i alles smag.

 

Under træerne med ansigtet mod den lyse, åbne mark. Her en lille smule til venstre for fotografen, som du kan se i glimtet i øjnene. Der er meget grønt skær, især i kjolen og i håret, men det betyder ikke noget, da det er tydeligt, at billedet er taget i naturen.  (Nikon D5, Nikkor 200/2.0, f/2, 1/160s, ISO 100)

AFPRØV

I alle tilfælde skal du bede dit ‘offer’ om at gå et par skridt frem og tilbage, mens du kigger gennem kameraet, hvor lyset falder bedst. Du vil ret hurtigt se, at det kun er i et meget begrænset område, at alting falder på plads.

Det er et meget, meget enkelt trick, som kan være afgørende især i en situation, hvor der er tidspres eller umuligt naturligt lys.

Relateret indlæg

Smid en kommentar til os