Er der noget bedre end at lære af sine fejl? Tja det ville selvfølgelig være bedre at man aldrig lavede fejl, men på den anden side så kunne man jo ikke lære af dem og det er jo fedt at lære – Anyways..

Jeg har lige fået opfrisket hvorfor “Picture Control” er relevant for mig også selv om jeg tager mine billeder i RAW.

Picture control?

RAW, så kan jeg jo bare….

Det er efterhånden gået op for de fleste at det giver god mening at skyde sine billeder i RAW (ja ud over hulemanden Kasper som stadig er sur over at man ikke kan skyde i GIF), da dette giver større muligheder for at efterjustere lidt på computeren. Jeg er helt enig i at det er en god idé at skyde i RAW, men jeg oplever ofte at folk bliver ligeglad med hvordan de indstiller sådan noget som hvidbalance og picture control – hvilket i mine øjne er helt forkert.

For mig er det vigtigt at det billede jeg “ser” når jeg tager et billede svarer til det billede jeg efterfølgende ser bag på kameraet – her tænker jeg ikke på hvordan det ser ud i søgeren, men hvordan det ser ud i mit hoved.

Jeg justerer f.eks. ofte min hvidbalance, så jeg med det samme kan se hvordan mit færdige billede kommer til at se ud! På samme måde er det efter min mening også vigtigt at tage stilling til hvilken “Picture control” indstilling man vælger at køre med – dette ændrer markant hvordan billedet bag på kameraet ser ud, og for mig betyder det at jeg bedre kan arbejde med mit motiv på en kreativ måde, fordi jeg ikke behøver bruge energi på at tænke på min efterredigering da jeg har et billede bag på kameraet som minder meget om mit færdige resultat – 8 ud af 10 gange tror jeg faktisk jeg kunne bruge mit jpeg direkte fra kameraet.

Film valg

I “gamle” dage, da man fotograferede med film (beklager at jeg lige gjorde alle os der tog billeder på film til “gamle”), der havde valget af film stor betydning for hvordan ens billeder kom til at se ud, og derfor havde hver fotograf typisk en favorit film til forskellige opgaver. Hvorfor skriver jeg lige pludselig om film, jo fordi at “Picture control” eller “Picture style” som det hedder på Canon sprog, har lidt samme virkning.

På Nikons kameraer, har man mulighed for at vælge imellem seks forskellige Picture controls, “Standard”, “Neutral”, “Vivid”, “Monochrome”, “Portrait” og “Landscape”, og hver af dem påvirker hvor meget kontrast, skarphed, farvemætning, brightness og farvetoning (hue) billedet tilføres efter optagelse. hvordan ens billedefil bliver behandlet efter den er optaget.

Nu påvirker valget af Picture control, ikke den RAW-fil der kommer ud af kameraet, den tilføres kun på de billeder man skyder i Jpeg, og det billede som man ser på sin LCDskærm er faktisk et billede der er behandlet som et jpeg – derfor bliver folk ofte overrasket når de ser deres billeder på computerskærmen, da de ser markant anderledes ud end de gjorde da de så dem bag på kameraet!


Her en lille GIF der viser hvor stor forskellen er, jeg har taget tre Jpeg billeder, alle med samme lukkertid, blænde og ISO, men med hver sin Picture control – Som i kan se er der en kæmpe forskel mellem de tre. (desværre er kvaliteten af en gif ikke fantastisk, men i må nøjes med denne)

Der er ret stor forskel på hvordan ens billeder ser ud, alt efter hvilken Picture control man vælger, og derfor syntes jeg at det er vigtigt at man vælger en der nogenlunde passer til den efterbehandling man laver i f.eks. Lightroom, da det man ser bag på skærmen, så passer godt overens med det færdige resultat.

Hvad skal man vælge

Der er selvfølgelig ingen “rigtig” Picture control indstilling, det er meget individuelt, og kommer nok mest af alt an på hvad man skyder, men min Picture control har stået på “Vivid” lige siden jeg fik mit D300, og da jeg opgraderede til D700 var det noget af det første jeg ændrede.

Jeg vil faktisk ikke komme med en masse begrundelser for hvilken Picture control man skal køre med, for jeg tror det er noget man selv skal lege lidt med. En ting der dog er ret vigtig at huske, er at valget af Picture control, også påvirker hvordan ens video kommer til at se ud – picture control påvirker nemlig videobilledet på samme måde som den påvirker et jpeg billede.

Derfor er valget af Picture control super vigtigt hvis man laver video, og her har jeg en anbefaling. Hvis man skyder video og selv redigerer og tilfører kontrast, skarphed og farvemætning, så vil jeg helt klart anbefale at man bruger “Neutral” da dette giver det mest ubehandlede resultat, og dette giver det bedste udgangspunkt at efterbehandle fra.

Min lære streg

Det sker en sjælden gang i mellem at jeg vælger at ændre fra Vivid til en anden Picture control, og det var faktisk her jeg for nyligt lærte noget nyt. For noget tid siden havde jeg en opgave hvor det var meget vigtigt at jeg kunne se om jeg havde detaljer i mine skygger, og derfor skiftede jeg min Picture control fra Vivid til Neutral, som minder mest om den ubehandlede RAW-fil, og giver den mest naturtro gengivelse.

Der hvor jeg så dummede mig, var et par dage efter da jeg var ved at gå i panik over at ingen af mine objektiver længere kunne tage “lækre” billeder. Alle mine billeder så flade og kontrastløse ud, skarpheden var heller ikke helt som den plejede…

Jeg plejer ikke at gå op i at teste og kalibrere mit grej, men jeg må blankt indrømme at jeg allerede var ved at finde det tunge skyts frem for at finde fejlen -og så var det bare en “fejl 40″… typisk!

Det var faktisk så galt at jeg overvejede at sende mit grej til tjek, og jeg var allerede igang med at finde ud af en løsning på hvad jeg skulle gøre mens det var til rep! Efter et par dage med test skud og frustrationer kom jeg til at tænke på at jeg havde rodet ved min Picture control, og da jeg skiftede tilbage til Vivid, var der ikke længere grund til at sende grejet til reperation! – SPADE!

Nå jeg håber i fik lidt ud af indlægget, og smid gerne lige en kommentar om hvilken picture “profil” i kører med – i må også gerne skrive om noget andet hvis i har lyst – hvad har i fået til morgenmad?

Relateret indlæg

30 Kommentarer

Henrik Vind oktober 30, 2011 - 12:08 am

Hvis man vil have naturtro farver kører man ikke vivid (med mindre man hedder Kenn Rockwell) så kører man “standard” eller “Natual” (eller DX2 mode 1 eller 2)

Men uanset hvad man vælger…. kan man vælge om igen i Adobes RAW Converter (8. faneblad)

Jeg kører DX2 mode 2 på mit D300 – men især de brunde farver er og bliver “mærkelige”

Besvar
Brian - fotomalia.dk oktober 30, 2011 - 1:48 pm

Aahhh ja D2x mode 2 det er jo en klassiker!
.
Nu håber jeg ikke du sætter mig i bås med ken rockwool, for det bryder jeg mig bestemt ikke om… Jeg er helt enig i at vivid ikke giver en specielt naturlig gengivelse, men det giver mig et billede af hvor mit færdige billede ender!
.
LR gengive ikke billederne med indstillingerne fra picture control, og jeg bruger aldrig dem LR/ACR selv har, jeg “fremkalder” altid på min egen måde…

Besvar
Henrik Vind oktober 30, 2011 - 6:03 pm

Brian – jeg kunne aldrig finde på at sammenligne dig med Rockwell 😉 – han kører vivid og farven på maksium (han skyder oftest i jpg og ikke i højest opløsning)
Jeg bruger D2X mode 2 (og selvfølgelig ikke DX2), og syntes der kommer rigeligt med farver på.
Det skyldes nok også high-pass sharpning osv.

Her er et link til hvordan man får D2x på sit D300 og D3: http://www.dpreview.com/news/0711/07112701nikond2xmode.asp

Besvar
Brian - fotomalia.dk oktober 30, 2011 - 7:18 pm

Ha ha.. Jeg mente faktisk at D2x mode 2 var en klasiker! der er rigtig mange der bruger den, og den er rigtig god, har selv kørt med den i en overgang, men har aldrig fået den på min D700..
.
men jeg er glad for vi lige fik den med hr rockwool afkræftet..

Besvar
Anders oktober 30, 2011 - 8:23 am

Tak for reminderen, Brian. Jo, jeg var sgu’ blevet doven og plejer ikke at sætte hvidbalance før billederne ryger i LR. Dit blog indlæg fik mig lige til at teste hvordan man sætter custom hvidbalance – og det er jo supernemt. Så fremover skal vi bare huske: AWB bruger vi kun til snapshots 😉

Omkring PictureControl/PictureStyle så er jeg ret overbevist om at skyder man RAW, så opfatter LR ikke din indstilling og du skal manuelt sætte denne PictureControl i LR, når billederne er importeret. Derfor har jeg ikke brugt det særlig meget.
Men på video-siden er det jo supervigtigt.

Besvar
Brian - fotomalia.dk oktober 30, 2011 - 1:54 pm

Dejligt at høre at jeg fik sat tankerne igang!
.
Det er slet ikke hver gang jeg roder med min hvidbalance, kun på billeder hvor jeg syntes det tilføre noget at ændre på hvidbalancen
.
Mit valg af picture control og hvidbalance er primært for at det billede jeg ser bag på kameraet er så færdigt som muligt… jeg fremkalder altid efterfølgende..

Besvar
Mikkel Christensen oktober 30, 2011 - 10:42 am

Jeg bruger næsten altid Vivid på D5000. Men på D7000 synes jeg at især de blå farver bliver meget cyan grønne (eller hvad man kalder den farve.) på Vivid. Så der bruger jeg vidst oftest bare Standard eller Neutral. Jeg bruger så heller ikke RAW da min pc er for langsom til at håndtere det, men når jeg får købt mig en ny går jeg tilbage til RAW.
Jeg har også lavet en speciel picture control som jeg bruger når jeg har Sigma teleconverter på. Der er skruet helt op for skarphed og kontrast og det gør billederne en del bedre synes jeg. De bliver meget “flade” med teleconverteren og standard picture control.

Besvar
Brian - fotomalia.dk oktober 30, 2011 - 1:58 pm

interessant at du bruger picture control til at kompensere for tab af kvalitet på din konverter – det har jeg aldrig tænkt på.
.
træls at din computer ikke kan klare RAW filer, det er da træls…!!!

Besvar
Mikkel Christensen oktober 30, 2011 - 2:19 pm

Jeg tror også at Sigmas teleconverter er noget dårligere end Nikons. Jeg lagde bare mærke til at jeg altid kunne skrue voldsomt op for kontrasten som det første i efterbehandlingen af teleconverter billeder. Og så tænkte jeg at jeg ligeså godt kunne prøve at lege med på kameraet. Men spørgsmålet er så om der er nogle ulemper ved at gøre det på den måde?

Min computer kan godt klare Raw men det tager sååååååååååå lang tid, og sommetider crasher den. HD Video kan den overhovedet ikke håndtere, enten hakker den helt vildt eller også crasher den. Jeg har næsten ikke fået leget med video funktionen på D7000 endnu på grund af det 🙁
Så jeg køber en ny computer når jeg har overstået min eksamen den 7. november som en lille belønning til mig selv ^ ^ (Medmindre jeg dumper. :/ )
Håber at ham Mikko når at komme med nogle anbefalinger inden…

Besvar
Henrik Vind oktober 30, 2011 - 6:14 pm

Lige et link til en artikel om PS PC: http://www.imagescience.com.au/kb/questions/141/Build+a+powerful+PC+for+Photoshop+and+other+imaging+applications

Jeg er nu rigtig glad glad for min Sigma tc 1.4 – spille fint sammen med deres 150 mm. macro.
Nikon TC spiller ikke sammen med Sigma obj 🙁

Besvar
Mikkel Christensen oktober 30, 2011 - 6:51 pm

Tak for link. Jeg har en 2.0 TC. Var rigtig glad for den da jeg var på safari til 70-200mm. MEN synes ikke billedekvaliteten er noget at råbe hurra for. Der kommer nærmest sådan et hvidligt skær over billederne :/ Men der er vel også forskel de forskellige TC modeller imellem?

Besvar
Ard Jongsma oktober 30, 2011 - 7:52 pm

Ikke kun det, eller måske endda slet ikke det. Teleconvertere skal altid vurderes i kombination med den linse man bruger dem sammen med. Man kan ikke sige at den ene TC er bedre end den anden. Nogle linser virker bedre med bestemte TC-er end andre. Nogle virker kun med den ene, andre med den anden. Det er ikke altid nemt at blive klogere om dette på nettet men Thom Hogan har skrevet en del om teleconvertere med forskellige telelinser.

http://bythom.com/nikkor-telephoto.htm

Jeg kan nævne som eksempel at jeg købte den nyeste TC-20EIII mens jeg stadigvæk havde min gamle 500mm f/4 P (uden AF). De spillede overhovedet ikke sammen. Min gamle, meget store TC-301 gjorde det meget bedre. Så fik jeg den nye 500mm f/4 AF-S og kunne smide den gamle TC-301 ud. Den var elendig. Den nye er heller ikke helt god nok. Men 500+1.4 er pragtfuld. Og mærkelig nok er den nye TC-20EIII rigtig god på min 200mm f/2. Meget bedre end min TC-17EII.

Generelt siger man at det er bedre at bruge Sigma convertere på Sigma linseer, men det har jeg ikke erfaring med.

Til sidst passer converterne jo ikke på alle linser. Jeg har selv filet de små ‘faner’ af alle mine TC-ere så de kan arbejde sammen med lidt flere linser, som nikon ellers prøver at holde os fra. (Indrømmet: jeg gjorde det nok mest fordi Nikon ikke skal bestemme hvad jeg skruer sammen med hvilken teleconverter.) Desuden brugte jeg i lang tid en Kenko 1.4 fordi det var den eneste som passede på nogle zoom linser hvis bageste element stak for langt ud (e.g. 80-400mm). Det var sjovt at prøve i nørdtilfælde på ferie, men gav ikke et særligt godt resultat. I hvert fald kom der aldrig noget ud af det som jeg har turdet sælge. Jeg bruger aldrig TC med zoom linser længere.

Besvar
Henrik Vind oktober 30, 2011 - 10:04 pm

Ard, det er helligbrøde at kalde 500mm f/4 AF-S og mm f/2 for linser 🙂
Objektiv = den optiske del af et fotografiapparat hvor det er en enhed som består af et antal linser.

Besvar
Ard Jongsma oktober 31, 2011 - 6:01 am

OK, OK, jeg er indvandrer. Jeg kan godt lide det når man på engelsk skriver “that’s a big piece of glass”. Den skulle vi måske introducere på dansk. Især 200mm-eren. Det er en forbandet stor klump glas 🙂

Besvar
Jesper Elgaard oktober 31, 2011 - 11:05 am

Jeg har lavet en setting, der passer mine øjne, min stil og den følelse, jeg gerne selv vil have i mine billeder. 🙂 Derudover skifter jeg mode efter hvad jeg skyder. Går jeg bare og hygger i skoven, kan jeg godt bruge vivid. Er jeg i studiet, skyder jeg på neutral/standard og justerer alt efterfølgende. Det samme gælder faktisk on location shoots for kunder.
Ved portrætter er det meget meget forskelligt.
Jeg bruger de her modes, næsten ligeså meget som jeg bruger forskellige optikker egentligt.

-Jesper.

Besvar
Brian - fotomalia.dk november 1, 2011 - 11:14 am

Det lyder som den helt rigtige måde at bruge picture control på..
.
Bruger du det aktivt i din redigering også eller er det bare for at kunne se den “færdige” billede når du skyder?

Besvar
Jesper Elgaard november 1, 2011 - 11:23 am

Jeg bruger det ikke rigtigt i min redigering. Til gengæld bruger jeg min skærm en del, modsat mange andre, kan jeg læse.
-Jesper

Besvar
Brian - fotomalia.dk november 1, 2011 - 12:06 pm

Jeg bruger nu også skærmen en del – der er nok bare forskel på fisk.. 😉

Besvar
kim oktober 31, 2011 - 5:03 pm

Ja, jeg er så ham der ikke bruger det, fordi jeg ordner alt i min raw converter 🙂
Måske har jeg valgt landscape setting – det kan jeg egentligt ikke huske mere. Men jeg bruger ikke LCD’en på bagsiden til andet end at at tjekke mit focus punkt.

mvh. kim

Besvar
Brian - fotomalia.dk november 1, 2011 - 11:16 am

Ha ha Kim – men du er jo også en gavet rotte, så det undre mig faktisk at du ikke bare har tapet LCD skærmen til…
.
Spøg til side – jeg kan godt lide at jeg ser et mere færdigt resultat bag på skærmen – Hvor meget efter redigere du typisk?

Besvar
kim november 1, 2011 - 5:35 pm

Hvor meget jeg efterredigerer, den var svær…
Hvis svaret skal gøres lidt blog-kommentarfelt-venligt og kort, må det vel være noget i stil med; 30-60 min. i rawconverteren, samme i PS. Dette er en grov generalisering, men dog en rettesnor. Jeg laver jo kun ca. 25-30 skud til ca. 3 motiver, når jeg er afsted. Så jeg er hurtigt færdig med at eliminere, og kan tillade mig lidt tid til fremkaldelsen.

Besvar
Brian - fotomalia.dk november 1, 2011 - 11:00 pm

Hold da op, du er jo en ren MADS… 60min i ACR og 60min i PS…
.
Jeg tror i snit jeg bruger 7 min i LR…
.
Men igen er det jo meget afhængigt af hvilken slags billeder man skyder… og dette var ikke for at sige at det er forkert at bruge så meget tid i efterbehandling, for det syntes jeg bestemt ikke det er 😉

Besvar
kim november 2, 2011 - 5:55 pm

7 min. i LR, det var et meget præcist bud, for en typisk redigering.
Jeg vil tro at Mads kunne opnå det samme på 1 min. i PS, som jeg kan på 30 min.

Selvom jeg ejer LR3.4.1, så er den aldrig rigtigt slået igennem herhjemme hos os. CS5 er mere mig. Måske jeg også kunne nå helt ned på 7 min. hvis jeg brugte picture style, eller hvad det nu kaldes på det “rigtige” kamera. Det ville på den anden side fjerne glæden ved efterbehandlingen – for mig i hvertfald. Som professionel er det jo ikke acceptabelt at fedte rundt i en efterbehandling, det ved jeg, men jeg er jo amatør, og kan nyde det i fulde drag 🙂

Ikke at jeg synes det er forkert at bruge kort tid i efterbehandlingen, hvis man er meget rutineret, eller bare prof. med korte deadlines 😉

Besvar
Brian - fotomalia.dk november 2, 2011 - 7:27 pm

He he ja 7min var ret præcist, men det er det nok i virkeligheden ikke – det var et kvalificeret bud, og nogen billeder bruger jeg mange timer/dage på, så hvad “min tid” er ved jeg ikke…
.
Det er jo forskelligt, og mine personlige billeder bruger jeg også meget mere tid på end dem der f.eks. “bare” skal bruges til regnskovens interne nyhedsmail..

Besvar
Brian - fotomalia.dk november 2, 2011 - 7:28 pm

Hov… Jeg tror ikke jeg spare tid på min picture control, den hjælper bare min kreativitet under selve fotograferingen…

Besvar
Jesper Videbæk oktober 31, 2011 - 8:33 pm

Jeg bruger heller ikke mit display til meget. Lige et hurtigt kig om framingen er korrekt og et kig på histogrammet. Jeg fremkalder hvert enkelt billede efter hvordan jeg synes det skal se ud og om det ligner virkeligheden eller ej bekymrer mig ikke.

Besvar
Brian - fotomalia.dk november 1, 2011 - 11:19 am

Jeg bruger faktisk aldrig den profilen fra kameraet, jeg laver også altid min helt egen fremkaldelse.
.
Nu har jeg jo efterhånden kigget en del af dine billeder, og jeg syntes det er en fed, tit meget grafisk stil du har! – Jeg tror det er super vigtigt at man følger hvad man føler for også gør det, det er det der får det hele til at give mening, og det giver gode billeder.
.
Jeg syntes du har din egen stil, og syntes det køre godt for dig med den – så keep it up
.
😉

Besvar
Jesper Videbæk november 1, 2011 - 5:10 pm

Mange tak Brian.
.
Som du er inde på, så er det ofte det grafiske udtryk jeg forfølger, og derfor betyder ikke ikke noget om det har hold i virkeligheden. Det er selvfølgelig noget andet ved portræt og produktfotografering, men jeg foretrækker nu at LCDen altid står på neutral idet jeg så kun arbejder med ét referencepunkt.
.
I øvrigt er skærmen på et Canon 40D så pivringe at den alligevel ikke kan vise noget som helst realistisk 🙂

Besvar
Brian - fotomalia.dk november 1, 2011 - 10:57 pm

Jeg tror i virkeligheden at dette som så meget andet handler om at man finder sin egen måde at gøre det på, også holder sig til det – det var jo egentlig det der gik galt for mig, hvis jeg ikke havde skruet på noget, så havde jeg aldrig gået i panik..

Besvar
(Quips) Billedprofil: FotoMalia oktober 29, 2013 - 10:53 pm

[…] Hvis du vil læse mere om “Picture control” så tjek dette indlæg […]

Besvar

Skriv et svar til Brian - fotomalia.dk Cancel Reply