Om at skabe et billede – måske en guide!

af Carsten Krog Pedersen

Jeg har for nylig nydt den ære at få valgt et billede som årets bedste naturfoto i Danmark 2017.

Det har givet stof til refleksion hos mig, for hvad har jeg egentlig gjort, for at nyde den ære og respekt fra mine kolleger?

Er det virkelig Danmarks bedste naturfoto??

Der bliver taget bunker af naturfotos og andre fotos og de deles over alt på medier og på nettet. Rigtigt mange af billederne er rigtigt gode og det er naturligvis dejligt. Men har man ambitioner om at vinde en konkurrence, som eksempelvis årets danske naturfotograf, Som foreningen “Danske Naturfotografer – NFD” arrangerer, så kræver det nok noget specielt.

Vi omgiver os til dagligt med annoncer og reklamer. Os der er kommet til, at søge på en pris eller lignende på et kamera, bliver ofte efterfølgende forfulgt af kameraer alle steder vi kommer på det fantastiske internet.

Men hvad får vi ud af at købe et kamera?

Nogle af os bukker under for det store liberal-økonomiske pres og med udsigten til skattelettelser, så er det måske ikke så sært. Vi får jo ultraskarpe linser og hurtighed, præcis autofokus og mange pixel som kan tage billeder i meget høj ISO. Alt sammen meget brugbare ting.

Men måske er det ikke nok til, at vinde en konkurrence?

Personlighed

Ser man på min overmand og konkurrencens naturlige vinder’s billeder (Her er naturligvis tale om FotoMalia’s egen Brian Rasmussen) så har disse billeder noget som ikke mange andre billeder har og det er genkendelighed. De har atmosfære, som er helt unik for dansk naturfotografi. Brian har arbejdet med dette udtryk i mange år, mere eller mindre målrettet og mere eller mindre bevidst. Men resultatet lader sig ikke fornægte. Brians billeder har personlighed, de fortæller lige så meget om Brian, som om motivet.

Åretes Naturfoto 2017

Fotoet er måske i virkeligheden udtryk for det samme, nemlig en mere eller mindre (nok mest mere!) ubevist arbejde med et bestemt udtryk. Det er i virkeligheden noget jeg altid har fornægtet. Jeg søgte nemlig inspiration alle steder. Jeg ville bruge det udtryk jeg havde lyst til, til ethvert givent billede, har min parole lydt.

Alligevel er der kommet noget snigende, noget som har gjort mine billeder genkendelige og noget som har adskilt mine billeder en smule, fra den store mængde af billeder som florere på nettet.

Hvad har jeg dog gjort?

Jo, jeg har ikke gjort noget specielt syntes jeg, andet at blive ramt af en interesse for en speciel vinkel. En interesse for at skabe et udtryk i mine billeder. Et udtryk som tilfører et gran af eventyr og poesi. Samtidig er jeg blevet ramt af kærlighed, til alt hvad der er billigt og som folk smider væk, altså gamle objektiver – i mit univers; Subjektiver.

Mine billeder er måske nok et udtryk for lang tids arbejde, som også Brians er. Men jeg skammer mig faktisk en lille smule ved ikke, at føle jeg har arbejdet så hårdt som jeg burde, for at få disse billeder.

Bedst under pres?

Mine tre bedst placerede billeder er således taget under et vist pres.

Årets naturfoto 2017, Olympus EM-5 og Meyer-Lydith 30 mm. f/3,5

Vinder billedet tog jeg under en aftentur til Bulbjerg, med en af mine gode venner – Johnny Møller, men efte at have taget nogle få billeder, satte blænden sig fast på mit gamle Meyer Lydith objektiv og jeg opgav fotograferingen.

Edderkoppen og dråben

Olympus EM-5 og Jena 50 mm. f/2,8

Dette billede er taget mens jeg underviste en praktikant, som havde lånt lidt forskelligt af mit grej og hun måtte tildeles en del opmærksomhed, for at få tingene til, at virke for hende. Det betød, at jeg måtte bruge det grej, der var efterladt til mig og når der var lidt tid hvor det virkede for hende, så kunne jeg forsøge, at finde et motiv til inspiration for praktikanten. Sådan fandt jeg så edderkoppen nederst i min have og tænkte, den må jeg lige se om jeg kan få lidt ud af.

Edderkoppen i spindelvævet

Olympus EM-5 og Helios 58 mm f/2

Billedet er taget mens familien pakkede bil. Vi var i sommerhus og var på vej hjem, men der lå en masse dug i morgengræsset og jeg var nødt til lige, at prøve, at få lidt bokeh. Det var sidst på efteråret og jeg vidste, at det var ved at være på det sidste med insekterne. Jeg tog mig derfor den frihed at fotografere i stedet for at pakke bil. Det resulterede i 15 minutter, før familien blev utålmodige og ville hjem.

Kend dig selv og dit grej

For at man kan nå dertil, at man kan skabe billeder på et øjeblik, så er man naturligvis nødt til at kende sit grej, sine subjektiver og sig selv. (og det tar lang tid, når man arbejder så umålrettet, som jeg gør!) Man er nødt til at være på plads, når lyset er der og så skal man ikke opgive på forhånd. Selv korte øjeblikke kan bruges til at skabe et billede.

Der er naturligvis andre billeder jeg har arbejdet dage, uger, måneder og år for at skabe, men de er ikke blevet placeret så højt i konkurrencen, hvilket jo er tankevækkende.

Men jeg tror reglen for et godt konkurrence billede må være at det skal kunne ses umiddelbart, men det skal også kunne gemme noget til senere. kompositions- og lidt farvelære er vigtige elementer. Plus det er vigtigt at have et udtryk i sine billeder, som skiller dem ud fra mængden.

Hvad dette udtryk så er, det er op til dig og din fantasi. Jeg tror den bedste måde at nå dertil er ikke at fokusere på det, men lade sine følelser og fornemmelser føre.

Jeg tror derfor, at min opfordring her til sidst må være; se bort fra hvad andre siger om hvordan et billede burde se ud. Find din egen vej!

I øvrigt kan du se lidt om mit arbejde her og lidt om den store stjerne over dem alle, nemlig soldugen.

Nationalpark TV 9/12 2017HD from Nationalpark Thy on Vimeo.

Relateret indlæg

Smid en kommentar til os