(T-DaG) Makrofotografering (Malene Østergaard Nielsen)

af Brian - fotomalia.dk

Makrofotografering er nok noget de fleste fotoentusiaster stifter bekendskab med når man først kommer igang med at fotografere, og det er ikke så underligt, for det er jo en fantastisk spændende verden!

I dette indlæg kommer denne uges gæst omkring hvorfor hun er så fascineret af makrofotografiet!

 

MALENE ØSTERGAARD NIELSEN

For nogen tid siden opdagede vi her på FotoMalia en ung dame med talent – talent inden for fotografiet! Den unge dame hedder Malene Østergaard Nielsen, og hun er fo nyligt startet på uddannelsen som fotograf!

At Malene har talent er vi ikke ene om at mene, hun har nemlig lige afsluttet grundforløbet med et flot 12 tal!

Trods det at hun kun lige har startet sin karriere, så har hun allerede lavet flere spændende projekter og udstillinger – blandt andet en super fed fotobog om forrådnelse, som vi måske også får lov at vise frem her på siden på et senere tidspunkt.

Malene bliver inspireret af naturen og elsker det simple og enkle, ensartede og stringente – hvilket tydeligt ses i dagens indlæg.

Ikke mere fra os – tag nu rigtig godt imod Malene Østergaard Nielsen

 

MAKROFOTOGRAFERING – SÅDAN STARTEDE DET

Da jeg fik mit første spejlreflekskamera som 16-årig, drømte jeg om at lave de der vildt flotte makrobilleder af smukke insekter og beduggede spindelvæv. Det var i hvert fald lige hvad jeg havde forestillet mig, at mit nye kamera kunne finde ud af at gøre for mig. Men jeg fandt hurtigt ud af, at der skulle mere til end et Canon 1000D og en kit-lens, for at lave disse fascinerende makrobilleder. I lang tid søgte jeg på nettet efter diverse løsninger, så jeg kunne komme i gang med makrofotografering. Tiden gik og jeg besluttede mig for at det var tid til at opgradere til et Canon 60D, og købe mig et makroobjektiv. Valget faldt på et Canon 100mm 2.8 makroobjektiv, og jeg må sige, at det ligger langt oppe i toppen på listen over de bedste køb jeg har gjort indtil videre.

I starten forsøgte jeg at fotografere insekter og spindelvæv, som jeg havde regnet med at jeg skulle. Men senere opdagede jeg, at makrofotografering kan bruges til så meget andet end det.

Jeg vil nu vise jer et lille udpluk af de makrobilleder jeg har produceret, og give jer 3 grunde til, hvorfor jeg holder så meget af makro.

 

GRUND #1 – DET GØR DET NEMT AT RYDDE OP I SIT BILLEDE

MAKROFOTOGRAFERING

 

På min skole blev mit hold og jeg en dag stillet overfor en opgave der lød nogenlunde sådan her:

Producér et billede der udtrykker form/shape og som gerne må være abstrakt. Billedet skal have en farve. Enten gul, grøn, rød eller blå skal være den bærende farve i billedet.

Det var på mange måder en drømmeopgave for mig. Former og linjer er elementer jeg godt kan lide at arbejde med, og ofte bruger når jeg fotograferer. En anden ting jeg elsker at arbejde med og fremhæve i mine billeder, er stærke og klare farver, så det her var lige en opgave for mig.

Jeg tog til den lokale kontorhandel og købte en pakke med papir i forskellige farver. Dem foldede jeg i forskellige størrelser og satte ovenpå et stykke papir af samme farve. Jeg satte mit Canon 60D på stativ, så det fotograferede det foldede papir ovenfra, og placerede det hele ved siden af et dagslysvindue som jeg sværger højt og helligt til. Normalt er det sjældent, at jeg bruger stativ til makrofotografering, men denne opgave krævede det, både på grund af den lille dybdeskarphed og den mængde lys der kom ind af mit vindue. Desuden fandt jeg det en del nemmere i denne situation, at ændre i min komposition ved at flytte rundt på papiret i stedet for kameraet. Jeg brugte en stor blænde, for at gøre alt andet end selve kanten på papiret skarpt. Det giver nogle meget tydelige linjer som bliver ret bærende for hele billedet, og det får et meget klart og grafisk udtryk.

Selvom jeg prøvede at fotografere rødt papir, blev det aldrig rigtigt til andet end magenta (lilla). Så den mørkerøde farve er lavet i Camera Raw og efterfølgende finpudset i Photoshop. Billedet er desuden ubeskåret.

Jeg elsker at tage et motiv, og gå så tæt på at det bliver svært at se, hvad det egentlig er. På den måde kan jeg lave billeder som fortæller en anden historie end om selve objektet. Det gjorde jeg blandt andet til denne opgave. Disse billeder handler om former, linjer, farve og f.eks. kan det røde billede ledes hen mod sensualitet og seksualitet. Det er ikke billeder om papir. Beskueren har ikke brug for at vide, at det er papir, for det er en helt anden historie, og dette er blandt andet en af grundene til, at jeg elsker makro. Makro gør det muligt, at komme så tæt på, at man virkelig kan rydde op i sit billede og få noget til at ligne noget helt andet, eller i hvert fald fjerne fokus fra, hvad det i virkeligheden er.

MAKROFOTOGRAFERING

På de to billeder for oven har jeg fotograferet en brun papirpose. Jeg har kun brugt én lampe med en standardreflektor) til at belyse med. På billedet til venstre har jeg krøllet posen sammen og sat lampen om bagved, så den lyser igennem posen. På billedet til højre er posen ikke krøllet sammen, men vender med siden til kameraet. Det er den lille fold nederst ved en papirpose man ser her. Ved hjælp af lyset, og ved at gå tæt på med makroobjektivet, giver jeg igen billedet et grafisk og abstrakt udtryk og det resulterer i et billede der i hvert fald ikke handler om en papirpose.

 

 

GRUND #2 – DET ER EN HELT NY VERDEN

Når man begynder at fotografere makro, opdager man en helt ny og stor verden. Man lægger mærke til en masse andre ting end man gjorde førhen, og pludselig er der 1 million nye motiver at fotografere. For mig er det lidt som en leg, og jeg synes det er vigtigt også at lade det være en leg engang i mellem. Man skal efter min mening ikke nødvendigvis følge mange af de regler der findes omkring makrofotografering.

Leg med lille dybdeskarphed i forbindelse med makrofotografering er noget af det jeg synes er aller sjovest. Jeg har stort set altid mit kamera indstillet til blændeprioritet, og jeg bevæger mig næsten altid i de store blænder.

Jeg kan godt lide at bruge dybdeskarpheden som et udtryk eller som en effekt i mit billede. Det kan være altafgørende for hvilket billede man ender ud med. Se bare de første papirbilleder for oven som ikke havde været det samme uden den lille dybdeskarphed.

Som nævnt før, er det sjældent jeg bruger stativ, selvom det anbefales i stor stil næsten alle steder man kan læse om makrofotografering. Det aller bedste er, at gå en tur ud i haven med kameraet i hånden, og lede efter spændende motiver. Det føler jeg, at jeg har de bedste muligheder for, når jeg nemt kan flytte mig og bevæge kameraet rundt. Jeg synes det giver en større frihed til at kunne se/opdage et godt billede.

Det giver selvfølgelig en større risiko for rystelser, men man lærer hurtigt at finde sine måder, hvorpå man kan gøre kameraet mere stabilt. Armene helt ind til kroppen og en rolig vejrtrækning kan minimere risikoen for rystelser. Hvis jeg kan komme til det, støtter jeg kameraet med mit knæ eller sætter det på jorden, en pæl, et bord eller hvad der nu ellers måtte være i nærheden.

5

 

Dette billede jeg har taget af noget lyng ude i haven. Jeg har brugt en lille dybdeskarphed for at skabe en dybde i billedet. Det er desuden fotograferet med håndholdt kamera, og jeg har benyttet mig af det dagslys der var den pågældende dag, for igen at få mere fokus på at lede efter det gode billede.

 

Jeg elsker at opdage nogle af de uskrevne fotografiske regler når jeg er ude og fotografere, som f.eks. regler for komposition eller forskellige farvesammensætninger. F.eks. en arkitekt der har tænkt den gyldne spiral ind i sin bygning, eller komplementærfarver i naturen som det også ses på dette billede hvor komplementærfarverne grøn og magenta (lilla) ses. Komplementærfarver fremhæver hinanden, de er kontraster. Kontrast giver følelsen af bevægelse og vores øjne reagerer lynhurtigt på bevægelse. Derfor kan forskellige former for kontrast være nyttigt at bruge i sit fotografi hvis man vil fange beskuerens opmærksomhed.

6

 

Nogle gange bruger jeg ganske simpelt også bare den lille dybdeskarphed fordi det ser for fedt ud.

MAKROFOTOGRAFERING

En grund mere til at elske makro:

Details!

 

 

GRUND #3 – MAN KAN FÅ MEGET UD AF LIDT

Der findes mange forskellige måder at lave makro på. Hvis man ikke har råd til et makroobjektiv, kan man f.eks. købe et close-up filter, som man kan sætte på sit objektiv eller nogle mellemringe og på den måde opnå en makro-effekt. Det har jeg ikke så meget erfaring med. Jeg har dog erfaring med noget, der kaldes en “reverse ring” eller “reversing ring”.

Det er en lille ring der kan købes billigt på Ebay eller Amazon, og som kan bruges til at sætte to objektiver sammen. Det foregår ved at jeg i mit tilfælde kan sætte mit 100mm makro på mit kamera, som jeg plejer, og skrue den lille ring på enden af objektivet. Derefter tager jeg mit 50mm 1.8 objektiv og vender det om og skruer det fast på den anden ende af ringen. Det giver en fokusafstand på omkring et par centimeter. Nu er der altså mulighed for at komme meget tæt på sit motiv.

Denne metode kræver et stativ og eventuelt også en fjernudløser, eller at man bruger selvudløseren i kameraet. Et lille pust kan ødelægge alt. Men når først man er igang er det svært at stoppe igen, og det er enormt sjovt at gå rundt og opdage endnu flere ting med sit kamera, som man ikke kan se med det blåtte øje.

Malene-makro-3

I 2013 lavede jeg en fotobog om frugter og grøntsagers forrådnelsesproces, og her brugte jeg denne metode for at kunne komme helt tæt på muggens udvikling. De to billeder foroven forestiller mug på et hindbær på to forskellige stadier af forrådnelsen.

Selv noget af det vi synes er aller mest ulækkert, simpelt og kedeligt kan blive til et smukt billede ved hjælp af de rigtige teknikker og de rigtige vinkler. Og det må være den største grund til jeg elsker makrofotografering, fordi det er der jeg kan tage noget ellers kedeligt, simpelt eller ulækkert og vende det om til noget jeg synes er smukt og interessant.

Jeg håber indlægget har givet lyst til at prøve at eksperimentere med makrofotografering, og den store verden det bringer med sig. Jeg kan kun opfordre til at prøve det af på den ene eller anden måde, da det er både lærerigt og sjovt 🙂

Hvis du vil se mere af mit arbejde, så kan du følge mig på min FaceBook side!

Spørgsmål svarer jeg gerne på min Face: www.facebook.com/MalenePhotography.dk

 

FOTOMALIA SIGER TAK

Stor tak til Malene for at dele hendes syn på makrofotografiet – jeg er sikker på der er et par gamle rotter der sidder tænker… Hmm der var skisme et par fede idéer jeg godt gad var kommet fra mit hovede…

sådan havde jeg det i hvertfald!

Relateret indlæg

6 Kommentarer

Steen Brølling januar 29, 2015 - 5:35 pm

Fedt Malene – så er jeg ikke den eneste “jeg-kan-ikke-komme-for-tæt-på” nørd der render rundt derude 🙂

Besvar
Malene Østergaard Nielsen januar 30, 2015 - 10:18 pm

Haha nej os må der være et par stykker af 😀

Besvar
Per Teilmann januar 31, 2015 - 1:20 pm

Jeg melder mig også gerne i koret 😉
Tak for en fin artikel og mere inspiration til mit foto-favorit-tema 🙂

Besvar
Poul Holm Pedersen februar 1, 2015 - 12:44 pm

Meget inspirerende !!

Besvar
Workflow - fra eksponering til arkivering marts 6, 2015 - 7:01 pm

[…] Jeg syntes at det ville være spændende at lave et blogindlæg på en fotoblog uden at bruge et eneste foto. Så hvis I skal mættes med gode billeder må I først lige tilbage til Malene Østergaard Nielsens fantastiske indlæg om makrofotografering […]

Besvar
Malene Østergaard Nielsen juni 9, 2015 - 8:33 am

Tak til jer også, dejligt at høre at nogle kan bruge det! 🙂

Besvar

Skriv et svar til Workflow - fra eksponering til arkivering Cancel Reply