Der har været en masse snak her på fotomalia omkring organisering af billeder. Det er også et stort problem for mig, men i min hverdag har jeg et endnu større problem, nemlig at skulle flytte mine filer ustanseligt fra computer til computer når jeg for eksempel skal lave bolgindlæg eller dele filer med de andre i Fotomaliateamet.
Når man så endelig har fået overført billederne til memorystikket og kommer ud til den computer hvor man skal bruge dem, så har man glemt halvdelen fordi det hele er så bøvlet.
Her er løsningen, og den er nem!!!
Jeg har fundet et program – som sikkert alle kender…. men det gjorde jeg ikke…
Det hedder DROPBOX!
Det går i al sin enkelthed ud på at man har en lagerplads – et eller andet sted i verden, på en skummel server, som man kan få adgang til overalt hvor man har netforbindelse.. ja og selvfølgelig en computer..
Alt dette er sikkert ikke noget nyt for mange, men grunden til at jeg ikke har brugt det før nu, er fordi jeg troede det var svært at finde ud af, MEN det er det ikke!!
Når programmet er installeret – hvilket tager 2 minutter, så ligger der et lille ikon i ens “system tray” som hele tiden sørger for at alt hvad der ligger på ens Dropbox server er up-to-date. Uploadhastigheden til serveren er fænomenal og der er ingen flaskehalse som gør det langsomt, man kan endda streame video direkte fra serveren.
Nå men, samtidig ligger programmet en “aktiv” mappe på skrivebordet. Denne mappe åbner man bare som enhver anden mappe og drag-and-dropper de filer over i som man gerne vil have på serveren. Så sørger programmet helt automatisk for at det bliver lagt op. SMART! OG NEMT!
Afhængig af filstørrelsen selvfølgelig, tager det kun et øjeblik og det hele ligger nu tilgængeligt i en mappe som man kan få adgang til overalt.
Den fil der hedder Strip.jpg har ikke noget med en stripper at gøre, vi er ikke den slags hjemmeside…
Nu behøver man ikke længere at tænke over om man har tabt ens memorystik med IT Factory’s skjulte penge informationer eller om man nu har husket at tage det med derhen hvor man skal bruge det.
Det helt vildt fede ved alt det her, er som jeg nu har sagt mange gange, det er NEMT og sidst men ikke mindst, hvis man kan nøjes med 2 gigabyte lagerplads, er det GRATIS!!
Det kan bruges til at dele filer mellem kolleger og venner på en sikker måde og til backup af vigtige filer eller mails.
Skulle man få brug for mere lagerplads koster det latterligt lidt at opgradere til 50 gigabyte og så er der plads nok til mig ihvertfald.
Tak fordi i kigge med – Nå ja.. og her kan i downloade det 🙂
7 Kommentarer
Jeg har nu i små 3 uger brugt Livedrive, med ubegrænset plads, det er bare så fedt. Livedrive laver simpelthen et drev på computeren og deri kan man så smide alt det man vil og har så adgang til det hvor som helst og hvis man har flere pcér, er det hele synkroniseret på alle. Men det aller smarteste er, at selvom det er et drev som ligger online, så har jeg adgang til alle mine filer selvom jeg er offline. Smart.
Hej Catarina.
Tak for tippet.
Det viker faktisk på samme måde med Dropbox, man kan selv vælge om man vil synkronisere computerne eller om man vil selektivt downloade filerne fra serveren.
LiveDrive ser nu billigere ud.. hmm… 🙂
Wuuuuhuuu Kasper det er for fedt. Jeg har lige hentet Android app’en til min tlf. så nu har jeg vores billeder med overalt. Har allerede lige testet et af dem fra i går 😉 Nice!
Jeg kender godt Dropbox, mine sønner bruger den gratis del til deres skolesager, sådan at de synkronisere hver gang de lukker computeren. 🙂 Ikke nok med det Livedrive er billigere så har du også ubegrænset plads, jeg har lige nu 55BG liggende. 🙂
Ups der skulle så stå 155GB
# Catarina. Det er nemlig tæskesmart. Det er da helt vildt at du har uploaded 155 GB!!!! Er det alle billeder du nogensinde har taget? Eller har du bare downloaded hele internettet? 🙂
Det er alle billeder og alle doc. + en del film som som jeg har brugt HandBrake til at konvertere til MPEG4 og musik. 🙂