Det besværlige landskab

af Jon Detlefsen

Landskabsfoto? Det er da bare at fotografere den flotte udsigt…

Har du nogensinde prøvet at stå foran det smukkeste landskab, der med et trylleslag bliver forvandlet til et fladt, intetsigende billede, når du forsøger at forevige det med dit kamera?

Det har jeg. Masser af gange. Jeg synes, landskabsfoto er en af de aller sværeste kategorier inden for naturfoto. Når udsigten er fantastisk, forsøger jeg typisk at få det hele med på mit landskabsbillede, og magien forsvinder som dug for solen. Det fungerer bare ikke, og det er hamrende frustrerende.

Jeg betragter absolut ikke mig selv som landskabsfotograf. Oftest forsøger jeg at undgå landskaber ganske simpelt fordi, jeg har svært ved at få dem til at lykkedes.

Men nu skal man jo ikke lade sig slå ud af, at noget er vanskeligt. Tværtimod. Både ved at observere de fotografer, der på mystisk vis evner at lave interessante landskabsbilleder, og ved selv at eksperimentere, er jeg kommet frem til et par kneb, der letter det hele en smule.

Keep it simple

Enkelthed virker ved landskabsbilleder, ligesom det jo gør ved fotografering generelt. I stedet for at prøve at fotografere alt, så prøv at lave en analyse af, hvad det er ved udsigten foran dig, der hovedsageligt fanger din interesse.

Vang i Norge. Sneen i sig selv medvirker til ro i billedet, og snestormen, der slører detaljerne med den fygende sne, gør det hele endnu mere minimalistisk. Grej: Nikon D300s + Nikkor 70-200 f/2.8 VRII. Indstillinger: 1/500 sek., f/8, ISO-200, 150mm.Vang i Norge. Sneen i sig selv medvirker til ro i billedet, og snestormen, der slører detaljerne med den fygende sne, gør det hele endnu mere minimalistisk. Grej: Nikon D300s + Nikkor 70-200 f/2.8 VRII. Indstillinger: 1/500 sek., f/8, ISO-200, 150mm.

Jeg har tidligere skrevet om at finde essensen og formidle den i sine billeder. Om at sortere støjen fra og finde frem til det væsentlige. Og det er netop, hvad du gør, når du for dig selv udpeger den detalje i landskabet, du særligt hæfter dig ved.

Det kan være et træ, en flod, en sten. Eller mere abstrakt nogle linjer, der i sig selv fungerer og skaber et godt landskabsbillede. Og naturligvis kan det også være en kombination af flere elementer.

Drop himlen

Det er der flere gode grunde til. Helt lavpraktisk er kontrasten mellem himmel og jord vanskelig at eksponere korrekt. Det lyse mod det mørke. Ved at komponere uden himmel, smutter du let udenom besværet ved at skulle bruge gradueringsfiltre. Det er lidt som at springe over, hvor gærdet er lavest, hvilket jeg er stor fortaler for.

Jeg er helt ærligt ikke den mest tålmodige fotograf. Jeg ses meget sjældent med kameraet på stativ og med skiftende filtre, waterpas og alt det andet nørdegrej, som de virkelige eksperter i landskabsfoto bruger. Det kræver desuden en masse planlægning, og det kræver meget ofte, at man skal uhyggeligt tidligt ud af fjerene for at komme før solen. Ingen af delene er mine spidskompetencer.

Meget typisk for min tilgang til landskabsfoto. Et snapshot fra en rasteplads et eller andet sted i Sydnorge. Grej: Nikon D300s + Nikkor 70-200 f/2.8 VRII. Indstillinger: 1/640 sek., f/6.3, ISO-200, 155mm.Meget typisk for min tilgang til landskabsfoto. Et snapshot fra en rasteplads et eller andet sted i Sydnorge. Grej: Nikon D300s + Nikkor 70-200 f/2.8 VRII. Indstillinger: 1/640 sek., f/6.3, ISO-200, 155mm.

Landskabsfoto med tele

En anden god grund til at droppe himlen hænger sammen med princippet om enkelthed. Ved at lave udsnit af helheden, af hele landskabet, definerer man særlige detaljer, og det fungerer ofte rigtig godt uden at inddrage himlen i den ligning.

Ynglingsoptikken, 70-200, er helt perfekt til landskabsudsnit. Her har du et suverænt og fleksibel objektiv til at finde detaljen i landskabet med.

Landskab med vidvinkel kræver enten en super dygtig landskabsfotograf eller et taknemmeligt landskab, eksempelvis bjerge, hvor man får det hele forærende. Landskabsfoto med vidvinkel i flade, kedelige Danmark holder jeg mig generelt langt væk fra. Og jeg nærer en dyb beundring for dem, som evner at lave landskabsfoto her efter den klassiske formel. Og som vel at mærke lykkedes med det.

Et atypisk landskabsbillede for mit vedkommende - lavet med vidvinkel. Jeg kunne ikke stå for western-landskabet her, hvor Yellowstone River bugter sig gennem kløften. Grej: Nikon D3s + Tamron 17-35 f/2.8-4. Indstillinger: 1/1000 sek., f/11, ISO-400, 30mm.Et atypisk landskabsbillede for mit vedkommende – lavet med vidvinkel. Jeg kunne ikke stå for western-landskabet her, hvor Yellowstone River bugter sig gennem kløften. Grej: Nikon D3s + Tamron 17-35 f/2.8-4. Indstillinger: 1/1000 sek., f/11, ISO-400, 30mm.

Geometri

Kompositionen i landskabsbilledet kan ofte tænkes matematisk. Nærmere bestemt geometrisk og endnu nærmere bestemt trigonometrisk. Trekanter. De bruges helt klassisk i kunsten af flere grunde. Trekanten i sig selv rummer en spændende dynamik, den kan fungere som forsvindingspunkt og kan derved give dybde i billedet, og den er en grundform, der i sin kompleksitet byder på uanede muligheder.

Prøv at inddele landskabet foran dig i former og figurer. Ofte er den trekanterne, der giver de spændstige og spændende kompositioner. Ud over de klassiske regler om komposition gælder det om at finde en komposition, der giver ro, balance og rytme. Eller det modsatte, hvis man er vovet og har styr på sit budskab. Skal reglerne brydes, skal det give mening.

Landskabsfoto med stor blænde - lille blændetal og snæver skarphedsflade. Traditionelt et no go i landskabsfoto, men der er heldigvis ikke nedfældet nogen love imod det. Fussingø ved Randers. Grej: Nikon D3s + Nikkor 70-200 f/2.8 VRII. Indstillinger: 1/500 sek., f/2.8, ISO-800, 200mm.Landskabsfoto med stor blænde – lille blændetal og snæver skarphedsflade. Traditionelt et no go i landskabsfoto, men der er heldigvis ikke nedfældet nogen love imod det. Fussingø ved Randers. Grej: Nikon D3s + Nikkor 70-200 f/2.8 VRII. Indstillinger: 1/500 sek., f/2.8, ISO-800, 200mm.

Indstillinger

Ja, indstillingerne er selvfølgelig helt individuelle i forhold til, hvad du vil. Der findes dog nogle tommelfingerregler, som man aldrig går helt galt i byen, okay naturen, med.

For at opnå stor dybdeskarphed, skal blænden være lille – altså stort blændetal f.eks. blænde 8 eller 11. Men der står ikke i nogen lov, at landskabsfoto absolut skal laves med stor dybdeskarphed. Hvorfor ikke forsøge sig med en lille skarphedsdybde på eksempelvis blænde 2.8?

Og jo mindre blænde, jo mindre lys og derfor jo langsommere lukkertid. Brugen af stativ øger stabilitet og modvirker rystelser ved lav lukker. Og modvirker derved utilsigtet uskarphed i billedet.

Et klassisk landskabsbillede. Smuk solopgang, langsom lukker og kameraet på stativ. Fussingø ved Randers. Grej: Nikon D300s + Tamron 17-35 f/2.8-4. Indstillinger: 2 sek., f/16, ISO-100, 17mm.Et klassisk landskabsbillede. Smuk solopgang, langsom lukker og kameraet på stativ. Fussingø ved Randers. Grej: Nikon D300s + Tamron 17-35 f/2.8-4. Indstillinger: 2 sek., f/16, ISO-100, 17mm.

Landskab som snapshot

Der findes mange meget dygtige og perfektionistiske landskabsfotografer, hvor hysterisk skarphed, utrolige farver og bevægelsesslørede skyer og vand, alt sammen i de smukkeste og mest perfekte solopgange, udgør en imponerende helhed.

Når ophidselsen så småt har lagt sig efter at have måbet over de første 1000 super perfekte landskabsbilleder, begynder de dog at blive lidt kedelige, synes jeg. Det er nogle gange som om, teknikken overskygger billedet. Som om det er for grejnørderiets skyld, at billedet er blevet til. Og det er ok. Heldigvis er vi forskellige og har forskellig smag. Jeg synes ofte, landskabsbillederne er for perfekte og dermed for kedelige. Men det er bare min smag.

Her er flere elementer kombineret: Der er lavet et klart og velovervejet udsnit af landskabet, himlen er droppet, og der er komponeret geometrisk - trekanter trekanter trekanter. Grand Canyon of Yellowstone. Grej: Nikon D3s + Nikkor 70-200 f/2.8 VRII. Indstillinger: 1/500 sek., f/11, ISO-800, 70mm.Her er flere elementer kombineret: Der er lavet et klart og velovervejet udsnit af landskabet, himlen er droppet, og der er komponeret geometrisk – trekanter trekanter trekanter. Grand Canyon of Yellowstone. Grej: Nikon D3s + Nikkor 70-200 f/2.8 VRII. Indstillinger: 1/500 sek., f/11, ISO-800, 70mm.

Mine landskabsbilleder er langt fra perfekte, og det kommer de aldrig til at blive. Ikke teknisk i hvert fald. De er nærmere snapshots, situationer, udsnit af noget, jeg falder over – og falder for. Oftest uplanlagt.

Hvordan er din tilgang til landskabsfoto?

Relateret indlæg

9 Kommentarer

Michael B. Rasmussen februar 3, 2015 - 9:58 am

Ha elsker din ærlighed med dine spidskompetencer 🙂 lider af nøjagtigt samme problemer med planlægning men mest af alt med at komme uhyggeligt tidligt op om morgenen.

Flotte billeder og super artikel

Besvar
Jon Detlefsen februar 6, 2015 - 3:51 pm

Tusind tak for kommentaren, Michael:) Jep, med ærlighed kommer man længst. Og heldigvis kan det godt lade sig gøre at lave gode billeder på andre tidspunkter, end når man bør ligge og sove;)

Besvar
jacobadk februar 4, 2015 - 4:01 pm

Landskabsbilleder er heller ikke det jeg oftest kaster mig ud i, men af og til lykkedes det bare maks.
Valget af objektiv, tele kontra hvidvinkel, giver helt forskellige udtryk, forgrund eller ej, farvespil, kontraster… der er så mange ting der… oftest så ser det desværre bare bedre ud i hovedet, inden man trykkede på udløseren end det man ser bag på kameraet bagefter.

Kan iøvrigt godt lide at motiverne er fra alle de store steder… yellowstone, norge… Fussingø 🙂

Besvar
Jon Detlefsen februar 6, 2015 - 3:55 pm

Hej Jacob – tak for kommentaren:) Ja, Fussingø er virkelig et af de store steder. Det skal klart opleves. Og det er netop meget typisk, at virkeligheden og det, man forestiller sig inde i hovedet, helt mister magien, når det foreviges på hukommelseskortet. Som sagt, jeg holder meget af løsningen med tele – så er det til at overskue, når man koncentrerer sig om de få detaljer:)

Besvar
L Westring marts 20, 2018 - 12:41 pm

Hej tak for fine fotos – er det fra vest siden af Fussingø? 🙂

Besvar
Jon Detlefsen marts 24, 2018 - 5:36 pm

Tak og velbekomme – ja, det er fra vestsiden:)

Besvar
Landskabet i dagens lys - FotoMalia februar 12, 2015 - 9:10 pm

[…] pm) (T-DaG) – Street-foto af Flemming Molte Karlsen (februar 6, 2015 3:13 pm) Det besværlige landskab (februar 3, 2015 8:08 am) Workflow – fra eksponering til arkivering (januar 31, […]

Besvar
Anja Robanke maj 18, 2017 - 9:17 am

Great!!! Sugede lige nogle fif til mig. For synes det er svært med det landkabfotografi Tak for dine gode og lige til ord???

Besvar
Jon Detlefsen maj 18, 2017 - 10:15 pm

Perfekt Anja:D Velbekomme! Du er lige midt i landskabsfoto-hotspot nr. 1 lige nu. Kan da godt være en smule misundelig. Håber virkelig du nyder det og dejligt at du finder lidt inspiration her. Bliver det for meget med alt den skønhed deroppe, kan du jo holde ferie en weekend i DK på fotofestival:)

Besvar

Skriv et svar til Jon Detlefsen Cancel Reply