Komposition (et tankespil)

af Brian - fotomalia.dk

Da jeg var ude at løbe idag faldt mine tanker lidt på komposition, og det er jo et STORT emne, men der var en bestemt ting som jeg gruplede over.

hvad tænker i

Kompositon er en jo en stor del af det der får et billede til at virke, men hvordan bliver man god til at komponere sine billede?

Det er her i skal hjælpe, og jeg håber i vil lege med!

Evnen til at komponere, er det en evne som man er født med, eller er det noget man kan lære ved at læse en bog – Ja der er massere af teorier og masser af viden omkring emnet, men kan det lade sig gøre at lære de teorier så grundigt at man rent faktisk kan bruge dem når “lokummet brænder”, eller falder man alligevel tilbage til hvad der ligger naturligt for en når man står i en presset situation?

Hvad mener i om komposition, hvordan gør man sig bedre?

Som sagt så håber jeg at der er nogen af jer der ude, der er friske på at “diskutere” lidt om emnet!

Relateret indlæg

21 Kommentarer

SarahF august 18, 2011 - 10:19 pm

Jeg tror det er en evne, man er født til, men man først skal opdage ved for eksempel at læse i bøger om komposition for at blive opmærksom på det. For at være helt ærlig så er den eneste kompositionsregel jeg bruger regelmæssigt “Rule of thirds” resten er ligesom bare naturligt.

Besvar
Brian - fotomalia.dk august 22, 2011 - 8:18 pm

“Rule of thirds” (ikke at forveksle med “det gyldnesnit”) er en rigtig god huske regel, og den bruger jeg også rigtig tit – specielt når det skal gå stærkt!
.
Man skal bare passe på at man ikke kommer til at bruge den for meget, for så er det meget tydeligt hvis man kigger igennem en større række af billeder – så dejligt at du også bruger det der falder dig naturligt ind!

Besvar
SarahF august 23, 2011 - 1:50 pm

Åhh det var “det gyldne snit” jeg mente. Der kan man bare se, hvor meget jeg tænker over det.

Besvar
Per Vemmelev august 19, 2011 - 12:46 pm

Jeg syntes at have erfaret at kvinder er gode til at se kompositionerne…

men jeg tror det er noget man sagtens kan øve sig på. Jeg har Kasper Tybjergs bog – kompositioner, og selvom at jeg har kigget den igennem flere gange, så syntes jeg den er godt at tage frem engang imellem, for at få inspiration, og ide til nye vinkler på gamle motiver.

Besvar
Brian - fotomalia.dk august 22, 2011 - 8:15 pm

Caspers bog om Komposition er en rigtig god og meget gennemarbejdet bog, som favner bredt, den er helt sikkert et rigtig godt sted at starte hvis man syntes at komposition er et spændende emne.

Besvar
Rasmus august 19, 2011 - 6:38 pm

Ingen er som udgangspunkt født til noget som helst – ud over de mest basale menneskelige færdigheder såsom at trække vejret mm. Alt andet er noget man skal tillære sig, også herunder komposition. Nogen kan dog have nemmere ved at lære end andre.

Besvar
Kim august 19, 2011 - 9:55 pm

Det var meget kategorisk Rasmus…

Besvar
Rasmus august 20, 2011 - 9:38 am

Ja, men jeg skrev jo også at det var som udgangspunkt. Dermed ikke udelukket terioen om superbørn, dvs. børn der fra en alder af 5-6 år kan spille alle Bethovens værker osv. Men jeg tror ikke at alle dygtige fotografer har været superbørn. Jeg tror dermed ikke at de er født med deres evner til at komponere billeder, men derimod en lyst og vilje til at ville lære og træne i dette, for på et tidspunkt at blive gode til det.

Besvar
Michael Bunker august 21, 2011 - 10:25 am

Hej Rasmus.. jeg er som udgangspunkt MEGET enig med dig!!.. vi er ikke født med evnen til at komponere billeder eller spille klaver. derfor er det svært at sige hvad har fx. gjort Tiger Woods til det talent han er idag?.. hvor stor del er genmateriale fra fødslen og hvor stor del af stimuli gennem opvæksten. Jeg har holdt nogle foredrag sammen med Rasmus Ankersen som har forsket i “talent DNA” og han læser sig en del op af at talentet udvikles gennem stimuli i opvæksten… men så kan man jo ikke gå helt uden om H. Gardner som jo taler om vores forskellige IQ’er som jo også spiller ind i vores evne til at udvikle talent… jeg tror derfor at svaret må ligge i en kombination, men stadig med fokus på at hvis vi vil, så kan vi med tankens kræft udvikle vores karakter og dermed blive gode til det vi nu ønsker at blive gode til …

Besvar
SarahF august 21, 2011 - 11:04 am

Både ja og nej. Selvfølgelig er ingen født med alle kompositionsregler inde i hovedet, men alle kan da, selv fra de er meget meget små, bedømme om de kan lide noget eller ej.

Besvar
Michael Bunker august 20, 2011 - 9:41 am

whoooww det er et stort emne som bliver taget op her og spændende at Sara mener og Rasmus mener at vi som udgangspunkt ikke er født til noget, og så er der Per som syntes at have erfaret at kvinder er bedre til det end mænd:-)

Men der er også en masse teori på området komposition og det gør jo dette endnu mere spændende og nok umuligt at finde et svar man kan sætte 2 streger under. Som Brian engang skrev i et tidligere indlæg, så skal man ikke hænge sig for meget kompositionsregler, for det kan jo netop være det med at tolke reglerne kreativt, eller give dem kant, der kan skabe det fede billede:-) og så kan man så lige komplicere det yderligere ved at huske på at det er individuelt hvad man syntes er et fedt billede

Så når et billede er fedt eller “virker” så er det fordi at det kompositorisk (og dermed også fototeknisk) underbygger billedets formål.. og det er min påstand at alle som ikke er mentalt eller fysiks hæmmet, kan lære at blive en fantastisk fotograf…

For at blive en super fotograf eller elitær på noget område, er der en lang rakke områder som skal have udøverens fokus, og det er ikke kune et spørgsmål om at komme ud og skyde en hulens masse billeder… det vil være en rigtig stor del af udviklingen, men der hvor man flytter udviklingen når man komme op på en højere niveau, er graden af selvindsigt, og mental balance, dette skyldes blandt andet at det kræver rigtig meget robusthed at køre konstant fokus på forbedring, selv de fede billeder man har taget vurdere man udfra en tanke om, hvordan de kan blive bedre.. men det er der en laaang række teknikker til. ved at kende sine egne faldgrupper og dermed også stærke kompetencer er det nemmere at justere sin performance i forhold til at lave produkter til mennersker med andet eller ligefrem modsat paradigme…

Men der ligger rigtig meget i emnet, for spørgsmålet er jo også i hvilken grad skal man “kontrollere” kreativitet. i Forbindelse min mine studier på Harvard analyserede jeg performance ledelse i designledet ved Shanghai Tan….. og det er ikke helt uproblematisk at styre kreativitet for hårdt:-)

Besvar
kim august 21, 2011 - 8:30 am

Thumbs up herfra, Michael.
Selvindsigt er et nøgleord – blandt en perlerække af andre.
Som du skriver, et stooort emne – der ikke liiige lader sig kategorisere helt så nemt.

Selv den erkendelse, kræver selvindsigt…

Besvar
Brian - fotomalia.dk august 22, 2011 - 8:21 pm

Dejligt og lærerigt!

Besvar
Kasper - fotomalia.dk august 21, 2011 - 10:34 am

Jeg tror jeg er mentalt hæmmet….

Besvar
kim august 21, 2011 - 11:09 am

hehehe….

Besvar
Mads - fotomalia.dk august 21, 2011 - 12:51 pm

Ditto…altså at du er det 😉

Besvar
Kasper - fotomalia.dk august 21, 2011 - 2:00 pm

HEY!!

Besvar
Brian - fotomalia.dk august 22, 2011 - 8:23 pm

Ja dig er der sku ingen der kan lære at fotografere, har du lært at stille skarpt nu eller bøvler du stadig med det!
.
At stille skarpt har været et af kaspers store problemer i alle de år jeg har kend ham – faktisk var vi på et tidspunkt inde på om det måske ville være nemmere at det bare var hans stil at lave uskarpe billede – det er der jo nogen der godt kan lide;-)

Besvar
Brian - fotomalia.dk august 22, 2011 - 8:13 pm

Hold da op – Sikke en masse fed feedback, det er sku fedt..
.
Jeg tror faktisk at de fleste her er ret enige, man skal bare huske på at det som nogen anser for at være medfødt, kan være miljø betinget, for det er jo ikke altid at vi selv ved hvad det er der påvirker os underbevidst.
.
Jeg er sikker på at man kan gøre sig bedre til at komponere sit billede, men jeg tror det er meget individuelt hvad der skal til for at rykke på ens nuværende niveau. For nogen er kompositions teorier vejen, og for dem kan det være enormt givende at læse en bog om emnet – Men for andre kan det at skulle tage stilling til om ens komposition nu overholder diverse teorier, være stærkt destruktivt for deres kreativitet og derved ødelæggende for den komposition der falder dem naturligt (pga miljø betingede påvirkninger tideligere i deres liv).
.
Jeg har efterhånden læst min del af kompositions bøger, og jeg ved af erfaring, at jeg ikke aktivt skal tænke over hvordan jeg skal komponere mit billede, det sætter min kreativitet ud af spillet, og billedet ender med at være kedeligt. – Dermed siger jeg ikke at det er spildt at jeg har læst mine bøger,, fordi jeg bruger “teorierne”, kombineret med min egen smag til at bedømme mine billeder, og er her meget kritisk overfor mig selv – og det er her jeg lære/påvirker mit nuværende “miljø betingede ” niveau.
.
Det er som sagt bare sådan jeg ser på det, og jeg syntes det er super spændende at der er så mange der har budt ind.
.
Lige et spørgsmål mere – Hvordan rykker i selv på jeres nuværende niveau?

Besvar
michael Bunker august 22, 2011 - 8:57 pm

Ja Brian jeg kan jo ikke lade være og må lige sparke lidt mere ind her, for du taler lige ind i et emne hvor jeg har lagt mit livs energi i at bliver dygtig.

For at blive dygtigere skal man arbejde på 3 planer, 1) Skolebænk læring 2) praktisk træning 3) coaching og feedback. .. for at skulle kunne arbejde målrettet med praktisk træning og feedback og coaching, så skal man have fat i egen mentale robusthed, selvindsigt og vilje. Det nytter jo ikke at træne hvis man ikke vil anerkende at der er “små fejl” i sine bedste billeder, eller at få feedback hvis man så får behov for at lave forklarmigrøv…og man skal så samtidigt kunne rumme at ens ynglingsbillede bliver sablet uden man mister troen på at man kan blive god, eller motivationen for at stå op igen imorgen kl 04.00 for at prøve igen.

For min udvikling som glad amatørfotograf sætter jeg stor pris på 2 ting, at prioritere at komme ud og få skudt en masse billeder og forsøge at finde interessante motiver og historier og så efterfølgende få feedback fra en fotograf hvis arbejde jeg har respekt for. Men det er også vigtigt at jeg modtager ordentlig feedback, det er for mig ikke nok at få info om at at min komposition ikke er super fed! for mig er god feedback at fotografen ser på billedet og fortæller om sin oplevelse, hvad billedets komposition giver a følelse og hvad der er af godt råd til et bedre billede. (oplevelse, følelse og godt råd) dette kan med fordel anvendes i alt feedback:-)

Besvar
Brian - fotomalia.dk august 22, 2011 - 9:17 pm

Hej Mester…
.
Helt enig i at feedback er en vigtig del af “trekløveren”, og jeg er også helt enig i at man er nød til at få den fra en part, som jeg give den “konstruktivt” – Vi har flere gange snakket om din “oplevelse, følelse og godt råd”, og det er helt sikkert noget jeg har taget til mig og noget jeg vil forsøge at bruge frem af rettet!
.
Glæder mig forresten til at høre din feedback på det jeg har sendt dig!

Besvar

Skriv et svar til Kim Cancel Reply