Gitzo eller Manfrotto?

af Kasper - fotomalia.dk

Det er faktisk ikke helt det´ der er spørgsmålet.. Spørgsmålet er om du er af en almindelig velhavende familie eller om du er milliardær.. Er du bare helt almindelig rig, så har du kun råd til Manfrotto, men er du derimod dot com milliardær, ja så kan du vælge.

Jeg har længe været på udkig efter et rigtigt lækkert stativ til erstatning for mit ellers superlækre, 400 kr dyre Velbon som efterhånden mangler alle plastik dimser og gummifødder…. Velbon… eeeeeejjj..

LÆKRE, MEGET LÆKRE stativer!

Nu vi er kommet blandt de store spillere, har jeg mulighed for at teste noget ordentligt gear! I dag landede der så en militærhelikopter med et par bevæbnede vagter som afleverede to MEGET lækre stativer til mig. Jeg tester i dag “Manfrottos 055 CXPRO3 FIBER STATIV” til 3.095 kr og Gitzo’s “GT2531 MOUNTANIER TRIPOD 3 SEC” til 5.295 kr.

Disse uhyggeligt lækre stativer skal behandles som de var den originale uafhængighedserklæring… Med fine hvide handsker!

Aaaaaaahhhhhhhh… Kulfiber….mmmmmmums! Aluminium er bare SÅ 2010..

NÅ! Hvor skal vi begynde..? Havde jeg bare fået ét af stativerne til test, havde jeg nok rost det helt op i skyerne uanset hvilket af de to jeg havde fået, men det er rigtig spændende når man har to stativer som begge hævder at være det bedste… men hvad er så det bedste..?
Lad os starte med at kigge på den største umiddelbare forskel på stativerne.. “Click” systemerne til at justere benene med.

Manfrotto sætter sin lid til det gode gamle vippedims system, som de fleste stativer har. Vippesystemet kender i jo sikkert allesammen. Vipperne der sidder på Manfrotto’s stativer er meget gedigne  og føles rigtig lækre. Der kommer ikke en lyd fra dem når man løsner dem eller spænder dem, som der nogengange kan komme fra de billigere stativer (knirk!). Super kvalitet! Beslaget som vipperne spænder omkring er bredt og gør benet stabilt.

Gitzo har derimod opfundet deres helt eget drejespændesystem. Når jeg har kigget på Gitzo stativer før i tiden, er det altid denne feature sælgerne fremhæver. Jeg kan umiddelbart ikke se at det skulle være en forbedring fra vippesystemet, men med lidt tilvænning tror jeg at det er nemmere og hurtigere at betjene. Mange tror at når der er tale om et drejespændesystem, så skal man dreje og dreje og dreje for at løsne eller spænde… Det er slet ikke tilfældet ved Gitzo’s stativer, drejedimsen skal bare drejes få grader for at spænde eller løsne.. Det er fandme smart! Ikke nok med det, vippedimserne sidder ALTID fast når man skal have stativet ud af rygsækken, det gør Gitzo’s ikke… for det er ikke noget der kan hænge fast!

MEN! og det er et kæmpe MEN!! Når jeg står ude i naturen og skal tage billeder af en ko og stativet lige skal justeres hurtigt, så har dette stativ en kæmpe fejl! Efter min ydmyge mening…. Når man løsner benet på Gitzo’s stativer, er det ikke løst nok til selv at falde ned…. Det gør det på Manfrotto’s stativer! Jeg ved ikke hvor meget det betyder for jer, men det er da vildt irriterende at man skal bukke sig ned og trække i benet for at få det ud.. Så har koen man skal fotografere da flyttet sig… hmmm..

Men Gitzo skal lige have oprejsning efter den påtale. Skruen der sidder i toppen på alle stativer er ALTID den forkerte i forhold til den man skal bruge! Manfrotto’s løsning er at den store skrue passer i deres hoveder og det er derfor krævet at man skal sætte et hoved på stativet for at få et kamera på… Nogengange har de så lavet det sådan at der sidder en lille skrue med et stort gevindstykke udenpå. Hvis man så skal bruge det lille gevind, så skruer man bare det store gevind af….. og hvad så…? Ja så smider man med 100% sikkerhed det yderste gevindstykke væk fordi det er så lille.! Det har Gitzo fundet den perfekte løsning på.. og her er den så!!! En vendbar skrue!!!! De kan sgu tænke derovre!

Her er Manfrotto’s gevind løsning.. et kæmpestort fedt gevind. SMAK! Værsgo´! Tja… Det er jo også billigere.. Men hvis Gitzo ikke har patent på deres vendbare gevind – hvilket jeg ikke tror de har, så kopier det da!!

Nå men nu hvor begge stativer har fået lidt høvl, så kan vi gå videre med de lækre detaljer som begge stativer har masser af!

Gitzooooo! Er du gal mand! Det man betaler ekstra for er at der sidder nogle meget blege men meget kloge ingeniører og tænker hele dagen, hele året… altid!

Hvad er pointen i at købe sig et monster dyrt og monster let stativ, når alle ved at det mest stabile stativ, er et der vejer 5o kg! Det er ligepræcis derfor at man kan læse i alle fotoblade at man skal hænge sin taske eller noget andet tungt under midterstangen på stativet for at tynge det ned og derved få mere stabilitet. Ved de fleste stativer, kræver det snor, gaffatape og opfindsomhed at få tasken til at hænge nedenunder stativet, men igen har Gitzo selvfølgelig fundet en meget elegant løsning! Der sidder en lille udtrækkelig krog i bunden af midterstangen.!

OK nu bliver jeg mærkelig! Det er den lækreste krog jeg nogensinde har set! Kanterne på den er afrundet og bløde at røre ved. ALLE andre fjedre i verden, knirker når de bliver påvirket.. Ikke når Gitzo har lavet det! Og så den dejlige o-ring som sidder i bunden så krogen ikke siger KLAK! når man smækker den tilbage… Smukt arbejde!

Men Manfrotto kan skam også! På de fleste af Manfrotto’s stativer, sidder midterstangen i en speciel holder, som gør at man kan ligge stangen horisontalt.  Ved et lille let tryk på en knap der sidder skjult i bunden af stangen, kan man trække det helt ovenud, dreje det og spænde det MEGET nemt.! Tæskesmart hvis man skal helt ned til jorden med sit micro objektiv.

Man føler sig helt som en navy seal som sidder og renser sin Baretta 50 cal! Klik, drej, klik, spænd, PLAF! Aaaaaahhh. Systemet ser ved første øjekast lidt flagrende ud, men når man han spændt den lille fingerskrue er det utrolig stabilt. Skal man have denne funktion ved Gitzo, koster det liiiige lidt mere..

Når midterstangen skal løsnes for at dreje den eller hæve og sænke den, har de to giganter også to forskellige løsninger.

Manfrotto bruger igen den gamle og mest kendte teknik med en skrue som spænder en krans rundt om stangen. Det er selvfølgelig super lækkert udført og fungerer upåklageligt, men det er ikke særlig visionært.

Men skal alt absolut laves anderledes bare fordi man kan? Bliver et produkt nødvendigvis bedre bare fordi man finder en ny måde at gøre den samme gamle ting på? JA er svaret.! Bare kig på Apple.. De har ikke opfundet en eneste ny ting, men de har til gengæld fundet meget smartere og lækrere måder at udføre de samme gamle opgaver.

Måden man løsner midterstangen på dette Gitzo stativ, er ved at dreje på den krans der sidder lige under hovedet, hvilket gør deres design perfekt! Alle dele skal drejes når det skal løsnes eller spændes og igen virker det super lækkert! Det er helt klart den bedste løsning de blege ingeniører har fundet her.

Benene på de fleste stativer kan spredes ud i tre forskellige vinkler og det er det samme på disse to stativer. Løsningen er i bund og grund også den samme på begge, men Manfrotto har gjort den dims som går ind og låser i hvert hak, fjederbelastet, så man kan betjene den med en finger i et snuptag. Det virker super godt.

Gitzo’s løsning er næsten den samme, de har bare sparet fjedren væk, så man skal skubbe bag på den for at løsne den.. Der synes jeg at Manfrottos er lige lidt nemmere at bruge i en hurtig vending. Det kan godt være at Gitzo’s holder længere fordi der ikke er vippeled og fjedre (keep it simple), men jeg synes bare at brugervenligheden i Manfrottos system er en tand bedre.

Nu er vi faktisk ved at være ved vejs ende og det står jo helt tydeligt hvilket stativ man skal vælge… Dem begge to!

Der er for og imod ved begge stativer, så det bedste rå jeg kan give er at finde ud af hvad dit behov er og hvilke systemer du bedst kan li’.

-Manfrottos stativ, har nogle features som Gitzo’s ikke har. Benene falder ud ved egen vægt (ved ikke om man kan kalde det en feature, det burde bare være naturligt..) og midterstangen kan vendes horisontalt.

-Gitzo’s stativ har en supersmart krog til at hænge noget tungt på stativet til at stabilisere med – det har Manfrotto’s ikke..

-Gitzo’s låseanordninger på teleskopbenene er så gode at når de er spændt, virker kulfiberen næsten som ét stykke! Manfrotto’s låseanordninger er ikke dårlige, men de er ikke heeelt så fine som Gitzo’s.

-Manfrottos stativ koster 3.095 kr.

-Gitzo’s stativ koster 5.295 kr det er en stor forskel!

-Manfrottos stativ vejer 1.610 gram (målt på meget præcis digitalvægt).

-Gitzo’s stativ vejer 1.405 gram (målt på meget præcis digitalvægt).

MEN den største og mest afgørende forskel på disse stativer, er at hvis du køber Manfrotto’s stativ, så følger der kun én informationspapirlap på snor med. Køber du derimod Gitzo’s stativ, så følger der hele tre informationspapirlapper på snor med! Det kan godt være det der går hen og afgør om jeg vil bruge 2.000 kr mere.!

Jamen for dælen da Kasper!! Så træf dog en beslutning! OK, mit næste stativ bliver et Manfrotto! Det der gjorde at jeg vil vælge Manfrotto frem for Gitzo, er næsten udelukkende det faktum at Gitzo har lavet en kæmpe brøler med deres ben, som ikke kan komme ud ved egen vægt. Dét og så den smarte top der er på manfrotto’s stativ så midterstangen kan lægges horisontalt.

Selvom Gitzo have haft de samme features som Manfrotto, så havde jeg stadig valg Manfrotto. Jeg synes simpelthen Gitzo er for dyrt. Ja, kvaliteten er også liiige dén lille tand bedre på Gitzo’s, men jeg har ikke planer om at tage mit stativ med til frontlinien i Afganistan, så det går nok. Så kan jeg bruge de 2.000 kr jeg sparer ved at købe et Manfrotto stativ, til at rejse et mere roligt sted hen hvor mit nye dyre stativ ikke bliver ridset af flyvende kugler… Måske et sted med en masse køer..?

EDIT:

Et par stykker af jer har forespurgt en vurdering af stativernes stabilitet. Det er superlækkert at få sådanne kommentarer, for så kan man lige nå at gøre indlægget en tand bedre, så tak alle kommentarer.

Stabilitet:

Efter min vurdering, er der ingen forskel i stabiliteten på de to stativer – ihvertfald ikke 2.000 kr i forskel.!

Som sagt før, så virker Gitzo’s spændeanordninger en lille smule bedre end Manfrotto’s, på den måde at hvis man folder ét ben ud og prøver at bøje det, så bøjer det ens over alle samlinger, hvor Manfrotto’s har en tendesn til at bøje lidt mere i samlingerne end i selve kulfiberen. MEN det skal ikke forstås på den måde at Gitzo’s er mere stift – for det er det ikke, det reagerer bare anderledes når man vrider i det med belastning på og det har ingenting at sige i praksis, andet end det er kram! Kram til 2.000 kr mere end Manfrotto’s stativ.

Efter min vurdering er der ingen tripods der er stive og stabile nok til at det kan bruges som videostativ og til at panorere med, det SKAL der et dedikeret video stativ til. Med det sagt, så kunne jeg aldrig selv finde på at købe et dedikeret videostativ, jeg tror aldrig jeg ville komme til at bruge sådan et skrummel til mine videoer. Problemet med almindelige tripods, er også at de på ingen måder kan Nivelleres så præcist at man kan panorere ordentligt med video. MEN man kan jo så købe forskellige Nivellerings anordninger til stativet for at kompensere for det problem.

Grunden til at jeg ikke oprindeligt skrev noget om stabiliteten – og det er ikke for at undskylde, var fordi at disse stativer er noget at det bedste man kan få, så er man utilfreds med stabiliteten, så køb en betonklods og sæt en skrue i den! Jeg kunne godt have sammenlignet stativerne med nogle mere prisoverkommelige stativer som Velbon, men det ville være som at spytte i ansigtet på de blege, tynde ingeniører fra Gitzo og Manfrotto. Disse stativer er så stabile som det fås indenfor fornuftens rammer.

Spøgsmålet er nok også om der er forskel på alu og kulfiber og JA det er der! Lad være med at købe et alustativ bare for at spare lidt, det er IKKE stabilt i det hele taget. KULFIBER STYRER.. og det er meget lettere!

Tak fordi i kiggede med 🙂

Relateret indlæg

42 Kommentarer

Henrik Vind februar 16, 2011 - 10:07 am

Jeg har Manfrottos 055 CXPRO3 stativ.
Det er super fedt og alle pengene værd.

Besvar
Kasper - Fotomalia.dk februar 16, 2011 - 2:32 pm

Hej Henrik.

Kanon fedt! Det er godt at få lidt opbakning på ens vurdering 🙂

Besvar
Brian februar 16, 2011 - 11:01 am

Lækkert indlæg – og dejligt at se at du også kan lave lækre billeder, når bare du bliver presset lidt..

Kasper, jeg kunne rigtig godt bruge lidt informationer omkring stabilitet, max højde, min højde, og i det hele taget hvordan de fungere i brug..

Du går jo i selv sving over skruer og møtrikker når det handler om bæreevne og stabilitet..

men det er trods alt dejligt at læse at det er kram..

Jeg må faktisk indrømme at jeg har været forelsket i Gitzo´s stativer lige så længe jeg kan huske, men jeg kan måske godt se at det mere er noget med deres lækkerhed, end deres features..

Besvar
Kasper - Fotomalia.dk februar 16, 2011 - 2:34 pm

Kritik kritik kritik!! Jaaaa jeg skal nok skrive noget om stabilitet.

Jeg har siddet og gloet ned i mit tastatur i en hel dag nu, men jeg tager da gerne en dag mere..
Der kommer et edit om lidt.. 😉

Men tak for de rosende ord skal du nu ha 🙂

Besvar
Michael Bunker februar 16, 2011 - 1:25 pm

Super fed evaluering af de 2 stativer!! jeg er dybt uenig i at du skal bruge spalteplads på at skrive at manfrottoens minimumshøjde er 11,5 cm og at den sammenfoldet fylder 65cm og har en maxhøjde på 175cm…det er jo bare Brians paratviden der er helt urimelig lav!!!!

ser man samtidigt på at GT-0531 minimumshøjde 17cm, sammenfoldet fylder den 65cm og har en maxhøjde på 161cm.

manfroto kan belastes med 8kg og Gitzo med 12kg

Jeg ville dog gerne vide lidt om stabiliteten når man arbejder med stativerne.

Jeg er enig med Kasper i at Manfrotto er det bedste bud, og det må jeg have fat i:-)

Besvar
Kasper - Fotomalia.dk februar 16, 2011 - 2:24 pm

Hej Michael.
Mange tak for de rosende ord.

Jeg er ofte uenig med Brian og jeg er glad for at du er enig med mig. Jeg var også i den tro at det var noget de fleste vidste.. men åbenbart ikke Brian.. Men tak for dine data om højde og belastning. Jeg vidste det selvfølgelig godt i forvejen 🙂

Med hensyn til stabiliteten i stativerne, så er der praktisk talt ingen forskel. Gitzo’s ben virker mere som én hel kulfiber stang når det er strakt helt ud, men når begge stativer i fuld højde, er der ingen forskel på hvor meget benene kan give sig.

Besvar
Brian februar 16, 2011 - 3:13 pm

Bevares.. Nu er ubrugelig stativdata jo en af mine mange spidskompetencer, men fordi jeg er så varmt et menneske ville jeg faktisk lade Kasper få æren af at Googl… øh fortælle hvilke kapaciteter de to stativer havde..

Selvfølgelig ved jeg og de fleste andre at 55CX3 (som vi kalder det i frokoststuen) f.eks. har ben med en tykkelsen på henholdsvis 29,2 – 24,8 og 20.4 mm for de tre sektioner

Ligeledes er det almen viden at alle Gitzo´s stativer er bygget af en enkelt mand som er specielt hentet ind fra det Italienske højland – det er den fokus og detalje kendskab der går ind i hvert af Gitzos stativer..

Besvar
Michael Bunker februar 16, 2011 - 3:59 pm

Brian Helt ærligt!!!… at skrive italienske højland er da lidt fjollet, da vi alle godt ved at højland defineres som terræn, der ligger mere end 200 meter over havets overflade, og dermed kan det jo være mange steder i Italien, og dermed ikke særlig specifikt!! og når alt kommer til alt så var det jo Lino Manfrotto der vandt over den der italienske tosse, for hvad var der lige der skete med Gitzo i 1992???…. ja jeg ved det jo godt Brian, men gør du:-)

Kasper jeg har lagt mærke til at du ofte må finde dig i urimeligheder fra den gode Hr. Rasmussen!!… Du skal vide at du har helt ret i at Manfrotto er et bedre produkt og et billigere produkt! 🙂

Besvar
Brian februar 16, 2011 - 4:26 pm

1992…. Aarhh er det ikke det år Vitec opkøber Gitzo, altså cirka 3 år efter de havde opkøbt Manfrotto -Gitzo var nok lidt dyrere og ikke helt så nemme at opkøbe..

Fakta er at idag bliver både Gitzo og Manfrotto lavet på samme fabrik i det nordlige Italien – de køre stadig som du selvstændige virksomheder, men er ejet af Vitec..

I øvrigt er 1992 også året hvor George H. W. Bush bliver syg på et besøg i Japan og det har hvor vores kære Benny Hill dør..

Besvar
Michael Bunker februar 16, 2011 - 4:46 pm

Nej Brian det er Manfrotto der opkøber Gitzo, så kan det jo godt være at der er et ejerforhold bag Manfrotto!! og det ville du jo også vide hvis du gad forberede dig ordenligt og læse Viec groups årsregnskaber og ikke bare tjekke Wikiapedia:-) og det er rigtigt at det startede i Frankring tilbage i 1917.. ja i modsætning til Manfrotto så tog det jo urimelig mange år for Gitzo at få et ordenligt produkt:-) …. dog er det ikke produktets skyld at det gik dem så galt at de måtte lade sig opkøbe, det var fordi Arsene lod en kvinde overtage forretningen (hans datter) og så skal det jo gå galt:-)

Brian februar 16, 2011 - 4:33 pm

Nåå ja og så er Gitzo jo oprindeligt Fransk, de bliver bare lavet i Italien..

Så du mener vel den Franske tosse – ik?

Besvar
Michael Bunker februar 16, 2011 - 4:52 pm

efter at have læst vores udveksling igennem, så tænker jeg egentlig at Kasper har lavet en meget overfladisk artikel for der mangler jo mange informationer, som vi har måtte putte ind efterfølgende:-)

Brian februar 16, 2011 - 4:55 pm

Jeg er helt enig.. Ham har vi ikke været for heldige med…

Meeen det er nu Vitec der opkøber Gitzo, der tror jeg du er fejl informeret, jeg har lige bekræftet det ved vitecs CEO..

Og bare lige som en side bemærkning, så er min fars motorsav altså større end din fars..

Michael Bunker februar 16, 2011 - 5:59 pm

arhh.. Brian.. jeg tror ikke jeg tager fejl… hvis du går i Vitecs regnskaber så referere de til manfrotto powerbrand, og jeg tænker at det indeholder Manfrotto og manfrotto distibution og lur mig om ikke at Gitzo er lagt herunder, det er der alt der taler for når man ser på organisationen.

Min far har en husqvarna 3120XP:-)

Kasper - Fotomalia.dk februar 16, 2011 - 5:30 pm

I er jo alt for langt ude i to!! Hvis i ikke snart stopper, køber jeg Vitec og lukker lortet!

Og en ting i glemmer om 1992, er at Dansk Melodi Grand Prix blev afholdt i Aalborg for første gang. Det skete d. 29. februar hvor Ålborghallen (Ålborg Kongres- og kulturcenter) dannede rammen for Melodi Grand Prixet. Flere husker måske scenen der var lavet som et skib var sejlet ind i bygningen.

Og forresten husker i sikkert også at i 1992 gav endnu en gang Lars von Trier en mulighed for at få en “Bodil”, og denne gang lod han sig overtale til at modtage hæderen – på trods af et gammelt løfte til instruktør-kollegaen Åke Sandgren om “aldrig at stille op til den forestilling”.

Besvar
Michael Bunker februar 16, 2011 - 6:05 pm

det var da også i 1992 at volvo introducerede det nye Volvo B10BLE buschassis, som de kørte med frem til 2002.. var det ikke??

Besvar
Kasper - Fotomalia.dk februar 16, 2011 - 8:51 pm

Det var det da ligepræcis!

Og ifølge spademands leksikon, invaderede Sverige den 27. juni 1992 Uganda for at sætte en stopper for den ulovlige produktion af syntetisk Gløgg.

Michael Bunker februar 16, 2011 - 9:26 pm

hahahahaha… ja de ved godt hvad man skal kæmpe for at beskytte de der svenskere:-)…

Frederik Overgaard februar 16, 2011 - 1:51 pm

Dejlig test – står faktisk og overvejer hvilket mærke jeg skal vælge. Som Brian siger glemmer du dog at komme ind på stabilitet.
Ved ikke om du har mulighed for det, men jeg kunne super godt tænke mig at høre om det er stabilt nok til video, selvfølgelig monteres med et dæmpet videohoved.

Desuden har Manfrotto også præsteret at lave en elegant løsning på skrueproblemet til hoved/kamera. På deres 685B NEOTEC er der to skruer uden på hinanden. Så når kameraet skal på, skubber det bare den yderste skrue ned. 🙂

Besvar
Kasper - Fotomalia.dk februar 16, 2011 - 2:29 pm

Hej Frederik.

Tak for de fine ord 🙂

Et foto tripod er efter min mening aldrig stabilt nok til video. Når man panorerer med kameraet, kan benene give en lille smule, hvorimod på et dedikeret video tripod, er benene for det meste lavet i en krydsbundet konstruktion så de er 100% stabile overfor vrid. Kort sagt, disse stativer er lavet til at det der står ovenpå, står stille.

Jeg laver lige et lille edit omkring dette i posten.

Tak fordi i gjorde mig opmærksom på det 🙂

Det er godt at høre at Manfrotto endelig har taget sig sammen og kopieret de andres gode ideer 😉

Besvar
Frederik Overgaard februar 16, 2011 - 2:58 pm

Aner ikke hvad krydsbundet betyder, men tak for info. Tænkte bare at når det nu var i kul og der alle steder stod det var så stabilt, så kunne det godt være..

Besvar
Kasper - Fotomalia.dk februar 16, 2011 - 3:17 pm

He he 🙂

Jeg beklager, det er mig der er vant til at snakke med tekniske nørder og maskinfolk. Brian fatter heller ikke hvad jeg siger nogengange 🙂

Hvis du kigger på det her link, så kan du se at der går to stænger op til toppen af dette videostativ istedet for én, det gør at de afstiver hinanden og helt eliminerer muligheden for vrid i stativet.

http://www.kamerakompagniet.dk/product/MAN503HDV525

Besvar
Frederik Overgaard februar 16, 2011 - 4:02 pm

Så taler vi hinandens sprog igen. Min nørdeviden ligger lidt andre steder end lige på stativben.. 🙂
Kender godt dem med dobbeltben fra når vi laver prof video, men tænkte at når alle (fx i dit link i testen) sagde det var så stabilt og det var i kul kunne det måske klare et hdslr på et videohoved..

Jacob Almtoft februar 16, 2011 - 2:11 pm

Manfrotto… købte et x550prob og kuglehoved for 3 år siden, og er stadig forelsket…. alle dimser og dutter sidder der stadig.

Besvar
Kasper - Fotomalia.dk februar 16, 2011 - 2:32 pm

Hej Jacob.

Jeg kan høre at jeg ikke er helt forkert på den når jeg foretrækker Manfrotto frem for Gitzo når man kigger på prisforskellen 🙂

Godt at høre at det hele stadig hænger sammen, man kan ikke sige det samme om mit Velbon 🙂

Besvar
Jacob Almtoft februar 16, 2011 - 2:38 pm

Der er jo en del mere plastik på Manfrottostativerne, men stadig solidt kram. Gitzostativerne minder mere om et stativ til kuglegrill… eller en mindre mortér.

Jeg valgte aluminium pga. prisen og har fint kunnet leve med vægten (gratis motion), men i kulde er alu-stativerne modbydelige at holde ved alle andre steder end på neoprenstykkerne.

Min yndlingsfeature er centersøjlens evne til at i et snuptag at ryge i vandret til makro eller billeder i frøperspektiv.

Besvar
Brian februar 16, 2011 - 3:14 pm

Ha ha kuglegrill stativ….

Besvar
Kasper - Fotomalia.dk februar 16, 2011 - 3:20 pm

Ha ha ha 🙂

Ja de ser lidt kedelige ud de Gitzo stativer. Mne til en kuglegrill…? Så er det fandme en dyr grill! 🙂

Jacob Almtoft februar 16, 2011 - 3:27 pm

Men hvilken grill, højdejusterbar og hele svineriet 🙂

Nu har jeg endnu ikke haft råd til den der 400mm f2.8 og D3X… så der går lidt inden jeg får brug for SÅ massivt (og dyrt) et stativ.

Mads februar 16, 2011 - 6:03 pm

Flotte handsker Kasper, det er alt, hvad jeg har at sige… og så selvfølglig en rigtig fint test – dejligt med lidt for og imod, til begge stativer. Det undre mig dog at Brian, ønsker at vide så meget om bæreevner og højder, tror du jeg skal være bange for at miste mit job som VAL?

Besvar
Kasper - Fotomalia.dk februar 16, 2011 - 6:44 pm

Oooooh… det havde jeg slet ikke tænkt over Mads.. Jeg går også ud fra at du ikke har fået det memo så..? Du er sgu blevet fyret makker.. Jeg er ked af at give dig de dårlige nyheder på denne måde, men du var bare ikke go’ nok som stativ.. Imagine that.. 😉

Tak for kommentaren makker. Håber snart vi ses til noget sygt fotomalia gejl!! 🙂

Besvar
Mikkel Christensen februar 16, 2011 - 7:18 pm

Pudsigt, jeg faldt lige for et impulskøb i dag:
http://www.kamerahuset.dk/product/manfrotto-055xprob-498rc2-776yb-monopod/

Har haft fornøjelsen af at arbejde med stativet en enkelt gang før og det er rigtig lækkert.

Besvar
kim februar 20, 2011 - 11:44 am

Hej,
Tak for en udmærket anmeldelse.
Jeg bruger selv et tilsvarende Manfrotto blot i alu. Jeg har egentligt også ønsket mig Gitzo, men ikke haft råd – og derfor end ikke forsøgt at prøve det. Så tak for de givne informationer. Jeg må indrømme at jeg ind imellem blot løsner de vippearme, og så lader benene falde ud, men det er som regel aldri ude i naturen, hvor jeg tager de fleste af mine fotos. Da larmer det altså for meget når de ryger ud til stop.

PS: Efter min ydmyge mening, er dyre stativer som manfrotto og gitzo konstrueret således at de tåler hårdhændet behandling. og behøver næppe at blive behandlet som rådne æg – og med handsker på – mekanikken er lavet til at holde til barsk håndtering.

Rigtig god weekend, og tak for en god blog.

Besvar
Kasper - Fotomalia.dk februar 20, 2011 - 1:52 pm

Hej Kim.

Mange tak for kommentaren og du har selvfølgelig fuldstændig ret. De stativer er i en klasse hvor de kan tåle næsten alt! De hvide handsker, var udelukkende fordi jeg ikke har råd til at erstatte begge stativer hvis de blev ridset 😉

Vores kære fotograf her på bloggen – Brian, er også mest forelsket i Gitzo og det ER altså også det der skriger kvalitet og innovation højest, jeg synes bare at det er voldsomt meget dyrere, men hvis pengene er til det, så kan jeg godt forstå beslutningen om at købe Gitzo.

Besvar
kim august 17, 2011 - 2:00 pm

Ja jeg har så valgt gitzo 3540l fremfor….. nej ikke manfrotto, men feisol. Grundet dårlige erfaringer med manfrottos kuglehoveder vil jeg ikke i nærheden af en manfrotto produktion igen. 6mdr efter købet var der så meget modstand i kuglen at jeg ikke engang ville sælge den så nu bliver den brugt til blitz holder. Jeg købte mit gitzo brugt da jeg ligesom andre ikke ville give ny pris – så dette glimrende stativ blev købt for 2000 på et kendt online brugtmarked.

Besvar
Brian - fotomalia.dk august 17, 2011 - 10:54 pm

2000, det lyder da somnlidt af et fund. Tillykke med det!

Besvar
kim august 17, 2011 - 10:57 pm

De dukker op engang imellem til 2000-2500

Besvar
carsten september 19, 2011 - 5:18 pm

Hej . Jeg har nu Et stort problem, jeg fik desvære smadret mit manfrotto pro3 , hvor det lige stod en canon eos 1ds med 500 mm tele til den ene side og modsat et scop fra kowa 883 braste stativet sammen pga vægt, og samlet vægt var på små 9,5 kg og de nævnte selv til 12 kg. Så på udkig efter andet end manfrotto, selv om det er en dejlig stativ, håber der er nogle som kan hjælpe her.

Besvar
Kasper - fotomalia.dk september 20, 2011 - 6:44 am

Hej Carsten.
Jeg er nysgerrig… Du skriver ikke noget om at det udstyr du havde på stativet tog skade? Det du har der, er en rimelig dyr fuglekigger pakke, så jeg er sikker på at de fleste der læser herinde også er nysgerrige 🙂
.
Du nævner selv at et stativ nomineret til 12kg ikke kan bære dit setup og at du har både scope og kamera siddende på ved siden af hinanden. Det vil sige at belastningen på stativet sikkert ikke er 100% i center?
Hvis dette er tilfældet, ser jeg kun én mulighed GITZO!
.
Prøv at kigge på dette stativ det kan bære 25kg!
http://www.kamerakompagniet.dk/product/GIT5541LS

Besvar
Thomas Sass Pedersen september 22, 2011 - 4:19 pm

Interessante tanker du har omkring både Manfrotto og Gitzo. Jeg valgte et Gitzo pga. styrken. Tidligere havde jeg en 055 Pro B som ikke kunne blive ved med at holde til belastningen. Den Gitzo jeg har i dag (tror den hedder GT3541XLS) har både den højde jeg ønsker i bjergene (198cm uden midtersøjle) og kan tage en 18 kilos belastning. Manfrotto har ikke rigtig noget der kan holde til de samme belastninger. Men som du siger, man bør kigge på, hvad man skal bruge det til.

Besvar
Christan Wiedekamm januar 11, 2012 - 3:03 am

Røstende panorering brug en elastik se her.
http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&NR=1&v=Fj6fMcJ18aA
Jeg foretrækker Gitzo, men jeg er ikke hverken milonær eller mlliarder. Godt værktøj er det halve arbejde, så derfor. Betragt dit stativ som et stilads, det skal kunne klare den dobbelte belastning af hvad du kan finde på at læsse på det. Bevares hvis man kun bruger det indendørs kan det være det samme. Men udendørs er der også vindbelastningen, se bare hvor mange stiladser der vælter bare der er lidt vind.
Men prøv fodboldtesten. sæt stativet op som målmand, og skyd. de andre stativer brækkede sammen, men Gitzo klarede testen.

Besvar

Skriv et svar til Jacob Almtoft Cancel Reply