Foto og flimmer i kunstlys

af Ard Jongsma

Her i den mørke tid er det vigtigt at være opmærksom på kunstlysets flimren når du fotograferer. Det kan ødelægge ethvert billede.

De fleste videografer ved, at de skal passe gevaldigt på når de bevæger sig ind i et område med stærkt flimrende lys. Når der for eksempel hænger lysstofrør i loftet skal videolukkertiden synkroniseres med vekselstrømcyklussen af vores elforsyning. Den måles i Hertz (Hz) og hedder 50 her i Europa og 60 i Nordamerika.

Flimmer

De færreste fotografer synes imidlertid at vide hvor vigtigt det er for deres fotografi. Men det er det! Langt de fleste former for kunstlys har flimmer. I bedste tilfælde får du små eksponerings- og hvidbalanceudsving fra billede til billede. I værste tilfælde får du slet ikke fotograferet noget.

Lyder det overdrevet? Én af mit livs største brølere som fotograf begik jeg da jeg for mange år siden skulle fotografere julemarkedet i Nyborg. Jeg skulle lave et overbliksbillede fra altanen på Rådhuset. Jeg havde forberedt alt og stod klar på det helt rigtige tidspunkt, mod slutningen af den blå time med kamera mod vest. Alle kiggede med over min skulder fordi jeg selvfølgelig havde pralet gevaldigt med hvor meget jeg vidste om timingen med kunstlys og svindende dagslys. Det var dette billede jeg håbede at tage:

 

Jeg fjernudløste lukkeren. Alle kiggede begejstret med på den lille skærm. Jeg tog et par billeder til og begyndte at gøre klar til at pakke sammen, indtil én af medarbejderne på rådhuset spurgte om han lige måtte se én gang til. Vi kiggede på skærmen igen og han spurgte: “Hvor er lysene i juletræet?”

Ups…

Jeg gemte desværre aldrig nogle af fejlskuddene, men jeg har et sæt som er taget længere nede ved jorden:

 

Billedet forneden er taget to sekunder efter det øverste billede. Begge billeder er taget ved en lukkertid af 1/160s.
Det er ikke nok til at garantere at lyset i juletræet “er tændt”.
Nikon D4s, 50mm, f/2.2, 1/160s, ISO 1796 (don’t ask how)

 

Vekselstrøm

Hvad sker der? Vortes elnet leverer vekselstrøm, som skifter plus og minus poler 50 gange i sekundet. Midt i skiftet er der rent faktisk ikke nogen strøm, også 50 gange i sekundet. Nogle lysformer tænder og slukker relativt langsomt, såsom gaslamper og glødepærer. Så her vil skiftet næsten ikke have konsekvenser. Men de små LED lys fra lyskæder tænder og slukker afsindigt bratte, så selvom det for os ser ud som om de er tændte hele tiden, bliver de i virkeligheden konstant tændt og slukket. Hvis du bruger en lukkertid som er hurtigere end en hel cyklus (1/50s) fanger du kun en del af cyklussen. Er du uheldig, rammer du lige præcist mørket.

For at vise hvad det var der foregik, tog jeg et bevæget billede med lang lukkertid i samme situation. Det kan du se her:

 

Nikon D4s, 24mm, f/10, 1/1.6s, ISO 400

 

Du kan se, at alle lys er forskellige. Gadelygterne flimrer slet ikke. De fleste flimrelys er mere tændte end slukkede. Andre, (især i juletræet!) er mere slukkede end tændte!

 

Andre former af gener

Fænomenet kan vise sig på mange forskellige måder. Under mange former for lysstofrør skifter både tonen og intensiteten 50 gange per sekund. Det betyder at dit kameras auto-eksponering og auto-hvidbalance slet ikke kan følge med. Skift til manuelt hjælper ikke en dyt, fordi lyset skifter alligevel. Er du heldig nok til, at du skal fotografere interiør eller døde objekter, skal du bare bruge stativ og vælge en lang lukkertid. Men hvis du skal fotografere mennesker, kan du ikke ty til en lukkertid på 1/50s. Der er du bare på røven. Du skal fotografere i RAW og er nødt til at rette hvert billede i efterarbejdet. Dette sker meget tit for mig når jeg fotograferer events.

 

Farveskift

Slutteligt er der den klassiker som de fleste eventfotografer kender og som heldigvis er ved at forsvinde: farvecyklussen i gamle LED projektorer. I ved formentligt godt, at når man kombinerer lys i alle regnbuens farver, får man hvidt lys. Mange LED projektorer gjorde så det, at de for at opnå hvidt lys cyklede igennem alle regnbuens farver med en højere hastighed end det menneskelige øje kunne registrere. Men kameraet kunne. Alt for godt!

 

Lukkertid 1/500s

Hvis man tager billeder af skærme med LED lys af denne type skal man holde sig til en lukkertid der ligger over (og helst ) 1/50s. Da det som regel er for langsomt er der ingen vej udenom de flotte regnbuer.

 

Konklusion

Husk at stort set ALT kunstlys har en farve- eller intensitetscyklus som sjældent er synligt for menneskeøjet men kan blive meget tydeligt for kameraet. Hvis du render ind i problemer, skal du først prøve at skrue lukkertiden ned til 1/50s. Hvis det løser problemerne ved du hvor du skal lede efter løsninger: du skal enten ned i lukkertid eller undgå de mest voldsomt skiftende lyskilder. Det sidste kan du gøre ved at vælge andre vinkler eller tage blitzen frem, alt efter hvad der er mest egnet i den pågældende situation.

Det er jo én af de fedeste ting ved fotografering: at det er en konstant søgen efter den bedste løsning på en uafbrudt stribe af nye udfordringer.

 

Relateret indlæg

2 Kommentarer

Jacob almtoft januar 19, 2018 - 9:27 pm

Måltavler i sporsthaller er også en klassiker. Man kan ofte ikke se hele cifre da lukkertiden jo ved sport er pænt snappy.

Har også set det ved pandelamper i natløb. Har faktisk vist det i min egen, lidt misligholdte blog ? men her skyldes det lysdæmpning ved hjælp af ændring i frekvens og varighed af LED’ens lys. Effekten ses tydeligt når man zoomer ind på eksponeringer med lang lukkertid hvor løberen bevæger sig… løsningen er en anden pandelampe og eller fuld knald på samme.

Besvar
Ard Jongsma januar 20, 2018 - 12:32 am

Ja, det er rigtigt. De gamle “løbende” led annonceringsskilte er også en klassiker. Det overrasker mig ikke med sportstavler.

Besvar

Smid en kommentar til os