Vidste du at det forkerte lys kan reducere et 24MP kamera til et 6MP kamera? I del II af “Det forbandede LED lys” fortæller vi hvordan.
RENE FARVER
Hvidt lys er en blanding af alle farver lys i nogenlunde lige dele. Det ved de fleste. Dét, som vi kalder “koldt lys” indeholder mest blåt. Det ser man for eksempel lige inden solen står op. “Varmt lys”, som fra en solnedgang, indeholder derimod mest rødt. Men der slipper som regel også andre farver igennem filteret som farver lyset blåt eller rødt.
Jo færre andre farver slipper igennem, desto renere bliver farvene. Og når det virkeligt bliver rent i et meget lille farveområde snakker vi om smalspektret lys.
Her er en visualisering af solens dagslys og de farver som lyset indeholder. Der er lidt af hvert! Nettoresultatet af blændingen af alle farver er hvidt lys.
Og her er så en visualisering af en form for kunstlys som nærmest kun indeholder spikes i meget begrænsede farver. Slutresultatet er igen hvidt, men der mangler ligesom en hel del. Hvis sådan en lampe bliver filtret ned til kun den blå spike, og denne blå spike matcher præcist det blå farvefilter på en kvart af fotocellerne i din sensor… ja, så er du pænt på røven, fordi trekvart af fotocellerne (pixler) ikke finder noget som helst lys at lege med.
Og smalspektret lys er LED lampernes anden store forbandelse. For at forklare hvorfor, skal vi først lige se på en moderne kamerasensor.
Sensorens farvefiltre
Et 24MP kamera har en sensor med, jep, 24 millioner pixler. Alle disse pixler er dæket til af en mikrolinse (for at samle lyset) og et farvefilter. Farvefiltret er enten rødt, grønt eller blåt.
Farvefiltrene sidder i grupper af fire pixler: et blåt filter over det første pixel, ét rødt filter over det fjerde pixel og to grønne filtre over det andet og tredje pixel.
Sådan er farvefiltrene fordelt på en CCD sensor, som der sidder i langt de fleste digitale spejreflekskameraer. Hver kvadrat repræsenterer en pixel.
Hvorfor to grønne pixler? Fordi vores øje er mere sensitiv for grønt lys end for rødt og blåt lys, hvilket i sig selv sandsynligvis er en evolutionskonsekvens af, at de allervigtigste farver for os i menneskehuden og naturen indeholder suverænt mest grønt.
Hvorfor bliver alle vores billeder så ikke grønlige? Det er fordi kameraets software plusser og minusser en masse for at få tingene til at se rigtige ud. Det er også derfor, at der er så stor forskel mellem konvertering (fortolkning) af RAW bileder i kameraet, eller for eksempel i Lightroom eler Capture One.
6MP i stedet for 24MP
Og hvorfor er det vigtigt? Jamen, nu går vi tilbage til smalspektret lys. Hvis en lampe på et teater eller til en koncert udsender et blåt lys af præcis den samme farve (frekvens) som i filtret der ligger over hver fjerde pixel i dit kamera, så vil de andre pixler slet ikke ‘se’ noget. Nul, niks, nada! Med andre ord, så har du kun 24MP divideret med 4 = 6MP tilbage. De andre pixler er ganske enkelt sorte. Kameraet begynder selvfølgelig at regne ud hvordan de andre pixler mon ville have set ud (og gætter selvfølgelig præcist den samme slags blå), men det er gætværk, og gætværk=makværk. Du vil tabe mange detaljer fordi kameraet ikke kan se dem og ikke kan regne sig frem til dem.
Det betyder selvfølgelig ikke at dit 24mp kamera spytter en 3000x2000px (6mp) fil ud, nej du får stadig en fil på 6000x4000px, men der er dog kun 6 effektive mp resten har kameraet gættet sig frem til.
Slutteligt så påvirker det smalspektrede lys også lysmålingen, og mange kameraer vil tro, at motivet er meget værre belyst end det i virkeligheden er. Så billederne vil have en tendens til at blive overbelyste, hvilket heller ikke kommer detaljegraden tilgode!
En ordentlig omgang blåt lys, kun over’skygget’ af en lyskegle i normalt lys på solisterne. Lige bortset fra, at det slet ikke er smukt, kan du allerede her se, at den blå del bliver vasket us og taber detaljer. Dette er et 100% udsnit.
Flere LED lys på scenerne
Desværre skaffer flere og flere teatre og spillesteder sig billige LED lamper, som kan reguleres frit i alle regnbuens farver. Og desværre går halvdelen af nationens skæve lysmænd amok på dem.
Man kan forstå, at små spillesteder skaffer sig billige kineserlamper, men det er ofte lige så slemt på de store. Én af de mest grelle eksempler jeg har set har været på Alsion i Sønderborg (se billede på denne side). Den lader vi lige stå. Ikke Knuds Garage i Kolding, ikke Arne B i Svendborg, ikke en lokal bodega, men Alsion.
Her, fra en anden vinkel, kan du se meget tydeligere hvordan de blåt oplyste dele slet ikke har samme detaljegrad som de mere jævnt oplyste dele. Det ses især i slagskyggen af det blå lys!
Til åbningen af Folk Baltica 2015 var en del af scenen så ensartet belyst i smalspekret blåt lys, at den del af sensoren på min D4S (16MP) begyndte at se ud som et Nikon D1 eller D100.
Hvad kan man gøre?
Man kan samle underskrifter. Man kan også konvertere sine billeder til sort-hvid. (Hvilket jeg ellers generelt synes er noget af den værste billedmanipulation som findes, og som kun er bredt accepteret fordi vi en dag i en fjern fortid ikke kunne andet end at fotografere i sort-hvid.) Ved sort-hvid konvertering taber du stadigvæk en hæslig stor del af din opløsning, men det ser da i det mindste mere bærligt ud end hvad den skæve lysmand fandt på.
Sorry, at jeg ikke kan komme med et bedre råd end: pas på derude!
2 Kommentarer
Tusind tak for dette indlæg! Nu forstår jeg hvorfor farverne (især blå), bliver så ringe når jeg filmer til events med mange spotlights. En ting er at undgå at overeksponere, men selv hvis jeg ikke gør det, ligner billederne ofte noget der kommer ud af et computerspil fra 80’erne.
Årh det er nørdet Ard… FEDT!
Har selv lige skudt 3 danseshows med blandingslys hvor lysmesteren havde en forkærlig hed for cyan, blå og rød… når ja og frontlyset tangerede solnedgang. Så for at sige det mildt et meget varieret resultat når man kigger raw-filerne igennem.