En smuttur til Island – Rejsefotografi

af Jakob Kjøller

Skat, vi skal tre uger til Island til sommer! Sådan startede vores ferieplanlægning i foråret. Lidt til min overraskelse, indvilligede min hustru med det samme. Så gik planlægningen igang.

MAN HAR EN PLAN, INDTIL MAN LAVER EN NY

Men men men, det er ikke altid de voksne der få lov at bestemme. Kort sagt så var ungerne på 9 og 12 ikke super interesserede i at gå og kigge på klipper eller sidde time efter time i bil for at bruge 30 min. på at se et vandfald. Egentlig ville de meget hellere i Euro Disney, det syntes de var meget mere interessant. Da det samtidigt viser sig, at den store knægt “allerede” var til voksen pris, besluttede vi os for at udskyde turen i et par år til ungerne er blevet lidt større, og forhåbentligt gerne vil med. Med andre ord Euro Disney til sommer it is!

NÅR DE DER NYHEDSBREVE GIVER POTE

Ikke mindre end et par dage efter vi havde besluttet os, kom der et nyhedsbrev fra Secret escapes ind i indbakken, og ja, rigtigt gættet, det indeholdt et tilbud på fire overnatninger på Island med fly, bil og hotel, for 3700 kr. pr. person. Da fruen og jeg har en fast aftale om, at en gang om året der skal vi to ud og rejse sammen, blev turen hurtigt købt, og jeg skulle til Island 😉

MAN KAN DA IKKE BLANDE FAMILIE OG FOTO?

Alle med den mindste interesse for fotografi ved, at man ikke kan blande familieture med fotografi. Det kan jeg heller ikke altid, når ungerne er med, men når fruen og jeg er afsted, så ved hun, at kameraet skal luftes. Vi har en fast rutine, vi går sammen, jeg tager billeder, og pludselig er hun væk, så jeg skal løbe efter hende (foto og motion i et, skide smart), det er efterhånden virket i en del år, sidste år var vi i kærlighedens by Jakob Kjøller, om sin tur til Paris, med Fuji X100s.

KOM NU TIL BILLED DELEN!!

Meget apropos Davids indlæg om naturfotografi, stod jeg flere steder på Island, og tænkte “Hvorfor er der en strømmast der, og hvorfor har nogle parkeret den bil der?!”, de billeder jeg havde i tankerne, var uden menneskernes påvirkning, bare ren natur.

Vi boede på et hotel, der lå ca. halvanden time syd for Reykjavik. Det viste sig, at være et rigtigt godt sted at bo. Det gav os muligheden for, at komme østpå uden at skulle bruge 4-6 timer hver vej (ja, der er bare langt til alt, lev med det).

Så vi kom vidt omkring på de tre hele dage, vi havde til rådighed.

fotograf_jakob_kjoller_20150511-17-47-18-Island-Rejse_Web

“The secret Lagoon” var en et gammelt svømme bassin, der havde sin egen lille gejser, der sprang halvanden meter op, hver 5 min.

fotograf_jakob_kjoller_20150511-17-48-25-Island-Rejse_Web

Udgangen af en varmkilde, hvor vandet stille og rolig bobler af sted.

fotograf_jakob_kjoller_20150513-12-15-25-Island-Rejse_Web

Lige som i Grønland, er Island enten flat eller højt. Jeg er meget fascineret af konturerne i de store øde landskaber.

fotograf_jakob_kjoller_20150512-13-12-30-Island-Rejse_Web

Kombinationen af det store majestætiske bjerge, den mørke himmel og dybe farver, gjorde at jeg gik lidt i stå her.

fotograf_jakob_kjoller_20150512-13-11-50-Island-Rejse_Web

Her ses en af Eroupas største glacier, der sniger sig ud mellem bjergkæderne, pakket ind imellem forgrunde og de tunge skyer, det giver et kraftigt lys midt i billedet.

Her kommer to billeder, hvor det egentlig var det første motiv, der var det jeg kiggede efter, men jeg huskede at vende mig om, for at se hvad der var bag mig. Det er også et klassisk eksempel på, hvordan jeg lige glemmer al ting, og bare går, pludselig holdt bilen nogle 300-400 meter bag mig. Fruen valgte heldigvis at hente mig 😉 Min skridt tæller kom op over 17.000 skridt den dag.

fotograf_jakob_kjoller_20150512-12-55-48-Island-Rejse_Web

Her begynder skyerne at ligge lavt, så jeg måtte en tur ud af bilen.

fotograf_jakob_kjoller_20150512-12-54-47-Island-Rejse_Web

Et meget godt eksempel på, at der bare er langt til alting, og ikke en bil i syne.

fotograf_jakob_kjoller_20150512-10-39-18-Island-Rejse_Web

Man skal ikke køre særligt langt, før man ser et vandfald. Jeg tror jeg blev kureret for min fascination af vandfald på den tur 🙂

fotograf_jakob_kjoller_20150512-10-33-20-Island-Rejse_Web

Efter lavaen har lagt mange steder øde hen, er der store tomme vidder, hvor der ikke er meget andet end sten.

fotograf_jakob_kjoller_20150512-10-28-37-Island-Rejse_Web

En hel skyfri himmel, indtil at man kommer tættere på bjergene.

fotograf_jakob_kjoller_20150511-18-47-30-Island-Rejse_Web

Min bedre halvdel, der sidder og nyder udsigten, udover en gammel udslukt vulkan, der nu er en lille sø.

fotograf_jakob_kjoller_20150511-18-40-51-Island-Rejse_Web

Det konstante farve skift på Island er facinerende.

Gullfoss der skære sig igennem det øde landskab.

Gejser Strokkur ved en af sine rigtige gode udbrud. Note, jeg stod bevist i vindretning, da jeg forventede en masse damp ville komme min vej. Det gjorde der også, det var bare ledsaget af en hulens masse vand, så vi blev helt gennemblødt, shit det var sjovt ;)

Gejser Strokkur ved en af sine rigtige gode udbrud. Note, jeg stod bevist i vindretning, da jeg forventede en masse damp ville komme min vej. Det gjorde der også, det var bare ledsaget af en hulens masse vand, så vi blev helt gennemblødt, shit det var sjovt 😉

The Black Beach, der ligger ved byen Vik. Al andet er sort, indpakket i bjerge og et aktivt fugleliv, er det et besøg værd.

Lavaen har formet naturen,  imens mosset har taget over. For en Amagerkaner som mig, er det imponerende, for en Islænder nok ikke så meget.

Lavaen har formet naturen, imens mosset har taget over. For en Amagerkaner som mig, er det imponerende, for en Islænder nok ikke så meget.

Vi sluttede turen af i Reykjavik efter en tur i “The blue Lagoon”. Her fik jeg ikke taget så mange billeder. Det var mest mad, shopping og hygge, nu havde jeg fået mine dage i naturen og fruen fik sin i byen.

Desværre var butikken lukket, men jeg ville godt nok gerne derind!!

Det er godt nok længe siden, at jeg har set sådan en fætter her.

Kun på Island :)

Kun på Island 🙂

HVAD MED DET DER GREJ?

Jeg havde jo pakket alt mit analog grej ned. Det blev også brugt en del (filmen er ikke fremkaldt endnu), men jeg “Defaultede” hurtigt til mit digitale udstyr. Grunden er helt enkelt, jeg har et, grænsende til det syge, specielt forhold til min 14-24, og rigtig mange billeder blev skudt på 24 mm., enten på mit 14-24 eller 24-70. Samtidig havde jeg ikke fået en filterholder til mit Hasselblad til mit Lee Filtersystem, så det blev lidt besværligt med et filter i hånden, og “alt det andet”, når det hele gik lidt hurtigt.

KOMMER JEG TILBAGE?

Helt sikkert, hvis jeg havde lyst til at køre en tur rundt om Island før, så har jeg det hvert tilfælde nu. Bor man et sted, bruger man meget tid på at køre, køre og atter køre. Dette er ikke så slemt, når man skal “frem”, men når man vil hjem igen, så bliver turen lang. Derfor valgte vi også at køre ud uden stop, og så se tingen på vejen hjem, så var den “kedelige” del overstået.

Næste gang vil jeg bare hellere køre rundt, så vi altid kan komme ud og se og bevæge os fremaf. Skal man frem og tilbage samme dag, så bliver det bare nogle lange dage. Jeg tror også at turen skal ligge i august, jeg har set mange Islands workshops der ligger der, det er der nok en grund til. Alt var meget gult, da der var koldt, og det virkede ikke rigtigt som om at “livet” var kommet igang efter vinteren. Som en Buddy sagde: “Du kan bare hive i slideren i Lightroom, så bliver det grønt”, men sådan er jeg ikke 😉

Jeg kan klart anbefale en tur til Island, også selv om man kun har tre dage, du skal bare lave dit hjemmearbejde inden du tager afsted, så du ved, hvad du skal.