4.1 – Blænde – også kendt som ”The master of Bokeh”

af Jakob Kjøller

Blænden går for at være den mest kreative side af eksponeringstrekanten.

Blænden består af en række lameller (typisk 5-8 stk.), der ”blænder af” i objektivet, dvs. den afskærer lyset for at komme igennem objektivet og ind til sensoren. De kan justeres til at lave enten et lille bitte eller et stort hul.

Blænde – også kendt som ”The master of Bokeh”

Det kan til tider virke lidt omvendt, at et lavt blændetal giver et stort hul, og et højt blændetal giver et lille hul. Ligeledes siger man også, at ”Jeg blænder lige ned”, hvis man vil skrue op for blænde tallet, for at få mindre lys ind.

Summa summarum, jo lavere tallet er, jo mindre tager blænden af lyset, jo større en blændeåbning. Sådan ser det ud i praksis.

4 forskellige blænder

Her kan du se, hvordan blænden “ser ud”, blænden er de lampeller, der går mellem motivet og dig.

Når du laver et billede, kan du bruge blænden til to ting:

  1. Styre dybdeskarpheden i billedet
  2. Styre hvor meget lys du lukker ind

Jeg bruger dem i den rækkefølge, at jeg først bestemmer mig for, hvor meget dybde der skal være i billedet. Derefter ser jeg på, hvor meget lys den valgte blænde lukker ind.

Jeg vil altid anbefale dig, at arbejde ud fra blænden, dvs. at du bestemmer dig for en dybde i billedet, og så justerer du lukkertid og ISO i den rækkefølge.

Blænderækken, du som fotograf med et almindeligt kamera bør kende lidt til, er følgende:

Blænde-Guide

Når du bruger en højere blænde, kommer der mindre lys igennem, men der kommer mere dybde i billedet.

Der er mange analogier om, hvordan blænden lukker lys ind. Den mest brugte og mest sigende er nok den om vand igennem en vandhane.

Se sensoren (eller analogfilmen) i dit kamera som et tomt glas, se så lyset fra det du skal optage på sensoren som vand, imellem sensoren og lyset, er blænden (vandhanen). For at fylde sensoren (glasset), skal der en bestemt mængde lys (vand) til, denne mængde er styret af blænden (vandhanen).

Nu med glas, vandhane og vand:

Hvor hurtigt du kan fylde glasset afhænger af, hvor hurtigt du kan få vandet ned i glasset, og den hastighed afhænger af, hvor meget du kan åbne for hanen.

  •       Lavt blændetal (f/1.0 – f/5.6): Du skruer helt op for vandet og i løbet af kort tid, er glasset fyldt.
  •       Mellem blænde tal (f/8.0 – f/11): Du skruer kun halvt op for vandet og lader glasset blive fyldt, dette tager længere tid end første eksempel.
  •       Højt blænde tal (f/16.0+ ): Du åbner så lidt for vandet, at det bare drypper ned i glasset. Dette vil fylde glasset, men vil tage meget lang tid.

Det er det samme med blænden, jo lavere blændetal du har, jo hurtigere få du den rigtige mænge lys ind til sensoren, og jo kortere en lukkertid skal du bruge.

Det lyder jo meget nemt, så er det bare om at få lavest mulige blændetal, så er det fikset!

Beklager, men så nemt er det ikke….

Vil du have et landskabsbillede, med stor detaljerigdom og uendelig dybde i billedet (du kan se langt), tager det lang tid for sensoren at optage. Derfor er det nødvendigt, at bruge et højt blændetal for, at sensoren har tiden til at optage billedet. Dette er den primære grund til, at du altid skal beslutte dig for, hvordan dit billede skal se ud, inden du indstiller blænden og trykker på knappen.

f/1.4 – f/5.6 – Lavt blændetal

fotograf_jakob_kjoller_lav-blaende

Her har jeg valgt et lavt blændetal, for at isolere motivet fra baggrunde.

Bruger du et lavt blændetal, bruger du en blænde med et stort hul (det hedder at blænde op). Den lukker meget lys ind på kort tid. Det giver dig muligheden for, at tage billeder med lavere ISO og hurtigere lukkertid. Samtidigt giver det dig en meget lav dybdeskarphed.

Dette bruger du typisk ved portrætter af enkeltpersoner samt makrofotografering. Du kan godt bruge det ved fotografering af flere personer, men du skal bare passe på dybden i billedet. Til gengæld giver det nogle lækre billeder med motivet i fokus, hvor for- og baggrund bliver sløret.

Når du arbejder med lav dybdeskarphed, kan du hurtigt få flyttet fokus. Derfor er det vigtigt, at du ikke får bevæget objektivet for meget frem og tilbage.

f/8.0 – f/11 – Mellem blændetal – aka. objektivets sweetspot

fotograf_jakob_kjoller_mellem-blaende

Jeg har valgt at der skal dybde i billeder, derfor har jeg skruet op for blænde tallet.

Vi du lave lidt dybde i billedet uden at det bliver for dybt, er det området her, du skal være i. Skal du lave et fornuftigt portræt uden de store udfordringer, er dette et godt sikkert sted at bevæge sig.

Advarsel!!! Læser du på nettet og deltager i diverse forummer, vil folk oftes komme med kommentaren “Blænde 8-11 er objektivet skarpeste  område, og der er der man skal tage billederne!!!!!”. Dykker man ned i detaljerne, så har de helt ret, det er her objektiver oftest er skarpest, men at alle billeder skal optages her er noget vås…..

Skal billederne ikke være skarpe?
Jo, helt sikkert, men nøglesætningen her er “skarpest”, det betyder IKKE at blænde mindre end f/8.0 eller højere end f/11.0 er uskarpe, de er “mindre” skarpe. Faktum er, at alle nyere objektiver, kit som primes, er gode hele vejen igennem. Så mener du at et billede er bedre ved en lavere eller højere blænde, så er det den blænde du bruger.

f/16.0+ – Højt blændetal

fotograf_jakob_kjoller_hoej-blaende.jpg

Står du med et billede, der aldrig må slutte, skal du skyde med et højt blændetal, og gerne vidvinkel, det gør det skarpt hele vejen.

 

Bruger du et højt blændetal, får du en mindre blændeåbning (det hedder at blænde ned). Gevinsten her er, at du får et billede med en stor dybde i, og det er rigtigt godt til landskaber mm.

Bruger du et højt blændetal, kan du lege med lyset. På det dette billede har jeg brugt det højest mulige blændetal. Derved kan jeg få solens stråler frem i billedet, hvilket giver en spændende effekt.

OBS! Højere blændetal med lidt længere lukkertider giver stjernemønsteret i solen, lamper mm..

Bokeh

Bokeh

Bokeh (lav dybdeskarphed) er noget ALLE fotografer kender til, om det er ordet eller bare effekten, det er lige meget, vi kender det og vi elsker det.For alle ikkefotografer er det den lave dybde i billedet, oftest det man forbinder med ”professionelle” billeder, og ikkefotografer elsker det også. Der er flere måder at lave lækker bokeh på, den nemmeste er med, f.eks. et 50 mm på blænde f/1.4. Det giver både masser af lys, og man kan være tæt på motivet. Det er også muligt at bruge et teleobjektiv, men det kommer jeg tilbage til. Bokeh er dog ikke bare bokeh. Blænden består som tideligere beskrevet af en række lameller eller et stort hul. Jo, flere lameller der er, jo rundere og blødere bliver bokeheffekten. Du vil som oftest se en prisforeskel på et objektiv med 5 lameller imod et med 8-9 lameller, hvor det med 5 er oftest billigere.

Opgave

Saml en række sten, læg dem på et bord eller lignede, hvor der er rigeligt med lys, med ca. 2 cm mellemrum, lav en korrekt eksponering med objektivet på det laveste blændetal (den største åbning) og tag billedet.

Blænd nu et helt f-stop ned (f.eks. fra f/1.4 -> f/2.0), tag et nyt billede og gentag dette, indtil du er hele rækken igennem. Prøv nu at sammenligne billederne og se, hvordan det ændrer sig.

 

Relateret indlæg

6 Kommentarer

Anonym marts 4, 2016 - 12:06 pm

Skulle der ikke stå 1.4 i stedet for 4.1 i overskriften?

Besvar
Jakob Kjøller marts 4, 2016 - 12:11 pm

Hej

Nej, den er god nok. Der kommer en bedre oversigt om kort tid, da vi lige er ved at restrukturere (flytte alt det gamle content) menuen.

Pt. kan du se listen over indlæg i denne serie her: https://fotomalia.dk/category/tutorials/fotoskolen/

– Jakob

Besvar
Leslie Rabuchin marts 8, 2016 - 11:02 pm

“Når du bruger en højere blænde, kommer der mindre lys igennem, men det koster på dybden af billedet.”
Enten misforstår jeg eller også er det en fejl !!!
Ifølge min teori giver blænde 22 en større dybdeskarphed end blænde 4.

Leslie

Besvar
Jakob Kjøller marts 9, 2016 - 10:13 pm

Hej Leslie

Det er helt korrekt, jeg forklare også det modsatte flere gange. Det er rettet til 😉

Besvar
8.1 - Objektivet - FotoMalia juni 10, 2016 - 9:19 pm

[…] på f.eks. 50 mm.. Primes har ofte den fordel at de er meget lysstærke, og kan give en lækker Bokeh. De fleste fotografer falder ofte i svime over et lækkert Prime. Selv elsker jeg mit Nikkor 50 mm […]

Besvar
7.3 - Dybdeskarphed - FotoMalia juli 13, 2016 - 10:10 am

[…] det her kan godt virke som repetition af blænde-kapitlet, men så alligvel ikke helt […]

Besvar

Smid en kommentar til os