Bag Facaden

af Jon Detlefsen

Om at fortolke, prioritere til og fra, og at have en plan for sin fotografiske formidling

Mit første indlæg som ny mand på bloggen… Jeg plejer at tale varmt for, at man formidler det, man føler noget for. På en hed efterårsdag i de korsikanske bjerge følte jeg pludselig noget for husfacader – og hvad der gemmer sig bag dem…

HEDE OVERVEJELSER

Jeg står i en by i bjergene på Korsika i knap 1000 meters højde over havet. Termometret siger 30 grader. Men luften er behagelig tør, og varmen er ikke så trykkende, som den tilsvarende ville være hjemme i fugtige Danmark. Det er ikke sveddråberne, der kildende løber ned ad ryggen, der lige nu udfordrer. Ej heller det faktum, at vanddunken i sidelommen på min f-stop er halvtom. Eller halvt fyldt, vil nogen måske foretrække.

Byen ligger i de smukkeste omgivelser med en fascinerende placering på et bjerg mellem bjergene. Over hustagene svæver de majestætiske røde glenter på bjergvindenes opdrift på udkig efter bytte.

Udfordringen består i at skulle prioritere. Prioritere fra og fokusere snævert. Med begrænset tid til rådighed og opgaven at lave en fotoserie, der fortæller om stedet, hvor jeg befinder mig, udfordres jeg af et overvældene synsindtryk, der umiddelbart fordrer min lyst til at fotografere alt.

Grej: Nikon D3s + Nikkor 24-70 f/2.8. Indstillinger: 1/80 sek., f/8, ISO-200, 24mm.

 

DROP ÆVLET

Og det er den mest katastrofale vej, man kan gå. At ville det hele. Det er en af de helt store udfordringer ved historiefortælling. At udelade en masse detaljer, man i nuet finder uundværlige, men som, oplevet ude fra, blot forvirrer og udvasker budskabet. På journalistsprog hedder det ‘kill your darlings’. Kunsten at droppe ævlet, sidesporene, blindgyderne og at holde sig benhårdt til sin journalistiske vinkel.

Det samme gælder, når du skal fortælle en historie fotografisk. Drop ævlet. Drop ‘det hele’ og find et klart fokus, en klar vinkel. Rens sindet for alle de mange indtryk, der snubler over hinanden og synes at kappes i en strid, der handler om at overgå hinanden i vigtighed. Når alle sanserne bombarderes med spændende indtryk, er paraderne nede, og ALT synes vigtigst. Si majoriteten fra og kog det hele ned til en substans med sammenhæng. Den røde tråd.

7Grej: Nikon D3s + Nikkor 70-200 f/2.8 VRII. Indstillinger: 1/1000 sek., f/2.8, ISO-200, 75mm.

 

UNDER OVERFLADEN

Jeg faldt først og fremmest for husfacaderne, der i deres smukke forfald er kunstværker i sig selv. Men når jeg granskede efter og kritisk spurgte mig selv, hvorfor facaderne fascinerede mig, indså jeg, at det er, hvad facaderne fortæller, der reelt ramte mig.

Kig godt på dem. Hvad fortæller de? Ud over det åbenlyse forfald , man eventuelt let tolker som tegn på utilstrækkelige midler, tegn på fattigdom. Jeg ser også en masse fortællinger om kultur og liv. Kaosset af ledninger, den udvendige rørføring, vasketøjet, skodderne i god stand, aircondition-anlæggene. Det hele fortæller, at her er liv. At det ikke er forladte ruiner, men at mennesker lever her.

Og de fortæller en masse om kulturelle forskelle. Der er meget langt fra vores nordeuropæiske snorlige ordentlighed til denne uhøjtidelige uordenlighed. Og giver man den gas med fortolkningerne, kan man filosofere videre over forskellen på facaderne hjemme i Danmark og disse sydeuropæiske, krakelerede af slagsen.

Hjemme er facaden pæn, men der ser ikke så godt ud indvendigt. Vi er travle og stressede og slår rekorder i livsstilssygdomme. Her sydpå tager man den mere med ro og tager det ikke så tungt med et par revner i facaden.

Grej: Nikon D3s + Nikkor 70-200 f/2.8 VRII. Indstillinger: 1/800 sek., f/2.8, ISO-200, 70mm.

 

DET BILLEDMÆSSIGE

Facaderne suppleres af billeder, der ikke direkte fortæller men blot antyder, hvor man befinder sig. Kattene formidler tempoet på stedet, der i sin meget afslappede form underbygger forestillingen om den sydlandske stemning. Et enkelt view over hustagene antyder omgivelserne. Et skilt til en pottemager fortæller, at her faktisk sker noget.

Kompositionerne er generelt skåret ganske stramt. Facadebillederne, så vidt muligt fotograferet i en 90-graders vinkel, er komponeret nøje i forhold til de mange linjer. Rør, ledninger, skilte, vinduer danner alle mere eller mindre lige linjer – altså så lige, det nu kan blive lige her. I kontrast står de mange tilfældige og sporadiske krakeleringer, afskalninger og farvenuancer. Det hele er en fest at komponere.

8Grej: Nikon D3s + Nikkor 70-200 f/2.8 VRII. Indstillinger: 1/60 sek., f/7.1, ISO-200, 70mm.

 

CORTE – OG HVAD DER IKKE FOTÆLLES

Billederne er, hvad jeg har valgt at vise fra virkeligheden i bjergbyen Corte på Korsika. Jeg kunne have vist så uendeligt meget andet her, som ville fortælle en helt anden sandhed. Ikke en mere sand sandhed, end den jeg fortæller. Men andre brikker i det store, virkelighedens puslespil. Byen summer af liv. Ikke så meget i de smågader og smalle gyder, hvor jeg fotograferede. Men lige neden for dette kvarter ligger hovedgaden med et mylder af liv.

Her kunne jeg have fortalt historien om bjergbyen Corte som korsikas fjerde største by med øens eneste universitet og et indbyggertal på lidt under 7000, hvoraf de 2500 er universitetsstuderende. Hovedgaden rummer et væld af cafeer og et hav af unge mennesker. Biler, motorcykler og scootere kører frem og tilbage og op og ned ad de stejle, smalle gyder, der umiddelbart ikke ser ud til, at man kan færdes i bil der, men som de lokale alligevel gør som noget af det mest selvfølgelige.

5Grej: Nikon D3s + Nikkor 70-200 f/2.8 VRII. Indstillinger: 1/320 sek., f/3.2, ISO-200, 122mm.

 

LIDT OM GREJ & TEKNIK

Jeg brugte blot to objektiver her. Nikkor 24-70 f/2.8 og 70-200 f/2.8. Begge er rigtig fine glas og standard i mange fototasker. Og mit D3s naturligvis – sorry, endnu en Nikon-tosse på FotoMalia.

70-200 er helt perfekt til de stramme beskæringer, jeg her arbejdede med. Alsidigheden i brændvidden gør, at det er muligt at arbejde fleksibelt med lige netop den rette komposition. Og så er det et helt sublimt all round-glas, der leverer knasende sprøde og skarpe billeder selv på fuld åben blænde 2.8 – et objektiv, der er til at stole på!

Jeg komponerer i øvrigt på stedet og cropper kun minimalt i efterbehandlingen for at rette op og evt. finjustere. Alt er lavet håndholdt.

6Grej: Nikon D3s + Nikkor 70-200 f/2.8 VRII. Indstillinger: 1/400 sek., f/2.8, ISO-200, 82mm.

 

MIN VERSION

Billederne her er min fortolkning af virkeligheden. Det lille udsnit af virkelighedens helhed i Corte, som jeg har valgt at fokusere på. Jeg har valgt. Det er ikke sikkert, du er enig i valgene, men billederne og valgene er mine. Det kunne have været gjort på 1000 andre måder, men i forhold til øjeblikket og min aktuelle sindsstemning, er de helt perfekte.

Sådan er det jo. De kreative, fotografiske udfoldelser – dokumentariske såvel som kunstneriske – er ens egne subjektive tolkninger af omgivelserne. De afspejler, hvad man har på hjerte.

Hvad har du på hjerte?

Relateret indlæg

7 Kommentarer

Anders november 20, 2014 - 9:41 am

Nøj, hvor er det velskrevet. og lækre billeder. En sand fornøjelse at læse/se. Kan næsten ikke vente til dit næste indlæg på Fotomalia.
Velkommen til, Jon 🙂

Besvar
Mads - fotomalia.dk november 20, 2014 - 10:55 am

Hej Jon,
Fedt indlæg. Jeg synes du har ramt en rigig god stemning, man følger man med rundt og selv betragter byen. Kan rigtig godt lide at billederne næsten kun indholder 4-5 farver; gul, rød, orange, blå, grøn. Nærmest som om at byen har valgt denne dæmpede pallette af farver (selv katten matcher byens farver)
.
Det kunne være sjovt at se en mod-serie, hvor ens fordomme kunne komme til skamme, eller måske blive bekræftet. Altså en serie, hvor man var indenfor, og så hvor meget liv der i hjemmene. Altså om om livet inde i de små hjem er fyldt med farver… men det er også godt med lidt til fantasien.
.
Jeg er i hvert fald vild med din billeder og din fortællende forfatning.
.
Ser frem til flere gode historie og lækre billeder.
.
Vh. Mads
.
(PS. Brian vi skal have rettet, så man ikke behøver de trælse punktummer, for at lave liniebrud!) 🙂

Besvar
Brian - fotomalia.dk november 24, 2014 - 9:48 pm

Kommer du her tit?

Det er rette for ca. et år siden…. 😉

Besvar
Karl Christian Buus november 20, 2014 - 7:02 pm

Virkelig godt skrevet det indlæg, og utrolig fed billede serie.
Skød du kun på manuel eller stod kameraet på “P”? Synes du har mange forskellige lukketider og blændetal.

Besvar
Jon Detlefsen november 21, 2014 - 12:50 pm

Tusind tak for meget flotte kommentarer og for dejlig velkomst allesammen:)
.
Yes, helt enig i forhold til farverne, Mads – byens farver matcher endda naturen omkring den. Og ja, det kunne være sjovt at se modpolen til den afslappede stemning, som jeg slet ikke ser som fordom. Men som jeg også skriver, skulle man blot et par gader væk, og så var der liv og glade dage med masser af cafeer og trafik. Det er jo det der med prioriteringer;)
.
Karl – her har jeg fotograferet på blændeprioritet – på Nikon er det A og på Canon Av. Aldrig P – her overlader man alt til kameraet, og jeg foretrækker at have fuld kontrol over tilblivelsen af mine billeder. Det er mine billeder, og jeg bestemmer, hvordan de skal være – ikke kameraet. Jeg arbejder meget med blænde, dybdeskarphed, og på A indretter lukkertiden sig efter kameraets vurdering af lyset. Og når jeg så ikke er helt enig med kameraets vurdering, det sker ret ofte, bruger jeg eksponeringskompensation til at justere op eller ned for lyset. Ofte undereksponerer jeg en smule. I de fleste situationer, familie, reportage osv, rammer kameraets egen lysmåling dog ret godt. Der er mange forskellige lys- og billedsituationer, derfor de forskellige lukkertider og blændetal. Håber, det gav tilfredsstillende svar?

Glæder mig allerede til at lave næste FotoMalia-indlæg:)

Besvar
Søren Skovsgaard november 23, 2014 - 4:57 pm

Hvis man vi (overfortolke) så repræsentere billederne jo fint Fotomalia, som har stået stille det sidste års tid, men hvor der er massere af spændende ting bag de forfaldne vægge, så hermed en velkomst til Fotomalia, og jeg glæder mig til at se at denne side igen sprudler med spændende indlæg.

Besvar
Brian - fotomalia.dk november 24, 2014 - 9:46 pm

Hold nu kævle Jon… Det er fandme godt skrevet det der…

Det sætter jo et modbydeligt press på os andre – fedt!

Vi vil have mere!

Besvar

Smid en kommentar til os