Autofokus (følgefokus)

af Brian - fotomalia.dk

Så er vi kommet til tredje del af min efterhånden halvstore autofokusfølgetong. I dette indlæg vil jeg skrive lidt om, hvilken betydning kameraets specifikationer har, i forhold til performance i autofokus.

Nå ja, og så er der jo noget med en julekalender… og idag er den nok lidt svær – men det er et bitly link! – Hvis der ikke er nogen der har fundet linket inden kl 15.00 smider jeg en ledetråd!

God jagt!

Grejet – valg af kamera

Der er jo kæmpe forskel på pris når man kigger på kamerahuse, og noget af det man får ekstra for sine penge – når man går op i pris, er AF-performance. Det er med kameraer som med så meget andet, at de første ekstra penge man smider i indkøbspuljen, dem får man relativt meget ekstra performance for, og jo dyrere det bliver jo mindre bliver forskellen også på det udbytte man får. Pris og ekstra performance er altså ikke en liniært stigende størrelse, og man kommer til at betale relativt meget ekstra for de sidste 5-10%, men hvis man vil have det bedste af det bedste, så må man smide slanten.

Fra den nederste kategori af kameraer (D3100, D5100) op til den mellemste kategori (D7000, D300s) er der en prisforskel på omkring 5.000kr, dettte første skridt op af prisstigen har meget stor betydning for AF-performance. Hvis man hopper et pristrin mere op, og smider yderligere 6-7.000kr i puljen, så kan man tage et D700 med hjem, men her er forbedringen i AF-performance knap så stor – sidst men ikke mindst, hvis man smider yderligere 15.000 kr i indkøbspuljen, så kan man tage et D3s med sig hjem, som igen kun har en marginalt bedre AF end D700.

Men hvad er det der bliver bedre i takt med at prisen stiger, hvad er forskellen egentlig på et D5100 og et D3s – der er selvfølgelig rigtig mange forskelle, men hvilke påvirker AF performance, og hvilke er relevante at snakke om i forhold til autofokus

Søgeren

For mig er en af de væsentligste forskelle søgeren, dette blev jeg for første gang virkelig opmærksom på da jeg skiftede fra min lille mørke D70 og over til den noget større og klart lysere D200, her var der en mærkbar forskel, og dette gav klart en målbar forbedring på skarpheden i mine billeder.

 Her en lille sammenligning mellem to kameraers søgere, og som I kan se, så er der en kæmpe forskel på hvor stort et hul man kigger igennem.

Søgeren har betydning for, hvor meget man rent faktisk ser af det billede man tager, ovenfor kan man se at D3s’eren har en søgerdækning på 100% og D5100 kun på 95%, dette betyder at der er omkring 5% af billedfladen som man ikke kan se igennem søgeren på D5100. De fleste kameraer dækker dog stort set hele billedfladen, og de 5% man ikke kan se har for de fleste ikke den store betydning for Autofokus performance.

Derimod har selve kvaliteten og størrelsen af søgeren langt større betydning, for som det også fremgår på diagrammet herover, så er arealet af søgeren på D3s’en mere end dobbelt så stort som søgeren på D5100, hvilket gør det langt nemmere at vurdere, hvor fokus ligger, og dette, sammen med den øgede optiske kvalitet, er i virkeligheden den største gevinst ved at købe et dyrere kamera med en større søger.

Autofokussystem

Selve autofukusmodulet er selvfølgelig ret afgørende for kameraets autofokus performance, og i takt med at man kommer op i modelrækken, så har kameraproducenterne også puttet et større nummer på autofokusmodulet og det betyder som regel en bedre autofokus.

En af de ting der ofte hænger sammen med, at man hopper en prisklasse op, er at der kommer flere AF-punkter, og dette kan være en vigtig egenskab, hvis man skal fange motiver i bevægelse, men et øget antal af AF-punkter kan faktisk også være givende for at opnå det bedre resultat med objektiver med en meget stor blænde.

På billeder som dette, med en blænde på f1.4, skal der næsten ingen ting til for at fokus ligger forkert, og derfor kan det være en en fordel at man har flere AF-punkter, så man kan vælge det der ligger tættest på sted man ønsker at lægge fokus.

Flere AF-punkter betyder typisk, at punkterne sidder mere spredt i søgeren og dette gør det nemmere at fokusere, specielt hvis man vælger en komposition hvor motivet ikke er centralt placeret. Nu er AF-punkter bestemt ikke alt, og man skal ikke lade sig forblænde af et højt antal AF-punkter, da antallet er langtfra så afgørende som placeringen af dem, og hvilken type af AF-punkter de er.

Nu er nummeret på autofokusmodulet og antallet af AF-punkter selvfølgelig ikke alene om at afgøre, hvor god en autofokus performance man kan opnå, for der er mere til den historie end modulnumre og AF-punkter. Nikon D700 og Nikon D3s har på papiret samme AF-modul (MultiCAM 3500FX), men trods det, så har D3s en mærkbar bedre autofokus end D700 – hvordan kan det nu være?

Nikon MultiCam 3500FX

Jo, der er faktisk en del andre faktore der er afgørende for kameraets evne til at følge et motiv i bevægelse, selvfølgelig er AF-modulet af afgørende betydning, men kameraets evne til at behandle al den data der kommer fra AF-modulet er lige så vigtig. I D3´eren sidder der en hurtigere hjerne (CPU), og denne er hurtigere til at behandle de data omkring kontrast, farve og retning som AF-modulet, RGB-sensor og lysmåleren (cg -config) sender til den, for at konstatere hvor den skal fokusere – disse oplysninger er, så vidt jeg kan se, sjældent tilgængelige når man kigger på kamera specifikationer, men faktisk lige så afgørende som modulnummer og antallet af AF-punkter.

Black out

Den sidste feature jeg vil skrive lidt om, er ofte overset, men den har kæmpe betydening – Mirror blackout er betegnelsen for den tid spejlet dækker for søger, lysmåler og AF-modul, med andre ord, så er det den tid hvor både du og kameraet intet kan se – det er kun sensoren der får lys.

Selve black-out-tiden er selvfølgelig afhængig af, hvor lang en lukkertid man benytter, men Mirror black-out-tiden betegner altså kun den tid det tager spejlet at flytte sig op og ned, og den tager ikke højde for selve eksponeringstiden. Denne “Mirror-black-out” er meget forskellig fra model til model, men den har stor betydning for, hvor meget AF-modulet kan se og derfor stor betydning for kameraets AF-performance..

Specielt på motiver hvor det går rigtig hurtigt har “mirror Blackout”-tiden en stor betydning!

Jeg har ikke kunnet finde data på hele Nikons lineup, men på en D90 er “Mirror blackout”-tiden angivet til 120ms, hvor den er noget hurtigere på et D3s (74ms). Fra 120ms til 74ms, er der kun 46ms og det er jo ikke ret lang tid (cirka lige så lang tid som Kaspers hjerne er aktiv på et døgn..) men faktisk er D3´erens “mirror blackout” jo kun 2/3 af D90, og det betyder jo at D90 har 1/3 mindre tid at finde fokus på i forhold til D3seren – og det har en betydning.

LÆS OGSÅ DEL ET AF VORES AUTOFOKUS TEST

LÆS OGSÅ DEL TO AF VORES STORE AUTOFOKUS TEST

Relateret indlæg

62 Kommentarer

Brian - fotomalia.dk december 7, 2011 - 10:11 am

Ha ha… ej jeg ved sku ikke om den er blevet umulig, men i har jo været ret seje og efterlyst udfordringer, så det får i idag!

Besvar
Kim Merrild december 9, 2011 - 12:46 pm

Brian altså! Prøvede to gange igår – uden held! I dag fandt jeg så et brudstykke af det jeg formoder er en bid af noget bit.ly kode. Ikke nogen god høst! Til gengæld opdagede jeg EN MASSE komafejl! 😛

Besvar
Mads - fotomalia.dk december 9, 2011 - 1:07 pm

Jeg er ude i noget med: kommafejl / antal punktummer * d.7 december. Men det var heller ikke koden. Jeg vil ( uden at fornærme nogen) næsten sige at dem som kunne løse denne, må være i nær relation med Rain Man!

Besvar
Kim Merrild december 14, 2011 - 1:27 pm

Eller kvalificeret til at være formand i Mensa! Geeze!!!

Besvar
Christian december 7, 2011 - 10:18 am

skal nok finde den inden kl 15.00!!

Besvar
Gorm Branderup december 7, 2011 - 11:12 am

Har fundet flere dele nu, men kan bare ikke sætte dem sammen grrr

Besvar
Søren Skovsgaard december 7, 2011 - 11:34 am

hihi, tror jeg har fundet alle bogstaverne, mangler nok bare lidt tal.
.
Men for det arbejdende folk, synes jeg 15:00 er lidt hurtigt at sende hjælp ud – så kan vi jo ikke sidde og bruge hele vores aften på at lede 🙂

Besvar
Kasper december 7, 2011 - 3:03 pm

Jeg synes, jeg har fundet nogle tal (eller to tal, i hvert fald), men har sværere ved bogstaverne…

Besvar
Jesper Videbæk december 7, 2011 - 4:54 pm

Vil du bytte nogle tal for nogle bogstaver? 😉

Besvar
Brian - fotomalia.dk december 7, 2011 - 3:21 pm

Ja men det er da bare i iorden, i får hjælp når der er en der kryber til korset og beder om det!

Besvar
Lars Holmgaard december 7, 2011 - 3:24 pm

Ja, vent med ledetråden! Gerne først til i morgen… damn, hvor er den her fed! 😀

Besvar
Kim Merrild december 7, 2011 - 3:50 pm

Enig! Men manner jeg er helt på bar bund i dag!

Besvar
Kasper - fotomalia.dk december 7, 2011 - 3:34 pm

Jeg synes lige at jeg også vil kreditere Brian for et KANON godt indlæg som virkelig er en stor hjælp når man står overfor en kamera investering. Super godt Brian!
.
Den anden ting jeg vil sige er, HVOR ER DET LIIIIIIIIIIINK!!!!!!!??????!!

Besvar
Henrik Vind december 7, 2011 - 6:41 pm

Argh… jeg er dårlig til det her!
kunne ellers godt bruge nogle PW 🙁

Besvar
Brian - fotomalia.dk december 8, 2011 - 7:46 am

He he… Men du kan jo stadig nå at vinde, der er vist en del andre der har lidt problemer med denne!
.
Så dine chancer er vist stadig nogenlunde lige så store som alle andre!

Besvar
Brian - fotomalia.dk december 7, 2011 - 9:28 pm

Nå nu får i lige en lille ledetråd!
.
Der er ingen tal i dagens Billy link!
.
Og der er tre ledetråde!
.
Det var alt for nu, mere i morgen.
.
Eller vil i have mere?

Besvar
Brian - fotomalia.dk december 7, 2011 - 9:30 pm

Der er faktisk nogen der har sneget sig bagom, og har sendt en mail med et ønske om hjælp!

Besvar
Lars Holmgaard december 7, 2011 - 9:44 pm

Jeg grubler og leder. Mangler én ledetråd. Men, jeg giver sgu ikke op! Ikke flere hints lige nu, tak! 🙂

Besvar
Brian - fotomalia.dk december 7, 2011 - 9:52 pm

Helt iorden – så kommer der noget i morgen!

Besvar
Lars Holmgaard december 7, 2011 - 10:41 pm

…er du HELT sikker på at alle tre ledetråde er tilgængelige lige nu og at der ikke er sket en fejl, så der kun er to? Jeg har godt nok svært ved at finde den sidste tråd… de to andre har jeg haft på plads siden i middags. Grrr!!

🙂

Besvar
Brian - fotomalia.dk december 8, 2011 - 2:57 pm

Hehe, jep jeg er helt sikker!

Besvar
Gorm Branderup december 7, 2011 - 11:36 pm

;o) FUNDET..

Besvar
Gorm Branderup december 7, 2011 - 11:38 pm

..og nåede det inden midnat..

Besvar
Brian - fotomalia.dk december 8, 2011 - 7:43 am

Det er sku godt gået – hvor lang tid tog det?

Besvar
Gorm Branderup december 8, 2011 - 8:14 am

..Jeg var til og fra den et par gange, tjekkede først på en lille iPod. Men måtte hjem til en noget større skærm. Har været forbi adskillige mange underlige hjemmesider, i hvert forsøg jeg brugte på at gennemskue om det var store eller små bogstaver – sendte Bit.ly mig et nyt og spændende sted hen.
Jeg syntes det er fedt, at man kan komme tilbage til “opgaven” af flere omgange, så håber der vil komme flere i det niveau, syntes som flere andre, at I ikke behøver give alt for mange ledetråde. Det er jo netop ikke som sidste år, hvor vi skulle have 24 link for at deltage. I har meldt ud, at vi kun behøver ét, men fedt med de skjulte ledetråde, som man ikke lige tænker over før alt er dissekeret helt..

Besvar
Mads - fotomalia.dk december 8, 2011 - 8:04 pm

Gorm du er for vild!

Besvar
Brian - fotomalia.dk december 8, 2011 - 7:42 am

Sådan, så er der en der har fundet den, så er der jo ikke brug for mere hjælp!
.
Flot arbejde – den var ikke nem vel?

Besvar
Søren Skovsgaard december 8, 2011 - 7:56 am

Også fundet her, og hvis bare jeg kunne kende forskel på store og små bogstaver, så havde jeg den også inden midnat 🙂
.
Det tog vel et par timer at finde den, men var på rette spor efter få minutter – faktisk lidt sørgeligt 🙂

Besvar
Jesper Elgaard december 8, 2011 - 10:05 am

Grhmmmm…. Errnnnngh… Mmmrrrhhh! Må man råbe røv herinde? Det er tæt på.

Besvar
Mads - fotomalia.dk december 8, 2011 - 10:23 am

Det kan du tro 🙂 Jeg forstår stadig ikke Brians syge tankegang – skal man bare udvælge random bogstaver og tal og prøve om det et linket?

Besvar
Kasper - fotomalia.dk december 8, 2011 - 11:35 am

Jesper, nu skal jeg…. HJÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆLP!!!!!!!

Besvar
Jesper Videbæk december 8, 2011 - 1:01 pm

RØV! /ulBU Lidt nemmere, tak – vi har jo ikke juleferie endnu.
Det sgu nok bare fordi du selv vil vinde 😉

Besvar
Brian - fotomalia.dk december 8, 2011 - 2:59 pm

Du er da ellers godt på vej!!!!

Besvar
Brian - fotomalia.dk december 8, 2011 - 3:01 pm

Du er tæt på, men jeg kan se at du også har svært ved at skelne mellem store og små bogstaver!

Besvar
Brian - fotomalia.dk december 8, 2011 - 2:59 pm

Fornemmer jeg en vis frustration…

Besvar
Jesper Elgaard december 8, 2011 - 12:51 pm

Men jeg har fundet en anden sjov ting. På bloggens forside, hvor alle posterne er flot listet, har de sidste to dage begge den 6. december. Godt gået Brian. 😉

Besvar
Kasper - fotomalia.dk december 8, 2011 - 1:50 pm

Det er fordi vi er SÅ glade for vores julekalender at vi bare vil have at den skal være lidt længere, så fra nu af tæller vi dagene x2!! 🙂

Besvar
Søren Skovsgaard december 8, 2011 - 6:54 pm

Der er da vist en der er ved at være pigesur, og nu pludselig skal vende fokus mod Brian, for en lille dato fejl i blogbilledet – ingen grund til at give Brian skylden, det er jo alligevel nok Mads der har lavet billedmanipuleringen 🙂

Besvar
Jesper Elgaard december 8, 2011 - 8:15 pm

Ved at være?? Det er loooong over due, buddy… 😉

Besvar
Jacob Almtoft december 8, 2011 - 2:56 pm

Hmmm… man får da besøgt lidt mærkværdige hjemmesider… måske det bare var nemmere at sende ALLE Goeckers produktsider 😉

Stadig ikke fundet… og pisset nærmer sig kogepunktet…

Besvar
Brian - fotomalia.dk december 8, 2011 - 3:02 pm

Vi trækker et lod fra hver produkt der ikke er rigtig!
.
Hvor langt er du??

Besvar
jacob Almtoft december 8, 2011 - 4:03 pm

Har lige for en stund mistet livsgnisten 🙂

Besvar
Brian - fotomalia.dk december 8, 2011 - 7:58 pm

Håber ikke vores kalender fremkalder en mindre depression – jeg er sikker på du kan finde vejen igennem, men jeg anerkender at den er lidt langhåret.
.
Men det var jo det i bad om!

Besvar
Lars Holmgaard december 8, 2011 - 4:13 pm

DONE! Og jeg siger IKKE, hvor lang tid jeg har brugt på det.

Besvar
Brian - fotomalia.dk december 8, 2011 - 8:01 pm

Flot arbejde, og den er godkendt..
.
Håber ikke du har mistet nattesøvn over det!
.
Jeg syntes sku det er sejt gået!

Besvar
Lars Holmgaard december 8, 2011 - 8:25 pm

Om jeg har mistet nattesøvn? Lad mig sige det på den måde at det manglende link var det sidste jeg tænkte på da jeg gik i seng og da hunden gøede og ville ud kl. 03:22 i nat, så prøvede jeg lige at se om der var noget jeg havde overset i kalenderen, men uden held. Hunden fik dog tisset.

Jeg er VILD med udfordringer som disse! Det minder en hel del om programmering, hvor der er et eller andet logisk problem man har svært ved at løse. Den forløsning man får når det endelige lykkes – den er fantastisk. Men, jeg har dæleme godt nok været mange forskellige veje rundt for at lede efter linket.

Jeg tager min hat af i respekt, Brian. Nice one! Der må gerne være et par stykker mere på dette niveau igen! 😀

Besvar
Søren Skovsgaard december 8, 2011 - 10:07 pm

Fantastisk – og nu hvor man har fundet linket, så er det jo ekstra sjovt at læse alle kommentarene, og dejligt at vi i dette års kalender ikke behøver finde alle links, så udfordringerne kan vare indtil den 24. og man ikke bare skal sætte sig og vente på at hjælpen kommer.
.
Men det er jo nemt at være kæphøj nu, men der er jo stadig 16 dage til jul, så mon ikke også vi kommer til at komme i problemer senere 🙂
.
Sidst men ikke mindst håber jeg at vi efter jul får en guideline til hvordan de link vi ikke fandt, kunne findes, så man kan få en efter jul Aha oplevelse.
.
Ok, til aller sidst, så vil jeg sige at det til denne opgave hjalp at man havde erfaringen fra sidste års kalender til at gennemskue hvordan link kunne være skjult.

Besvar
Henrik Vind december 8, 2011 - 6:11 pm

Hvorfor kan vi ikke bare rafle om de PW?

Besvar
Brian - fotomalia.dk december 8, 2011 - 8:03 pm

Ha ha ha… Jo det var jo en mulighed, men så kan vi jo ikke lave en sjov udvælgelse!

Besvar
Jesper Videbæk december 8, 2011 - 6:39 pm

Hallå – Vi ska’ ha’ noget julekalender. Det ska’ vi da ha’. Det ska’ vi da ha’.
Det har været den 8. længe nu!

Besvar
Mads - fotomalia.dk december 8, 2011 - 6:59 pm

Working on it 🙂
.
Tænkte at folk havde brug for en hviledag efter Brians vilde puslespil. Men jeg smider lige en udfording sammen 😉

Besvar
Anette december 8, 2011 - 6:52 pm

Nu må jeg krybe til korset og give fortabt…. Bliver vist nødtil at bede om en lede tråd mere.

Besvar
Brian - fotomalia.dk december 8, 2011 - 8:04 pm

Beklager Anette, på opfordring af de andre læsere har vi valgt ikke at give flere ledetråde…
.
Men husk, det er jo kun et lod!

Besvar
Christian december 8, 2011 - 7:09 pm

jeg bliver desværre nok nødt til at se mig slået 🙁

.

– Men efterhånden som man har læst indlægget 50 gange, så har man da også analyseret lidt… og jeg er kommet frem til at det faktisk er et kanon indlæg virkelig, det er virkelig relevant for sådan en som mig! 🙂 ps. /uI kommer mine hjerneceller ikke langt med… 😉

Besvar
Brian - fotomalia.dk december 8, 2011 - 8:07 pm

Hej mester!
.
Hehe du var ellers så kæphøj i starten…
.
Og mange tak for rosen til indlægget, dejligt at der rent faktisk er nogen der også har læst indlægget!

Besvar
Mads - fotomalia.dk december 8, 2011 - 7:21 pm

WTF – jeg har smidt håndklædet i ringen. Jeg fik spat af Brians sindsyge post og ringede til ham. Han gennemgik så for mig, hvordan man finder frem til dagens link.
.
Jeg må sige at dem der har fundet dette link er fuldstændig vanvittige. KÆMPE omgang streetrespekt herfra!
.
Dette er uden tvivl det sværeste link af finde i de julekalendere vi har kørt – og tillykke med det ekstra lod i bunken til dem som finder frem til det!

Besvar
Anette december 8, 2011 - 10:07 pm

Ja det har jeg læst mig til og flere gange endda i min søgen på dette opdelte link. Som hvor mange har fundet?. Men det er nu stadig sjovere når man har fundet dem alle 😀

Besvar
Jacob Almtoft december 8, 2011 - 10:28 pm

Jeg giver fortabt…. med mindre jeg får mig en ufattelig begivenhedsløs dag op imod jul, hvor mine antikryptiske hjerneceller skal trænes 😉

Men når den er moden til at blive forklaret, er jeg lutter øre!

Besvar
Frederik Overgaard december 8, 2011 - 11:42 pm

Hmmmm..

2 ud af 3 dele fundet og den sidst er bare væk. Jeg giver for en tid op, indtil min stædighed overtager, og jeg bliver nød til at finde det.

Siger tak for udfordringen Brian ! Det var bestemt sjovt at prøve kræfter med – og fedt indlæg 🙂

Besvar
Test af AF-S NIKKOR 70-200mm f/4G ED VR | FotoMalia februar 18, 2013 - 8:22 am

[…] Når det kommer til autofokus, så har den maximale blændeåbning faktisk ret meget at sige – dette er noget som rigtig mange overser og glemmer at tage med i deres overvejelser når de vælger objektiv. Men som sagt, så har den maximale blændeåbning kæmpe betydning og det er jo faktisk ret indlysende , for den mindre blændeåbning lukker jo mindre lys ind til AF-modullet og dette betyder, at det er svært at vurdere kontrastforholdet. (læs mere om hvad der har indflydelse op AF i dette indlæg) […]

Besvar
Det går ikke altid som det skal.: FotoMalia december 6, 2014 - 4:23 pm

[…] alt i alt i vores julekalender! I dag er koden MEGET svær at finde! Ikke ligesom Brians lille amatørskattejagt, nej den her finder i ALDRIG!! HA HA HARG HARG […]

Besvar
Autofokus (den ultimative FotoMalia test – del 2): FotoMalia december 7, 2014 - 1:46 pm

[…] LÆS OGSÅ DEL 3 I VORES STORE AUTOFOKUS TEST […]

Besvar

Skriv et svar til Mads - fotomalia.dk Cancel Reply