(T-DaG) #4 Planlægning af større shoots (Charlotte Aurora)

af Brian - fotomalia.dk

Så er det igen blevet torsdag, og det betyder at vi er klar med indlæg #4 fra Charlotte Aurora!

I denne uge tager hun os med igennem hendes hvordan hun planlægger hendes store shoots.

 

CHARLOTTE AURORA

Denne uges gæst har en ganske særlig tilgang til det at lave billeder, hun står nemlig ikke selv bag kameraet, til trods for at hun styrer alt andet!

Hendes særprægede billeder har deres helt egen stil og er ganske enkelt i en klasse for sig – det er yderst sjældent at man ser koncepter der er så gennemført og gennemarbejdet som hendes kreationer er. De gennemførte koncepter, kombineret med yderst kreative idéer og en kompromisløs tilgang til valg af model og lokation er uden tvivl det der får denne uges gæst til at skille sig ud!

Med en uddannelse som “Production Designer” fra Kunstakademiets Designskole (konceptdesign til film, TV og digitale spil) samt mere end 20 års erfaring som syerske, må man sige at hun har det store kørekort til symaskinen. Hun har i mere end 14 år syet kostumer til både film og teater og er i dag reative director, kostume-designer, stylist og kvinden bag Charlotte Aurora Design.

Som du måske allerede har gættet, så har vi fået fornemt besøg af ingen mindre end Charlotte Aurora Madsen, og hun vil som allerede nævnt, fortælle om sine arbejdsprocesser over de næste 6 uger!

Hvis du vil se mere af Charlotte’s arbejde, så kan du finde det her:

Charlotteaurora.com  – FaceBook – Instagram

 

PLANLÆGNING AF STØRRE SHOOTS

Jeg har hørt fotografer fortælle hvor hårdt det er at planlægge et shoot med både en model OG en makeupartist. Mit største shoot til dato involverede 13 personer, 2 hunde og 3 steder, hvor der skulle hentes rekvisitter på selve dagen. Det var hårdt! 😀

Jeg laver stort set altid shoots med minimum to modeller.  Derudover har jeg nærmest altid både makeup artist, fotograf og assistent med.

Det er klart, at når man skal arrangere et shoot af den størrelse, skal der en del planlægning til. Men jeg synes faktisk at det er ret sjovt at planlægge, og så længe man gør det i nogenlunde god tid, behøver det heller ikke blive stressende.



Fotomalia_4_5


Jeg har en rimelig fast arbejdsgang til planlægning af mine shoots, hvor nogle ting sker sideløbende, og nogle sker i en bestemt rækkefølge. Ideen og konceptet er ALTID på plads, inden jeg starter.

Jeg ved selv, hvad det er jeg vil lave, og hvad det er for en ide jeg gerne vil have andre med på. Der er plads til inputs, men kernen er fastsat. I den forbindelse ved jeg også, om shootet er designet til en bestemt fotograf eller en bestemt model. Hvis der er nogen, der bare skal være med, så snakker jeg med dem først, og sammen finder vi en dato.

Herefter søger jeg resten af mit team, enten ved at skrive privat til folk eller gennem opslag på facebook. Og på den måde får jeg langsomt sat hele mit hold sammen.

Fotomalia_4_3

 

Sideløbende med alt det her leder jeg efter location. Nogle shoots er designet til en specifik location, men oftest er det noget jeg finder, efter at planlægningen er begyndt.

Dog har jeg lært, at man ikke skal vente alt for længe. På et af mine shoots, hvor planlægningen var påbegyndt 2 måneder før, fandt jeg først location og fik tilladelse og nøgle 22 timer før shootet startede! Det var liidt for tight til at det var sjovt!

Når jeg har fundet mit team, samler jeg dem i en gruppe på facebook. Nogen bruger eventfunktionen i stedet. Det kan man også sagtens, men et event kan være svært at finde, når datoen er overstået, og man kan ikke dele ting fra sin side i et event, som man kan i en gruppe. (Det har man i hvert fald ikke kunne tidligere)

Denne gruppe sørger jeg for at poste i løbende, så teamet bliver orienteret og mindet om shootet.

Det jeg poster inden shootet er fx:

  • Inspiration/moodboards
  • Tidsplan
  • Location
  • Mødested/kort
  • info til modeller
    (fx at de ikke må have BH på inden de kommer, hvis de skal have korset på, og derved bare skuldre)
  • info om forplejning
  • mit telefonnummer
  • og sidst men ikke mindst en masse motivation.

Jeg har rigtig god erfaring med at planlægge store shoots og er aldrig blevet brændt af. Nogle få har måtte melde sig syge, men kun en enkelt gang har jeg fået sygemeldingen på selve dagen.

Selvfølgelig oplever jeg folk, der må springe fra af den ene eller anden årsag. Men når man som jeg kan finde på at planlægge shoots 2-3 måneder i forvejen, må man også være indstillet på, at der kan komme lidt udskiftning.

Aftenen før et stort shoot sørger jeg altid for at være hjemme ved min computer. Så kan jeg hurtigere finde en substitut, hvis det skulle blive nødvendigt. Og så har jeg også altid 1000 andre ting, der lige skal pakkes og klargøres.

Jeg hører løbende om fotografer, der bliver brændt af på deres shoots. Min egen erfaring er, at hvis man fremstår seriøs omkring sit projekt og tydeligt viser, at det er gennemtænkt og at der er lagt meget arbejde i, vil modeller, makeupartist m.m. også rigtig gerne tage det seriøst.

 

FOTOMALIA SIGER TAK

Uhh… Vi kan næsten ikke vente til næste uge! Men men men, vi må vente en hel uge..

Selv om der er mere på vej, så vil vi igen gerne takke Charlotte, fordi hun har valgt at dele hendes fantastiske arbejde, og ikke mindst hendes process – det er intet mindre end inspirerende at se!

TAK!

Og som altid, smid meget gerne en kommentar eller et spørgsmål!

 

Fotokredit for topbillede;Creative director, kostumedesigner & stylist: Charlotte Aurora Design. Fotograf: Nathan Photography. Modeller: Regina Piil, Kiki Schou & Shelma Kullenberg

Relateret indlæg

Smid en kommentar til os